duit schreef :
Rambler vreet nu de voorsprong van Comanche weer razendsnel op
Wat minder wind en het kleinere natte oppervlak van Rambler begint zich uit te betalen
In verhouding doet de 12 voet kleinere Rambler het inderdaad beter met weinig wind. Met de Fastnet (lichtweer) finishten ze enkele minuten (4?) na Comanche.
Dit betekent dat Comanche met lichtweer op gezeilde tijd wel partij moet kunnen bieden. Ik vermoed dan ook dat er iets meer aan de hand is. Spannend is het wel!
Het viel mij met name na het ronden van de 1e boei tegen wat Wild Oats en Ragamuffin deden ten opzichte van Comanche en Rambler. Zelfs de 12 voet kortere Rambler was sneller, Comanche zei op deze reach (zoals bekend) "het was weer heel gezellig maar we moeten er vandoor". Erg spectaculair.
De chirurgische ingrepen op Wild Oats kwamen niet echt tot uiting, oftewel ze vielen tegen. Mark Richards was zoals gewoonlijk weer wel de startmaster (!) maar zelfs in het kruisrak hierna werden ze ingelopen. Willen ze de komende jaren met wind kans maken dan wordt het even een nieuwe boot kopen vermoed ik
.
Een kleine JPK1080 ligt nu 1e op handicap. Het zou natuurlijk prachtig zijn als die oude S&S 34 gaat winnen maar ik vermoed dat het er dit jaar niet in zit.
Redelijk verbaasd was ik over Perpetual Loyal, ze rondden als 1e boei 1. Vervolgens blies Comanche er overheen. Jammer dat ze hierna het reachzeil niet uitgerold kregen, ik was benieuwd wat ze hadden kunnen doen. Het lijkt erop dat het tegen betaling aan boord nemen van vips ze keer op keer nekt tegen de professionelere teams.
Het ontwerpersverhaal is ook boeiend. Duidelijk is dat Bruce Farr overgeslagen wordt door de op line honours gerichte eigenaren, oftewel de rijken der aarden. Vernieuwing dient zich aan in de vorm van relatief jonge ontwerpers. Frers senior en junior worden ook overgeslagen, zelfs de nieuwste Swan 50 is ontworpen door Juan Kouyumdjian.
Alleen de organisatie van de Volvo Ocean Race wil niet mee
. Juan K. was hier overigens gefrustreerd over. Dat begrijp ik als je na een Farr-hegemonie van ca. 27 jaar de boel op zijn kop zet door gewoon de snelste boten te ontwerpen. Dientengevolge wordt je als startende ontwerper ook financieel genaaid. Politiek correct was zijn interview hierover niet maar ik kan er wel om lachen.
Toch zijn er wat overeenkomsten met vroeger. Net als in de Whitbread 81/82 dient vernieuwing zich aan in de vorm van bredere spiegels en de nadruk op ruimere rakken. De jongere ontwerpers durven kennelijk extremer te gaan... In deze Whitbread was Ceramco New Zealand de meest vernieuwende boot, op ruime rakken waren ze niet bij te houden. Het ontwerp was van Bruce Farr.
Ik ben ook een Flyer-fan maar als Ceramco de mast niet had verspeeld dan hadden ze gewonnen. Ceramco won in 1980 tevens de Sydney Hobart.
Comanche en Rambler liggen inmiddels exact gelijk... Rambler heeft een duidelijk hogere snelheid. Dat kan niet. Ik vermoed dat Comanche wat problemen heeft aan de boot.