Aernoudt schreef :
Even een aantal antwoorden in 1 posting gecombineerd:
Als je boot een genua 1 op de meetbrief heeft, dan heb je bij meer wind een rating die minder gunstig is tov iemand die een meetbrief heeft met enkel HA. Ook in de ORC
(en nog even los van de voorkeur van de ene persoon versus de andere qua druk op het roer etc.)
Ook mensen die echt goed kunnen varen met kleinere lichtere (zeker ook niet planerende) bootjes hebben echt last van de korte steile golven; zie de diverse uitslagen..
Behalve met de Winner 1010/1020; zou dat de enige boot zijn
Optimaal presteren met golven op het IJsselmeer kan inderdaad niet, vandaar dat het zo belangrijk is om daar een polar/vpp voor te hebben, anders klopt je routering niet meer icm de windverwachting... (en daarom levert software als Adrena er de tools voor om meerdere polars te hebben die je snel kunt wisselen (en ook meerdere gribfiles naast elkaar van verschillende leveranciers, zodat je ook dat nog kunt gebruiken in jouw keuze). Er is er zelfs een specifieke tool voor (Polar manager) van KND Sailing performance.
Alinea 1: Hier kom ik cijfermatig op terug.
Aliena 2: Ja, zie de zondag-uitslag van de Flevorace 2014 in klasse orc 3:
- De lichtste.
- De meest vlakke romp, vooral voorin.
- Het meeste volume voorin.
- Niet de meest scherpe neus.
- De kortste waterlijn.
- Lichte kiel.
- Geen bulb.
- Oudste ontwerp.
- Als enige een dacron-grootzeil.
- Volgens handicap de langzaamste in het kruisrak in orc 3.
Je kunt de gezeilde tijden ook met orc 2 en 1 vergelijken. Daar zat resp. 5 en 10 minuten startijd tussen, de wind was 40 knopen. De desbetreffende boot was op gezeilde tijd ruim de snelste in orc 3, hield op gezeilde tijd 4 van de 6 orc-2 boten achter zich, tevens 2 orc-1 boten en was gecorrigeerd de snelste van alle boten.