Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilersforum Protestcommissie

Zeilersforum Protestcommissie 21 dec 2014 09:03 #581382

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Xiphias schreef :
Tot het binnenvaren van de zone heeft het schip dat aandewinds vaart voorrang, en het mag ook nog verder loeven om bijv. het andere schip achterlangs te dwingen.
Als de situatie niet is veranderd bij het binnenvaren van de zone krijgt het andere schip recht op merktekenruimte.

Xiphias,
Zou je jouw conclusie kunnen toelichten?

Draait het om regel 18.2(b): merktekenruimte geven wanneer de overlap is verkregen buiten de cirkel (en behouden bij het binnenvaren van de cirkel door het eerste schip)?

Hoe groot mag de onderlinge afstand eigenlijk zijn voor het verkrijgen van het recht overlap te claimen?
In regel 17 (over dezelfde boeg:juiste koers) beperkt men die ruimte tot twee bootlengtes afstand tot het andere schip. Gelden die twee bootlengtes ook voor de situatie uit mijn "protest"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 21 dec 2014 12:23 #581404

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3590
Bij het binnenvaren van de zone met overlap geldt inderdaad regel 18.2(b)
Regel 17 is volgens mij niet van toepassing, want geen van de boten is vrij voor/vrij achter geweest. In regel 18 staan geen voorwaarden voor hoe de overlap ontstaan moet zijn, en geldt dus wat er aan het begin van de wedstrijdregels geschreven wordt in het hoofdstuk definities:
Clear Astern and Clear Ahead; Overlap One boat is clear astern of another when her hull and equipment in normal position are behind a line abeam from the aftermost point of the other boat’s hull and equipment in normal position. The other boat is clear ahead. They overlap when neither is clear astern. […]

Beide boten zijn niet vrij achter, dus er is overlap. Over de afstand wordt niks gezegd. Als de andere boot ver weg is bij het binnenvaren van de zone kan je die natuurlijk gewoon negeren, want dan heb je de boei al gerond voor hij bij de boei is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 21 dec 2014 19:39 #581493

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Xiphias schreef :
Bij het binnenvaren van de zone met overlap geldt inderdaad regel 18.2(b)
Regel 17 is volgens mij niet van toepassing, want geen van de boten is vrij voor/vrij achter geweest. In regel 18 staan geen voorwaarden voor hoe de overlap ontstaan moet zijn, en geldt dus wat er aan het begin van de wedstrijdregels geschreven wordt in het hoofdstuk definities:
Clear Astern and Clear Ahead; Overlap One boat is clear astern of another when her hull and equipment in normal position are behind a line abeam from the aftermost point of the other boat’s hull and equipment in normal position. The other boat is clear ahead. They overlap when neither is clear astern. […]

Beide boten zijn niet vrij achter, dus er is overlap. Over de afstand wordt niks gezegd. Als de andere boot ver weg is bij het binnenvaren van de zone kan je die natuurlijk gewoon negeren, want dan heb je de boei al gerond voor hij bij de boei is.

Dat betekent dus dat schipper die overlap claimde vooral heel oppertunistisch gezeild heeft. "Als ik nu zo blijf koersen dat er overlap is en blijft zou me dat misschien goed uit kunnen komen als we tegelijkertijd bij de boei aan zouden komen". Slim gebruik gemaakt van de regels dus. Heel slim......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 13:03 #584093

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Nieuwe casus, echt gebeurd (maar geen protest aangetekend, want weten wij veel?)

Wij lopen een concurrent op en passeren hem aan loefzijde. Er is overlap, al voor dat we de merktekenruimte binnen varen. Het opgelopen schip houdt koers en gooit daarmee de deur voor ons dicht om het merkteken aan de juiste zijde te passeren. Aan zijn lei zijde varen ook nog schepen, veel ruimte was er niet.

Wij konden niet meer voor hem langs, dachten loef wijkt voor lei en overzeilden zo het merkteken. Dus rondje achter hem langs, waarmee we en het strafrondje namen en weer op de juiste koers voor merkteken lagen.

Konden wij claimen binnenliggend schip te zijn en ruimte vragen voor het merkteken?

Bijlage image_2015-01-03.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 03 jan 2015 13:04 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 13:05 #584094

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2221
als de situatie zo blijft tot twee scheepslengtes heb je volgens mij recht op ruimte. ben benieuwd naar het juiste antwoord
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 13:06 #584095

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2221
je had ook nog een gijpje kunnen maken had de bakboord stuurboord regel van kracht geweest denk ik
happy sailing
Laatst bewerkt: 03 jan 2015 13:06 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 15:02 #584114

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
koko schreef :
Nieuwe casus, echt gebeurd (maar geen protest aangetekend, want weten wij veel?)

Wij lopen een concurrent op en passeren hem aan loefzijde. Er is overlap, al voor dat we de merktekenruimte binnen varen. Het opgelopen schip houdt koers en gooit daarmee de deur voor ons dicht om het merkteken aan de juiste zijde te passeren. Aan zijn lei zijde varen ook nog schepen, veel ruimte was er niet.

Wij konden niet meer voor hem langs, dachten loef wijkt voor lei en overzeilden zo het merkteken. Dus rondje achter hem langs, waarmee we en het strafrondje namen en weer op de juiste koers voor merkteken lagen.

Konden wij claimen binnenliggend schip te zijn en ruimte vragen voor het merkteken?

Bijlage image_2015-01-03.jpg niet gevonden


Je had ruimte moeten krijgen om te ronden
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 15:40 #584118

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
alegria schreef :
je had ook nog een gijpje kunnen maken had de bakboord stuurboord regel van kracht geweest denk ik

Downwind binnen drie scheepslengtes van het merkteken geld BB / SB niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 18:35 #584158

Wel in het Engels, staan een aantal voorbeelden.

www.sailingworld.com/how-to/rules-mark-room-explained

Tactiek wordt zo onderschat.
Refit Drifter 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 03 jan 2015 23:17 #584214

Jij had ruimte moeten krijgen als de situatie zo was als jij beschreef.

Als dit weer gebeurt en het lijkt erop dat je geen ruimte gaat krijgen, zorg dan dat de spi vroeg naar beneden is, het grootzeil in het midden, en maak een paar flinke zigzaggen zodat je weer achter de boot naast je ligt, dor handig te manouvreren lig je zo weer in zijn nek en haalt hem letterlijk de wind uit de zeilen waardoor je weer omhoog kunt kruipen zoals je eerder gedaan had.
Als het druk is rond een boei, loont het erg vaak om juist langzamer te gaan varen als het pak, er valt vrijwel altijd een gat waar je dan handig in manouvreerd waardoor je heel veel winst kunt pakken. Durf het risko te lopen om af te remmen om een betere uitgangs positie te creeren.

Vaak doe je dit als er meerdere boten om de boei gaan en jij de buitenste boot bent. Als je gewoon meevaart kom je als laatste om de boei heen en een stuk lager met een hoop vuile wind als je het kruisrak ingaat. Als je afremt, achter het pak langs gaat, heb je grote kans dat je als tweede boot het kruisrak in gaat, en zonder vuile wind.

Tacktiek is een erg leuk spelletje :cheer:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 07:47 #584224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
We hadden dus recht op ruimte.......Dan hebben we die wedstrijd verloren op gebrek aan kennis....
daar gaan we dit jaar hard mee aan de slag, want wat is er nu dommer dan zulke dingen te laten liggen?
Tactiek en strategie is inderdaad alles. In dit geval is het geen keerboei, maar een merkteken waar we langs moeten varen aan de voorgeschreven kant (en dus gewoon rechtdoor gaan). Bij deze situatie hadden we met elkaar afgesproken nooit meer het risico te lopen opgesloten te worden en dus alleen nog te passeren aan de goeie kant van het merkteken. Dat hoeft dus niet meer.........
Het was ook een lesje kiezen voor "vrije wind" . We hadden een stukje meer aan lei voldoende ruimte gehad.

Die zigzag maken is wel een goeie inderdaad. Het is een beetje tegennatuurlijk om te gaan remmen in de wedstrijd, maar als je daarmee een betere positie op de baan verkrijgt is het prachtig natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 08:18 #584225

Volgens mij is het nog iets eenvoudiger.. Het merkteken is geen downwind boei maar een teken dat de bb MOET houden. De andere kant kan gezien worden als onbezield gebied waardoor je ruimte moet krijgen... Vgl met een ondiepte.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 09:48 #584243

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
ISO788 Hans schreef :
Volgens mij is het nog iets eenvoudiger.. Het merkteken is geen downwind boei maar een teken dat de bb MOET houden. De andere kant kan gezien worden als onbezield gebied waardoor je ruimte moet krijgen... Vgl met een ondiepte.

Hmmm, mooie aanvulling Hans. Inderdaad geen downwindboei, maar verplicht BB houden bij passage.
Wellicht goed om bij een casus altijd even te vermelden of het een up/downwind baan is of een route/rondje. Ik zal het er voortaan bij zetten.

Is dit nieuw licht op de casus (al zal de voorrangsituatie niet wijzigen ws)?
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 09:49 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 10:31 #584265

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat maakt de casus wel iets anders. Hoe wordt die verplicht bakboord houden precies omschreven in het wedstrijdreglement? Het zou zomaar kunnen zijn dat je bij de regels voor een obstakel moet kijken ipv bij de regels voor een boeironding bijvoorbeeld..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 14:03 #584341

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
FMJ schreef :
Dat maakt de casus wel iets anders. Hoe wordt die verplicht bakboord houden precies omschreven in het wedstrijdreglement? Het zou zomaar kunnen zijn dat je bij de regels voor een obstakel moet kijken ipv bij de regels voor een boeironding bijvoorbeeld..

Het ging om de EM16, een boeironding (merkteken) naar het volgende rak(je). Het is dus geen boei die daar slechts de geul aangeeft. Die mag je aan beide zijden passeren. Het vaarwater wordt begrenst door de dijk aan de ene kant en de rood witte jachtbebakening aan de andere kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 14:13 #584346

Volgens mij heb je iig recht op ruimte...
Je had overlap voor de 2 of 3 scheepslengte (als het telt als boei) Het is geen start lijn en heb je dus recht op ruimte..

Telt het niet als boei maar als verplichte passage (bb houden) heb je recht op ruimte ivm "onbezeilbaar" water.

Had je gegijpt had je ook nog BB rechten (het is geen benedenwindse boei want je zeilt gewoon recht door)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 18:48 #584445

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2469
Maar is het niet bevaarbaar vaarwater? Als het daar niet metteen ondiep is zou het kunnen dat je iig de ruimte had om of te gijpen, of zoals je volgens mij hebt gedaan, een rondje over bb maken. Je kwam van vrij achter en hebt jezelf in die positie gebracht. Het zou zomaar kunnen dat de boot aan lij zou moeten gijpen om jou ruimte te geven.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 19:40 #584462

Ik vaar ook vaker op dit soort Ad hoc baantjes wedstrijden. Het is geen downwind boei.. Je hebt overlap en dus recht op ruimte als binnenvliegend schip.
Ik zelf hanteer in deze situatie de analogie met de ondiepte.. Ruimte opeisen.. Maar vraag me nu af of dat mag op basis van verplicht bb houden van deboei of gewoon de regel als eerste genoemd.. En over bb varen maakt je case zeker sterker en eenduidiger. Interessante kost anyway..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 20:54 #584487

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
henkt schreef :
Maar is het niet bevaarbaar vaarwater? Als het daar niet metteen ondiep is zou het kunnen dat je iig de ruimte had om of te gijpen, of zoals je volgens mij hebt gedaan, een rondje over bb maken. Je kwam van vrij achter en hebt jezelf in die positie gebracht. Het zou zomaar kunnen dat de boot aan lij zou moeten gijpen om jou ruimte te geven.

Er is op die plek geen risico van ondiepte oid. Het is in die zin bevaarbaar water. (Anders waren we er echt niet in gedoken). De boot aan lei hoefde slechts 3 tot 4 meter op te schuiven om ons ruimte te geven de boei aan de juiste zijde te passeren. Een gijp was niet nodig. Zouden wij hebben willen gijpen om over BB te gaan varen dan hadden we hem geramd. Dat mag ook niet :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 04 jan 2015 21:46 #584500

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12551
Welke coach zei ook al weer iets als, "Wedstrijdzeilen is oorlog!" ? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 05 jan 2015 07:44 #584548

koko schreef :
Er is op die plek geen risico van ondiepte oid. Het is in die zin bevaarbaar water. (Anders waren we er echt niet in gedoken). De boot aan lei hoefde slechts 3 tot 4 meter op te schuiven om ons ruimte te geven de boei aan de juiste zijde te passeren. Een gijp was niet nodig. Zouden wij hebben willen gijpen om over BB te gaan varen dan hadden we hem geramd. Dat mag ook niet :S

Nee je hoeft niet te rammen maar gijpen en aanroepen.. dan moet hij vrijblijven.. doet hij dat niet dan moet hij straf nemen.. en ik kan me voorstellen dat je wanneer je door onkunde van de tegenstander de boei niet correct kan passeren je door mag varen (vraag hier voor de protest commissie :-)

gr Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 05 jan 2015 07:51 #584550

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
ISO788 Hans schreef :
koko schreef :
Er is op die plek geen risico van ondiepte oid. Het is in die zin bevaarbaar water. (Anders waren we er echt niet in gedoken). De boot aan lei hoefde slechts 3 tot 4 meter op te schuiven om ons ruimte te geven de boei aan de juiste zijde te passeren. Een gijp was niet nodig. Zouden wij hebben willen gijpen om over BB te gaan varen dan hadden we hem geramd. Dat mag ook niet :S

Nee je hoeft niet te rammen maar gijpen en aanroepen.. dan moet hij vrijblijven.. doet hij dat niet dan moet hij straf nemen.. en ik kan me voorstellen dat je wanneer je door onkunde van de tegenstander de boei niet correct kan passeren je door mag varen (vraag hier voor de protest commissie :-)

gr Hans

We voeren zo dicht langs hem dat het roer bewegen al een close encounter had gegeven. Misschien 2mtr water tussen ons in.
Tijdens dit moment zat de onkunde in elk geval ook bij ons: wij hadden niet gedacht aan binnenliggend schip en meenden dat de loef wijkt voor lij regel gold. We hebben hem dus niet aangeroepen, maar onszelf verweten veel te veel risico te hebben genomen. Met de kennis van nu...........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 05 jan 2015 08:30 #584555

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
ISO788 Hans schreef :
koko schreef :
Er is op die plek geen risico van ondiepte oid. Het is in die zin bevaarbaar water. (Anders waren we er echt niet in gedoken). De boot aan lei hoefde slechts 3 tot 4 meter op te schuiven om ons ruimte te geven de boei aan de juiste zijde te passeren. Een gijp was niet nodig. Zouden wij hebben willen gijpen om over BB te gaan varen dan hadden we hem geramd. Dat mag ook niet :S

Nee je hoeft niet te rammen maar gijpen en aanroepen.. dan moet hij vrijblijven.. doet hij dat niet dan moet hij straf nemen.. en ik kan me voorstellen dat je wanneer je door onkunde van de tegenstander de boei niet correct kan passeren je door mag varen (vraag hier voor de protest commissie :-)

gr Hans

Je mag door onkunde van een tegenstander nooit een boei verkeerd passeren. Je hebt immers meerdere en zou meters aan hoogte cadeau kunnen krijgen of enig ander voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 05 jan 2015 08:53 #584561

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Klopt helemaal. Juiste handeling was geweest: aanroepen "merktekenruimte".

Had je die niet gekregen dan: aanroepen "protest" + protestvlag tonen (en laten hangen). Daarna alsnog de boei goed ronden en protest indienen bij de wedstrijdleiding. Die kan je dan vervolgens achteraf een 'redress' geven voor het opgelopen tijdverlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 08 feb 2015 22:46 #595522

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Afgelopen zaterdag(goofies alle klasse 2 rondjes zelfde boeien) een mooie!we worden opgelopen aan loefzijde Door een dikke x..? Ik vraag de stuurman tijdig om alvast hoger te varen zodat we hem dwongen onderlangs te gaan. De stuurman op de x..?vaart lekker zijn eigen koers Door en we kiezen eieren voor ons geld. Bij het passeren krijgen we de term bakboord naar ons hoofd en de vraag of we ook orc zijn etc. We konden het niet laten om op het moment hij naast ons voer een klein opstekertje te maken (half metertje van zijn boot ermee gestopt) . De blik in de ogen van de stuurman was onbetaalbaar!
Laatst bewerkt: 08 feb 2015 22:47 door @jasper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl