Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za juni 08 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2019
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe glad is jouw onderwaterschip?

Re: Hoe glad is jouw onderwaterschip? 25 juli 2014 19:54 #535173

Koffiedik kijken, maar de ervaring leert dat je met wat gesmiespel in de kantlijn nog wel een jaar of 5 een "dealer" kan vinden die je het spul wil verkopen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe glad is jouw onderwaterschip? 25 juli 2014 20:09 #535174

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Buiten kijf: hoe gladder hoe sneller. En op het niveau van de America's Cup neem je geen risico's. Wat ik me wel afvraag is: wat win je er mee en hoe ga je dat meten?

Ofwel, stel dat ik mij 37 jaar oude romp weer in nieuwstaat breng hoeveel sneller ben ik dan bij 8 kopen wind? En hoe verhoud zich dat met et monteren van een schroefas annode, ben ik dan alle winst van weken schuren weer kwijt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 04:06 #601210

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Wil graag dit topic weer even nieuw leven in blazen, en een stukje advies vragen. Het onderwaterschip van ons schip gaat deze winter terug geschuurd worden tot op de gelcoat. De boot is 2011 afgeleverd met 1 epoxylaag met daar overheen koperhoudende, zelfslijpende antifoaling. Helaas kwam er afgelopen najaar delen van de epoxylaag los bij het schoonspuiten van het onderwaterschip. Vermoedelijk is het schip dus niet goed wax-vrij gemaakt voordat die laag is aangebracht, ook zie ik een aantal hoog-spiegelende oppervlakten eronder vandaan komen, dus het schuren is blijkbaar ook niet volledig gedaan. Terug naar werf is geen optie, omdat ik niet lokaal iets bijgetipt wil krijgen, ik wil het gewoon goed hebben. Kortom, alles eraf, antifoaling verwijderaar (pokke klus), en dan terug schuren (korrel 120, en daarna fijner naschuren.
Daarna wil ik er 6 lagen epoxy erop zetten (Gelshield van International), dan Vctar voor een nieuwe antifoaling. Ik dacht eigenlijk dat mooie goedje met die 17 in de naam te gaan smeren, maar het erop smeren is blijkbaar niet legaal (behalve dan dat het gedoogd wordt zodra het erop zit!, hoewel ik die logica nog niet helemaal vat). Ik wil het onderwaterschip zo glad mogelijk gaan maken, nu zijn we toch bezig, en dat 17-goedje geeft toch wel echt een heel mooi en glad resultaat, zeker als je het na het opbrengen nog schuurt. Ik wil het strak en glad, voor wedstrijden en looks uiteraard. Waar ik me wel zorgen overmaak is het opvreten van de saildrive door elektrolyse (ook al heb ik die extra in de primacon gezet en daar ter plaatse kogelvrije antifoaling gebruikt), en wil graag weten hoe dat bij andere schepen zit waar ook dit 17-goedje gebruikt is. Als alternatief werd coppercoat aangeraden, maar is dat ook een goed alternatief?. Wat is de invloed van de 4 afsluiters van de natte cel op 1/3 van de voorkant van het schip? om nou van die in de romp afsluitbare te gaan in lamineren. wel misschien belangrijk is weer het punt van elektrolyse, de huidige exemplaren zijn van messing, is het misschien beter deze te vervangen door roestvrijstalen exemplaren?

De kiel heb ik vorig jaar vanwege roestvorming to ver mogelijk terug geschuurd, maar deze is gieterij-af behandeld met een soort van bronsbottem, 1K-spul). liefst had ik de kiel eronderuit gehaald, en laten stralen waarna laten behandelen met epoxycoat, maar vanwege leeftijd schip heb ik toen gekozen om deze in de primacon te zetten en deze in normale AF te houden (wel zo glad mogelijk natuurlijk afgewerkt). Ergens ook wel gunstig, want bij staande mast route door A'dam afgelopen jaar heb ik met de zijkant van de kiel iets geraakt, en is de beschadiging nu wel heel makkelijk bij te werken. Dit wil ik dus zo houden.

dus concreet, is er een goed alternatief voor het 17-goedje? Als ik dat erop zet, hoe bescherm ik dan zo goed mogelijk de saildrive tegen elektrolyse? moeten de messing afsluiters vervangen worden in de romp?


groet,
Jules
Laatst bewerkt: 01 mrt 2015 08:38 door meyerink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 07:23 #601216

Die boot is nog geen 4 jaar oud! Terug naar de werf dus, desnoods begin je een zaak. Deze klus gaat je 5-6 mandagen krabben en 6x4 liter epoxy kosten. Van een werf, en zeker van Winner, mag je meer verwachten.

Je vragen vind ik nog niet relevant eigenlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 08:20 #601222

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 906
Jules,

Er is volgens mij maar 1 goed alternatief voor VC-17 en dat is koperhoudende epoxy. Er zijn ook zeilers die zweren bij Nautix omdat dit goed schuurbaar is maar dan sta je dus idd elk jaar te schuren voor een glad resultaat.

Zelf koos ik bij een grote opknapbeurt van het onderwaterschip voor 5 lagen gelshield en VC17 als antifouling. Groot voordeel van VC is inderdaad de gladheid maar ook het feit dat je nauwelijks lagen opbouwd.

De saildrive en de bulb van kiel zou ik in jouw geval niet behandelen met epoxy maar met een gewone AF. Dat biedt idd het voordeel dat je kleine beschadigingen aan de kiel eenvoudig jaarlijks kunt bijwerken. Over die afsluiters zou ik me geen zorgen maken mits ze die eerst voorziet van een paar lagen schone epoxy, dus zonder koper.. Kunststof flushafsluiters zijn wel een stuk mooier maar het is wel een flinke klus om dit in te bouwen als de boot hier niet (zoals bij mij) af werf van is voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 08:21 #601224

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Dag Nachtvlinder,
Je hebt wel gelijk, maar die discussie wil ik nu niet beginnen. Ik wil het goed hebben, en als de werf daar niet toe in staat is dan moet je het zelf doen. Maar was ik al zei, laten we het niet over de na-service van de werf gaan hebben, ik wil het gewoon goed hebben dus die zaken zijn wel relevant voor mij:

Dus concreet:
1. Is er een goed alternatief voor het 17-goedje (deze komen dus over 6 lagen epoxy, ik denk gelshield van international?
2. Als ik dat erop zet, hoe bescherm ik dan zo goed mogelijk de saildrive tegen elektrolyse (die ik overigens gewoon zo wil houden in primacon en kogelvrije antifoaling)?
3. Moeten de messing afsluiters vervangen worden in de romp ivm elektrolyse?

groet,
Jules
Laatst bewerkt: 01 mrt 2015 09:16 door meyerink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 08:42 #601226

  • meyerink
  • meyerink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
DAg Bigtime,
Dank voor je antwoord. Dat is wat ik ook wil, 5-6 lagen gelshield en dan VC17. Hoe staat het dan nu met je saildrive? blijft die wel vrij van elektrolyse en pitting (en blijft deze gewoon in kogelvrije antifoaling staan)? ik dacht dat vanwege de korte afstand tot de rest van het schip dat daar misschien problemen te verwachten waren?

gr,
Jules
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 09:08 #601231

over de Gelshield, die wat ruw is, heb ik nog 3 lagen VC-Tar 2 epoxy aangebracht, dan wordt de totale epoxylaag weer net zo glad als gelcoat.

Daaroverheen een gladde AF (Nautix in mijn geval, niet zo glad als VC17, maar ik vind het goed genoeg).
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 09:14 #601232

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 906
Jules, ik heb nog nooit last gehad van electrolyse, zelfs niet nadat bleek dat ik wat stroomlekkage had op het metaal van de motor als mijn boordnet onder spanning stond (contact via de metalen wapening in de koelwaterslangen, inmiddels slangen vervangen). Dus daar zou ik me niet direct zorgen over maken.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal alle hoofdschakelaars uit heb als we niet aan boord zijn.

Overigens eens met jouw keuze om niet te proberen de werf dit te laten regelen. Kost veel negatieve energie en mijn ervaring is dat Winner hier niet als enige steken laat vallen. Toen wij in 2002 onze 31.7 nieuw kochten en zag hoe bij Serry de onderwaterschepen werden afgewerkt heb ik er gelijk voor gekozen de boot kaal te laten leveren en direct zelf in 5 lagen gelshield gezet. Dit was na 8 jaar (toen we de boot verkochten) nog altijd superstrak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 09:43 #601238

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10527
Ik denk dat je vragen moet splitsen: het electroliese verhaal in de electra sectie en het behandelen van je ows in onderhoud polyester. Dan krijg je specifiek reactie op je vragen.

Hoe je dat dan weer zo glad mogelijk afwerkt kan dan weer hier :)

Persoonlijk vind ik Gelshield veel te duur, terwijl epoxy hetzelfde effect heeft: water en nagenoeg dampdichte laag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 01 mrt 2015 10:16 #601251

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Afgelopen voorjaar kaal gehaald en in coppercoat gezet, na vijf jaar niets aan onderwaterschip gedaan te hebben begon eindelijk 26 jaar laag op laag er af te komen en was er aangroei.
In mijn beleving scheelt het bij zelde toerental meer dan halve mijl....
3 lagen gelshield 4 lagen coppercoat nat in nat.
Elektrolyse zou bij mij in de afsluiters 8x en schroef-schroefas met anode moeten zitten.
Nog niet gezien na 1 seizoen, lig op zout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 07 mrt 2015 21:31 #603470

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Ik zou hier graag nog even willen inhaken met de volgende vraag.

Hoeveel maakt het superglad/net niet helemaal strak ows verschil op kleine lichte waterverplaatsers die toch nog wel eens in de surf willen gaan.

Een paar voorbeelden W600, Kolibri, W725 W660 dat soort semi sportboten. Wat zou nou ongeveer het verschil zijn tot net wel en net niet glijden.

mijn ows ziet er ongeveer zo uit,


groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 07 mrt 2015 21:35 #603473

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 13959
Ziet er goed uit. Ik denk als je iets minder helling maakt, dat er qua snelheid meer winst te behalen is.
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Oost west, thuis is het ook niet alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 07 mrt 2015 22:20 #603495

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
J dat klopt 100% deze foto geeft ook een beetje een vertekend beeld. Precies genomen bij de start en in een dikke vlaag. Je ziet me op de foto ook dat we beiden nog wat met trim bezig zijn. Maar je kon hier het onderwaterschip zo mooi zien tot aan de kielbalk whehe.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 08 mrt 2015 21:23 #603807

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10527
hscharft schreef :
Ik zou hier graag nog even willen inhaken met de volgende vraag.

Hoeveel maakt het superglad/net niet helemaal strak ows verschil op kleine lichte waterverplaatsers die toch nog wel eens in de surf willen gaan.

Een paar voorbeelden W600, Kolibri, W725 W660 dat soort semi sportboten. Wat zou nou ongeveer het verschil zijn tot net wel en net niet glijden.

Tsja, dat is natuurlijk precies wat iedereen wel zou willen weten B)

Superglad lees ik als goplijst ows. Daarvan geloof ik dat het helpt. Anderen zoeken naar lichte ruwing om zo het loslaten te helpen. Wat het echte goud is???

Strak lees ik als zonder onnodige hobbels en oneffenheden. Dat gaat altijd gepaard met extra wervelingen, en dat wil je niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 08 mrt 2015 23:56 #603838

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2217
Mijn aanname in dit geval is even des te gladder je de boel hebt des te minder moeite het zou kosten om over de rompsnelheid heen te gaan. Maar hoe groot is deze factor in dit verhaal.

Uit ervaring weet ik dat het bootje wel wil glijden als je er maar genoeg power in stopt. Met een Bft7 en 30m² spi hebben we de 16 a 17 knopen aangetikt. Maar het zou natuurlijk mooi zijn als je dit al eerder zou kunnen bereiken en er minder energie voor nodig zou zijn.

Mijn ervaring is dat het met een W600 kan op ruime koersen vanaf een Dikke Bft 5. En je zaken als gewicht trim en zeiltrim een beetje goed voormekaar hebt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 09 mrt 2015 05:52 #603841

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10527
Het zal draaien om "vastzuigen" door langsstroming. Het is natuurlijk goed voorstelbaar dat de aanhangers van de "haaienhuid" gelijk hebben dat water dat heel licht wervelt eerder zal loslaten, vergelijkbaar met uit het roer lopen. Dat zal je met zulke snelheden eerder bereiken dan met bijvoorbeeld mijn zware Spirit 28.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 10:31 #902058

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6884
Ben ook druk bezig met glad maken ows. Andere soort af en oneffenheden glad maken, kiel shapen e.d.

Nu heb ik een afsluiter die voor een vuilwatertank was, welke ik niet meer heb.
Ik hik erg tegen de klus en tijd aan om deze te verwijderen, gat dicht te lamineren e.d.

Maar wat zal het schelen een afsluiter minder?

Scheelt het ook als ik het gat enkel dicht maak?
Met het gat dichtmaken bedoel ik de afsluiter laten zitten en het gat van de afsluiter dichten.

Ander vraagje, zal het ook schelen als je de randjes om de afsluiters meer aerodynamisch maakt, zoals een druppelvorm erom lamineren?
Laatst bewerkt: 26 dec 2017 10:35 door boeiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 11:02 #902068

Mega verschil, verwacht ik. Vaak het verschil tussen winnen en achterhoede
When you come to a point where you have no need to impress anybody, your freedom will begin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 11:11 #902070

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Baasklusje schreef :
in 1996 is er al korte metten gemaakt met alle verhalen over 'beetje ruw',, haaienhuiden enzovoorts.

zie www.grimesyachtservices.com/im...surfaces_article.pdf

Ook High Performance Sailing heeft hetzelfde op keurig wetenschappelijke wijze bewezen.

dus, zoals de Romeinen al zeiden:

Non Blatare Sed Polire!
Link werkt niet (bij mij?)
elisabeth - numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 11:57 #902076

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6884
bertilbeumer schreef :
Mega verschil, verwacht ik. Vaak het verschil tussen winnen en achterhoede

Je zegt nogal wat over enkel een afsluiter, kan je dat onderbouwen ?

Wij varen meestal al redelijk voorin.

Een echt team zijn en perfecte manoeuvres en tactische keuzes maakt veel meer verschil naar mijn idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 13:24 #902085

bertilbeumer schreef :
Mega verschil, verwacht ik. Vaak het verschil tussen winnen en achterhoede

Hahahah zou het ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 16:07 #902134

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2899
Goede vraag Boeiend, ik vraag mij dat ook wel eens af.

Ik ben ook met het onderwaterschip van onze zeilboot aan het doen.
Die gaat in de coppercoat komen hopelijk.
En heb 2 doorvoeren die ik dicht wil lamineren.

Bij mijn vorige boot heb ik overbodige doorvoeren simpelweg afgedopt.
Ik denk persoonlijk dat het niets scheelt in snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 17:40 #902153

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3107
Draai de vraag eens om.
Zou mapfre met 2 afsluiters extra in de romp deze leg ook gewonnen hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 18:39 #902157

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
duit schreef :
Draai de vraag eens om.
Zou mapfre met 2 afsluiters extra in de romp deze leg ook gewonnen hebben?

Ik denk dat je met een "rond de boeien wedstrijd" meer verliest met een slechte handling dan met een afsluiter meer of minder....of een niet zo'n geweldige trim....

Maar het zal wel iets schelen...Flush monteren kan zeker geen kwaad.

Ik heb al de doorvoeren (onnodige) verwijderd omdat ik het risico op vorstschade en lekkage zo klein mogenlijk wilde hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl