Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een van de meest achterlijke races die ooit bedacht is.
Op de GGR website lees ik dat dit voornamelijk gezien moet worden als een tribute aan de Shuaili, de boot van Robin Knox-Johnston.
Het is de enige betaalbare rond de wereld race, maar die je dwingt om met de meest gevaarlijke boten rond de wereld te reizen.
Het is zogenaamd een tribute to de Shuaili, maar die was van eiken hout en dat was een one-off. De race organisatie heeft voorgeschreven dat het verplicht van polyester gebouwd moet zijn, tussen de 32 en 36 voet romplengte, dat er minimaal 20 van gebouwd moeten zijn en dat het een lange kiel moet hebben. Oh, en ontworpen voor 1988, alsof er iets belangrijks gebeurt is in 1988
Robin Knox-Johnston heeft zelf in meerdere interviews aangegeven dat het ontwerp van zijn boot totaal ongeschikt was voor gebruik in de zuidelijke oceaan en dat het mee rgeluk dan wijsheid is dat hij het indertijd overleefd heeft. Waarom in vredesnaam een race organiseren in vergelijkbare ontwerpen DOOR de zuidelijke oceaan. Je moet wel helemaal gek zijn.
En dan vervolgens een stelletje serieboten als "geschikt" aanmerken (ik citeer van de website: Westsail 32 • Tradewind 35 • Saga 34 • Saltram 36 • Vancouver 32 & 34 • OE 32 • Eric (sister ship to Suhaili) • Aries 32 • Baba 35 • Biscay 36 • Bowman 36 • Cape Dory 36 • Nicholson 32 MKX-XI • Rustler 36, Endurance 35, Gaia 36, Hans Christian 33T, Tashiba 36, Cabo Rico 34, Hinckley Pilot 35, Lello 34, Gale Force 34)
Geen van deze boten was ooit ontworpen voor varen in de zuidelijke oceaan. Nogmaals, hoe gek kun je zijn?
En dan nu, de zuidelijke oceaan doet waar het bekend om staat en de ene na de andere boot rolt om met enorme schade tot gevolg. RKJ had dat 45 jaar terug al gesteld dat het in zijn geval meer geluk dan wijsheid was...
Ik kan er echt niet over uit.
oh, en dan nog het aller raarste: ze zijn te vroeg vertrokken, het is nog maar net voorjaar in de zuidelijke oceaan en ze zijn al een derde van deze oceaan door. In het voorjaar blaast het daar harder dan in de herfst, alsof ze bij de organisatie bewust extra sensatie op willen zoeken.