Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Anker op.....met twee ankers

Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:40 #476526

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
In allerlei artikelen wordt gesproken over het ankeren met twee ankers....
Bijvoobeeld als je op stroom ligt.

Maar hoe ga je ankerop met twee ankers?
Ik bedoel.....dat kan dan niet anders dan dat je aan één anker (hekanker bijvoorbeeld) een ankerboetje hebt hangen en de ankerkertting in zn geheel laat slippen....anders komt de ketting in je schroef.
Dan later weer het ankerboeitje oppikken.
Maar ik heb zo'n idee dat ik het fout heb. :dry:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 20:41 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:47 #476533

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Je haalt de ankers 1 per 1 op.
Eerst het anker dat je kunt ophalen zonder dat het in je schroef komt, als dat boven is zal je boot op stoom of wind zich verplaatsen zodat je achter het andere anker komt te liggen, en dat haal je dan boven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:52 #476534

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Maar je moet ankerop met de motor tegen de stroom in.
Dat betekent dat je de ketting van het hekanker in je schroef kan komen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:57 #476537

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Van het anker wat je als laatste wilt ophalen, meestal het anker in de wind of stroom, vier je zoveel ketting dat je boven het 2e anker kunt komen. Deze haal je dan op. Zonder de motor te gebruiken. Vervolgens kun je het andere anker ophalen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:57 #476538

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Niet als je de lijn van het 'hek'anker eerst naar de kuip brengt en vanuit daar laat vieren.
Maar het blijft een lastige operatie natuurlijk. Het ankeren met twee ankers komt alleen al om die reden niet zo vaak voor denk ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:59 #476540

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Vinni schreef :
Maar je moet ankerop met de motor tegen de stroom in.
Dat betekent dat je de ketting van het hekanker in je schroef kan komen.

Vinni

Als dat risico bestaat dan eerst het hekanker inhalen.
Normaal gezien geef je dan eerst extra lijn op je vooranker zodat je tot boven het hekanker komt, dat dan ophalen, en daarna op motor tegen stroom het vooranker binnenhalen.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit met 2 ankers geankerd heb.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 21:01 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 20:59 #476542

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Je kunt toch de ene ankerlijn een stuk vieren, het andere anker binnen halen, en dan de motor starten en het andere anker oppikken? Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 21:00 door Calypso.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 21:08 #476548

my 2 cents. wanneer je het een keer hebt gedaan en het is mis gegaan, dus de anker kettingen zijn in elkaar gedraaid, doe je het nooit meer. speciaal wanneer je weg moet om welke reden dan ook.

met andere woorden ik heb drie ankers aan boord maar zal er nooit meer dan een gebruiken (tegelijk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 21:12 #476552

Inderdaad, ik zou ook nooit meer als 1 anker tegelijker tijd gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 21:40 #476565

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
sietse-ten schreef :
my 2 cents. wanneer je het een keer hebt gedaan en het is mis gegaan, dus de anker kettingen zijn in elkaar gedraaid, doe je het nooit meer. speciaal wanneer je weg moet om welke reden dan ook.
Ik heb het aardig wat keren gedaan en nooit ging het mis.
Dat was overigens met ankers met kettingvoorlopen en niet alleen ketting. Maar ik denk eigenlijk niet dat dat veel uitmaakt.
Bij vertuid ankeren op stroom moet je niet beide ankers aan dek beleggen maar op een grote sluiting (liefst met een wartel) aan een derde stuk lijn dat je vervolgens aan dek op de boeg belegt. De sluiting met wartel moet ruim dieper hangen dan de kiel. En als je niet met alleen ketting werkt, moeten alle lijnen van het zinkende type zijn, vanzelfsprekend. Dan is de kans dat een lijn zich om de kiel wikkelt ook klein. Er draait niks in elkaar.
Op niet stromend water en met wind uit een constante richting kun je ook ankeren in span. Een anker naar bakboord en een anker naar stuurboord. Onderlinge hoek ongeveer 45 graden. Doe je om wat meer wind te kunnen hebben of als je het gegier achter het anker zat bent.

Maar alles op een rijtje zettend is ankeren met twee ankers een behoorlijk gedoe en eerlijk gezegd anker ik, ook op stroom, tegenwoordig altijd met maar één anker. Er bij de kentering even uitkomen om te kijken of alles goed gaat is ook weer niet zo'n ramp.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 14 jan 2014 23:06 #476599

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Hier idem. Zolang ik genoeg zwaairuimte heb gebruik ik één anker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 05:28 #476608

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ok,

Helder....

Één anker....en niet meer.

Dank jullie voor de reacties.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 05:55 #476610

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
@ Sietse en Erik:

Hier spreekt de echte ervaring ipv de boekenwijsheid.

Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 06:53 #476617

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Joop66 schreef :
@ Sietse en Erik:

Hier spreekt de echte ervaring ipv de boekenwijsheid.

Dank.

Nog wat forumwijsheid: het schijnt in de Cariben (waar ze de Bermuda ankermethode populair hadden gemaakt) ook vrijwel uitgestorven te zijn, deels omdat het niet samen gaat met andere boten die maar 1 anker gebruiken. Als jij stil blijft liggen en de andere boten zwaaien om, kunnen er nare dingen gebeuren...


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 07:43 #476629

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5894
op de wadvaarders site wordt het ankeren op stroom besproken
zij adviseren trouwens om geen ankerboeitje te gebruiken

op stroom gebruik ik altijd maar 1 anker, ik zwaai wel met de stroom mee
als de ankergrond flink zanderig is, zet ik niet eens de wekker bij tij kentering, als er iets is word ik toch wel wakker
en met een beetje geluk lig je toch droog
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 08:52 #476646

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Dat artikel heb ik gisterenavond toevallig gelezen.
Ja...daar staan hele interessante tips en truuks in.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 15 jan 2014 08:52 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 10:38 #476676

Bijna altijd twee ankers.
Omdat je met droogvallen vlak onder een eiland of een plaat zit, of achter een strekdammetje, komen de golven wind en stroom zelden uit dezelfde richting, met twee ankers kan je dan een beetje richten op de golven, door het tweede anker wat verder naar achter vast te zetten.
Ook heeft die platbodem van ons ontzettend de neiging om te gieren, waardoor je soms zwaaien maakt van 45 graden de ene en dan weer 45 graden de andere kant op. Dan dus twee ankers voorop, onder een hoek van 45 tot 90 graden, beiden op hun eigen kikker vast, lig je meteen stil, met de kop in de wind.
Ik heb overigens een FX-16 met ketting voorloop en een FX-11 achtige (vetus) met verzwaarde lijn. (Als ik mij de FX nummertjes trenminste goed herinner)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 10:41 #476677

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het zal wel gaan over ankeren op wisselende stroming, dat ankerop met twee ankers, maar toch. In trekgaten waar je wisselende stroming in tegengestelde richting hebt zonder zijwaartse verplaatsing kan je zonder probleem voor en achter uitbrengen door te vieren of aan te halen.
Stroming heb je niet alleen in tijgebied waardoor de stromingsrichting wijzigt. Op continu stroom zoals je op de rivieren hebt wordt vaak geankerd in span. Met andere woorden je gebruikt twee kopankers die iets uit elkaar liggen. Op het wad is Proost eens beschadigd aan de kiel doordat tijdens draaiing de ketting aan de achterkant van de kiel bleef hangen. Valt nog niet eens mee bij stroom die dwars inkomt dit los te krijgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 10:45 #476679

Als stroom en wind niet gelijk staan dan twee ankers. Heb een lichte cat die anders door de stroom op de wind komt, aan het zeilen gaat en daarmee het anker over de kop vaart. Anker graaft zich dan lang niet altijd opnieuw in maar stuitert over de bodem. Al een keertje wakker geworden met 6 knopen op het log terwijl ik dacht voor anker te liggen.
Voordeel is wel dat je van elke boeg een anker kan gooien en eigenlijk nog nooit in de knoop gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 11:03 #476682

Ik anker nogal eens op een (soms snelstromende) rivier, vrijwel altijd met 2 ankers. Één op de boeg en één met spruit aan het hek. strak tegen elkaar aangetrokken.
Nadeel is wat meer werk. voordeel is dat je vast op dezelfde plaats ligt.

Hekanker uit met dubbele lijn lengte, deze strak varen, boeg anker uit terwijl ik terug vaar richting hekanker de ketting vierend en de hekankerlijn in halend.

Kan op die manier zeer dicht bij de wal liggen goed uit de beurt van de vaargeul. in de luwte van een binnenbocht.
Met hoogwater staan de ketting en lijn strak, met laag water net niet strak.
Verplaatsing minimaal. Anker worden altijd dezelfde kant op belast dus hoeven niet steeds opnieuw in te graven.
Rommel, zoals boomstronken die over de bodem rollen verwarren zich niet in de lijn.
In NL zul je wat minder last hebben van rommel onder water, maar in de Iberische rivieren is het soms reden dat schepen ten onder gaan.

Wanneer ik kortere tijd weg ga, blijft het hekanker terplaatse met een boeitje aan het lijn einde, pik ik zo weer op.

Wanneer beide ankers op de boeg moeten, komen ze samen en vandaar één lijn naar het boegbeslag, in dat laatste stuk dient de wartel te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 12:11 #476701

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3159
It Paradyske schreef :
[...] komen de golven wind en stroom zelden uit dezelfde richting, met twee ankers kan je dan een beetje richten op de golven, door het tweede anker wat verder naar achter vast te zetten.

Ik probeer het me voor te stellen - als ik het goed begrijp moet je, om na de kentering ook de kop op de wind te houden, de lijn die wat verder naar achter stond naar voren brengen, en de lijn die naar voren stond, over de andere boeg een stuk naar achteren brengen, klopt dat?
Daarbij stel je met deze taktiek een groter lateraal oppervlak aan de stroom bloot, wat je anker(s in dit geval) zwaarder belast, toch?

It Paradyske schreef :
...
Ook heeft die platbodem van ons ontzettend de neiging om te gieren [...]. Dan dus twee ankers voorop, onder een hoek van 45 tot 90 graden, beiden op hun eigen kikker vast, lig je meteen stil, met de kop in de wind.

Maar dan zijn die lijnen na 1 kentering al wel gekruisd.
Ik ben nog niet overtuigd. Zelf lig ik altijd achter 1 anker, gewoon uit simplisme en omdat ik nooit de behoefte aan meer heb gehad (al gier ik natuurlijk ook behoorlijk).
Laatst bewerkt: 15 jan 2014 12:14 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 12:20 #476708

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3159
Proost schreef :
In trekgaten waar je wisselende stroming in tegengestelde richting hebt zonder zijwaartse verplaatsing kan je zonder probleem voor en achter uitbrengen

Als de stroom niet precies van achter komt, komen er wel flinke krachten op het roer te staan, lijkt me (ik ga ervan uit dat je dat midscheeps vastzet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 15 jan 2014 15:45 #476762

Vlieter1 schreef :
It Paradyske schreef :
[...] komen de golven wind en stroom zelden uit dezelfde richting, met twee ankers kan je dan een beetje richten op de golven, door het tweede anker wat verder naar achter vast te zetten.

Ik probeer het me voor te stellen - als ik het goed begrijp moet je, om na de kentering ook de kop op de wind te houden, de lijn die wat verder naar achter stond naar voren brengen, en de lijn die naar voren stond, over de andere boeg een stuk naar achteren brengen, klopt dat?
Daarbij stel je met deze taktiek een groter lateraal oppervlak aan de stroom bloot, wat je anker(s in dit geval) zwaarder belast, toch?

It Paradyske schreef :
...
Ook heeft die platbodem van ons ontzettend de neiging om te gieren [...]. Dan dus twee ankers voorop, onder een hoek van 45 tot 90 graden, beiden op hun eigen kikker vast, lig je meteen stil, met de kop in de wind.

Maar dan zijn die lijnen na 1 kentering al wel gekruisd.
Ik ben nog niet overtuigd. Zelf lig ik altijd achter 1 anker, gewoon uit simplisme en omdat ik nooit de behoefte aan meer heb gehad (al gier ik natuurlijk ook behoorlijk).

Nee, de stroom is zo gering op die luwe plekken dat de wind het meestal net wint, en dat bepalend is.
Gaat vooral om golven die een andere richting op gaan dan de wind.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 17 jan 2014 05:36 #477270

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Erikdejong schreef :
Inderdaad, ik zou ook nooit meer als 1 anker tegelijker tijd gebruiken.

En ik ook niet en zie teveel ellende van mensen die het wel doen.

Sorry, lees nu pas verder is al gereageerd zie ik.
krijg je met 7 uur tijds verschil B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Anker op.....met twee ankers 17 jan 2014 08:50 #477322

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Waar zit je dan?
Dacht dat je nog in Lemmer lag.
Volgens je schema op jouw website ga je pas over een tijdje toch weer
een mooie tocht maken?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl