Baasklusje schreef :
zeker, en dus is het verstandig overstag te gaan als de wind net even 10 seconden 3 knoopjes afzwakt, kun je lekker langzaam in de wind wat hoogte jatten (niet als de wind 3 kts afneemt van 35 naar 32kts, wel van 9 naar 6)
En dat is het ook precies. Bij veel wind wil je snel overstag. Immers, op een niet meer bezeilde koers met harde wind zul je snel afremmen. Dat betekent langzamer overstag en na de overstag minder snelheid: dus efficiencyverlies. Als je het echt erg maakt lig je na je overstag stil en verlijer je eerst een heel stuk voordat je weer snelheid hebt (en ga je wellicht nog een stukje achteruit).
Bij weinig wind kun je echter fors hoogte pakken in een overstag zonder noemenswaardig snelheidsverlies. En dan kan juist langzaam overstag gaan enorm efficient zijn, zeker met veel massa (en dus traagheid). Immers, stel je vaart aan de wind 5 knopen met een VMG van 3 knopen, en je kunt in je overstag door rustig overstag te gaan een paar seconden in het gebied -10/+10 graden van de wind blijven met een snelheid die wel langzaam afneemt, maar hoger blijft dan 3,5 knoop.
In dat geval zal je VMG erg dicht bij je werkelijke snelheid liggen en tot 3,5 knoop STW zeker nog wel boven die 3 knopen zitten. En al die tijd gaat je gemiddelde VMG /omhoog/ tijdens de overstag! En daar ligt dus meteen de grens: zolang je in de overstag de VMG hoger kunt houden dan de VMG tijdens de aan-de-windse koers zit je goed. En als je in een soepele curve zodanig overstag gaat dat je VMG curve een mooie normale verdeling vormt dan zit je goed.
Bij hardere wind zul je, zelfs met een zo snel mogelijke overstag, niet kunnen vermijden dat de VMG /onder/ de aandewindse VMG duikt. Dus dan is meer roer inderdaad prima, je bent dan sneller overstag en zo snel mogelijk weer je (hogere) aan-de-windse VMG. Maar bij minder wind, als je die VMG in de hele overstag er wel boven kunt houden wil je ook zo min mogelijk afremmen in de overstag. En dan telt roerdruk, helling en nette bediening van de zeilen in de overstag dus wel degelijk fors mee.
Het voorzeil moet, zoals al gezegd, ook inderdaad niet zomaar "los". Hoog aan de wind rustig iets vieren zodat je wat druk eruit haalt, maar zodra de boot gaat loeven gaat het voorzeil weer mee, om die killend-bij positie zo lang mogelijk te handhaven. Het achterlijk zorgt dan nog voor voortstuwing. Helemaal aanhouden is meestal niet verstandig, immers, je roer zal dan dus meer moeten gaan bijdragen aan het creeren van draaisnelheid.