Autosport, en zeilen liggen dichter bij elkaar dan je wellicht denkt Sander. Heb zelf ook proefondervindelijk vast kunnen stellen.
In het dinghy zeilen krijg je mooi 'fingespitzengefuehl' die op kajuitboten heel toepasbaar is; je voelt dingen veel beter & sneller. Mensen die dat nooit gedaan hebben, zullen zelden echte topzeilers worden (de parallel met autosport is de Kart wereld) omdat het gevoel mist.
Toch heeft gevoel het ook wel eens mis, en dat is een andere reden waarom data (metertjes) toch belangrijk zijn.
In mijn raceauto bijvoorbeeld was dat ook zo: meet je bochtsnelheden op meerdere plekken (niet alleen entry, apex en exit, maar ook tussendoor), incl g-krachten, temperatuur, vochtigheidsgraad, bandenspanning etc. Voor je gevoel was een bepaalde lijn soms sneller, maar de data gaf toch anders aan. Gebeurt niet vaak, maar komt toch voor.
Echter, de records zoals Loïc ze heeft gevaren, Jules Verne etc., zegt niet alleen wat over sponsoren. Dat zegt met name wat over: technologie en zeilen tot het maximale optimaliseren; elkaar laten versterken, zodat je er het maximale uithaalt. Zonder de techniek (en dus data / meters; net als de meteo data en die te analyseren. De man die hem daarbij helpt is overigens ook een Nederlander; die rekent elk uur zo'n 17 verschillende route;'s uit en evalueert die en geeft dan zijn judgement naar Loïc op de boot.) had hij die snelheden niet kunnen halen. Daarom zit hij er bovenop. Net als dhr Desjojaux etc.
Feit is dat je om echt hard (optimaal) te gaan data (en dus metertjes) moet hebben. Je kunt net zo veel postings plaatsen als je wilt: feit is dat dat zo is. Dat heeft genoeg data uitgewezen
Dat neemt niet weg dat goede zeilers (en dus vooral mensen die met een dinghy veel gevaren hebben) veel dichter bij de 100% zitten zonder hulp van data, dan zeilers zonder die ervaring. Ook dat is gemeten, lees: ook daar is data voor.
Zoals de beroemde heer Demming al vele jaren geleden terecht stelde: "without data, you're just another person with an opinion". En zo is het maar net.