Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 10% gewichts besparing

10% gewichts besparing 30 mei 2015 02:50 #630426

O, dus TS in verwarring laten ofwel inhoudelijk op een foute post in moeten gaan om te bewijzen dat die niet klopt!? Be my guest, je krijgt het druk met dit nieuwe lid...
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 02:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 02:55 #630427

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
O, dus TS in verwarring laten zodat hij de telefoon pakte een naar een EO lijn belde voor geestelijke hulp maar die namen de telefoon niet op en ging hij snachts zwerven op straat , ofwel inhoudelijk op een foute post in moeten gaan om te bewijzen dat die niet klopt!? Be my guest, je krijgt het druk met dit nieuwe lid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 06:28 #630436

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Gewicht toename wat het zeildragend vermogen verhoogt -> sneller
Gewicht toename wat het zeildragend vermogen verlaagt -> langzamer
Gewicht toename bij een planerende boot -> langzamer
Gewicht toename ver van het middelpunt -> langzamer Vooral op ruw water.
Gewicht toename bij water verplaatser nabij middelpunt -> weinig effect op snelheid
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 07:27 #630450

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
3Noreen schreef :
Gewicht toename ver van het middelpunt -> langzamer Vooral op ruw water.

Deze vind ik nu weer interesant.

Want 100 kilo in het midden zetten, zou toch het zelfde effect moeten hebben als 2x50 kilo elk 1m van het midden (lang of dwarsscheeps)

Mij is zelfs geleerd dat, als je gewicht niet omlaag kan verplaatsen, je het ook kan spreiden, dit heeft dan net zo'n vertragend effect op de slinger/stamp tijd.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 07:32 #630453

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8458
lodewijk stegman schreef :

Mja. Ik vind zo'n toevoeging dan weer totaal overbodig en vervelender dan de pots van FF.

Haha! Een "pots" is bij ons dialect voor "muts".
Wat een vervelende muts heeft die man zeg!

On topic:
Ik heb altijd gehoord dat een zwaardere boot juist bij lichter weer sneller kan zijn omdat hij bij golfjes of windveranderingen langere tijd blijft doorgaan en niet stilvalt.
Aangezien ts het of licht weer heeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 07:56 #630465

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Misschien off-topic , bij mijn rib, volle gas ga ik 68 kmph, verplaatst de passagier die naast me zit zich naar de punt haal ik 75, terwijl ik dan toch meer water raak met de hull, dus het oppervlak dat water raakt vergroot, maar de hoek tov het water verkleint, kan toegepast worden op zeilboten maar je moet je boot dan 100% kennen om de ideale posities te weten waar je het gewicht plaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 08:25 #630482

BartWNL schreef :
Want 100 kilo in het midden zetten, zou toch het zelfde effect moeten hebben als 2x50 kilo elk 1m van het midden (lang of dwarsscheeps)

daar is een leuk experiment voor:

- ga op een goed-draaiende burostoel zitten
- houdt in elke hand een flink gewicht, zeg 5 of 10 kg
- strek je armen helemaal wijd uit (als aan een kruisbeeld, zeg maar)
- laat iemand anders je zo hard mogelijk ronddraaien
- eenmaal op max snelheid: beweeg je je armen snel zo dat de beide gewichten voor je borst komen.

Je zal verbaasd zijn.... (nadat je weer bent opgestaan en je pijnlijke plekken hebt gewreven).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 08:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 09:22 #630516

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8458
Mijn boot draait niet in rondjes,... Van jou wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 09:26 #630520

Ilex schreef :
Mijn boot draait niet in rondjes,... Van jou wel?

elke boot draait delen van rondjes, heen- en weer, om drie assen:




nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsbewegingen
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 09:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 09:29 #630523

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8458
Weet ik. Heeft effect op comfort en stabiliteit. Snelheid is nog wat anders, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 09:29 #630524

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5177
Om het middelpunt draait je boot wel. Geen hele rondjes als het goed is, maar je hebt zeker een verplaatsing van gewicht om een middelpunt. Iets met massatraagheid en zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 09:43 #630530

Ilex schreef :
Heeft effect op comfort en stabiliteit. Snelheid is nog wat anders, toch?

alle energie die wordt gebruikt voor rollen, stampen en gieren wordt niet gebruikt voor voortstuwing.....

Komt nog bij:

- door Gieren is de angle of attack van je zeilen steeds verkeerd
- door Stampen varieert de windsnelheid met name bovenin enorm en is de twist dus altijd fout
- door Slingeren wordt je geprojecteerde zeiloppervlak (en dus windvang) kleiner en groter

En door alle drie ga je langzamer. Dus snelheid is direct gerelateerd aan al dat draaien.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 09:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 12:17 #630583

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8458
Jaja, zitten even op andere golflengte, denk ik. Ts had het over licht weer, iets van een 3 bft. In die context behandel ik de discussie over gewicht en stampen en rollen.... Dit was de vraag van ts.
Bij meer wind en golven krijg je sowieso een heel ander verhaal!
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 12:19 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 12:29 #630587

zelfs bij 3B zal de boot (de mijne iig) een beetje stampen, op golfjes van 15 a 20 cm hoog.
Dat heeft onmiddellijk tot gevolg dat de mast bovenin tov onderin een beweging van 1 meter op en neer maakt.
Dat is meteen merkbaar aan de snelheid, omdat de windsnelheid bovenin veel varieert door de zwiep van de mast.
In zo'n situatie wil je het langstraagheidsmoment vergroten, zodat het stampen wat minder wordt.
Gewicht verspreiden over de lengte dus. Precies het tegenovergestelde als bij echte golven, dan wil je al het gewicht in het midden om de stamp in de golf te verminderen: eroverheen huppelen ipv ertegenin beuken.

De vraag van TS puur over besparing is m.i al voldoende beantwoord.
Het hangt er enorm vanaf waar je dat gewicht weghaalt, maar de absolute gewichtsvermindering maakt met licht weer nauwelijks uit.
De natte oppervlakte is dan een grote factor in de totale weerstand, want golfweerstand is er dan niet.
Verder is er luchtweerstand, ook niet te verwaarlozen, en die wordt gróter met een lichtere boot: die steekt meer boven water uit ;-)

Als ik uit mijn boot 200 kg haal (da's veel) komt hij 1,5 cm omhoog. Natte oppervlakte is 27 m2.
Op een waterlijnlengte van 9,25 meter, dus 2 maal voor SB en BB, 18,50 meter, maal die 1,5 cm, wordt de natte oppervlakte 0,2775 m2 kleiner. 1% dus.... dat zal wel erg weinig verschil maken, toch?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 12:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 12:44 #630589

zOnno schreef :
Heb nog niet gezeild met weinig wind en zeer schaars of niet geklede dames als wedstrijd team, maar zal zeker ook invloed hebben.

Daar ga je veel langzamer van. Twee redenen:

- dames hebben door hun vorm nu eenmaal meer windweerstand (en die neemt ook nog toe met leeftijd)
- stuurman en trimmers worden afgeleid van hun taken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 12:50 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 12:47 #630590

Baasklusje schreef :
zelfs bij 3B zal de boot (de mijne iig) een beetje stampen, op golfjes van 15 a 20 cm hoog.
Dat heeft onmiddellijk tot gevolg dat de mast bovenin tov onderin een beweging van 1 meter op en neer maakt.
Dat is meteen merkbaar aan de snelheid, omdat de windsnelheid bovenin veel varieert door de zwiep van de mast.

Inderdaad, en gezien de aanzienlijke versnellingen die op zo'n beweging plaatsvinden maakt een paar kg aan de uiteinden toch wel verschil.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 12:49 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 14:39 #630608

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
ik ben bekend met het burostoel expiriment.

maar stampen en slingeren wil je altijd uitdempen toch? ook bij slechter weer, dan juist zou ik zeggen.
Waarom zou je op zo'n moment wel al je gewich in het midden willen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 14:51 #630612

De boeg in de golven laten stampen remt enorm, dus liever huppelend over de golven dan elke keer de boeg diep erin. Gewicht in het midden houden helpt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 18:12 #630659

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8458
Baasklusje schreef :
zelfs bij 3B zal de boot (de mijne iig) een beetje stampen, op golfjes van 15 a 20 cm hoog.
Dat heeft onmiddellijk tot gevolg dat de mast bovenin tov onderin een beweging van 1 meter op en neer maakt.
Dat is meteen merkbaar aan de snelheid, omdat de windsnelheid bovenin veel varieert door de zwiep van de mast.
In zo'n situatie wil je het langstraagheidsmoment vergroten, zodat het stampen wat minder wordt.
Gewicht verspreiden over de lengte dus. Precies het tegenovergestelde als bij echte golven, dan wil je al het gewicht in het midden om de stamp in de golf te verminderen: eroverheen huppelen ipv ertegenin beuken.

Ok, ik volg je.
Maar over welk "meteen merkbaar snelheidsverschil" heb je het dan? Tiende knoop of halve knoop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 18:46 #630681

ik merk dan op de performancemeter iets van 3 tot 5% verlies, van 6,5 kts, dus een kwart kts
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 21:00 #630710

Als gewichtsbesparing niets uit maakt, waarom doen wedstrijdzeilers dan altijd zo hun best om zoveel mogelijk gewicht te besparen? Zelfs de skûtsjes doen dat!
(beetje bijval voor friendlyfire, zeg maar)
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 21:10 #630715

En wie zegt dat het niets uitmaakt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 21:13 #630717

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Als je dat gewicht omzet in verplaatsbaar gewicht dan is het toch win-win??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 21:26 #630718

Baasklusje schreef :
En wie zegt dat het niets uitmaakt?
Het effect wordt nogal gebagatelliseerd in dit onderwerp, terwijl het op wedstrijdboten toch een merkbaar verschil oplevert
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 30 mei 2015 21:59 #630730

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
trotti schreef :
friendlyfire schreef :
Dus volgens Fpricken zou de zeilboot het enigste voertuig zijn dat sneller word met een bepaalde extra lading ? Klinkt zeer onlogisch, maar dus weer wat geleerd.

Toch doen ze bij auto's precies hetzelfde! De spoilers van een formule 1 auto geven meer downforce (dus feitelijk lijkt de auto zwaarder) en kunnen dus harder (door de bocht)

Groeten,
Johnnie

Zweefvliegtuigen nemen bij wedstrijden met redelijke thermiek waterballast mee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl