Ik kocht recent twee Cousin Trestec "constrictor" stoppers:
Het "huis":
Werking van het ding in filmpje:
Mooi principe, simpel en mechanisch gezien helemaal zoals ik dingen graag zie: KISS. Niet steeds alles maar duurder en ingewikkelder maken, maar simpeler en goedkoper.
Net zoals de rope-axis blokken met low friction rings mij zo enorm aanspreken.
Het eerste wat me opviel bij de constrictor van Cousin (die over de wereld door Ronstan wordt gedistribueerd) was de enorme klos alu van 132 gram die er aan vast zit: het alu huis meet 120 x 25 x 44mm (l x b x h). Ik verdenk de makers ervan dat ze uit bezuiniging één maat huis voor verschillende maten stoppers gebruiken.
Dat moet kleiner kunnen, dat moet van carbon kunnen!
Het volgende wat me opviel was dat de klemkous fors lang is: bijna 60cm. Dat ding weegt ongeveer 15-20 gram en is van "black technora" gemaakt, een materiaal dat op kevlar lijkt: erg sterk, maar niet zo heel erg goed bestand tegen UV.
Deze kous levert twee dingen: de wrijving op de -in de stopper- vast te houden lijn èn, als de lijn dan vastgehouden wordt, de kracht waarmee de lijn wordt vastgehouden.
Zolang de wrijving en klemkracht van de kous op de lijn groot genoeg is èn de kous maar voldoende stevig vast zit aan het huis bepaalt de treksterkte van de kous dus ook de streksterkte van het geheel; de stopper.
Dat moet beter kunnen!
Inmiddels heb ik bestelling lopen van alle materialen waarmee ik m'n eigen variant wil gaan maken:
- Carbon buis voor een carbon huis (rijmt dus is waar)
- Titanium buis om conusvormige elementen van te laten draaien waarmee kous in huis vastgehouden wordt
- Twee samenstellingen van materiaal waarvan ik een kous wil maken die sterker is en beter tegen uv bestand is dan het origineel.
- en nog zo wat titanium voor bevestiging etc.
Ik denk dat mijn ding minder de helft weegt dan het origineel, en als het goed is natuurlijk sterker zal zijn
In dit draadje zal ik mijn vorderingen bijhouden en wetenswaardigheden mbt het constrictor principe delen.
Leuk idee.
Zou je de niet kunnen vast zetten door hem dubbel te pakken. Klein buisje waarde eerst de kous overheen trekt en hem daarna aan 1 kant in trekt tot het uiteinde. Op dat buisje zitten natuurlijk 2 pinnetjes die je vast kan zetten in een blokje.
Ondertussen zit ik te woekeren met cad appjes om m'n huis wat te visualiseren.
Kost me veel tijd... een prototype echt maken zou vlugger gaan.
Ziet er nu zo uit:
Ook misschien te zien als 3D model?: klik dan hier opent in nieuw scherm..
Uitdaging voor mij is hoe ik de conische uitboring in het huis precies passend moet realiseren.
Iemand tips?
Een soort plug (misschien meerdere) maken in de vorm van de titanium conus, van een stukje aluminium rondstaf.Of kunststof bv HMPE, daar hechten veel kunstharsen etc. niet of heel slecht op.
Na het uitharden verwijderen, de titanium conus zou dan goed moeten passen. Word (uiteraard) weer uitgevoerd in carbon?
Leuk project, ik wil zoiets voor mijn boot ook nog eens maken. Waarschijnlijk in aluminium. Dit blijft tenminste heel als je er op gaat staan.
top tip voor de bevestiging. Men neme 1 titanium (rvs mag ook) pijpje en trekt daar de kous doorheen, vervolgens vouw je de kous om en haalt em terug OVER datzelfde pijpje. Nu neemt men een tweede pijpje die met een redelijk krappe passing over het eerste pijpje plus de kous past en drukt die om het eerste verhaal heen.
Hoe zet je het geheel nou vast aan je bevestigings punt?
Niet zo moeilijk een passing waar beide pijpjes samen in passen maar met aan de voorkant een gat dat gelijk is aan de binnendiameter van het kleinste pijpje.
Heel duidelijk hscharft, maar zo maak ik 'm niet..
Dat gaat niet werken: de kous zal scheuren op de bus. Dat moet anders.
Het prototype van Cousin verraad veel wat dat betreft:
Het is niet alleen gewicht. Het scheelt ook slijtage op de lijn, bedieningsgemak onder hoge belasting (nooit meer eerst een stukje op de winch doorhalen voor je de klemmen opent) en dus grotere houdkracht in zijn prijsklasse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Chinese vingerklem als stopper
26 jan 2017 07:02 #803136
Het is niet alleen gewicht. Het scheelt ook slijtage op de lijn, bedieningsgemak onder hoge belasting (nooit meer eerst een stukje op de winch doorhalen voor je de klemmen opent) en dus grotere houdkracht in zijn prijsklasse.
Heb ik met mijn Lewmars nog nooit hoeven doen. Bij de easylocks ook niet trouwens. Bij pa aan boord zitten er twee voor de bakstagen waar altijd een flinke berg spanning op gedraaid word. In de wedstrijden worden die gewoon met letterlijk een knal open getrokken en dat houden ze nu al zo'n 20 jaar vol.
Maar goed ik kan wel begrijpen dat je aan de constrictor gaat. Zelf vind ik ze te duur en niet mooi om te zien plus dat ze op mijn 24 voetertje niet nodig zijn voor de meeste lijnen.
Ik heb de cousin-trestec al ruim 4 jaar als vervanger van de spinlock voor de genuaval en ben er erg tevreden mee. We hadden altijd (ondanks allerlei maatregelen) enorme slijtage op de genuaval en dat is nu helemaal over. Sinds de constrictor heb ik niet een val meer hoeven te vervangen.
Tot nu toe heb ik als nadeel ervaren: De mantel is iets opgestroopt t.o.v. de kern en daardoor is de lijn niet meer overal even dik waardoor hij de neiging heeft om op dat stuk niet erg makkelijk door de stopper meer te te lopen. Ik heb het voornemen om de val een keer om te draaien
Het invoeren van de lijn in de constrictor is ook wel even een klusje. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
Als je de genua strak hebt gedraaid op de lier en de spanning loslaat moet de constrictor zich zetten, je "verliest" dan een paar cm. Dat kan je beperken door de mantel van de constrictor naar voren te trekken. (Daar is dat elastiek voor, maar met een beetje hulp werkt het beter)
@Joop: nooit problemen mee gehad. Misschien ëén keer dat een bemanningslid over het dek schoof en per ongeluk het balletje meetrok met zijn kleding. De kracht op dat lijntje is ook afhankelijk van hoe strak het elastiek aan de voorzijde trekt, dus kan je daar wel wat aan "tunen"
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 10:49 door Firebolt. Reden: reactie toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Chinese vingerklem als stopper
26 jan 2017 10:49 #803181
Is dat zo dat je altijd wat verliest van wat je net hebt aangetrokken?
Dat is onacceptabel in de meeste gevallen en zou voor mij de constrictor ongeschikt zijn op mijn boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Chinese vingerklem als stopper
26 jan 2017 11:44 #803194
Is dat zo dat je altijd wat verliest van wat je net hebt aangetrokken?
Dat is onacceptabel in de meeste gevallen en zou voor mij de constrictor ongeschikt zijn op mijn boot.
Bij de spinlock verlies je ook iets als de lijn zich zet in de klem, je praat over 1a 2cm, dat heeft te maken met de constructie van de klem, de kam dioe hem vast zet roteert een klein beetje mee met de lijn. De constrictor doet dat dus ook omdat de mantel zich vast moet zetten op de lijn. Dat kan je tot nul reduceren door de mantel goed naar voren te trekken voordat je de spanning van de lier af haalt. Als hij eenmaal beet heeft verlies je echt helemaal niets meer en houdt hij beter dan de spinlock omdat hij over een veel groter oppervlak contact houdt.
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 11:52 door Firebolt. Reden: typfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Chinese vingerklem als stopper
26 jan 2017 12:01 #803197
Precies zoals Firebolt zegt, je moet er even mee leren trimmen.
En waarom zou het op jouw boot niet werken en op de Imoca's en dergelijke wel? Hoe je het went of keert, zij kijken toch kritischer naar elk puntje van hun materiaal.
Joh, die gasten proberen elk klemcleatje vanuit het argument gewicht weg te bezuinigen.
Voor geïnteresseerden wil ik best wel even een proefopstelling meenemen naar de wintermeet hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Chinese vingerklem als stopper
26 jan 2017 12:39 #803203