Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilersforum Protestcommissie

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 05:45 #636354

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
koko schreef :

Tijdens de wedstrijden afgelopen seizoen heb ik toch met enige regelmaat getwijfeld over "protest" situaties.
Ik zet dan geen protest natuurlijk, of neem mijn straf om diskwalificatie te voorkomen. Achteraf probeer ik dan de situatie te analyseren en er van te leren. Ik denk zomaar dat er meer ZFers zijn die dat meemaken. En.......er zijn zat ZFers die zo veel ervaring hebben dat ze een "uitspraak" zouden kunnen doen.
Dus.......leg het "protest" dat je wil zetten, danwel "aan je broek" hebt hangen hier neer en vraag om een uitspraak van De Zeilersforum Protestcommissie (niet benoemde ZFers die spontaan een uitspraak willen doen). ;)
"Schop"
Nu het wedstrijdseizoen al weer een tijdje bezig is moeten er zich toch ook situaties voor hebben gedaan waarbij je " uitspraak" zou willen van het ZF commitee? Wie trapt af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 06:54 #636370

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ok, even een situatie die ik deze winter meemaakte.
Ik kom, samen met nog een aantal andere boten over bakboord aanvaren bij de bovenboei.
Over stuurboord komt een randmeer aanvaren die voor mijn neus, binnen de 3 scheepslengten, overstag gaat.
Doordat de randmeer door zijn overstag zijn snelheid verliest, geef ik hem een zacht kusje tegen zijn spiegel.
Ik roep protest en vraag de randmeer een rondje te draaien. Randmeer reageert met lelijke woorden.
Wat is jullie mening over deze situatie? Bij gebrek aan protestcomité heb ik het protest niet doorgezet.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 07:13 #636380

Protesten zijn wmb strikt tussen schipper en schipper. Mijn crew heeft een (aan)spreekverbod in een protestsituatie en ik negeer aansprekingen van crew van de wederpartij. In de wedstrijd ben ik ook de enige die andere schippers aanroept, tenzij ik bijv. de genuatrimmer de opdracht geef,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 07:23 #636384

  • Erwin72
  • Erwin72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 164
Oh leuk, laat ik eens een poging tot analyse wagen:

1) Regel 18 (merktekenruimte) is niet van toepassing op de situatie voor de overstag omdat de schepen aan de wind voeren op verschillende koers (18.1 lid a)

2) Regel 18.3 (overstag in de zone) is wel van toepassing. Deze regel stelt dat de boot die overstag ging, niet opeens recht heeft op merktekenruimte. Bovendien mag die boot jou niet dwingen om hoger dan aan de wind te sturen om contact te vermijden. Bovendien heb je recht op merktekenruimte als je een binnenwaartse overlap (tussen boei en schip) maakt.

Blijven voor mij twee vragen staan:
1) Had jij ruimte om iets af te vallen en tussen de randmeer en de boei te ronden?
Zo ja, dan had je denk ik dat moeten doen en heeft de randmeer geen regel overtreden.

2) Kon jij nog loeven zonder hoger dan aan de wind te varen (oftewel: had je de boei iets overzeilt :) )
Zo ja, dan had je dat moeten doen en heeft de Randmeer geen regel overtreden.

Is het antwoord op beide 'nee', dan heeft de Randmeer 18.3 overtreden.



Nou, ben benieuwd of ik op het rechte spoor zit.


==========================
18.3 Tacking in the Zone
If a boat in the zone passes head to wind and is then on the same tack as a boat that is fetching the mark, rule 18.2 does not thereafter apply between them. The boat that changed tack
(a) shall not cause the other boat to sail above close-hauled to avoid contact or prevent the other boat from passing the mark on the required side, and
(b) shall give mark-room if the other boat becomes overlapped inside her.
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 07:24 door Erwin72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 07:25 #636386

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
@ boarderbas, vind je dat omdat het jou boot is? Normaal lijkt het me meer een taak van de eventuele tacticus.(lees stuurman stuurt en verder niks)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 09:24 #636449

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Erwin72 schreef :
Blijven voor mij twee vragen staan:
1) Had jij ruimte om iets af te vallen en tussen de randmeer en de boei te ronden?
Zo ja, dan had je denk ik dat moeten doen en heeft de randmeer geen regel overtreden.

Nee, ik was de onderste van 5 bakboord varende boten en voer direct op de boei af, kon de boei met moeite halen.
2) Kon jij nog loeven zonder hoger dan aan de wind te varen (oftewel: had je de boei iets overzeilt :) )
Zo ja, dan had je dat moeten doen en heeft de Randmeer geen regel overtreden.
Nee, voer hoog aan de wind en sowieso geen ruimte om te loeven, want nog 4 boten boven me die dan ook mee moesten loeven en daar was geen reactietijd voor.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 10:00 #636455

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
wybeslot schreef :
Ok, even een situatie die ik deze winter meemaakte.
Ik kom, samen met nog een aantal andere boten over bakboord aanvaren bij de bovenboei.
Over stuurboord komt een randmeer aanvaren die voor mijn neus, binnen de 3 scheepslengten, overstag gaat.
Doordat de randmeer door zijn overstag zijn snelheid verliest, geef ik hem een zacht kusje tegen zijn spiegel.
Ik roep protest en vraag de randmeer een rondje te draaien. Randmeer reageert met lelijke woorden.
Wat is jullie mening over deze situatie? Bij gebrek aan protestcomité heb ik het protest niet doorgezet.

Vroeger heette dit:"Overstag gaan binnen gebied van aanvaring". De Randmeer zit hierbij volkomen fout :angry:
Dit heeft verder niet te maken met het benaderen van merktekens.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 10:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:03 #636481

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die regel geldt dan weer niet meer als je al weer op de juiste aandewindse koers ligt op het moment dat het probleem er is, ongeacht wel of geen snelheid hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:08 #636484

@jasper schreef :
@ boarderbas, vind je dat omdat het jou boot is? Normaal lijkt het me meer een taak van de eventuele tacticus.(lees stuurman stuurt en verder niks)

Dan is deze taak altijd nog gedelegeerd door de schipper aan de tacticus. Een protest is in basis een conflict tussen twee schippers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:28 #636485

FMJ schreef :
Die regel geldt dan weer niet meer als je al weer op de juiste aandewindse koers ligt op het moment dat het probleem er is, ongeacht wel of geen snelheid hebben.

precies, je mag vlak voor iemand overstag gaan, dan aan de wind liggen zonder snelheid, en dan is de ander een oploper die moet uitwijken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:35 #636486

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Eens, maar volgens mij is regel 15 hier van toepassing.
15 ACQUIRING RIGHT OF WAY
When a boat acquires right of way, she shall initially give the other
boat room to keep clear, unless she acquires right of way because of
the other boat’s actions.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 11:35 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:39 #636487

jij kon vast nog wel snel wijken ipv er achter tegenaan varen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 11:42 #636488

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Uitwijken naar bakboord had mijn neus tegen zijn roer gezet, uitwijken naar stuurboord had me tegen mijn buurman aangezet...
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 13:02 #636514

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12217
wybeslot schreef :
Uitwijken naar bakboord had mijn neus tegen zijn roer gezet, uitwijken naar stuurboord had me tegen mijn buurman aangezet...
Je had even kunnen afremmen natuurlijk... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 17 juni 2015 15:06 #636543

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Hen3 schreef :
Je had even kunnen afremmen natuurlijk... :whistle:

Waarom denk je dat het maar een zacht kusje was... :evil:
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 02 sept 2015 16:03 #657533

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Oke een vraagstukje waar ik wat onenigheid over had met een maat van mij afgelopen weekend.
Het gaat om de situatie binnen het 1 minuutsein en ware koers.

Ik ben van mening dat er VOOR het startsignaal niet zo iets is als ware koers.

Het volgende is gebeurd. Halverwindse tot ruimwindse start en ik kreeg hem binnen het 1min sein mooi gehaakt waardoor ik onder hem kwam met overlap en vervolgens leg ik aan op de bovenboei van de startlijn. Nou was ik net 5 a 10 seconden te vroeg en moest ik alsnog weg bij de lijn maar was ik op tijd geweest had ik hem er niet meer bij tussen gelaten.
Nou zegt hij van ja maar dat mag niet want je moet je ware koers varen en dus mag je mij niet boven de startton loeven.

Plaatje:
Rood: hij Blauw: ik Wit: wind.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 02 sept 2015 16:14 #657537

Voor de start een juiste koers? En waar zou die dan heen moeten gaan?
Volgens mij mag je hem gewoon buiten de startboei loeven.
Niet dat je er wat aan hebt, je kan beter met snelheid langs en over de lijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 02 sept 2015 17:22 #657556

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Met klusbaas eens,gewoon eruit leven hij mag niet indringen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 02 sept 2015 18:33 #657577

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Dit is hoe ik het zie:

Wat basisprincipes die op deze case van toepassing zijn:

- De boot aan lij heeft rechten t.o.v. de boot aan loef (rule 11)
- De boot aan lij moet de boot aan loef ruimte geven om vrij te blijven wanneer de lijwaartse boot loeft (rule 16)
- Wanneer de lijwaartse boot de overlap van vrij-achter tot stand heeft gebracht zal zij niet boven haar juiste koers zeilen na het startsein (rule 17)
- Als de loefwaartse boot de overlap tot stand bracht van vrij-achter, of de lijwaartse boot brengt de overlap tot stand door te tacken, dan mag de lijwaartse boot de loefboot loeven en zelft boven haar
"proper course" blijven zeilen na het startsein

Definitie:

Proper course is de koers die een boot zou zeilen om zo snel mogelijk te finishen zonder aanwezigheid van ander boten. Voor de start bestaat er niet zoiets als een proper course

Toepassing:

In dit geval gelden rule 11 en rule 16 voor het startsein, en is het afhankelijk van hoe de overlap tot stand kwam of rule 17 geldt na de start.

Oftewel, naar mijn mening is het toegestaan om voor het startsein de loefwaartse boot hier te loeven (11), mits je deze ruimte geeft om vrij te blijven (16). In het geval dat jij de overlap tot stand brengt van vrij achter (mijn aanname op basis van jouw scenarioschets), moet je op het moment van het startsein afvallen tot je proper course (17) (uiteraard mag je dit ook doen als je hem boven de pin geduwd hebt en zelf vanaf de pin start ;) ) In het geval dat je het gat met de pin nog niet hebt gesloten op het startsein moet je hem dus ruimte geven als je proper course je dat verplicht.
Stel dat hij de overlap van vrij-achter tot stand bracht, of jij bent in de overlap getacked, dan mag je hem ook boven de pin zetten na het startsein (17) omdat je recht hebt om boven je proper course te zeilen.

Ergo, je hebt hier rechten zo lang je hem ruimte geeft om vrij te blijven, en afvalt tot je proper course (snelste weg naar de boei) na het startsein.

Jammer dat je eigen time on distance ook niet klopte ;)

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 02 sept 2015 23:08 #657698

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Fijn om te weten dat wij degene waren die goed zaten ook al kwam het tijdtechnisch net niet helemaal uit.

Wat er trouwens precies gebeurde maar dat maakt voor de situatie er na niet zo veel meer uit.
Wij voeren in eerste instantie in tegen gestelde richting van de lijn af vervolgens omgedraaid, achter mijn maat langs gevaren en vervolgens onder hem weer omhoog geprikt. Waren we 10 tellen later omgedraaid was het allemaal precies uitgekomen als gepland.... maar ja .... achteraf.... Kijk je een aap in de kont. :P
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 26 mei 2023 08:11 #1482083

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Maar eens even een heel oud topic (dec 2014) van stal halen naar aanleiding van het (voor mij in elk geval) leerzame topic van De Bommel.
Wie heeft er nog een casus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 26 mei 2023 10:34 #1482135

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 942
Ikke nog wel, piepklein puntje. Tijdens een BB-SB-situatie (wij over BB) kregen we van de SB-boot te horen dat, als we geen 'Bakboord' zouden roepen, ze niet zouden wijken.

Los even van het gegeven dat het soms handig kan zijn om Bakboord te roepen (om de ander wakker te maken of om een aanstaande aanvaring te voorkomen): ik ken geen regel die mij verplicht Bakboord te roepen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 26 mei 2023 10:35 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 26 mei 2023 14:02 #1482165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Aanroepen is bij de protestcommissie wel een belangrijk onderdeel natuurlijk. Zo wie zo erg aan te raden. Dat is binnen onze competitie wel eens behoorlijk mis gegaan.
Het andere schip moet vrij blijven, dat is niet alleen zo als je ze aanroept. In mijn ogen waren ze niet correct bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 26 mei 2023 14:24 #1482168

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1009
koko schreef :
Wie heeft er nog een casus ;)

Zat !!! U vraagt, wij draaien. Zie hier:

www.google.com/url?sa=t&source...k2JxChMUIBthgQUbWkjk
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 26 mei 2023 14:43 #1482170

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Dat is inderdaad echt een boek vol :)
Maar volgens mij wordt er best veel clubcompetitie gevaren binnen het ZF en daar zitten vast ook hele mooie casussen tussen. Iets dichter bij huis dus ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl