henkt schreef :
Je nationale vlag voeren is toch ook verplicht in het bpr? Doe je ook niet in een wedstrijd. Goed zeemanschap nog een belangrijke. Als je deelneemt aan een wedstrijd onderwerp jeje aan de wedstrijd regelementen. Als je die bewust negeert valt dat mi onder slecht zeemanschap.
Ik dacht ooit geleerd te hebben dat het niet voeren van je nationale vlag juist het teken is dat je een wedstrijd aan het varen bent.
(bij de VOR heb ik Brunel ook geen enkele keer met een NL vlag gezien. terwijl Alvimedical het presteerde om zowel een Turkse als een Amerikaanse vlag te voeren aan hun communicatie torrentje achter op

)
Erikdejong schreef :
een 'ruling' door een commitee/rechter zal alleen richting 'slechtzeemanschap' gaan als de overtredende partij, feitlelijk de schuldige dus, niets hadden kunnen doen om het incident te voorkomen. Het gebeurt maar zelden dat beide partijen schuldig worden bevonden in een aanvaring.
apart in alle verslagen van aanvaringen in de koopvaardij die ik zo nu en dan lees, krijgen eigenlijk altijd beide partijen de schuld, meestal word er zelfs een percentage schuld aangewezen, waarnaar de verzekering dan weer handelt.
(9v/d10 aanvaringen tussen koopvaardij schepen zijn trouwens het resultaat van iemand die bakboord uitgaat terwijl dat niet mag, de ander ziet dit te laat of reageert niet afdoende en draaid er stuurboord uit vol in .... )
Maar dat terzijde.