jaaph schreef :
[
Ik dacht altijd dat door de wrijving met het aardoppervlak het corioliseffect daar minder is en daardoor de wind bij het aardoppervlak meer krimpt.
Dat is inderdaad wat de metingen en waarnemingen meestal laten zien:
langzamer bewegende lucht (wind) is gekrompen, tegen de klok gedraaid, tov sneller bewegende lucht.
Gek genoeg zijn op diverse websites de verklaringen daarvoor verschillend.
De draaiing van de aarde is de oorzaak, daar zijn ze het over eens, maar hoe dat dan de krimp beinvloedt, daarover verschillen de meningen.
Ik denk dat het heel simpel is:
- de aarde draait altijd even snel, dus daar verandert niets aan met meer of minder wind
- als lucht langzaam beweegt dan is de invloed van de aarddraaiing (Coriolis) daarop per afstand die de wind aflegt langer (meer tijd): de langzame lucht doet langer over een kilometer, en de invloed van de aarddraaiing over die kilometer is dan groter dan bij snel bewegende lucht.
En dus krimpt de wind vlak boven land of water tov de lucht erboven.
Ook simpel voor te stellen aan de hand van twee uitersten:
- als de wind oneindig snel is zal Coriolis er geen vat op krijgen: de wind is al oneindig ver weg voordat Coriolis er iets aan kan veranderen.
- als er helemaal geen wind is (0 kts) dan draait de lucht geheel met het aardopppervlak mee: er is geen geostrofe wind, alleen Coriolis: alle wind draait met de aarde mee, net zo snel als het oppervlak: resultaat is géén wind. Als dat niet zo zou zijn was er altijd wind precies tegen de draaiing van de aarde in, en niet een beetje: 40.000 km in 24 uur op de evenaar, zo'n 850 kts!
Terug naar de foto van de shearmeter:
- is dus precies andersom dan de Coriolis zou doen.
- in dit geval (vermoedelijk) veroorzaakt doordat er een winddraai aan de gang was.
Die begint (in dit geval) ergens hoog in de lucht, en komt langzaam naar beneden.
Een tijdje later was de krimp op hoogte (of ruiming beneden?) weer verdwenen. Coriolis zou gebleven zijn....
Een eerdere discussie hierover:
www.zeilersforum.nl/index.php/...ndshear?limitstart=0
Het plaatje van de Cesar database van KNMI, allemaal prachtige meetgegevens, van gisteren:
Enige toelichting:
- rechtsboven is niet relevant voor ons
- Blauw is 10 meter hoog
- Groen is 100 meter
- Rood is 200 meter hoog.
Linksboven de temperatuur. 10 meter hoog is 'snachts het koudste en overdag het warmste!
Linksonder de windsnelheid: laag/blauw neemt toe als het warmer wordt, rood/hoog neemt af
De oorzaak is dat de lucht beneden warmer wordt en gaat opstijgen, dat mengt onder en boven door elkaar (geen laminaire stroming meer) en de gemengde lucht gaat met de gemiddelde snelheid bewegen op alle hoogtes. Vanaf 15u UTC verdwijnt dat weer: afkoeling.
Rechtsonder de windshear: de rode/hoge wind komt uit 80 graden (oost), de blauwe/lage uit 25 graden, een windshear van 55 graden over 190 meter hoogte. Een gevolg van het snelheidsverschil!
Dan komt de zon erbij, de lucht gaat mengen, en om een uur of 9 (UTC!) is Coriolis verdwenen, op 10 meter hoogte. Op wateroppervlak zal nog wel iets over zijn van het krimp-effect.
En dan ook de invloed van de afkoeling, 15 UTC komt Coriolis er weer in, de menging sterft uit.
Prachtige dag voor zo'n zichtbaar verschil!