Dit is hoe ik het zie:
Wat basisprincipes die op deze case van toepassing zijn:
- De boot aan lij heeft rechten t.o.v. de boot aan loef (rule 11)
- De boot aan lij moet de boot aan loef ruimte geven om vrij te blijven wanneer de lijwaartse boot loeft (rule 16)
- Wanneer de lijwaartse boot de overlap van vrij-achter tot stand heeft gebracht zal zij niet boven haar juiste koers zeilen
na het startsein (rule 17)
- Als de loefwaartse boot de overlap tot stand bracht van vrij-achter, of de lijwaartse boot brengt de overlap tot stand door te tacken, dan mag de lijwaartse boot de loefboot loeven en zelft boven haar
"proper course" blijven zeilen na het startsein
Definitie:
Proper course is de koers die een boot zou zeilen om zo snel mogelijk te finishen zonder aanwezigheid van ander boten.
Voor de start bestaat er niet zoiets als een proper course
Toepassing:
In dit geval gelden rule 11 en rule 16 voor het startsein, en is het afhankelijk van hoe de overlap tot stand kwam of rule 17 geldt na de start.
Oftewel, naar mijn mening is het toegestaan om voor het startsein de loefwaartse boot hier te loeven (11), mits je deze ruimte geeft om vrij te blijven (16). In het geval dat jij de overlap tot stand brengt van vrij achter (mijn aanname op basis van jouw scenarioschets), moet je op het moment van het startsein afvallen tot je proper course (17) (uiteraard mag je dit ook doen als je hem boven de pin geduwd hebt en zelf vanaf de pin start

) In het geval dat je het gat met de pin nog niet hebt gesloten op het startsein moet je hem dus ruimte geven als je proper course je dat verplicht.
Stel dat hij de overlap van vrij-achter tot stand bracht, of jij bent in de overlap getacked, dan mag je hem ook boven de pin zetten na het startsein (17) omdat je recht hebt om boven je proper course te zeilen.
Ergo, je hebt hier rechten zo lang je hem ruimte geeft om vrij te blijven, en afvalt tot je proper course (snelste weg naar de boei) na het startsein.
Jammer dat je eigen time on distance ook niet klopte
Groeten!