Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 15:25 #1127168

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Ik had nog een ideetje voor een simpele methode van bevestigen.





Evt. Gecombineerd met een carbon plaat om de last te verdelen en verzadigd met epoxy om het waterdicht te maken.
Ned454
Laatst bewerkt: 15 feb 2020 15:26 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 15:33 #1127172

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Das een broekzakfoto van het opruimen van de schuur....snap alleen de tekst er niet bij :laugh:
Heb je wat tekst en uitleg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 15:54 #1127183

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Zeker, die plank kun je zien als het dek. Aan de onderkant een plaat carbon met een fikse knoop. Aan de bovenkant splits je door de mantel heen. En maak je de stopper af.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 15:59 #1127184

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Leuk Boy! Nòg meer KISS. Moet k-innen werken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 16:13 #1127187

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Sapperdeflap B)
Ik had precies zo voorgesteld aan Noballast om de houdkracht te gaan testen van de dyneemamantels. Niet realiserende dat het misschien weleens genoeg zou kunnen zijn voor het totale concept.... :woohoo: Eens goed over na gaan denken!
Mooi dat meedenken en doen. Super!
Laatst bewerkt: 15 feb 2020 16:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 16:35 #1127188

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Wat denken jullie van de in en uitgang van de lijn/val moet daar nog een buisje in tegen slijtage? Het heeft verder weinig te houden dus die hoeven geen 2 ton te houden.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 16:55 #1127190

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Volgens mij moet je nu zo min mogelijk gaan knutselen met buisjes e.d.
Hooguit aan het uiteinde van de kous waar het elastiek vastzit.
Heb je slijtage dan gaat er wat pluizen , waarschijnlijk daar waar de lijn uit de kous komt.
So what? Wordt het te erg dan knoop je er een nieuw stuk dyneema aan maar ik denk dat het lang goed gaat.
Loopt de lijn makkelijk door de kous als je de spanning van het elastiek haalt?
Dat baart me het meeste zorgen nu :huh:
Laatst bewerkt: 15 feb 2020 16:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 17:28 #1127191

  • WillemB
  • WillemB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Maakt dan wel een heel scherpe hoek bij het gat.. Wellicht helpt scheef boren al, maar als nu het vermoeden is dat de mantel breekt vanwege de knik bij de conus, is dat hier alleen maar erger?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 20:20 #1127236

Sunday schreef :
NoBallast, erg interessant allemaal. Paar vragen:
1. Je toont 2 falens van conus: (a) dyneema snijdt in de cone en (b) de cone gaat "kapot". Dit geval (b): dat lijkt me door Compressiekrachten veroorzaakt? Interessant, want de compressie vector op de conus is bij de kleine conus-hoek maar heel klein..(mijn nieuwe conus voor inwendige kous heeft een veel grotere hoek: 15gr banned horizontaal; zal veel grotere compressie op conus gaan geven..)
2. Het huis wat gesneuveld is lijkt me door het tegenovergestelde van de compressiekracht op de conus, laten we dat expressie-kracht noemen, veroorzaakt? (De trek aan de cone/kous combinatie laat door de conus-hoek het huis splijten?
3. De M6 bouten zijn gebogen op een in mijn ogen wat vreemde plek? Wat was het materiaal waarop ze bevestigd waren?

Een grotere hellingshoek geeft een groter geprojecteerd opp. De drukkracht neemt dus bij gelijke belasting af. Deze drukkracht samen met de wrijvingscoefficient geeft de houdkracht. Bij een grotere hellingshoek is die dus kleiner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 21:30 #1127249

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
"Maakt dan wel een heel scherpe hoek bij het gat.. Wellicht helpt scheef boren al, maar als nu het vermoeden is dat de mantel breekt vanwege de knik bij de conus, is dat hier alleen maar erger?"

Een knik helpt nooit natuurlijk maar om zo'n huls is het denk ik extra gevoelig als de kracht niet helemaal in lijn is en de vezels zijn een stuk uit elkaar geduwd door de huls gaat het sneller mis omdat de vezels elkaar niet op tijd kunnen "helpen" daardoor scheurt het af. Alsof je een lap stof doorscheurt die je nooit kapot zou krijgen als je het geheel doormidden zou willen krijgen. Het is inderdaad wel zaak om de bocht zo flauw mogelijk te krijgen. Al was het maar om de druk op de sandwich zo klein mogelijk te houden op mijn kajuitdak.

Ik heb wel wat ervaring met dyneema lusjes als padeye voor keerblokken en dergelijke en dat heeft tot nog toe goed gewerkt. Die maken dan vaak ook een knikje boven dek omdat de kracht vaak 45 graden op het oogje staat. tot nu toe is het heel gebleven met een aantal broaches onder spi.

@holtere ja die loopt best soepel niet zwaarder dan ik gewend ben van de constrictors. Ik ga eens wat testen in mijn boot dit voorjaar. :-)
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 21:36 #1127252

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
@ Boy:
Als die lijn mooi heen en weer loopt op deze manier en de slijtage blijft binnen de perken dan heb ik een vaag vermoeden dat je een enorme schop hebt gegeven aan iets moois :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 21:46 #1127255

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
@Holtere

Ik had dit ideetje binnen een half uur uitgeprobeert ik schat jou minimaal zo handig in als ik als ik je mooie carbon werk zie dus ik zou zeggen voel het zelf even :-)

Ik had een stukje DM20 gebruikt omdat die zo mooi breed gevlochten is. Ik weet dat Sunday vergelijkbaar gevlochten dyneema heeft gebruikt. Die werken erg mooi. Maar dit is nog dyneema in dyneema ik moet nog testen met lijn met mantel. Maar ik verwacht dat het niet erg veel zwaarder zal gaan dan een constrictor. Ik heb er ook een stukje carbon pijp ingewerkt en dan blijft ie mooi open staan. dat werkt ook.

Enige probleem kan lekkage zijn omdat je door het dek gaat. Heb ik zelf weinig last van omdat de onderkant van mijn dak ook buiten is.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 22:04 #1127259

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Of dat die lijn door het dek heen moet weet ik niet. Maakt ook niet uit, dat eind kun je overal aan vastknopen. Het gaat erom dat je geen onderdeel meer hebt dat kapot kan of technisch lastig is en het kost alleen een metertje of wat aan dyneema.
Briljant in zijn eenvoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 15 feb 2020 22:10 #1127261

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Bedenk opeens....
Als je een dubbellange kous neemt. Die sla je in het midden om een pen o.i.d. en fixeert hem daar. Beide einden weer terug laten lopen. Aan ieder eind een elastiek....hopla, meteen een dubbelklem :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 16 feb 2020 08:51 #1127303

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hoe houden deze klemmen zich als er een dynamische belasting is, bijv. een forse ruk aan een val?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 16 feb 2020 08:52 #1127307

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Geen probleem Gregor.
Alle (snelle) oceaanracers varen er mee maar die hebben ook vallocks en toplocks voor de grote types.
De kleine klemmen werken prima, het gaat hier nu om klemmen boven de 12-1500 kg houdkracht.
Laatst bewerkt: 16 feb 2020 08:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 16 feb 2020 10:20 #1127338

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
@ Boy:

Onderdeks bevestigen is natuurlijk wel heel strak. Kijk eens naar deze doorvoerogen:
RWO Low friction thru deck 12 mm.
www.sailingparts.eu/contents/nl/d90_02.html#p6088

Ik heb ze ook al zelf gemaakt door een staande rand weg te laten draaien van een lowfrictionring:






Dit is een hele mooie, van Antal natuurlijk B) B)


Laatst bewerkt: 16 feb 2020 10:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 16 feb 2020 10:38 #1127352

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
@ Noballast:

Zoals ik het nu zie:
De charme van de Boys opstelling is de zij-uitvoer uit de kous waardoor je met de bevestiging van de kous veel meer kanten uit kunt om het loeisterk te maken.

Bijvoorbeeld:
Schroef zo'n Colligo achtige line terminator plat op het dek.
Daaromheen een dyneemalijn met aangesplitst oog.
Op de line terminator schroef je een Antal dekoog als deflector eventueel:




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 16 feb 2020 11:13 #1127356

holtere schreef :
@ Boy:

Onderdeks bevestigen is natuurlijk wel heel strak. Kijk eens naar deze doorvoerogen:
RWO Low friction thru deck 12 mm.
www.sailingparts.eu/contents/nl/d90_02.html#p6088

Ik heb ze ook al zelf gemaakt door een staande rand weg te laten draaien van een lowfrictionring:


Ik zag deze lfr op boot Düsseldorf, deze kun je in elkaar schroeven in bijvoorbeeld een voetrail of n carbon plaat. Misschien handig voor dat nieuwe idee van boy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 08:11 #1127544

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Het is wel lekker als de "intubatie" vlak bij een vast punt zit. Omdat als je hem lostrekt het begin ook loskomt. Ik zit nog te broeden of je het begin in plaats van een knoop een oogsplits kan maken maar dan krijg je twee kernen die langs elkaar glijden en dan is het wel vol daar.

Met een extra geleideoog kan denk ik wel.
Ned454
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 08:12 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 09:14 #1127557

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1569
Misschien een idee een diamant knoop of custom dogbone (precies pas gemaakt om in de open vorm van de dekring te verzinken) te gebruiken en een antal achtig deck ring zoals hieronder. Dan is er geen kink en dus ook minder snel kans op breuk in de sleeve.

Je kan dan de sleeve binnen no time wisselen omdat deze alleen op de knoop / dogbone vast zit.


Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 09:30 #1127560

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Het is wel lekker als de "intubatie" vlak bij een vast punt zit. Omdat als je hem lostrekt het begin ook loskomt.
Je bedoelt dat de afstand tussen de plaats waar de lijn de kous ingaat en de plek waar de kous vastzit zo kort mogelijk moet zijn?
Dat lijkt me de probleemzone, als dat niet goed gaat blokkeert de lijn misschien ook onverwacht?

In principe zet je kous vast aan de ondergrond. Dat doe je nu direct door een gat met een knoop erachter. Dat is heel charmant in zijn eenvoud/sterkte en de inlaat van lijn in kous kan vrijwel direct achter dat gat.
Een variatie is de lijn aan een hulpmiddel vastknopen. Dat hulpmiddel moet sterk zijn en goed verbonden met de ondergrond. (zie mijn voorbeeld eerder en het dekoog van Ferdinand)
Doe je dat met een splits (voor de hand liggend) dan krijg je een afstand tussen intubatie" en het punt waar de oogsplits omheen zit. Die "mogelijke probleemzone" kan misschien simpel opgelost met een tyribje aan de ondergrond?
Het kan misschien ook met een behuizing met massieve cone....
De intubatie kan dan meteen achter de behuizing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 10:49 #1127572

De kracht in het carbon als gevolg van de conus is een extreem moeilijke rekensom. Met twee wild andere uitkomsten als je de aanname doet van een statische situatie of een glijdende situatie.

Tenzij je heel goed weet wat de wrijvingscoëfficienten zijn ziwel statisch als dynamisch kun je er niet aan rekenen en dan nóg weet ik dat de praktijk heel anders kan uitvallen.

Vorig jaar ontwikkelde ik een zelfklemmende klem op basis van een wig voor een werkbelasting van 46 ton. Er was ook sprake van het klemmen van kunststof.

Nadat we een 14 tons machine door een hal gelanceerd hadden, verschillende malen 100-en kiloos staal hadden gecatapulteerd en vuistdikke stukken staal tot gummibeertoestand hadden belast zijn we uiteindelijk op een empirische waarde uitgekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 13:00 #1127597

Nog ff verder bordurend op het ontwerp van Sunday. Ik kan niet zo mooi tekenen als hij, wel een schetsje. Wel een twee deling voor het makkelijker vervangen van de kous. De blauw gearceerde contra cone is recht aan de buitenzijde, net als het huis. Gaat dus makkelijk in en uit. Je zou de compressiekracht in de rood gearceerde cone nog verder kunnen reduceren door deze ook tegen een borst aan te laten stuiken

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 17 feb 2020 13:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 17 feb 2020 15:57 #1127634

Dan werkt de cone niet meer.

Door deze constructie heb je een 1:2 krachtkoppeling met de rode cone gemaakt. Je hebt de compressiekrachten dus verdubbeld. Het mag blijkbaar wat wegen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl