www.123dapp.com/catch#downloadInfoAnchor
Dit is t programma wat ik eerder bedoelde. Daar moet toch wel iets mee te doen zijn in Autocad.
Ook met alle raadgevingen van u allen, dank dank, ga ik aan de slag komende winter, en dan kom ik er zeker nog op terug!
Maar de komende weken ga ik eerst nog eens proberen mijn eigen data beter op orde te krijgen, zie eerdere post mbt windmeter en log.
Ik noteer af en toe natuurlijk wel Twa&s,Awa&s, vmg en zo, maar dan blijkt er weer eens een verschil te zitten tussen sog en log waardoor de instrumenten voor t grootste deel onbruikbaar zijn als je iets wil vergelijken met het polar, waarin het gaat over twa en tws en log/vmg. Dus dat schiet niet echt op allemaal tot nu toe.
Die andere boot (de Diva, misschien kent iemand de eigenaar?)heeft inderdaad een klapschroef. Scheelt dat echt maar 2-3%? Is dat ook zo bij een saildrive, of maakt dat niet uit? Ik had gehoopt dat het wel eens rond de 5% zou kunnen zijn, maar misschien is dat zo bij een drieblads schroef.
@ilCigno
Ik vroeg me al af of ik die excel daarvoor kon gebruiken.
Een A0printer is ook geen probleem gelukkig.
Stel dat het me lukt om de kiel handmatig in te meten, en er komt goede data uit, bestaat er dan een programma of methode om dat dan te reverse engineeren? Met andere woorden, kan ik dan nagaan wat voor naca profiel er gebruikt werd, ook al is t bij het gieten misschien vervormd?