Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: performance... Help!

performance... Help! 17 sept 2017 18:55 #873738

Even een update: Vandaag op de boot geweest en met de meetlatmethode de verstaging opnieuw gesteld. (zie mijn andere draadje, was niet zonder problemen).

Nu staat alles netjes op 20%, de mast staat recht en heeft een kleine pre-bend.

Ik had niet het idee dat het veel scheelde eigenlijk, ik denk dat het het redelijk in de buurt stond: Maar:

Mijn voorstag is wel degelijk verstelbaar, er zit een spanner onder de trommel van de rolinstallatie. Ik vond nergens (ook in de Selden guide) niet hoe ik de voorstag nou moet stellen.

Wat ik gedaan heb is:
- Alles los en dan handvast
- Hoofdwanten gelijkmatig om 20% gezet met meetlat-methode, masttop in het midden gehouden. Mast stond toen mooi rechtop.
- Voorstag handvast gezet (slack eruit).
- Onderwanten op spanning gezet, mastgleuf recht gehouden.
- Babystag aan tot licht pre-bend (paar CM, gecontroleerd met de val langs de mast strak.
- Daarna achterstagspanner tot 20% aangezet

Ok, toch?

Ivm andere vragen in dit draadje nog even wat gemeten:

Het onderlijk van mijn Genua is 4.60m (voorlijk 9.80)
J-maat is 3.30

Dat maakt de genua idd een ruimte 2 toch?

Ik heb ook een tweedehands klapschroef besteld.

Groet
Bas

-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:01 #873746

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5498
Sorry maar begrijp ik je goed? Eerst je wanten op 20% en toen je voorstag alsnog handvast gezet? Je hebt toch gepijlde zalingen uit mijn hoofd? Zo ja dan zou dat niet moeten kunnen. Zo nee dan snap ik dat, maar dan zou met een losse achterstag niet de spanning van je voorstag moeten toenemen maar je mast steeds meer naar vorig moeten gaan is mijn gevoel.

Mast top tuigage zonder gepijlde zalingen komt de spanning in je voorstag niet door er daar aan te draaien maar toch als je je achterstag op spanning zet?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:11 #873753

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
Bas van Dijk schreef :
Nu staat alles netjes op 20%, de mast staat recht en heeft een kleine pre-bend.

Je past normaliter tuigage aan, aan de zeilen c.q. de vorm van de zeilen en omstandigheden op het water. Nu zal jij waarschijnlijk een heel makkelijk zeil hebben, dat het niet zo nauw komt. Alleen pre-bend geven zonder naar de zeilen te kijken vrij is zinloos. Het kan best zijn dat je voorlijk zeil gewoon recht is.. Kijk naar je zeilen, die bepalen je mast bend. Geldt eigenlijk voor heel tuigage. Trap nu niet in de val dat alles bij elke boot exact op 20% moet staan.. Het kan meer zijn, het kan minder zijn. Ga zeilen, kijk onder zeilen wat je ziet en pas aan indien nodig.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 19:12 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:12 #873754

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10432
Geen gepeilde zalingen, of ik moet ze sinds aanschaf boot verkeerd hebben gehad. Ik heb naar aanleiding van een opmerking van FMJ daarover (hij gaf aan wel gepeilde zalingen) het halve internet afgestruind en alle foto's van SP28 bekeken. De D1 lopen altijd van het achterste bevestigingspunt naar boven. Als er een SP28 eigenaar is die wel gepeilde zalingen heeft hoor ik dat graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:14 #873756

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10432
20% is wel een goed beginpunt toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:14 #873757

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5498
Zeker, wordt minder met aangetrokken achterstag. Althans je V1 en D2. Niet je D1 natuurlijk.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 19:15 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:27 #873762

Hoofdwant is niet gepeild volgens mij nee, staat naast de mast.

Mast bleef iig mooi rechtopstaan bij het aanspannen.

Mijn grootste vraag is: wat doe ik met de voorstag?

Ik denk zo: Hoofdwant houdt de mast(top) alleen in het midden, spanning doet er niet heel veel toe als het maar genoeg is en niet te veel ;-). Genoeg om onder zeil niet slap te hangen, niet teveel om de boel niet te overbelasten.

Als je voorstag dan te lang is en je gaat de achterstag aanspannen dan trek je de masttop naar achter. Toch?

Ik heb hem handvast gezet en doen de achterstag behoorlijk op spanning en de mast bleef kaarsrecht.
Toen kleine pre-bend (die er ook inzat toen het zeil werd ingemeten) erin getrokken met de babystag.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 19:49 #873775

Nu ik er nog eens over nadenk vraag ik me sowiezo af wat de voorstag spanning er toe doet als je val onder spanning staat? Neemt die de spanning van de stag niet over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 20:13 #873798

Voorstagspanner regelt de mastvalling. Klein tikje 2 graden achterover is ok.
Val heeft nooit de spanning van de voorstag. En bovendien teveel rek, val en zeil.
Prebend moet passen bij de luff curve. Teveel prebend zie je als een te vlak grootzeil en een overbend plooi van zalingen naar einde giek.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 18 sept 2017 05:05 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 20:14 #873800

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10432
Bas van Dijk schreef :
Nu ik er nog eens over nadenk vraag ik me sowiezo af wat de voorstag spanning er toe doet als je val onder spanning staat? Neemt die de spanning van de stag niet over?

Dat hangt wel samen met de sterkte van het voorlijk van je genua, maar ik merk dat zeer zeker. Sinds de nieuwe G1 moet ik die balans goed in de gaten houden. Zeker als ik bij licht weer de achterstag flink los, moet ik niet vergeten de val ook te lossen. Als ik de achterstag aandraai gaat het voorlijk krinkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 20:21 #873806

Hekstag aandraaien geeft centimeters langere voorstag, rek. Het zeil moet dat wel kunnen volgen. Als de val al snaarstrak staat met losse hekstag wordt het wat veel voor het voorlijk, met dyneema val.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 20:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 17 sept 2017 20:27 #873812

Duidelijk Thomas. Bedankt.

IK heb niet gezeild dus daar heb ik nog niet naar gekeken.

Zonder spanning op de voorstag stond de mast vrijwel rechtop. Ik heb een gewicht (grote baco) aan de grootzeil val gehangen en die liep bijna parallel met de mast voor ik de babystag aanspande.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 15 dec 2018 22:22 #1005598

Lang geleden dit draadje maar even een korte update:

Ik heb een aantal weken geleden een MaxProp geinstalleerd en vandaag (in het zonnetje, 14kts wind en 0 graden :-) ) gezeild.

WAT een verschil.

Regelmatig 7.2-7.3 of de SOG gezien, had ik vroeger nooit. 6.5 maximaal.
Ik had ook het idee dat de boot veel sneller aanspringt en minder afremt bij foutjes/overstag, etc.

Nu wachten op de wedstrijden in Mei.. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 06:02 #1005619

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
Bij 14 kts wind lijkt me het verschil in snelheid niet alleen door de klapschroef te komen.
Bij 6 kts is dit goed mogelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 09:46 #1005658

duit schreef :
Bij 14 kts wind lijkt me het verschil in snelheid niet alleen door de klapschroef te komen.
Bij 6 kts is dit goed mogelijk

Wat dan wel? Ik heb verder niks veranderd en de afgelopen jaren alles geprobeerd om sneller te gaan (zoals je in dit draadje kan lezen) en deze snelheden nog nooit gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 10:23 #1005669

Weerstand van de schroef neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus bij hogere (wind)snelheid ook een groot effect.
Een halve tot driekwart kts klinkt me zeer normaal.
Leuk he!
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 12:17 #1005724

Baasklusje schreef :
Weerstand van de schroef neemt kwadratisch toe met de snelheid, dus bij hogere (wind)snelheid ook een groot effect.
Een halve tot driekwart kts klinkt me zeer normaal.
Leuk he!

Ik was aan het genieten met een big smile on my face..

Maar ik snap het niet helemaal, ja, neemt kwadratisch toe, dat snap ik, maar de rompsnelheid is daarvan niet afhankelijk toch?
Das ook wat Duit bedoelt neem ik aan: bij genoeg wind zou je verwachten dat je makkelijker op snelheid komt en misschien je rompsnelheid haalt met minder zeil maar niet dat je maximale snelheid hoger ligt dan?

Verschil tussen theorie en praktijk? Of hangt de rompsnelheid wel van de schroef af?
Ik weet dat de de normale formule met de wortel van de waterlijnlengte een benadering is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 13:52 #1005760

Bas van Dijk schreef :
Das ook wat Duit bedoelt neem ik aan: bij genoeg wind zou je verwachten dat je makkelijker op snelheid komt en misschien je rompsnelheid haalt met minder zeil maar niet dat je maximale snelheid hoger ligt dan?

duit had het over 6 kts wind. Dan vaar je niet de rompsnelheid....
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 14:05 #1005765

Baasklusje schreef :
Bas van Dijk schreef :
Das ook wat Duit bedoelt neem ik aan: bij genoeg wind zou je verwachten dat je makkelijker op snelheid komt en misschien je rompsnelheid haalt met minder zeil maar niet dat je maximale snelheid hoger ligt dan?

duit had het over 6 kts wind. Dan vaar je niet de rompsnelheid....

Maar hij zei dat het bij 14kts wind niet zoveel kan schelen, daar had ik het over.

Dat het meer scheelt bij minder wind snap ik.

Punt blijft: waarom heb ik eigenlijk nooit 7kts op mijn SOG gezien, ook niet met veel wind, en nu wel? In theorie (rompsnelheid = 4.5 x wortel(waterlengte) klopt dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 14:08 #1005767

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10432
Het lijkt er op dat je dingen bij elkaar legt die niet bij elkaar horen Bas. Rompsnelheid is de theoretische max snelheid. Moeilijk zo niet onmogelijk daaroverheen te gaan, tenzij in plane. Het halen van die max rompsnelheid wordt er niet gemakkelijker op, zoniet onmogelijk met een 3blads vaste schroef.
Nu je die handrem onder je boot vandaan hebt gehaald springt de boot makkelijker ‘aan’ bij lagere snelheden en schiet verder door bij hogere snelheid.
Je hebt een aantal zaken verbeterd, zoals glad onderwaterschip (beetje effect) en nu je schroef (groot effect). Met een mooi resultaat :)

Ps: kijk ook even de polar er op na. Gister had je halve wind awa, 22aws, dat wil wel natuurlijk. Wat zou de performance zijn geweest met die omstandigheden? Kan je wel terug rekenen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 14:10 #1005769

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Nou, kracht vooruit is kracht weerstand. Meer weerstand betekent dus dat je meer kracht vooruit nodig hebt. Maar aan die kracht zit wel een einde. Bepaald door wat je durft, maar vooral bepaald door de eigenschappen van je boot, zoals richtmoment, krachten die het staand want aan kan, etc. Als de weerstand dus hoog wordt, dan kan het zomaar zo zijn dat je de rompsnelheid van de boot niet haalt. Overigens zit je met 7 knts wel al over die rompsnelheid met een 31-voets(?) boot.

edit: Koko was me voor
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 16 dec 2018 14:11 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 14:42 #1005788

steef ton schreef :
Nou, kracht vooruit is kracht weerstand. Meer weerstand betekent dus dat je meer kracht vooruit nodig hebt. Maar aan die kracht zit wel een einde. Bepaald door wat je durft, maar vooral bepaald door de eigenschappen van je boot, zoals richtmoment, krachten die het staand want aan kan, etc. Als de weerstand dus hoog wordt, dan kan het zomaar zo zijn dat je de rompsnelheid van de boot niet haalt. Overigens zit je met 7 knts wel al over die rompsnelheid met een 31-voets(?) boot.

edit: Koko was me voor

Is me allemaal duidelijk. Mijn boot is 28Ft.

Ik geloof niet dat ik dingen door elkaar haal Koko.

Punt is:

1) Rompsnelheid is theoretisch maximum. Eenmaal op rompsnelheid levert meer kracht alleen meer golven, niet meer snelheid (de weerstand door water neemt opeens exponentieel toe).

2) Met vaste driebladsschroef heb je veel meer weerstand dus meer kracht nodig voor dezelfde snelheid.

3) Bij genoeg/ veel wind heb je normaal genoeg 'kracht' om rompsnelheid te halen, getuige bv het feit dat je met reven niet minder hard gaat dan.

4) Daaruit volgt dat in eerste orde het laten afnemen van de weerstand bij genoeg druk geen toename van snelheid zou veroorzaken.

En natuurlijk is daar een grens aan, als je maar genoeg weerstand toevoegt dan haal je het op een gegeven moment niet meer.


@Koko: de 22 die jij op mijn meter ziet staan (Koko stuurde ik een foto) is Max! niet huidige snelheid.

De ware wind was ongeveer 14kts op dat moment. SOG 7.1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 15:38 #1005804

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5682
De formule voor de rompsnelheid is ontwikkeld voor echte verdringers, zoals vrachtschepen.

Het onderwaterschip van een jacht is daarmee dus niet te vergelijken, dus de formule is hooguit een aardige vuistregel van wat je mag verwachten. Bijna alle moderne kieljachten gaan vanaf halve tot ruime wind over de theoretische rompsnelheid heen. Ondertuigde en zwaar gebouwde schepen dus niet.

Waarbij een 2e vuistregel geldt: des te korter de waterlijn des te eerder gaat een boot over de theoretische rompsnelheid.
instructeur RYA en CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 16:07 #1005814

La Mavare schreef :
De formule voor de rompsnelheid is ontwikkeld voor echte verdringers, zoals vrachtschepen.

Het onderwaterschip van een jacht is daarmee dus niet te vergelijken, dus de formule is hooguit een aardige vuistregel van wat je mag verwachten. Bijna alle moderne kieljachten gaan vanaf halve tot ruime wind over de theoretische rompsnelheid heen. Ondertuigde en zwaar gebouwde schepen dus niet.

Waarbij een 2e vuistregel geldt: des te korter de waterlijn des te eerder gaat een boot over de theoretische rompsnelheid.

Met dank!

En het belangrijkste is: ik ga harder :-) Dus waar het ook aan ligt, ik ben blij.
En het verschil lijkt groter dan de 3% die de rating omlaag gaat, dus ik ben heel benieuwd of we nu wat meer meekomen in het veld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

performance... Help! 16 dec 2018 17:09 #1005831

Bas van Dijk schreef :
Rompsnelheid is theoretisch maximum. Eenmaal op rompsnelheid levert meer kracht alleen meer golven, niet meer snelheid (de weerstand door water neemt opeens exponentieel toe).

Toch wel meer snelheid. Met flinke wind (zeg boven de 25 kts) vaart de Capolavoro op ruime en voordewindse koersen echt wel sneller dan de rompsnelheid. Voor de wind met spi in 30 kts gaat hij 10 tot 10,5 kts, zonder te planeren, in een diepe zelf gegraven kuil.....

Er zit geen 'harde stop' op de snelheid bij de rompsnelheid. Meer kracht vanuit het zeil levert toch altijd weer wat extra snelheid (en kwadratisch toenemende weerstand). Het gaat steeds langzamer harder ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 16 dec 2018 17:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl