De sleeve van Cousin:
Is van technora black, lijkt op kevlar. Is niet echt goed uv bestendig.
Is best wel dun, lichtgewicht: ik ken het gewicht niet en de breeksterkte ook niet.
Is geweven in een ongeveer 30gr hoek tov de lengterichting wat ik weinig vind.
Mijn sleeve wordt hoogstwaarschijnlijk van dyneema. Hoge treksterkte, uv bestendigheid en bestand tegen knikken en buigen. Ik ken daarvan het gewicht en de treksterkte . De weefhoek in het bereik van gebruik als sleeve is ongeveer 60gr; daardoor is de range van dikte van de te klemmen lijn groter zie ik bij mijn testen.
Dyneema is (erg) glad, maar bij een sleeve lengte van 40 tot 60 keer de diameter is bij splitsen (brummels, gemodificeerde brummels) aangetoond dat de klemkracht dyneema op dyneema al ruim voldoende is.
Indien nu blijkt dat de dyneema sleeve meer wrijving nodig heeft ga ik voor hybride: sleeve binnenkant wordt van technora -voor wrijving- en buitenkant sleeve wordt dyneema -voor klemkracht-. Samen zorgen ze voor de treksterkte van het geheel.
Foto van Cousin sleeve samen met mijn eerste dyneema sleeve proto:
Foto van mijn eerste prototype sleeve. Heeft een lengte van 40 diameters:
Over de SWL van de Chinese vingerklem lijnstopper als geheel onderscheid ik de volgende plaatsen die gezamenlijk de totale SWL bepalen:
1.bevestiging van het huis aan de boot. Bevestiging met RvS of titanium (omdat het kan
) bouten. Worden belast op "schuifsterkte" heet dat zo?
==> vraag aan jullie deskundigen: wat zou de schuifsterkte zijn 6mm RVS? Ik gebruik liever 5 of zelfs 4mm.
2. De sterkte van het huis. Maak ik van carbon. Wordt belast op? Druk, trek en schuif bij de bouten?? In principe massieve carbon buis. Zie mijn schets:
3. Bevestiging van de sleeve-met conus/buis aan het huis. Sleeve krijgt òf titanium binnen-conus òf, en daar neig ik momenteel naar, een carbon binnenbuisje met buitenbuisje. Wordt vervolgd..
4. Bevestiging (dyneema-) sleeve aan binnen-conus of carbon binnen/buiten-buis.
Hier ben ik wel uit: oorspronkelijke Cousin model loste dit op met knoopjes en lijm die in RVS binnen - en buiten conus wordt gelijmd. Ik doe ook zoiets: 12 strengs dyneema sleeve geeft 6 knoopjes. Vijf stuks knoopjes zijn herkenbaar bij Cousin proto:
5. Klemkracht van sleeve op de lijn, de val bijvoorbeeld.
6. De treksterkte van de sleeve zelf.