Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 25 juli 2017 11:01 #855205

aluijten schreef :
Ik denk er wel aan im wad op te gaan, afhankelijk can de windrichting. Een rondje buitenom de eilanden is volgens mij met onze winner met gph 700 niet haalbaar. Het zak dan wel kornwerd, tot uiterton den helder en dan den oever terug worden of in omgekeerde richting. Ok kornewerd heen en weer.

Dat kán wel, maar vraagt een hele bult lef, kunde en geluk. De crux van ieder (goed geplande) wadrondvaart is het ronden van de SG in het schulpengat. Vaar je een vlotte bak, dan ben je daar zo'n 20 minuten na het kenteren van de stroom, vaar je een wat langzamere boot, dan zul je wat tegenstroom moeten vreten om er eerder te zijn. Onder Texel zit een neer die je kan gebruiken.

Voorwaarde is wel dat je genoeg wind hebt om rap rond te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 25 juli 2017 11:22 #855212

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6932
Inderdaad wel even anders dan als een koelie die rakken op het IJsselmeer te zeilen.
paar dagen van te voren kun je een plan maken, 24 uur van te voren wordt het serieus wel of niet
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 25 juli 2017 11:27 #855214

aluijten schreef :
Ik denk er wel aan im wad op te gaan, afhankelijk can de windrichting. Een rondje buitenom de eilanden is volgens mij met onze winner met gph 700 niet haalbaar. Het zak dan wel kornwerd, tot uiterton den helder en dan den oever terug worden of in omgekeerde richting. Ok kornewerd heen en weer.

De diverse kenteringen had ik al uitgezocht:



Als je de SG op tijd haalt is het nog 61 mijl naar Kornwerd buitenom. Dan wordt het krap om op tijd in Medemblik te zijn.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 juli 2017 07:23 #855408

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Dat moet prima kunnen toch
Helemaal met de juiste wind en met spi :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 juli 2017 07:33 #855412

duit schreef :
Dat moet prima kunnen toch
Helemaal met de juiste wind en met spi :lol:

Je moet ook nog met een omweg naar Medemblik, minstens 25 mijl.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 juli 2017 10:41 #855465

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
aha! daar komen de DSQ-F door te laat finishen elk jaar vandaan! :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 juli 2017 16:30 #855584

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Team is compleet dus we gaan dit jaar weer meedoen. ORC2 en gewoon met genaker natuurlijk. Zondef spi is voor watjes of voor zeilers die hun prijzenkast nog moeten vullen.

Als het weer het toe laat hebben we een sterke voorkeur voor het rondje buitenom de eilanden.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 26 juli 2017 17:03 #855595

Big Time schreef :
Zondef spi is voor watjes of voor zeilers die hun prijzenkast nog moeten vullen.

Dat kan ik niet zijn; mijn vrouw zet alle prijzen altijd in een kast in de kelder ;-)
En er staan er bij Beauty, bij duit en andere bemanningsleden....

Voor jouw boot erg logisch, zonder genaker is er geen eer te behalen.
Veel plezier en succes alvast!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 juli 2017 17:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 juli 2017 06:57 #855712

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15829
Big Time schreef :
Zonder spi is voor watjes of voor zeilers die hun prijzenkast nog moeten vullen.

Waarmee je feitelijk erkent dat de organisatie kadootjes uitdeelt door de Z Spi klasse op te heffen.
Dan is dat maar vastgesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 juli 2017 15:43 #855860

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 634
Even terug naar buitenom, volgens mij heb ik altijd stroom tegen als ik bij vlieland binnenkom met mijn bootsnelheid. Dan ben ik de winst wel snel weer kwijt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 juli 2017 20:39 #855958

aluijten schreef :
Even terug naar buitenom, volgens mij heb ik altijd stroom tegen als ik bij vlieland binnenkom met mijn bootsnelheid. Dan ben ik de winst wel snel weer kwijt

Ik zal dezer dagen even de route voor je plannen in Voyager, met de polar van een Winner 950.
Den Oever eruit?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 juli 2017 21:06 #855969

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5684
Baasklusje schreef :
Dus 2 schepen met dezelfde non-spi-gph kunnen dan worden ingedeeld in verschillende klassen, als de ene met en de andere zonder spi gemeten is..... ik vrees dat je gelijk hebt...

Niet om het een of ander, maar... als het verschil in GPH tussen spi en non-spi te groot is, en dit soort problemen in de klasse indeling ontstaan... waar moet je klacht dan naartoe... Kustzeilers of Noordzeeclub?
Laatst bewerkt: 27 juli 2017 21:08 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 27 juli 2017 22:10 #855986

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het probleem zit 'm in dit geval bij de Kustzeilers. De non-spi GPH op de meetbrief is bedoeld voor als iedereen zonder spi vaart. Nu wordt die onterecht gebruikt om schepen met en zonder spi met elkaar te vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 04:47 #855999

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 634
Yep is prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 08:03 #856043

FMJ schreef :
Het probleem zit 'm in dit geval bij de Kustzeilers. De non-spi GPH op de meetbrief is bedoeld voor als iedereen zonder spi vaart. Nu wordt die onterecht gebruikt om schepen met en zonder spi met elkaar te vergelijken.

Zo is dat. Het document van de ORC over rating-systemen is er duidelijk over:
401.3 General Purpose Handicap (GPH) is an average representation of all time allowances used for simple
comparisons between boats and possible class divisions only.

Dus ONLY voor simpele vergelijkingen en klasse-indelingen. Niet voor spi tegen non-spi!

Het hele document:

Bijlage:

Bestandsnaam: ORCRatingS...2012.pdf
Bestandsgrootte:1,849 KB


Met alle vergelijkingen en berekeningen en met dit document ga ik nog maar weer een brief schrijven aan de Kustzeilers (24uurs-Commissie) met de bewijzen dat het een fout is, die non-spi in een klasse met spi.
Dat was het in 2011 ook, en toen werkten mijn brieven. Kennelijk maken ze niet steeds slimmere fouten (de definitie van leren) maar herhalen ze oude fouten.
Hoewel, in 2011 was het non-spi voordeel 2,5% uit de ORC-regels PLUS 5% uit de meetbrief. Dat was een nog dommere fout ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 08:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 08:22 #856050

aluijten schreef :
Yep is prima

0530u bij de SG (is een beetje te vroeg voor de Boontjes, later, maar wellicht verlies je nog wat tempo onderweg. Voordeel is dat de laatste eb je naar het westen wegzet en de ZH dan te bezeilen is aan de wind.
Wind heb ik op 270 gr 14 kts gezet.
Dan is alles bezeild (donkerblauw) behalve laatste stuk Boontjes (lichtblauw).
Boontjes ook nog wat stroom tegen, eindje vloed.
Gebruikte polar Winner 950 170 diep met spi.

Met 30 minuten in de sluis ben je om 1400u a 1430u bij de VF7.
Heb je 63 mijl in 8 uur gedaan en kan je richting Finish.
Dat is minimaal 23 mijl (KRA-WV19-Finish) als die rakken dit jaar zo mogen. Ben je tegen 19u bij Medemblik.

Met deze wind zou het moeten kunnen maar er moet niets misgaan. De wind op West is ook wel erg gunstig...

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 09:45 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 08:33 #856054

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15829
Thomas,
Als je denkt dat het helpt kan je hem ook namens mij (en wellicht nog meer schippers/ teams ;) ) versturen.

Als je denkt dat het beter is, wil ik uiteraard ook zelf een mail sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 09:03 #856069

Ingeschreven in de ORC,met spi. Startnummer 53 voor de 53e editie dus aan het startnummer kan het niet liggen! Tot nu toe 100% spi deelnemers, hopen dat dat zo blijft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 09:19 #856076

CompanJon schreef :
Tot nu toe 100% spi deelnemers, hopen dat dat zo blijft!

Dat is een foutje in de lijst bij de Kustzeilers, de Z-spi-boten staan niet in de klassen.
Als je op de nieuwe site op Deelnemers klikt krijg je ze wel. www.24uurszeilrace.nl/Deelnemers.aspx

In de ORC 3 bij jou:

34 Jazara J110 N ORC 678,00 Schulze
30 Fleur Jeanneau 40.3 N ORC 680,30 Vries
24 Sealion Waarschip 1220 N ORC 683,80 Noordhuis
7 Larrikin Impala 36 N ORC 693,40 Borsboom
43 Betty Boop Elan 33 N ORC 699,00 Hauptmeijer
53 CompanJon Jonmeri 33 J ORC 698,70 Boon

En als wij zonder spi inschrijven is de GPH 690,2... slechts 1% sneller dan de CompanJon....

Dus... je moet het opnemen tegen 36-40 voeters met bijna dezelfde rating... zo is dat tegenwoordig helaas.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 09:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 09:56 #856091

Het is net als die radio reclame, Het houdt niet op, niet vanzelf... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 10:04 #856097

roozeboos schreef :
Het is net als die radio reclame, Het houdt niet op, niet vanzelf... :)

Inderdaad. Voortuitgang komt er alleen door fouten op te lossen.
Dat moest jij nou toch wel weten, met die mux-sw :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 10:09 #856101

Chris, je spreekt duidelijk voor jezelf.

Ik vond die radio reclame destijds ook irritant, maar niet zo irritant als jouw continu niet-inhoudelijk getreiter in dit draadje. Dit draadje brengt mij inzicht en daarom lees ik mee. Graag stoppen met de ruis.

Voor die reclame (die van "Hallo ik ben Ton de Ridder van MKB Nederland..." was nog erger. De oplossing bleek van zender te wisselen.

Ideetje?
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 10:13 #856104

Hoewel het allemaal natuurlijk heerlijk opruit, nuanceer ik toch graag de boel een beetje en zou het voor de discussie aardig zijn als die niet Capolavoro-gecentreerd is; er schijnen meer mensen mee te doen dan team BK.

Zonder spi geeft een -in deze discussie- niet meegenomen nadeel; vrijwel alle non-spi polars geven een optimaal resultaat als er strak halve wind word gevaren.

Iets hoger of lager geeft direct een fiks nadeel. In het draadje van vorig jaar heb ik dat uitvoerig voor de Coppelia (en de Capo) uiteengezet in het geval van mét spi.

Mét spi kan het vaak uit om gewoon 20 graden aan de wind te gaan zeilen als je daar tegenover maar een spirak plaatst. Dat is vaak zelfs gunstiger dan enkel halve wind. Dat geeft je veel meer flexibiliteit in het kiezen van een juiste baan, en omdat je niet aan halve wind gebonden bent kun je makkelijker ergens naar toe zeilen als je bijv een winddraaiing verwacht of het idee hebt dat het ergens anders harder waait.

Concreet kun je dus met kruishoeken van 40 graden naar een plek met meer wind denderen onder spi; je maakt die hoogte die je verliest goed door meer snelheid, daar kand je later weer met de zelfde hoek voor opkruisen zonder veel verlies maar je profiteert van meer wind (in die zelfde analyse heb ik laten zien dat je voor 2 knopen wind zelfs véél extremer mag kruisen op basis van wat voor polar dan ook!). Een non spi boot moet beiden op de heen- en terugweg inboeten op snelheid en vaart die nergens goed.



Ter voorbeeld onderstaand; je start bovenaan en vaart weer terug...




de rode lijnen zijn rakken die telkens 20 graden liggen tov de wind, en hebben 14 kts wind. De blauwe lijn is perfect halve wind en heeft 16 kts wind. Een spiboot vaart ongeveer even veel harder van de wind af als dat hij zachter gaat tegen de wind in (zolang de hoek zeer gering is), dus verliest netto niets op het rode stuk, maar pakt een flinke snelheidswinst op het blauwe stuk. Een z-spi boot verliest netto o het rode stuk, om dat eventueel te compenseren op het blauwe stuk.


Je bent met spi dus lichtvoetiger. En de halve windse rakken houden áltijd een keer op....

EEA afhankelijk van boot en polar; er zijn vast uitzonderingen.
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 10:37 #856118

Sebas, af en toe investeren in een hoog rak om daarna weer snellere stukken te varen is prima, als het maar niet te lang duurt....

Echter, halve wind is voor de Capolavoro (en die is geen uitzondering) echt sneller dan aan en ruim op en neer.
Ik heb de Speedguide er weer bij gepakt en nu ook 52 (niet helemaal hoog) en 150 TWA toegevoegd.
Dan de snelheid bij 52 en 150 middelen (gemiddeld 101 TWA !) en vergelijken met halve wind, TWA 90.

En dan krijg ik dit:



Groot voordeel voor halve wind dus. En dit neemt 100% performance aan, en dat is aan de wind echt niet realistisch vol te houden. Uit al mijn logs blijkt dat je halve wind een stuk makkelijker bij de 100% blijft dan aan de wind; dan mag je blij zijn met 90 a 92% gemiddeld....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 10:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 28 juli 2017 10:45 #856121

BK, lees even het gelinkte draadje door, je slaat de plank mis.

Het gaat over KLEINE hoeken, dus niet wat jij hier stelt. Het voorbeeld op basis van mijn polar:



In dat draadje post je letterlijk dat het voor de capo (met spi) ook op gaat:
Bij jouw boot scheelt het vanaf 12 kts ongeveer; daar wordt af en toe een 105 TWA pakken voordeliger.

Voor de Capolavoro is dat ook ongeveer zo:


75/105 is bij jou altijd (behoudens bij 20 kts) gunstiger of tenminste even gunstig als 90/90....MET SPI

Maak het zelfde plaatje eens van je non-spi polar, dan zul je zien dat dat niet meer geld! Mijn uitnodiging; reken het eerder genoemde voorbeeld eens uit mét en zonder spi...nemen we 4x 5 mijl voor de rakken, totaal 40 mijl.


Als voorbeeld mijn polar, (die niet die zaligmakend is, ik roep iedereen op ook eens op deze manier aan de eigen polar te rekenen!):

@14kts:

70 = 6,78
90 = 6,83
110 = 7,16


gemiddeld 70/110 = 6,97 (0,14 knoop winst t.o.v. halve wind!!

@16 kts:

90 = 7,07

Dus ten opzichte van maar bij 14 kts halve wind banjeren terwijl het elders harder waait, levert deze "duik" gedurende 30 mijl 0,14 kts winst en gedurende 10 mijl 0,24 kts winst.

Gemiddelde ligt nagenoeg op 7 knopen, dus:

Winst door kruisen: 0,6 mijl
Winst door hardere wind 0,35 mijl

Bijna een mijl winst op 40 mijl, 2,5%
Laatst bewerkt: 28 juli 2017 11:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.696 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl