Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 10% gewichts besparing

10% gewichts besparing 29 mei 2015 17:45 #630254

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Ik ben benieuwd wat 10% gewichtsbesparing doet op de snelheid van boot in %.
Dit door het gewicht overal weg te halen van zaken die je extra mee neemt zoals eten boeken water end.
Laten we zeggen bij rustig weer met weinig golfslag windje 3bft

Groeten zOnno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 17:51 #630258

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Als je het in procenten rekent dan heeft geloof ik het aantal knopen geen invloed op de rekensom, omdat de waterverplaatsing van de boot de enigste factor is die telt. En de lijn in de grafiek van de snelheid versus het gewicht een rechte lijn is.

Zeg ik als niet zeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 17:51 #630259

10% is best wel veel. Maar het hangt héel erg af waar je dat gewicht weg gaat halen, en ook van de rompvorm van je boot.

Wil je je vraag toelichten?

PS: negeer de reactie hierboven, die is vast goed bedoeld maar onzin...
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 17:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 17:55 #630260

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
10% procent kan het verschil zijn tussen winnen of laatste worden, maar zoals nachtvlinder al zegt gaat het er meer om waar je gewicht weg haalt
Nogmaals hoe bedoel je het precies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:05 #630265

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8434
Als je tijd hebt om de boot op snelheid te laten komen, zal het denk ik niet veel uithalen. Je boot reageert sneller op manoeuvres en herpakt zijn snelheid vlugger na een overstag. Globaal doet het niet zo veel op langere afstanden. Belangrijk dus bij rap rond de tonnen races.
My 2cts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:08 #630268

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Op het web in usa staat dit alleen ik ben te lui om het in kilos ofzo te gaan omrekenen :

If you’re running a 20’ to 24’ boat that weighs between 2,000- and 3,000-lbs, generally speaking you can expect to lose a mph of speed for every 300-lbs or so of weight you add.

Bron : www.hookedonfishingboats.com/boatrunfaster.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:10 #630269

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Je gaat met je gezinsboot een wedstijd varen met weinig wind waardoor je onder je romp snelheid blijft. Je ontdoet hem van alle onnodige zaken als weekvoorraad eten watertank leegmaken, Leesboeken weghalen speelgoed en rubberboten enz Het gewicht zit dus verplaatst over de romp. 150kg is haalbaar op een boot van 1500kg.

groeten zOnno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:14 #630271

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
friendlyfire schreef :
Op het web in usa staat dit alleen ik ben te lui om het in kilos ofzo te gaan omrekenen :

If you’re running a 20’ to 24’ boat that weighs between 2,000- and 3,000-lbs, generally speaking you can expect to lose a mph of speed for every 300-lbs or so of weight you add.

Bron : www.hookedonfishingboats.com/boatrunfaster.html

Dit gaat over speedboten dus telt niet helemaal denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:16 #630272

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Ha verwachte ik al die reactie, maar de kinetische kracht van een motor die een boot vooruit duwt is kwa pk gewoon om te rekenen in zeilkrachten. Ze duwen allebij de boot voort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:20 #630276

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
friendlyfire schreef :
Ha verwachte ik al die reactie, maar de kinetische kracht van een motor die een boot vooruit duwt is kwa pk gewoon om te rekenen in zeilkrachten. Ze duwen allebij de boot voort.

Klopt alleen zit er een heel groot verschil tussen in of je planeert of niet en kan je die twee niet met elkaar vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:23 #630278

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
zOnno schreef :
Je gaat met je gezinsboot een wedstijd varen met weinig wind waardoor je onder je romp snelheid blijft. Je ontdoet hem van alle onnodige zaken als weekvoorraad eten watertank leegmaken, Leesboeken weghalen speelgoed en rubberboten enz Het gewicht zit dus verplaatst over de romp. 150kg is haalbaar op een boot van 1500kg.

groeten zOnno

Door dit te doen verklein je het natoppervlak van de boot waardoor de boot minder "plakt" aan het wateren dit zal, hoe klein ook,een verbetering zijn.Als je nu ook nog de bemanning op de steven en aan lij van de boot zet verklein je het natoppervlak nog meer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:24 #630280

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
zOnno schreef :
friendlyfire schreef :
Ha verwachte ik al die reactie, maar de kinetische kracht van een motor die een boot vooruit duwt is kwa pk gewoon om te rekenen in zeilkrachten. Ze duwen allebij de boot voort.

Klopt alleen zit er een heel groot verschil tussen in of je planeert of niet en kan je die twee niet met elkaar vergelijken.

Nee, of je nu de boot laat vootrekken door een dolfijn, of een benzine motor, of een zeil, of twintig dames met zwemvliezen aan maakt niet uit, elke honderd kilo maakt de boot een logger in het water dus x % langzamer, en x is volgens die amerikaanse site een constante.
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 18:26 door friendlyfire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:29 #630282

Er even vanuitgaande dat je een zeilboot bedoeld die in de categorie van waterverplaatser valt, dus geen planeer boot, dan zijn de verschillen merkbaar, maar niet super groot. Uiteraard zul je met licht weer verschil merken, maar je topsnelheid zal niet hoger worden omdat de golfweerstand van de boot nauwlijks veranderd, die is waterlijn lengte afhankelijk, en die zou theoretisch zelfs een beetje korter worden door de boot lichter te maken.
Zodra we gaan praten over boten in glofslag aan de wind, dan zul je merken dat je boot met minder gewicht makkelijker door de golven gaat en minder gestopt zal worden omdat de boot minder zal stampen.

Uiteraard is het goed om zoveel mogelijk gewicht van boord te halen, maar grotere winst zou zijn te halen door gewicht meer rond het draaipunt van de boot te concentreren, en om het zwaartepunt zoveel mogelijk naar benden te halen waardoor het richtend moment groter word. Daardoor kun je met meer wind varen met dezelfde zeilvoering waardoor je meer voortstuwing zult kunnen opwekken.

Als je het als percentage uit zou willen drukken zou ik zeggen dat je mogelijk 10-15% zult winnen als je het all-round bekijkt met zowel licht weer als meer wind en op diverse koerzen.

Mijn eigen boot is momenteel 35% zwaarder als ooit de bedoeling was, en dat is vor al het eten en uitrusting die ik op het moment meesleep, toch is mijn gezeilde tijd van de laatste oversteek (1700 mijl) niet merkbaar veranderd.
Het hangt er echt vanaf waar je het gewicht weg haalt en hoe je vervolgens met de boot gaat zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:34 #630286

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
friendlyfire schreef :
zOnno schreef :
friendlyfire schreef :
Ha verwachte ik al die reactie, maar de kinetische kracht van een motor die een boot vooruit duwt is kwa pk gewoon om te rekenen in zeilkrachten. Ze duwen allebij de boot voort.

Klopt alleen zit er een heel groot verschil tussen in of je planeert of niet en kan je die twee niet met elkaar vergelijken.

Nee, of je nu de boot laat vootrekken door een dolfijn, of een benzine motor, of een zeil, of twintig dames met zwemvliezen aan maakt niet uit, elke honderd kilo maakt de boot een logger in het water dus x % langzamer, en x is volgens die amerikaanse site een constante.
Neen Ed, er is echt een verschil tussen planeren of niet, ik heb zowel een zeilboot als een rib, op de zeilboot kan een verplaatsing , dus niet weghalen van gewicht 0,1-2 knopen in snelheid resulteren, op de rib scheelt dit een pak meer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:42 #630288

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Wb gewichtsveplaatsing
Wij voeren ooit met een mariholm if 2 mijl op met een andere boot,totdat ik ( net geen 100 kilo :whistle: )
Op het voordek ging zitten. Toen liepen we er voorbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:52 #630290

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
De gewicht verplaatsingen houden we even buiten beschouwing. Maar maakt inderdaad veel uit van 4,8 tot 5 knoop door alleen ook met mijn 100kg aan de ander kant te gaan zitten. bij windje 5 stevige mannen neer te zetten met beentjes over de kant scheelt ook aanzienlijk. Heb nog niet gezeild met weinig wind en zeer schaars of niet geklede dames als wedstrijd team, maar zal zeker ook invloed hebben.

Maar we hebben het dus over een windje 3. Nat oppervlak maakt net niet veel meer uit. Zit nog niet aan je rompsnelheid, geen of weinig golfslag

Groetjes zOnno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:53 #630291

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Nachtvlinder schreef :

PS: negeer de reactie hierboven, die is vast goed bedoeld maar onzin...
Hahaha, welkom op het internet.....

Sommige boten reageren wat beter op gewichtsbesparing dan andere. Boten die licht gebouwd zijn zul je sneller wat merken dan zware boten. Topsnelheid op waterverplaatsers hangt vooral af van waterlijnlengte. Tot die snelheid is het vooral zeildragend vermogen en weerstand. Weerstand verminderen kan o.a. door het gewicht terug te brengen, zeildragend vermogen kan ook weer door gewicht toe te voegen (o.a. waterballast). Als je aan een maximum gewicht zit(klasseregels, boxrules e.d.), is het dus zaak om zoveel mogelijk gewicht overal weg te trekken, om die weer in de kiel te stoppen. Zo niet, al het gewicht zo veel mogelijk boven op de kiel stapelen. En alles wat je overhebt of niet gaat gebruiken op de wal laten staan, om de redenen die Erik aangeeft. Eigenlijk bijna het zelfde verhaal als ik het terug lees ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 18:56 #630292

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Dus volgens Fpricken zou de zeilboot het enigste voertuig zijn dat sneller word met een bepaalde extra lading ? Klinkt zeer onlogisch, maar dus weer wat geleerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 19:01 #630295

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
friendlyfire schreef :
Dus volgens Fpricken zou de zeilboot het enigste voertuig zijn dat sneller word met een bepaalde extra lading ? Klinkt zeer onlogisch, maar dus weer wat geleerd.

Daarom is deze vraag van TS ook niet gemakkelijk te beantwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 19:03 #630296

friendlyfire schreef :
Dus volgens Fpricken zou de zeilboot het enigste voertuig zijn dat sneller word met een bepaalde extra lading ? Klinkt zeer onlogisch, maar dus weer wat geleerd.
En toch klopt het.
De bootjes zoals in de onderstaande foto wegen ongeveer 7800 kg, en ze nemen 2000 kg zeewater aanboord en gaan dan 30% sneller omdat het stabiliteit toevoegd waardoor ze veel meer zeiloppervlak kunnen gebruiken en dus 'meer pk's' tot hun beschikking hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 19:12 #630299

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Dat bedoel ik dus Erik, Thx :-) kon het niet beter verwoorden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 19:26 #630308

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Zonno gaf de these

ik de anti these

( die dus nergens op sloeg )

en fpricken en erik de synthese.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 19:57 #630331

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29166
friendlyfire schreef :
Op het web in usa staat dit alleen ik ben te lui om het in kilos ofzo te gaan omrekenen :

If you’re running a 20’ to 24’ boat that weighs between 2,000- and 3,000-lbs, generally speaking you can expect to lose a mph of speed for every 300-lbs or so of weight you add.

Bron : www.hookedonfishingboats.com/boatrunfaster.html

Dat gaat over planeerde visboten, niet over verdringers!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 21:11 #630375

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
friendlyfire schreef :
Dus volgens Fpricken zou de zeilboot het enigste voertuig zijn dat sneller word met een bepaalde extra lading ? Klinkt zeer onlogisch, maar dus weer wat geleerd.

Toch doen ze bij auto's precies hetzelfde! De spoilers van een formule 1 auto geven meer downforce (dus feitelijk lijkt de auto zwaarder) en kunnen dus harder (door de bocht)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

10% gewichts besparing 29 mei 2015 21:30 #630380

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Nachtvlinder schreef :
PS: negeer de reactie hierboven, die is vast goed bedoeld maar onzin...

Mja. Ik vind zo'n toevoeging dan weer totaal overbodig en vervelender dan de pots van FF.

Negeren is negeren. Niet een ander opdragen de pots te negeren, maar er zelf gauw nog wel wat over zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl