Beauty schreef :
Voor mij is dus het getal op die meter nooit exact science.
dat is helemaal juist natuurlijk, als je je boot door en door kent en ook bewust met snelheid bezig bent dan heb je die meter niet nodig.
(wel vind ik een TWA-meter erg nuttig....).
Vroeger, zonder meter, in de 24uurs, probeerde ik wel eens te slapen.
Maar dan werd ik wakker van te weinig of teveel helling, of van 0,3 knoop te weinig snelheid. Klinkt misschien pedant, maar het is echt zo.
Nu ook durf ik zonder op een meter te kijken (op mijn eigen boot) wel te roepen dat we 0,3 te langzaam gaan. Dat is het gevoel dat komt met de jaren op dezelfde boot, en met goed concentreren op snelheid.
Tegenwoordig ga ik rustig een uurtje liggen, en als de meter onder de 90% komt ontstaat er vanzelf allerlei onrust bij de stuurman en trimmer, daar hebben ze mij niet meer voor nodig. Ook zien ze direct het resultaat van hun maatregelen!
En soms gaat dan alles goed, kan niet beter, en staat de meter toch maar op 96%. Dat kan, dan is daar niets aan te doen. Een kleine windshear misschien op 10 meter hoog, iets meer last van Coriolis, koude lucht boven warm water en dus turbulentie, van alles kan het zijn. Dat is dan ok, dan is die 96% het maximum voor dat moment op die koers. Maar alleen als er een goede verklaring voor te vinden is, en anders doen we iets nog niet goed genoeg.... en zo zijn er ook momenten dat 108% kennelijk het maximum is, dan zit er iets extra méé.
Na een stuk of 25 trimclinics durf ik wel te zeggen dat het zien van de performance bij de bestaande windsnelheid en windhoek voor veel mensen wel heel informatief en leerzaam is. Dat komt natuurlijk door een onbekende boot, maar zeker ook door een hele reeks stuur- en trim-effecten waar je je anders niet zo bewust van bent.
Sturen is een belangrijke in dit opzicht. Ook donderdag weer 2 geheel verschillend sturende deelnemers aan boord: een die snel, direct en soms preventief reageerde op golfjes etc (puur op zijn in de Optimist geleerde bootgevoel, zonder meters) en een ander die langzaam en helemaal middels kijken, denken, besluiten en reageren stuurde. Wel goed, maar later, langzamer, meer de boot zijn gang laten gaan.
De eerste stuurde (genua only) 95% performance, de tweede tot zijn eigen ergenis 85%. (dat was 0,6 kts verschil). Toen hij op zijn manier van sturen werd gewezen en ook 'fanatiek' aan de gang ging was die 10% verschil meteen weg.....
Kortom, als leermiddel en ook als terugkoppeling van de kwaliteit van de voortgang is zo'n meter erg nuttig voor al die mensen die hun boot niet zo door en door kennen.
Gisteren even AC Artemis-Luna Rossa gekeken. Uit de commentaren was goed op te maken dat die mannen nog veel meer metertjes hebben dan wij. Moet ook wel, totaal nieuw bootconcept, onbekende variabelen, etc.
Die mannen zijn o.m. wereldkampioen in de 49Er, dus die kunnen wel zeilen zonder metertje. Maar op deze boten kunnen ze dat nog niet op hun gevoel. Een van de variabelen is: ga ik aan de wind met de romp in het water (3 kts langzamer) of op de foil, dus 3 kts sneller, maar met een flink stuk meer drift. Dus gewoon een ouderwetse VMG-kwestie.... en dus gebruiken ze een VMG-meter..... en kiezen daarop of ze wel of niet op de foil gaan. Dat dus.....
Over sturen in die boten: als je ziet hoe San Francisco over de horizon op en neer springt dat sturen ze enorm stevig en snel. Gaat met die bootsnelheid natuurlijk makkelijk, maar toch.... ze gebruiken die 'rem' de hele tijd om goed in de groove te blijven
@jouzers: wat leuk voor je dat je bíjna een boot hebt ingehaald
en dat nog wel in de vakantie!