Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: performance... Help!

performance... Help! 02 sept 2017 21:22 #868310

Hi,

Ik heb mijn Spirit28 nu een jaar of 5. Vanaf het begin woensdagavond wedstrijden meegevaren en eigenlijk bijna altijd eindigen we helemaal onderin.

In de loop van de jaren heb ik echt wel iets over trim geleerd, ben zeker geen expert maar we varen 100% op telltales, ik gebruik alle trim mogelijkheden, 2 keer 24 uurs meegevaren met Koko, die zal ook wel bevestigen dat ik niet volledig hopeloos ben denk ik (hoop ik.. :-) ).

En dus vanaf het begin aan het zoeken geweest waarom we niet harder varen.

Neerhouder aangebracht, cunningham, onderlijkspanner vertraagd, overloop trimbaar gemaakt, etc etc.

Nieuwe zeilen aangeschaft bij Haagort in 2015.

Vorig jaar de volledige onderkant kaal gehad en in de coppercoat gezet., nog geschuurd met 1200 korrel.

Maar we gaan nog steeds (te) langzaam. Hoeveel te langzaam is moeiljk te zeggen (mijn performance meter werkt helaas nog altijd niet.)

Vorige week 2de 24 uurs met Koko meegevaren en het is voor mij heel, heel duidelijk, de Gotcha loopt gewoon stukken beter dan mijn Spirit.
Het enige grote verschil dat ik kan bedenken tussen beide boten is dat Koko een grotere spi heeft en een klapschroef.

Vandaag een wedstrijd gevaren uit Wemeldinge. Route van een mijl of 18, in een stervorm, steeds terug naar dezelfde boei (zie plaatje voor route). Eerste uur nauwelijks wind (2-3 knopen met 1.5 knopen stroom tegen, maar later tegen de 9kts). We hadden de zwaarste dingen van boord gehaald (anker met lijn, duikset, rubberboot, etc).

Ok, ik had een vrij onervaren crew mee, en dat zal best wel iets schelen maar de uitslag is toch wel erg confronterend:

Nummer1 (rating 94) T.sailed: 4u29m (gecorrigeerde tijd 4.46)
Nummer3 (rating 101) T. sailed 4.58 (na correctie 4.55)
nummer 9 (rating 90) T.Sailed 4.54 (na correctie 5.27)
wij op nummer 10, rating 102, T.Sailed 6h40m (na correctie 6.30).

Das meer dan een paar procentjes performance tekort.
We hadden bijna 1 uur sneller moeten varen om niet laatste te worden, ongeveer 0.5kts gemiddeld sneller..

Ik begin toch wel een klein beetje wanhopig te worden. Als er iemand nog tips heeft waar ik naar moet kijken of hoe ik iets kan verbeteren dan hoor ik het graag.
Of iemand met veel ervaring die eens een keertje wil komen meevaren?

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 02 sept 2017 21:44 #868315

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Heb je een vaste schroef? :huh:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 02 sept 2017 22:10 #868320

Vaste schroef ja. Zou dat zoveel schelen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 03 sept 2017 05:45 #868331

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Bij weinig wind kan dat zeker 0.5 kts schelen, misschien nog wel meer
De spirit 28 is een boot die met een genua1 idd erg goed kan gaan en volgens mij lieten ze die op de gotcha ook vrij lang staan
Ik denk dus dat je zelf de verbeterpunten al hebt aangehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 06:08 #868333

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6450
Een vaste schroef scheelt, maar hoeveel daar zijn de meningen een beetje over verdeeld.
Zie dit draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 06:13 #868335

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
In die schroef zitten behoorlijke verschilleb. Bij weinig wind minder snelheid is ook gelijk minder hoogte aan de wind. Je wordt dan dus dubbel gestraft.
Daarbij accellereer je trager.
Verder kan er heel veel in de masttrim zitten
Heb je die al eens vergeleken met Koko?

Hoe zit het met de spinnaker?
Is de schroef, grootte spi en genua wel goed in je meetbrief of handicap opgenomen?

Maar belangrijker en zonder waarde oordeel, weet je zeker dat je op het gebied van tactiek op de baan de beste keuzes maakt? Zeker op stromend water is elke klap een daalder of geen stuiver waard.

Er zijn nu teveel variabelen om een antwoord op jouw vraag te kunnen geven.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 07:23 #868344

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
klinkt alsof het materiaal er is alleen de ervaring niet. Vooral blijven zeilen en ervaring in de vorm van wedstrijdzeilers aan boord krijgen. Van het soort dat niet rustig is tot alles perfect staat en meld wat er beter kan. Vooral plassenzeilers die elk zuchtje wind moeten pakken op korte rakken zijn geweldig.
veel communicatie aan boord over elk detail. vouwtje in zeil, hoe staan de zeilen van de concurrentie, probeer eens dit, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 08:59 #868364

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Veel doen is belangrijk. Alleen in de wedstrijd kan je leren wat een verandering doet, je vaart dan tegen boten die ook hun best doen en ik neem aan dat je tegenstanders gelijkwaardige boten hebben.
En als je twijfelt aan je boot vaar dan eens met een zelfde spirit gelijk op, of stap daar aan boord.
Ultieme bewijs is van schip wisselen en wedstrijdje doen maar dat is misschien niet haalbaar.

Kijken en vergelijken leer je veel van, begin met bij de conculega te vergelijken hoe je mast staat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 09:26 #868367

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Kan Koko niet een keer bij jou aan boord mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 09:40 #868369

of baasklusje, die heeft ook een spirit.
misschien een trimclinic doen bij hem? Is een aanrader, hoor ik van velen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 10:27 #868379

Bedankt voor alle antwoorden.

Even wat antwoorden samenvatten:

- Ben dus al vaker met Koko meegevaren. Qua trim doen we daar eigenlijk niet zo heel veel anders dan hoe ik het doe.
- Ook al eens trimclinic gedaan met Baasklusje.
- Ben zelf al wel van het type dat niet stilzit en blijft proberen, ik ziet continue op de log te kijken en trimsels te proberen, heb alleen het idee dat niks helpt.
- Ik zal zeker niet beweren dat ik alles goed doe qua taktiek en strategie in de wedstrijd en mijn bemanning al helemaal niet, daarvoor hebben we gewoon niet genoeg ervaring. En daar laten we op de wedstrijd natuurlijk wel veel liggen, maar ik heb het nu puur over bootsnelheid, ook op een lang recht stuk als we allemaal dezelfde kant opgaan vaart iedereen ons voorbij, wat ik ook probeer.
Kan natuurlijk op basis van LOG en wind wel een inschatting van performance maken, daar kom ik aan de wind meestal redelijk in de buurt van de 100% (op basis van de polair die Koko gebruikt en mij gestuurd heeft), maar halve wind of ruimer zitten we vaak op 60% of zo, veel te laag. Ik zie ook in de wedstrijd dat vooral daar we heel veel verliezen op de tegenstander.

Ik heb ook al een paar keer meer ervaren wedstrijdzeilers aan boord gehad, oa forumlid Jasper. Op basis van die ervaringen toen heb ik nieuwe zeilen gekocht, bodem onder handen genomen en gewicht uit de boot gehaald. :-)

Ik blijf zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 10:50 #868383

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Al eerder geopperd: De stand van de mast?
Heb je dezelfde kiel en hetzelfde roer, profilering goed? Vaste schroef er onder uit en vervangen door een goede klappert of doe jezelf meteen een plezier, een vaanstand.
Misschien of wel zeker is het toch een optelsom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 11:04 #868387

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Paar toevoegingen:

Vaste schroef zou in de rating meegenomen moeten worden; ja, je wordt langzamer en vaart wat minder hoog maar in de correctie hoort dat gecompenseerd te worden.

Bij trimmen wordt hier altijd veel gediscussieerd overt de stand van de zeilen en het tuigage, maar vaak weinig over de relatie van je trim met het roer (roeruitslag). Bij balansroeren hoef je niet veel kracht te leveren om het roer toch veel water-weerstand te laten opleveren. Een goede indicatie voor een goed getrimde boot is dat je relatief weinig roeruitslag hebt en (dus) weinig remmende werking.
Volgens de North Trim guide mag je helmstok (en roer) max een paar graden uit het midden staan.
Als het dat niet lukt en je kunt het er met goede zeilen en actieve trim niet uithalen, staat inderdaad je mast verkeerd. Stel dat de mast echter wel goed gaat, moet je bij het trimmen dus veel communiceren met je roerganger.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 11:27 #868399

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Koop een genua1 en zet hem op een buitenschoot
en je ramt die spirit zo het podium op.
De gotcha maar ook bijvoorbeeld de coppelia zijn boten die met een genua1 echt hard lopen. Met een g2 kom je gewoon tekort en zeker tot aan 10 kts wind
Een klapschroef maakt het helemaal af
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 11:28 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 03 sept 2017 11:36 #868405

Mijn genua is dezelfde maar als die van Koko volgens mij en ik vaar die altijd met dubbele schoten en vanaf 90 graden AWA gaat de buitenschoot aan.

Masttrim: hoe dat te controleren? Hij staat recht volgens mij en heeft wat prebend. Stagen vorig jaar op 20% gezet.
Achterstag gaat bijna volledig los in light wind en vanaf 12kts komt hij ook op 20% (merkteken gezet).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 03 sept 2017 11:48 #868408

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Ik meende gelezen te hebben dat je een Genua 2 had
Niet dus? :blush:
Dan blijft er idd niet heel veel over dan masttrim en misschien toch ook trim vd zeilen
Bij light alles vlak maken is vaak sneller
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 11:49 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 11:50 #868409

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Even de helling meten kan nog. Bij windstil weer en een gewichtje aan de val de afstand meten naar de mastvoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 03 sept 2017 11:56 #868414

duit schreef :
Ik meende gelezen te hebben dat je een Genua 2 had
Niet dus? :blush:
Dan blijft er idd niet heel veel over dan masttrim en misschien toch ook trim vd zeilen
Bij light alles vlak maken is vaak sneller

Ik moet het eens opmeten. Deze Genua is mij verkocht door Martin baas als zijnde 'tussen 1 en 2 in', hij zei dat groter geen zin had. Op het oog is hij ongeveer hetzelfde als die van Koko, maar ik zal eens meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 12:08 #868418

holtere schreef :
Al eerder geopperd: De stand van de mast?
Heb je dezelfde kiel en hetzelfde roer, profilering goed? Vaste schroef er onder uit en vervangen door een goede klappert of doe jezelf meteen een plezier, een vaanstand.
Misschien of wel zeker is het toch een optelsom!

Hoe zit dat met vaanstand? Ik dacht dat een klapschroef minder weerstand had onder zeil?
Wat is het voordeel van vaanstand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 12:16 #868422

Trouwens: ja, de vaste schroef zit idd in onze rating.

Nu is het wel zo dat op woensdagavond in de zomer de wind heel vaak wegvalt tegen het einde van de race.
Langzamere boten hebben daar dus veel meer last van, omdat de snellere al binnen zijn voordat de wind wegvalt. Dat effect zit niet in de rating natuurlijk.

Ik zal eens navragen hoeveel dat zou schelen.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 12:20 #868426

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Een klappert zal minimaal minder weerstand hebben dan een vaanstand. Een vaanstand daarentegen heeft een volwaardige achteruit-werking en het onbetaalbare voordeel dat je de spoed kunt aanpassen.
Once you go vaanstand, you never go back... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 12:32 #868432

holtere schreef :
Een klappert zal minimaal minder weerstand hebben dan een vaanstand. Een vaanstand daarentegen heeft een volwaardige achteruit-werking en het onbetaalbare voordeel dat je de spoed kunt aanpassen.
Once you go vaanstand, you never go back... :laugh:

Van te weinig achteruit werking heb ik nooit wat gemerkt in de 20 jaar dat ik met een klapschroef vaar. Stoplengte vanuit 5 knopen altijd zo'n 1-1,5 lengtes.
Maar dat kan best per merk flink schelen.
In ieder geval heeft een klapschroef veruit de minste weerstand en een drieblads vaste schroef volgens bijgaand plaatje ( YM schroeven test) maar liefst bijna de helft van de weerstand van de gehele romp :ohmy:
De curve van een klapschroef staat helemaal niet op dit plaatje omdat die niet meer zichtbaar zou zijn.( feathering propeller = vaanstand schroef)
Ad

Laatst bewerkt: 03 sept 2017 12:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 12:44 #868443

holtere schreef :
Een klappert zal minimaal minder weerstand hebben dan een vaanstand. Een vaanstand daarentegen heeft een volwaardige achteruit-werking en het onbetaalbare voordeel dat je de spoed kunt aanpassen.
Once you go vaanstand, you never go back... :laugh:

Interessant. Wat is het probleem achteruit met klapschroef? Heb bij Koko eigenlijk niks vreemds gemerkt.

En hoe werkt die vaanstand? Hoe kan je de spoed aanpassen? Is dat een stelschroef (uit het water dus)?
En de vaanstand veranderen tijdens het varen gaat vanzelf dan neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:20 #868513

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
In het verleden regelmatig wedstrijden gevaren met onze hunter 27.
Enorm veel van geleerd, maar ook wij zaten altijd bij de laatste die finishten.
vorig jaar de vaste tweeblads schroef vervangen door een klapschroef.
Sindsdien nog geen wedstrijden gevaren, maar de snelheid en hoogte zijn significant toegenomen.
Zoveel dat het zelfs mijn vrouw opviel.
Een groot deel komt volgens mij door de afname van de wervelingen bij het roer veroorzaakt door de schroef.
Hierdoor is het roer efficiƫnter en kan ik meer zeil voeren.
met de vaste schroef was ik blij met een bootsnelheid van 6+, nu haal ik vrij gemakkelijk de 7+.

Alleen achteruit is een stuk minder geworden.
de vaste schroef had het effect van een handrem.
dat is met de klapschroef wel anders.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 03 sept 2017 15:22 #868515

Bas van Dijk schreef :
En hoe werkt die vaanstand?

Maxprop in vaanstand. Gaat vanzelf.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl