Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails?

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:35 #722924

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zondag weer het eerste rondje gezeild en liep te klojowen met de genuarails. Die is al wat ouder en verstelbaar met behulp van plunjer in gat. Dat gaat niet meer zo heel soepel en de rol/as is al aardig op elkaar ingesleten. Zodoende fantaseer ik nu even hardop over een met lijn traploos verstelbare rails. Ik heb de Lewmar grootschoot en die bevalt uitstekend. Voor de eenheid zou ik weer voor Lewmar willen gaan
Maar, het is ook weer een bak met centen dus enige bezinning kan geen kwaad. Want met de (complete) rail ben je er niet. Moet ook nog een stopper bij natuurlijk.

Werkt het echt zo soepel als je zou willen: kan je verstellen op het handje?
Is een curryklem voldoende of liever een valstopper a la de Easy mini?
Nog andere overwegingen (pro of contra)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:40 #722928

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Da's een makkelijke: Pro!
Op het handje kan zeker, maar dan wel als je er voldoende vertraging in hebt zitten in verhouding tot het formaat fok/genua wat je vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:41 #722929

Voordeel is denk ik dat je de karpositie traploos in kunt stellen; op mijn rail bijvoorbeeld maar per 7 cm. Voor een sterk naar beneden geschootte HA fok op een aan-de-windse koers kan dat te grof zijn.

Of het op het handje gaat? Ik denk het niet. Vooral niet met een zeilvoering als hierboven wanneer je voorzeil al behoorlijk dichtgeschoot is.
Los daarvan zal bij een positie-aanpassing meestal een schootaanpassing horen. Ik denk dat je op boten boven 26 ft al snel een talie nodig hebt om die reden. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk...

Ik vind die dingen tot nu toe te duur voor wat het oplevert; bovendien zou ik niet weten hoe ik zo'n standaard recht profiel in een bocht kan (laten) buigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:42 #722930

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Laatste alinea:
- Ja (Ronstan heb ik).
- Curryklem doen.
- Nee, gewoon doen. (con: het kost inderdaad een bak geld)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:42 #722931

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
koko schreef :
...

Werkt het echt zo soepel als je zou willen: kan je verstellen op het handje?
Is een curryklem voldoende of liever een valstopper a la de Easy mini?
Nog andere overwegingen (pro of contra)?

Ja, zelfs bij grotere boten.
Ja, curryklem is ok als de lijn 'in lijn' is.

Relaxt voorzeil trimmen:
- trimlijn losgooien
- schoot aantrekken
- trimlijn aan
Ook bij overstag. Geen lierhendels nodig.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:44 #722932

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Ik heb ook mede ingegeven door slijtage van de grondblokken nieuwe gekocht met een blokje erin.
Verder een eindstop voor op de rails waar ook de lijn door loopt.
De lijn begint aan de stop, door de slede, door blok op de eindstop naar een klemmetje naast eind van de rail achter. De lijn gaat hier doorheen en kan er niet uit, het eind weer aan de slede om het grondblokken naar achter te trekken.
Ondanks de vertraging kan je het blok moeizaam naar voren krijgen als er iets spanning op de schoot staat.
In de praktijk staat ie op voorhand iets te ver naar voren omdat naar achteren altijd makkelijk gaat.

Het klemmetje is zo'n spinlock cam cleat, zo'n bolletje wat je beetje kan kantelen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 08:47 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:48 #722936

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dan zit er niet genoeg vertraging in... Meer vertraging = duurder, maar dat geld levert wel de extra voordelen/gemak op. Kan niet in iemand anders zijn portemonnaie kijken, maar als je het kunt betalen vind ik het het geld waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:52 #722938

Het is ook mijn verlangen.

Zo'n cam cleat wil je niet op een plek hebben waar actief is. Meestal zitten de curryclemmen ergens op de zijkant van de roef of daar dichtbij. Met beweging en tumult daar stoot je ze makkelijk open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:55 #722941

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Helemaal eens Aernoudt, maar er is op toerboot mee te leven, beetje vooruitdenken.
Op 39 voet zijn de krachten ook behoorlijk. Ik heb beide zeilen rolzeilen en hoef nooit uit de kuip maar moest wel eens het gangboord in om de plunjerblokken te verzetten, dat is nu geschiedenis.
Moet ie naar voren met veel wind dan zal de schoot moeten lossen.

Bijv. Rol ik bij toenemende wind de fok in meteen het blok naar voren voor je vol valt vooruitdenken dus.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 08:57 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 08:58 #722943

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
Zo zit het op een B38 match:
- extra blok om de hoek naar de lier goed te houden
- verstelbaar blok met 4x vertraging
zonder handschoenen prima aan te trekken, ook met volle belasting

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:08 #722947

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Ik ben ook overgeschakeld toen ik het nieuwe dek op de boot liet zetten van de plunjer sledes naar traploos en het is een hele verbetering. Je trim veel sneller je zeilen en er is geen reden om het niet te doen. Als je met plunjers werkt moet je bij een beetje wind altijd aan de lage kant het gangboord in om te verstellen, wat lang niet altijd prettig is. Kan nu vanuit de kuip alles prima regelen, veilig en comfortabel. Het is voor mij een echte no-brainer.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 09:08 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:15 #722949

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Lijkt me eigenlijk wel dat je nog wat verder moet gaan voor een bewuste keuze. De trimmers onder spanning hebben niet alleen talies en lijnen maar waarschijnlijk ook een gelagerde slee op de rail zitten? Wij hebben alles verstelbaar maar glijblokken op de rails. In no time lopen die stroef en hakkerig en lukt dat trimmen met alleen de lijn niet meer :S
Wil je het goed doen neem dan een gelagerde slee, dan hoef je meteen minder te vertragen. Kost overigens wel wat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:17 #722950

Hier een vertraging van 1 op 3. Lijntje 8mm. Als de kar naar achter moet is dat gemakkelijk.
Maar naar voren met schoot op spanning is werk voor 2 man: 1 de lijn omhoog trekken en de kar naar voren, de ander de lijn door de klem trekken. En soms gaat ook dat niet en moet de schoot wat los.

Voordeel is natuurlijk de afstandsbediening maar zeker ook de traploze stand die je kan kiezen . Zeker bij een HA met lage schoothoek verstel je soms maar een centimeter of nog minder, dat luistert heel nauw.

Drie redenen om geen curryklem maar een goede stopper (geen Lewmar) te nemen:
- wat boarderbas al zegt: als er drukte en beweging is trapt iemand de lijn uit de klem
- strakzetten gaat beter met door een dichte stopper heen te trekken
- belangrijkste: vieren uit een curryklem gaat je niet lukken: de lijn trekt uit je handen. Een stopper kun je een beetje lijn geven en weer dichtdrukken.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 09:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:43 #722959

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8633
Baasklusje schreef :
Hier een vertraging van 1 op 3. Lijntje 8mm. Als de kar naar achter moet is dat gemakkelijk.
Maar naar voren met schoot op spanning is werk voor 2 man: 1 de lijn omhoog trekken en de kar naar voren, de ander de lijn door de klem trekken. En soms gaat ook dat niet en moet de schoot wat los.

Dat moeten we bij de volgende trimclinic dan maar ff aanpassen ;)
Op de B38M is het een éénmansklusje: uit de curryklem en trekken maar.
Drie redenen om geen curryklem maar een goede stopper (geen Lewmar) te nemen:
- wat boarderbas al zegt: als er drukte en beweging is trapt iemand de lijn uit de klem
- strakzetten gaat beter met door een dichte stopper heen te trekken
- belangrijkste: vieren uit een curryklem gaat je niet lukken: de lijn trekt uit je handen. Een stopper kun je een beetje lijn geven en weer dichtdrukken.

- curryklem aan de buitenrand van de kuip, nog nooit losgeschopt
- geeft iets meer weerstand
- nog nooit meegemaakt, blok gaat pas naar achteren lopen als je schoot binnenhaalt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:49 #722962

Het verstellen is alleen nodig als je aan de wind vaart; op ruimere koersen gaat de schoot op een blok op de voetreling.
En dus staat er als er verstellen nodig is altijd een flinke spanning op de schoot, een paar honderd kg tot 700 kg zo'n beetje max.
Dan trek je echt de kar niet naar voren, en hij wil maar al te graag naar achteren.
Als ik aan de wind met 3B wind de stopper opendoe rijdt de kar vanzelf 2 meter naar achteren......
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 09:51 #722963

Een curry klem is idd heel acceptabel. Met een goede fairlead er op.

Qua lostrappen doelde ik op die cam cleat van spin lock. Die klikken mij te makkelijk open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 10:22 #722971

nog meer zooi aan dek waar je over kan struikelen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 10:23 #722972

  • Orsina
  • Orsina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 132
Baasklusje schreef :
Hier een vertraging van 1 op 3. Lijntje 8mm. Als de kar naar achter moet is dat gemakkelijk.
Maar naar voren met schoot op spanning is werk voor 2 man: 1 de lijn omhoog trekken en de kar naar voren, de ander de lijn door de klem trekken. En soms gaat ook dat niet en moet de schoot wat los.

Zo zit het bij ons ook, maar dan wel met een curryklem aan de buitenkant van de kuip zoals La Mavare ook schreef. Werkt naar alle tevredenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 10:24 #722973

Als ik mijn huidige rail (met stoppers en glijlager karren) eraf schroef en vervang door zo'n mooie "sliding bolt" rail van Lewmar waar kogel gelagerde karren op gaan, hoe krijg ik dit aluminium profiel dan in de juiste ronding gebogen? Is niet heel extreem bij mijn boot maar dit profiel zal niet graag de bocht om willen.

Heeft iemand daar ervaring mee? De huidige rail kan natuurlijk als voorbeeld mee, mochten jullie weten wat voor bedrijf dit kan doen (of lukt dat zelf, op wat voor manier?)


Laatst bewerkt: 06 apr 2016 10:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 10:58 #722998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17700
Op de il Cigno worden de leiogen (leiblokken eigenlijk dus) ook met lijnen versteld. Ik vind dat op zich heel prettig, je hoeft de kuip niet uit om ze te verstellen. De vertraging is echter niet voldoende om ze naar voren te verstellen onder spanning. Ik los dat meestal op door alleen aan loef te verstellen en na de wending de andere kant. Als dat niet gewenst is dan moet de schoot kortstondig even los gezet worden. Naar achteren gaat wel onder spanning.

De 8mm lijn loopt via een 1:3 vertraging naar een gecombineerd schildpadblokje/curryklem op de kuiprand. Die kan je niet lostrappen en de trekrichting is naar boven i.p.v. naar achteren. Als je het nieuw aanlegt zou ik een grotere vertraging (1:5) aanbevelen.

Over het buigen van rails is ooit eerder een draadje geweest, dit was goed mogelijk. Maar waar en hoe?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 11:09 #723007

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
In plaats van het losgooien van de schoot als het leioog naar voren moet en er teveel druk is, gaat bij ons de mastman even op de schoot staan (tussen voorzeil en leioog in uiteraard). Dan lukt het verstellen wel.

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 11:46 #723027

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Koko vaart met extreem overlappende voorzeilen. Die luisteren niet zo heel nauw naar het leioog, alleen in heel licht weer kan het weleens nodig zijn om een gaatje te verstellen. Onder druk verstelbare karren (gelagerd dus) is prachtig maar brengt op zijn boot relatief weinig. Mocht er ooit een HA-fok komen dan zou ik daar eerder een traploos verstelbare rail voor monteren, dat luistert allemaal veel nauwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 11:51 #723029

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17700
Pjetrow schreef :
In plaats van het losgooien van de schoot als het leioog naar voren moet en er teveel druk is, gaat bij ons de mastman even op de schoot staan
Probleem is dat ik zelf doorgaans de mastman ben. En ook de voordekker, pitman, grootschoottrimmer, fokkeschoottrimmer, gennakertrimmer, tacticus, navigator en stuurman. Beste een drukke baan eigenlijk als je het zo opschrijft. :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 12:26 #723038

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6044
tssss....maar wel iemand die een bakkie koffie voor je zet?
valt toch wel mee dat zeilen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 12:53 #723054

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Baasklusje schreef :
Het verstellen is alleen nodig als je aan de wind vaart; op ruimere koersen gaat de schoot op een blok op de voetreling.
En dus staat er als er verstellen nodig is altijd een flinke spanning op de schoot, een paar honderd kg tot 700 kg zo'n beetje max.
Dan trek je echt de kar niet naar voren, en hij wil maar al te graag naar achteren.
Als ik aan de wind met 3B wind de stopper opendoe rijdt de kar vanzelf 2 meter naar achteren......
Herkenbaar. Is dit het verschil tussen een 'gewone' genua (bij La Mavare) en een (high aspect) fok met laag schootoog, waarbij het achterlijk sterk naar beneden getrokken moet worden?
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl