Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilersforum Protestcommissie

Zeilersforum Protestcommissie 19 dec 2014 23:42 #581188

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Sturgeon22 schreef :
Mephisto schreef :
ik ben daar ook erg benieuwd naar ik geloof er namelijk helemaal niets van.
Zoals Erik hierboven al (meerdere malen) heeft uitgelegd geldt het wedstrijdregelement voor de boten die meedoen aan de wedstrijden. Indien jij niet meedoet met de wedstrijd, maar wel door het veld heen vaart geldt het BPR, aangezien jij niet meedoet aan de wedstrijden.
Precies voor mij geldt het BPR, dus waarom geven ze me niet gewoon de ruimte in plaats van door wedstrijd te schreeuwen proberen voorrang te krijgen. Dat getuigt niet echt van goed zeemanschap of sportiviteit.
En waarom leggen ze uberhaubt startvelden in de doorvaar route en niet gewoon een stukje verderop of er naast.

Het komt er gewoon op neer dat Wedstrijdzeilers zo nodig voorrang willen claimen op het BPR en daarom zelf nog een pak regels ernaast op stellen, terwijl het BPR alles gewoon al omvat en zou horen gelden boven die wedstrijd regels. Elke andere uitleg is juridisch ongeldig als een rechter een uitspraak moet doen in een onverhoopte situatie

Wie zegt dat ik nog nooit een wedstrijd heb gezeild? Bij de wedstrijden die ik gezeild heb heeft altijd het BPR voorang gehad op de wedstrijdregels (zo als het hoort)

En hoe herken ik uberhaubt een boot die mee doet aan een wedstrijd? Volgens het BPR bestaat ie niet eens.

Jij zeilt duidelijk wel wedstrijden want je schreeuwt. niet echt sportief.
Laatst bewerkt: 19 dec 2014 23:43 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 01:35 #581200

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Mephisto schreef :
Precies voor mij geldt het BPR, dus waarom geven ze me niet gewoon de ruimte in plaats van door wedstrijd te schreeuwen proberen voorrang te krijgen. Dat getuigt niet echt van goed zeemanschap of sportiviteit.
En waarom leggen ze uberhaubt startvelden in de doorvaar route en niet gewoon een stukje verderop of er naast.

Het komt er gewoon op neer dat Wedstrijdzeilers zo nodig voorrang willen claimen op het BPR en daarom zelf nog een pak regels ernaast op stellen, terwijl het BPR alles gewoon al omvat en zou horen gelden boven die wedstrijd regels. Elke andere uitleg is juridisch ongeldig als een rechter een uitspraak moet doen in een onverhoopte situatie
Voor situaties waar ook niet-wedstrijdzeilers bij betrokken zijn geldt het BPR inderdaad boven de wedstrijdregels, dat wordt volgens mij ook door niemand ontkend. En het is inderdaad niet netjes van wedstrijdzeilers om schepen die niet meedoen aan een wedstrijd weg te schreeuwen, en daarmee staan ze vaak ook niet in hun recht.
Andersom is het als je niet aan een wedstrijd mee doet ook wel netjes om de wedstrijdzeilers niet meer te hinderen dan nodig is. Als ik zonder veel moeite kan voorkomen dat een wedstrijdzeiler voor mij moet uitwijken doe ik dat gewoon, ook als ik zelf voorrang heb.
Wie zegt dat ik nog nooit een wedstrijd heb gezeild? Bij de wedstrijden die ik gezeild heb heeft altijd het BPR voorang gehad op de wedstrijdregels (zo als het hoort)
Bij de meeste serieuze wedstrijden hebben de wedstrijdregels voorrang bij onderlinge situaties, en geldt het BPR (of bijv. het BVA op zee) voor alle andere situaties. Als je geen wedstrijdregels hebt wordt het een zooitje bij bijv. boeirondingen.
En hoe herken ik uberhaubt een boot die mee doet aan een wedstrijd? Volgens het BPR bestaat ie niet eens.
Dat verschilt per wedstrijd, maar dat is niet heel relevant als je niet aan de wedstrijd mee doet. De wedstrijdzeilers weten het het over het algemeen zelf wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 02:00 #581201

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Fabiandelete schreef :
Zoals ik het nu interpreteer dus een soort van loef wijkt voor lij (loef moet vrijblijven/ heeft voorrang). Het gaat hier trouwens om het NSK met de volgende regels. Gesteld wordt dat de "regels voor het wedstrijdzeilen" van kracht zijn. Kom regel 11 die koko quote daar uit?
Dat komt inderdaad uit de Regels voor Wedstrijdzeilen, hier is de Engelse versie te downloaden bij de ISAF: Racing Rules of Sailing 2013-2016

Fabiandelete schreef :
Bij nader inzien, het kan zijn dat ik me helemaal vergis met de interpretatie. Want als loef vrij moet blijven van lij. Moet loef dan wijken zodat zij niet in contact komen met de lijwaartse boot of andersom? Kortweg: wat is de defenitie van "vrij blijven" (wijken of koers houden)?
Vrij blijven betekent dat je zonodig moet wijken voor een boot die voorrang heeft, en dat je die boot ook de ruimte geeft om naar beide kanten de koers te veranderen als die boot overlap heeft. Als een boot die voorrang heeft van koers wil veranderen moet je wel de ruimte krijgen om nog steeds vrij te blijven. De linker boot mag dus niet opeens het roer omgooien.

definitie in RRS:
Keep Clear A boat keeps clear of a right-of-way boat
(a) if the right-of-way boat can sail her course with no need to take avoiding action and,
(b) when the boats are overlapped, if the right-of-way boat can also change course in both directions without immediately making contact.


Fabiandelete schreef :
En nu nog een keer. Wat ik kan zien in de inkijkversie op bol (staat gelijk op het lijstje :) ) geldt regel 3 misschien nog meer. Er was namelijk niet echt sprake van echt overlap. Maar er staat ook een notitie bij over koersen lager dan halve wind, ik kan helaas niet zien wat dan wel geldt.
Welke regel bedoel je precies, want in het Regelschrift staat regel 3 niet beschreven.
De notitie over koersen lager dan halve wind is volgens mij het volgende:
- Er is geen sprake van overlap als de boten over een verschillende boeg varen, uitgezonderd de situatie dat ze allebei lager dan halve winds varen. Bij een boot ruime winds over BB en een ruime winds over SB kan er dus wel overlap zijn.
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 02:04 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 07:50 #581207

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Erikdejong schreef :
Jedre schreef :
Bewijs dat wedstrijdregels de binnen de wet vastgelegde vaarwaterregels niet overrulen ligt in de 24 uurs als omschreven. Dat de protestcommissie dit ook zo interpreteert wordt bewezen door het protest van Blue June tegen Blacque Magic tijdens de 24 uurs van dit jaar.
Blacque Magic hield zich perfect aan de vaarwaterregels en bevond zich in door Rijkswaterstaat toegekend vaarwater.Daarmee wonnen zij het tegen hen ingediende protest.
In de 24 uurs ligt het nog weer een beetje anders, daar geld in het duister het BPR en word het RRS niet toegepst, om de simpele reden dat je aan iemands verlichting niet kunt zien of ze deelnemer zijn of niet. In het donker dus altijd BPR, overdag word daar vanaf geweken.

Maar het voorbeeld klopt. Protest tegen Blacque Magic was bij daglicht aangeroepen....
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 08:01 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 07:56 #581208

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Fabiandelete schreef :

Bij nader inzien, het kan zijn dat ik me helemaal vergis met de interpretatie. Want als loef vrij moet blijven van lij. Moet loef dan wijken zodat zij niet in contact komen met de lijwaartse boot of andersom? Kortweg: wat is de defenitie van "vrij blijven" (wijken of koers houden)?
.

Vrij blijven is wijken, of voorrang verlenen.

De boot die voorrang verkrijgt moet de boot die vrij moet blijven wel gelegenheid geven dat te kunnen doen. De boot die vrij moet blijven moet er wel direct mee beginnen. Regel 15

Verder komt regel 14: Aanraking vermijden aan bod.
Een boot moet aanraking met een andere boot vermijden als dit redelijkerwijs mogelijk is, echter een boot met voorrang hoeft niet te handelen tot duidelijk is dat de andere boot niet vrij blijft.

in jullie situatie mag het meest linkerschip dus wel de ruimte claimen, maar moet het middelste schip wel de tijd geven. Daarvoor moet het meest rechterschip ook aangesproken worden en eerst reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 07:58 #581209

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Mephisto schreef :
Sturgeon22 schreef :
Mephisto schreef :
ik ben daar ook erg benieuwd naar ik geloof er namelijk helemaal niets van.
Zoals Erik hierboven al (meerdere malen) heeft uitgelegd geldt het wedstrijdregelement voor de boten die meedoen aan de wedstrijden. Indien jij niet meedoet met de wedstrijd, maar wel door het veld heen vaart geldt het BPR, aangezien jij niet meedoet aan de wedstrijden.
Precies voor mij geldt het BPR, dus waarom geven ze me niet gewoon de ruimte in plaats van door wedstrijd te schreeuwen proberen voorrang te krijgen. Dat getuigt niet echt van goed zeemanschap of sportiviteit.

Het roepen van wedstrijd is een verzoek, geen claim. Dan is aan jouw de keus of je iemand in dat kader zijn ruimte geeft of hem het spelletje laat onderbreken.
Op ruimer water geef ik zelf ruimte, juist omdat ik het waardeer als iemand dat mij ook geeft.Ik zie dan ook het probleem niet in het respecteren van een wedstrijd.

In Medemblik ligt toegewezen wedstrijdwater. Hoe vaak ik daar niet toerzeilers dwars door heb zien steken. Ik vind het respectloos. Je hoeft nog niet eens 10 minuten om te varen om die wedstrijdjes te respecteren. Sterker nog, als de potentiële en aanstaande talentjes trainen, dan geef ik ze al ruimte.
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 07:58 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 08:04 #581210

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Fabiandelete, je had daar recht en de boot aan loef had de plicht te wijken. Dat kwart scheepslengte na de boei, zegt niks.
Tip, breng het volgende keer naar de protestkamer en jij weet het antwoord, maar mooier nog.....jouw tegenstander weet het ook gelijk voor de volgende keer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 08:28 #581212

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1009
@jedre, helemaal mee eens! Het is namelijk ook een onderdeel van het spelletje...maar die eerste stap zetten naar protest is lastig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 08:31 #581213

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Regel 3 gaat over de aanvaarding van de regels.

(Bron: nl vertaling De regels voor wedstrijdzeilen 2013-2016, Watersportverbond)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 08:35 #581216

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Jedre schreef :
@Fabiandelete, je had daar recht en de boot aan loef had de plicht te wijken. Dat kwart scheepslengte na de boei, zegt niks.
Tip, breng het volgende keer naar de protestkamer en jij weet het antwoord, maar mooier nog.....jouw tegenstander weet het ook gelijk voor de volgende keer!

Volgens mij bedoelt Fabian hier kwart van het rak.

Wat mij lang niet helder was, maar dankzij het "protest" van Fabian nu wel is dat juist bij overlap de loef wijkt voor lij regel in werking gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 08:49 #581219

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
La Mavare schreef :

Wedstrijdregels waaruit blijkt dat ze boven BPR/BVA gaan, ben ik nog niet tegengekomen op internet.
Wel het omgekeerde, zoals bij de Strontrace.

Eigenlijk zonder dir discussie nog een keer op te willen starten, toch nog een na brandertje van mijn kant.

Het is denk ik heel logisch dat de strontrace het bpr als wedstrijdregelement kiest omdat er geen verplichte route is, en dus geen verplichte (wijze van) boeirondingen (merktekens) waarbij het BPR te kort zou schieten wanneer schepen elkaar juist daar zouden tegen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 11:16 #581250

Jedre schreef :
In Medemblik ligt toegewezen wedstrijdwater. Hoe vaak ik daar niet toerzeilers dwars door heb zien steken. Ik vind het respectloos.

als daar een serieuze wedstrijd is (NK, EK, WK, SPA) dan komt er wel een rubberboot naar je toe als je op een vervelende koers op het veld afvaart, en krijg je het verzoek om je koers te verleggen.
Dat hoef je niet te doen, maar het wordt vrij dringend gevraagd :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 11:26 #581252

Bedankt voor de verheldering jongens. Weer wat wijzer geworden vandaag. Het was inderdaad kwart van het rak, misschien had ik dat iets duidelijker kunnen zeggen. Regels 3 moet 13 zijn.

Desalniettemin blijkt maar weer dat regels soms anders geinterpreteerd kunnen worden en de situatie dus omgedraaid kan worden.
Protest indienen had trouwens niet veel uitgevoerd. Alle boten waren verplicht met drie man te varen, maar doordat een ander teamlid ineens niet meer mee kon waren we nog met twee. Daardoor mochten we wel zeilen maar niet over de finish gaan (alsnog was dan wel het antwoord duidelijk geworden).
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 11:29 door Fabiandelete.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 13:28 #581275

In Medemblik ligt toegewezen wedstrijdwater. Hoe vaak ik daar niet toerzeilers dwars door heb zien steken. Ik vind het respectloos.

Respectloos....als ze het bewust doen ja. Een keer een oude HR met pilothouse dwars door het wedstrijdveld zien gaan, over de finish, vlak langs het startschip....


Al die tijd niemand aan dek gezien. Waarschijnlijk was het erg gezellig in het vooronder en was de stuurautomaat erg betrouwbaar in het verkeer ontwijken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 13:44 #581277

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Jedre schreef :
In Medemblik ligt toegewezen wedstrijdwater. Hoe vaak ik daar niet toerzeilers dwars door heb zien steken. Ik vind het respectloos. Je hoeft nog niet eens 10 minuten om te varen om die wedstrijdjes te respecteren. Sterker nog, als de potentiële en aanstaande talentjes trainen, dan geef ik ze al ruimte.

Daar kan ik er zomaar één van geweest zijn. Er liggen daar geregeld zoveel wedstrijdveldjes vlak bij elkaar dat je, om ze te ontwijken, bijna langs de 'Vier Noorder Koggen' of langs de 'Lely' moet varen. Ik zorg er daarbij wel voor dat ik de zeilers zo min mogelijk hinder maar dat is niet altijd helemaal te voorkomen. Dat is een nadeel van wedstrijden houden in een gebied vlak bij een (drukbezochte) haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 14:15 #581282

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Respectloos?
Respect is net zo iets als liefde het moet van twee kanten komen en juist daar ontbreekt het die "Wedstrijd!" schreeuwers nog al eens aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 14:25 #581284

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als de liefde van twee kanten moet komen, dan zou je als toerder bij het ziien van een wedstrijdveld vtv aangeven dat je ruimte geeft.
Dat schreeuwen (doe het zelf overigens zelden) heeft ook nut. Er moet een afstand overbrugt worden toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 14:34 #581286

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Als we elkaar ruim van tevoren aan zien komen en de wedstrijdzeiler weet dat hij geen recht op voorrang heeft kan hij toch ook tijdig maatregelen te nemen om een aanvaring te voorkomen? Daar hoeft 'ie echt geen mijlen voor om te varen. Iets opsturen of afvallen is genoeg om voor of achterlangs te gaan.
Daarnaast hoeft hij me geen informatie toe te schreeuwen waar ik niets mee te maken heb en waar ik mogelijkerwijs van in de war raak. Dat 'ie hoopt dat ik in m'n twijfel toch uitwijk begrijp ik ook wel, maar dat is geen gegronde reden om het te roepen.
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 14:39 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 14:43 #581287

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
geef ik dat niet al aan door met de zeilen over bakboord en zo veel mogelijk aan de stuurboordzijde, als er een geul doorheen ligt strak stuurboord langs de betonning maar bij voorkeur naast dat veld aan stuurboordswal als er nog een streepje ruimte is over gelaten dat diep genoeg is er voorbij te gaan?

dan kan ik wel bakboord gaan schreeuwen naar ze maar ze hebben zelf toch ook ogen?
Op die plek kan ik redelijkerwijs gewoon niet voor ze wijken, laat staan de boot stil leggen. dan gaan ze maar 2 meter eerder over stag. Het zou mij de stennis niet waard zijn.

Ik doe zelf ook wel eens mee met een wedstrijdje.

Als ik in een startveld zeil probeer ik altijd om het zo te timen dat we de een na laatste slag over stuurboord kunnen pakken waarbij we met de zeilen over bakboord en wat snelheid over de startlijn kunnen knallen op het moment dat de toeter klinkt.

De slagen die we voor dat moment maken zijn alleen om de tijd vol te maken, de timing te optimaliseren en te proberen zo goed mogelijk uit te komen voor die laatste slag.

Daarbij boeit voor mij die ene zeilboot die ik voorrang moet geven echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 14:44 #581288

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
Ik had al aangegeven dat ik probeer om ze niet te hinderen.
Het komt zelfs voor dat, wanneer ik de ruimte heb, ik met armgebaren aangeef "ga maar door, ik wijk wel"
Maar wanneer ik op de randmeren netjes SB in de geul vaar en er een stel van die malloten schuin de geul oversteekt en dan begint te schelden omdat ik me niet de geul uit laat dringen, dan kunnen ze van mij de pot op en leer ik ze een paar nieuwe uitdrukkingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 15:10 #581289

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Pjetrow schreef :
WADnWIND schreef :
Als het tot een treffen komt waarbij schade of letsel ontstaat, heeft de rechter maar één maatstaf; BPR.
Mogelijk dat als er een vergunning is van de vaarwegbeheerder (verplicht!) dat er misschien ontheffing verlent kan worden. Ik denk allen bij letsel dat dit geen waarde heeft.

Dat is absoluut niet waar. Bij deelnemers aan een wedstrijd neemt de rechter absoluut ook de wedstrijdregels in beschouwing!

Stel je voor dat dat niet zo was: "meneer de rechter, de wederpartij heeft mij geslagen tijdens de bokswedstrijd, kunt u hem even veroordelen?".

Niet zo stellig zijn als je het eigenlijk niet weet B)

Dus jij wil zeggen dat bij eventuele ongevallen een wedstrijd deelnemer en commissie zichzelf boven de wet mogen stellen?
Als het om ordinaire schade gaat is het slechts een verzekeringszaak, echter als inkomstenderving door schade bij verzekering geclaimd wordt of letsel ontstaat denk ik niet dat een rechtshandhaver het wedstrijregelement er bij pakt. Als je als groter schip onder klasse dit overkomt staat direct ILT (scheepvaart inspectie) aan boord, dan wel hun vertegenwoordiger (RWS).

Voor gewone schade gevalletjes maakt inderdaad het niet uit, maar een verzekering zal er altijd naar streven om niet of weinig uit te keren en dus alle wegen uitzoeken. Zeker bij grotere schade gevallen.

wetten.overheid.nl/BWBR0003627...eidsdatum_07-05-2009

Als je bij een boei diverse Perikelen hebt is dat deel van de sport, maar op die laatste 30cm denk je bij grote schepen toch maar weer even aan BPR, tenminste ik wel.

voor kleine schepen loopt het denk ik wel los
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 15:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 15:19 #581290

Hans60 schreef :
Iets opsturen of afvallen is genoeg om voor of achterlangs te gaan.

en daar gaat het dan mis. Ik heb heel veel wedstrijden gevaren voor Medemblik.
Dan stuur ik (over SB varend) strak achter een BB-toerist langs, pakweg een halve meter achter zijn spiegel langs met 7 kts snelheid. Dat zijn de toeristen niet gewend (wedstrijdzeilers onder elkaar wel), en dan gaat die toerist in 9 van de 10 gevallen iets geks doen, omdat hij denkt dat ik niet voor hem wijk.
Ineens overstag, en dan vlak voor mijn boeg gaan stilliggen, en roepen dat hij over BB voer..... dat soort dingen.

Dus, heren en dames toeristen, we willen best een beetje voor jullie uitwijken als dat nodig is, maar dan niet schrikken!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 15:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 15:41 #581293

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Albert 45 schreef :
Ik had al aangegeven dat ik probeer om ze niet te hinderen.
Het komt zelfs voor dat, wanneer ik de ruimte heb, ik met armgebaren aangeef "ga maar door, ik wijk wel"
Maar wanneer ik op de randmeren netjes SB in de geul vaar en er een stel van die malloten schuin de geul oversteekt en dan begint te schelden omdat ik me niet de geul uit laat dringen, dan kunnen ze van mij de pot op en leer ik ze een paar nieuwe uitdrukkingen.

Daar heb je een heel goed punt. De wedstrijdzeiler heeft hier inderdaad even niets te vertellen en moet gewoon even (in dit gebied verkerende) gooische sm**l houden! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 16:03 #581296

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Er is hier nou al een 3 pagina lange discussie gaande over wel of niet BPR in wedstrijden.

Het is eigenlijk heel simpel. Voor de deelnemende boot is een niet deelnemende boot gewoon een OBSTAKEL (net zo iets als een RIF of een vuurtoren die gaan ook niet aan de kant) in de baan en moet hij er in principe voor aan de kant als die boot recht heeft. BPR geen BPR in de geul uit de geul maakt allemaal niet zo veel uit. Als je als wedstrijdboot een ander schip tegen komt dat bijvoorbeeld over bakboord ligt moet je gewoon wijken.

Het is natuurlijk vreselijk frustrerend voor een deelnemend schip om zo'n flierefluiter tegen te komen midden in je wedstrijdveld en daardoor eventueel een plek te verliezen of iets dergelijks en kan me ook wel voorstellen dat daar de nodige woorden aan te pas komen in het heetst van de strijd.

Voor de NIET deelnemer: het is natuurlijk wel zo sportief om even aan de kant te gaan voor een wedstrijdveld. Over het algemeen zijn deze te herkennen aan het NIET voeren van de nederlandse driekleur en eventueel een klassevlag. En als je zoals een eerder persoon hier boven gewoon opzettelijk dwars door een veld heen knalt over BB ja dan ben je wat mij betreft gewoon aan het treiteren en vraag je om die scheldkannonade. Over het algemeen is het roepen van 'WEDSTRIJD WEDSTRIJD.' een verzoek om aan de kant te gaan van een mede watersporter.

@ baasklusje
en daar gaat het dan mis. Ik heb heel veel wedstrijden gevaren voor Medemblik.
Dan stuur ik (over SB varend) strak achter een BB-toerist langs, pakweg een halve meter achter zijn spiegel langs met 7 kts snelheid. Dat zijn de toeristen niet gewend (wedstrijdzeilers onder elkaar wel),

Niet alleen in de wedstrijden hoor ;) dat hebben ik en een maat van me tot sport verheven (wel alleen bij bavaria huurbakken dat dan weer wel) als we op vakantie zijn op het ijsselmeer :woohoo: je zou die gezichten soms moeten zien......
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 20 dec 2014 16:07 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilersforum Protestcommissie 20 dec 2014 16:20 #581298

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
hscharft schreef :
Voor de NIET deelnemer: het is natuurlijk wel zo sportief om even aan de kant te gaan voor een wedstrijdveld. Over het algemeen zijn deze te herkennen aan het NIET voeren van de nederlandse driekleur en eventueel een klassevlag. En als je zoals een eerder persoon hier boven gewoon opzettelijk dwars door een veld heen knalt over BB ja dan ben je wat mij betreft gewoon aan het treiteren en vraag je om die scheldkannonade. Over het algemeen is het roepen van 'WEDSTRIJD WEDSTRIJD.' een verzoek om aan de kant te gaan van een mede watersporter.

dat kunnen we ook omdraaien, de organisatie van de wedstrijd had er ook voor kunnen kiezen om het startveld anders te positioneren zodat deze niet midden in de doorgaande route ligt. en dat geroep... kap er gewoon mee want het water is niet alleen van jou, je moet het delen met al die andere watersporters, dat sport in watersport betekend niet automatisch wedstrijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl