Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: performance... Help!

performance... Help! 04 sept 2017 09:38 #868879

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
duit schreef :
Ik moet zeggen dat ik een se van 99.5 ook wel pittig vind voor een spirit 28

Klopt is ook pittig, maar ik heb het idee dat bij de twilight alle boten een iets scherpere sw rating hebben.
Maar echt het is gewoon iets waardoor de boot van Bas niet wil lopen, hij/zij wil gewoon niet op snelheid komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 09:45 #868881

duit schreef :
Ik moet zeggen dat ik een se van 99.5 ook wel pittig vind voor een spirit 28

Even zoeken op internet levert mij meerdere SP28s met een rating van 104.. Ik zal eens vragen hoe ze eraan komen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 09:57 #868888

Ik zat nog even te denken over voorstagspanning.

Vorige keer heb ik alles gemeten met een stagspanningsmeter.
Ik ken de Selden manier met duimstok en zo zal ik het volgende keer doen.

Maar: Voorstag kan ik niet makkelijk meten vanwege het rolfok profiel. Dus hoe doe je dat?
Met Koko had ik het erover dat de voorstag mogelijk te lang was en daarom te veel doorhang houdt, maar nu ik er meer over nadenk: is het niet zo dat per definitie voorstag en achterstag spanning hetzelfde is? (mast op die hoogte is vrij flexibel??)

Als het antwoord daarop ja is dan is mijn vraag: waarom heb ik zoveel doorhang bij 20% spanning.. Want dan gaat voorstag korter maken niet helpen?

Of zie ik nu iets over het hoofd.

Nog een vraagje: al een gesteld maar ik had nog geen antwoord: wat is je juiste manier om foto's van genua te maken om het profiel goed te beoordelen/vergelijken?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 10:14 #868894

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bas van Dijk schreef :
is het niet zo dat per definitie voorstag en achterstag spanning hetzelfde is?

Snel antwoord: nee. Achterstag heeft andere hoek en daardoor minder spanning dan je voorstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 10:21 #868896

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb je camber (diepste punt) even berekend, meer valt er echt niet te berekenen of te zien aan deze foto. Diepte is bij je draft stripe zoals op foto 15.86%. Dat is geen abnormale waarde.. gezien wind van 9kn.

We weten ook je koers hier nog steeds niet, of ik moet er overheen gelezen hebben. Maak meer foto's van dit soort, schrijf op wat de koers en wind is en deel deze met je zeilmaker! Dan komt er vast een oplossing uit. En maak foto's waar ook onderlijk te zien is.

Laatst bewerkt: 04 sept 2017 10:24 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 10:21 #868897

Ander vraagje. Is je onderwaterschip schoon?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 10:27 #868899

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Aan de wind meter te zien een knik in de schoot. Net niet helemaal hoog aan de wind schat ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 10:36 #868900

Ja maar als ik dan achterstag op 20% zet zou de voorstad dus al meer dan 20% moeten hebben en niet meer zoveel moeten doorhangen, toch?

Een te lange voorstag zou dan als gevolg hebben dat je je achterstag gewoon niet op spanning krijgt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 10:39 #868901

..maar ze zijn dus wel gerelateerd!

Inkorten stag doet iets aan je mastvalling, niks aan de spanning.

Meet je achterstagspanning nog eens goed na met een duimstok. Ik heb inmiddles besloten dat het er allemaal "maar tegen moet kunnen" en trek het stag gewoon aan als ik het nodig vind. De overstort in mijn hydraulische spanner gaat bij plm 40% spanning beveiligen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 10:43 #868903

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bas van Dijk schreef :
Ja maar als ik dan achterstag op 20% zet zou de voorstad dus al meer dan 20% moeten hebben en niet meer zoveel moeten doorhangen, toch?

Een te lange voorstag zou dan als gevolg hebben dat je je achterstag gewoon niet op spanning krijgt?

Bij een toptuig lopen die krachten indd zo, zeker bij een stijve mast die jij denk ik hebt, gaat de kracht indd je voorstag in. Als de mast iets flexibeler is, en je hebt running backstays, dan kan het ook anders zijn. Er zijn zoals altijd uitzonderingen. Maar jou geval klopt het wat je zet, volgens mij.

Edit: en wat Bas zegt, kijk naar wat je zeil nodig heeft. Al is die 40% niet aan te raden... vele bootjes op leeftijd gaan dat niet houden hoor.
Laatst bewerkt: 04 sept 2017 10:45 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 10:46 #868905

Dus conclusie : feit dat ik mijn achterstag op spanning krijg betekent dat voorstag niet te lang is.

Mijn vraag blijft dan: hoe kan het dat ik teveel doorhang heb bij 20% achterstagspanning en wat kan ik daaraan doen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 10:52 #868907

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Bas van Dijk schreef :
Dus conclusie : feit dat ik mijn achterstag op spanning krijg betekent dat voorstag niet te lang is.

Mijn vraag blijft dan: hoe kan het dat ik teveel doorhang heb bij 20% achterstagspanning en wat kan ik daaraan doen ?

Heb je 20% achterstagspanning?? Dan staat de voorstag nog meer op spanning.. die maakt tenslotte een kortere hoek. Ik zou nog eens meten. En oh, voorstagdoorhang is niet alleen naar achteren maar naar opzij.. is op foto moeilijk te beoordelen. En ik ben wellicht de enige, maar zoveel doorhang vind ik het niet afgaande op die enkele foto, gezien de weinig wind conditie. Is ook minder van belang, je past het aan op je zeil. Het heeft dus geen vast getal van 20% nodig oid.. maar een juiste curve/doorhang.
Laatst bewerkt: 04 sept 2017 10:59 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 11:00 #868909

Ik heb een merkteken op de achterstagspanner bij 20%. Gemeten met stagsoanningsmeter dus niet zeker hoe nauwkeurig.

Dat merkpunt is mijn default bij veel wind. Bij minder wind draai ik hem losser.

Misschien vergis ik me en was hij losser op de foto. Ik de foto's nog eens opnieuw maken


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 11:19 #868913

Ik vaar met licht weer met een achterstag dat écht helemaal los is. Je zwabbert hem zo heen en weer met je hand. Harde wind, veel zeil pomp ik zo hard als ik denk dat het spul het aan kan. Die overstort gaat niet lager dan 40% omdat de spanner wat overbemeten is. Ik heb de overstort nog nooit aan hoeven spreken.

Bootjes zijn maf. Jij kan met trim A 4 knopen varen, terwijl je met EXACT die trim ook 5 kan lopen. Probleem is dat de boot niet vanzelf naar die 5 knopen accellereert. Dat noemen wij "bouwen". Dat betekent werken om er te komen. Dat is een samenspel tussen trimmers en stuurman. Je begint laag en met zeilen bol, trimmers halen zeil langzaam in bij versnellen van de boot, stuurman stuurt met het vertrimmen van de zeilenvoorzichtig hoger zonder snelheid te verliezen, boot accelereert door, zeilen gaan nog strakker enz. Zo "bouw" je op. Je komt dan op een trim die bij de eerste de beste stuurfout of lullige golf DIRECT correctie vraagt. In mijn geval kom ik er meestal vanaf door de main fine iets te vieren en voorzichtig weer op te bouwen.

Ons soort schip is daar met name erg gevoelig voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 12:09 #868931

Bedankt bas, dat is een nuttig inzicht, zo had ik het nooit bekeken!

En idd bij weinig wind gooi ik mijn achterstag helemaal los.
Denk nu dat ik me misschien vergis en de foto met losse stag is gemaakt, ik ga het allemaal eens systematisch bekijken en dan meld ik me hier weer.

Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken. Ik ben al iets minder wanhopig !
:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 12:17 #868935

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Staan je D1's ter hoogte van de mast of iets naar achteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 15:47 #868991

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Beauty schreef :
Staan je D1's ter hoogte van de mast of iets naar achteren?

Bij mij heel licht gepeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 16:07 #868993

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zalingen staan gepild. De D1's staan behoorlijk naar achteren, centimeter of 40, met een aparte wantputting. Mast is ter hoogte van de zalingen dus prachtig te fixeren met D1's en babystag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 16:26 #868997

Ik heb bij mij mijn spinnakerval vastgemaakt aan de voorzijde van de preekstoel zodat hij parallel loopt aan mijn voorstag. Zo kan ik van achter de helmstok in 1 oogopslag zien of mijn spanning op het voorstag voldoende is of dat ik mijn achtestag wat aan moet trekken. Geen idee hoeveel spanning er dan op staat, bij veel wind trek ik hem zo hard ik kan aan. Maar 1 ding weet ik wel, wij zijn dus constant bezig met de trim, gewoon proberen, genua karretje naar voor , karretje weer naar achter, grootschoot beetje aan, en weer een beetje losser, en dan constant op de meter kijken hoe hard we gaan.
Als hij lekker loopt zitten we toch altijd tussen de 5 en 6 knopen.
Ook is het van belang dat je windex goed afgesteld staat, komt bij mij het wijzertje binnen de plaatjes wil ik te hoog en verliezen we snelheid dus het is constant omhoog kijken en zorgen dat we zo hoog mogelijk varen zonder snelheid te verliezen. Als we voor de wind varen dan is het bij ons ook gezellig in de kuip en maken we tijd om wat te drinken en evt een sigaretje te roken maar aan de wind dan is het gewoon werken geblazen. Als het erg mooi weer is dan gaat er wel eens een collega mee met haar man en dan is het hartstikke gezellig aan boord maar dat is dan aan het eind van de avond ook wel te zien aan de uitslag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 18:05 #869023

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Martinwmd schreef :
Ik heb bij mij mijn spinnakerval vastgemaakt aan de voorzijde van de preekstoel zodat hij parallel loopt aan mijn voorstag. Zo kan ik van achter de helmstok in 1 oogopslag zien of mijn spanning op het voorstag voldoende is of dat ik mijn achtestag wat aan moet

Handig, nooit aan gedacht. Als beer op de weg, denk ik wel aan verstoring van de luchtstroom in je zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 18:37 #869031

boeiend schreef :
Martinwmd schreef :
Ik heb bij mij mijn spinnakerval vastgemaakt aan de voorzijde van de preekstoel zodat hij parallel loopt aan mijn voorstag. Zo kan ik van achter de helmstok in 1 oogopslag zien of mijn spanning op het voorstag voldoende is of dat ik mijn achtestag wat aan moet

Handig, nooit aan gedacht. Als beer op de weg, denk ik wel aan verstoring van de luchtstroom in je zeil.

Nou met die 30 jaar oude zeiltjes van mij denk ik niet dat dat het verschil gaat maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 18:51 #869035

Nou kan ik natuurlijk gaan zeggen dat het met 30 jaar oude zeiltjes allemaal sowiezo niet zoveel uitmaakt, maar hij wint wel altijd van me.. :lol:

Serieus, denk niet dat een lijn zoveel uitmaakt nee, is idd een handige tip, en als je je zorgen maakt om verstoren haal je hem toch weg na het trimmen?
Martinwmd schreef :
boeiend schreef :
Martinwmd schreef :
Ik heb bij mij mijn spinnakerval vastgemaakt aan de voorzijde van de preekstoel zodat hij parallel loopt aan mijn voorstag. Zo kan ik van achter de helmstok in 1 oogopslag zien of mijn spanning op het voorstag voldoende is of dat ik mijn achtestag wat aan moet

Handig, nooit aan gedacht. Als beer op de weg, denk ik wel aan verstoring van de luchtstroom in je zeil.

Nou met die 30 jaar oude zeiltjes van mij denk ik niet dat dat het verschil gaat maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:performance... Help! 04 sept 2017 19:34 #869053

Bas van Dijk schreef :
Dus conclusie : feit dat ik mijn achterstag op spanning krijg betekent dat voorstag niet te lang is.

Mijn vraag blijft dan: hoe kan het dat ik teveel doorhang heb bij 20% achterstagspanning en wat kan ik daaraan doen ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Die 20% achterstagspanning is voorspanning toch, dus gemeten zonder zeilen? Dan zal, zeilend, die spanning hoger liggen. Op een stijve boot zal die actuele spanning minder doorhang geven dan op een minder stijve boot, ook als de voorspanning gelijk ligt. Verkeren jouw en koko's boot constructief in vergelijkbare staat?

Los daarvan eens met Sneaker: het resulterende profiel telt (en ziet er volgens mij niet gek uit).

Lichtweer zeilen is ontzettend lastig, al begrijp ik niet dat je halvewind ook behoorlijk performance mist: dit is niet zo'n kritische koers als aan-de-wind namelijk (al heb ik nooit op een Sp28 gevaren...)

Mss mag je koko's zeilen eens op jouw boot proberen?
Laatst bewerkt: 05 sept 2017 07:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 20:15 #869068

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Die windex is een goed vertrekpunt. Besef alleen wel dat afhankelijk van de boeg die je zeilt en het wel of niet hebben van windshear die windex ook 'verhaaltjes' kan verkopen. Soms denk je dat je hoger zou moeten kunnen en lukt het voor geen meter. Of soms denk je dat je super hard gaat met hoogte, ga je overstag blijk je toch niet zo hoog gevaren te hebben omdat je over de andere boeg veel ruimer moet varen voor dezelfde snelheid.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 04 sept 2017 22:07 #869095

Bedankt weer allemaal!

@Chris: OWS is schoon, vorig jaar helemaal kaal geweest en nu strak in de coppercoat.

@Beauty: Opmerking over Windex snap ik niet helemaal: aan de wind kan je toch niet op de windex varen? Schijnbare windhoek kan bij verschillende ware windhoeken hetzelfde zijn dus zegt niet veel? We varen altijd op de telltales, aan de wind is mijn regel dat alle tell tales moeten streamen, als de binnenste op punt van breken staat gaan we iets lager varen. Bij de bovenste in de genua lukt dat niet altijd, die staat vaak omhoog, dus dan moet de kar wat naar voren maar dan moet ik de schoot lossen omdat ik mijn genua anders tegen de zaling aan trek.

@Sneaker: bedankt voor de berekening. Hoe kan ik het beste foto's maken? het valt niet mee om de hele genua er mooi op te krijgen inclusief onderlijk...
Of bedoel je een foto als deze, en dan ook een met het onderlijk erop onder andere hoek?

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.379 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl