Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: tweede rif onvoldoende

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 10:31 #956749

Naar loef dus, niet naar lij, en zeker niet naar lei...

sorry :blush:
Bas van Dijk schreef :
hoe oud zijn je zeilen?

Idd zou dit betekenen dat er teveel bolling in je zeilen zit.

Bolling wordt bepaald door meerdere trimopties. probeer je mast genoeg pre-bend te geven, kijk eens langs de mast omhoog, die moet iets naar voren buigen en daarna weer terug komen (achterstag goed strak bij 7/8, of babystag aan als je die hebt).
Verder: onderlijkstrekker strakgenoeg, cunningham aan, vallen strak genoeg? Eventueel wat lozen door meer twist in je grootzeil (schoot was losser, traveller wat naar lei.

Als dit alles niet helpt zijn je zeilen misschien gewoon op.

Maar wat is 'op een oor', ik ken de etap niet maar sommige boten gaan gewoon makkelijker schuin.
Bij mij komt bij 22 knopen wind aan de wind zeker het water over het gangboord, maar zodra het roer niet teveel uitslag heeft zodat je er met je volle gewicht aan moet gaan hangen om de boot op koers te houden kan dit ook niet perse kwaad. Als de roerdruk te hoog wordt lozen we wat via het grootzeil en dat werkt meestal prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 10:48 #956755

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3979
Ik dacht ook naar lij.

Als je de schoot gaat vieren en ook nog eens de traveller naar loef ben je je vlakke trim kwijt, en verlies je snelheid.
Yes the sun will always shine on this Palomine...
Dufour 1800, Palomine. Thuishaven: Het Raboes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 11:04 #956761

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5557
Het is niet of of

Eerst een vlak zeil met schoot strak
Dan overloop naar lij
Dan schoot wat losser
Kilt je zeil dan te veel kan je de overloop wat naar loef halen
Heb je nog teveel druk schoot weer wat vieren, zo zet ik mijn top steeds verder open maar blijf ik druk houden op het achterlijk
Tot soms de kar helemaal naar loef met een losse schoot waarbij de bovenste helf van het zeil volledig drukloos is.

Maar wie ben ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 11:11 #956763

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
@Palomine: kan je dat uitleggen? Waarom zou dat zijn? Je doorlopende toplat strekt zichzelf en het doek spreidt zich ook meer uit. Een zeil wordt juist bol als je hard aan het achterlijk trekt naar mijn idee.

Aan de wind geldt grofweg dat een boot met klein grootzeil, korte giek, masttoptuigage, weinig uitbouw goed reageert op lozen met de overloop. Zo’n boot blijft dan op het voorzeil hard en hoog doorlopen. Een boot met fractionele tuigage met lange giek en lekker wat uitbouw reageert juist veel beter op twist. De top loost dan wind, terwijl er voldoende ‘druk’ op het achterlijk blijft om hoogte te blijven lopen. Gooi je bij zo’n boot de overloop omlaag dan ben je al snel al je hoogte kwijt.

Maar iedere boot is anders. Dus probeer vooral een hoop uit!
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 11:12 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 11:27 #956766

De vraag was hoe je kan zorgen dat je boot niet op zijn kant gaat varen. Over subtiele trim ging het nog lang niet.... ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 11:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 11:31 #956769

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7449
Kapiteinmomo schreef :
trotti schreef :

Trimmen is indd erg belangrijk, zoals al meer en vaker hier aangegeven!
Maar: een losse broek heeft daar niets mee te maken... (zeker niet bij forse wind, dan zet je toch alles snaarstrak!

Groeten,
Johnnie

Hoi Johnnie,

Onderlijkspanning regelen gaat natuurlijk veel mooier met een losse broek, je zit dan toch de vorm van je zeil te beinvloeden, en in mijn optiek is dat gewoon trimmen.

Geef eens aan waar deze handeling dan wel thuishoort ;)

Waarom gaat onderlijk spanning regelen met losse broek beter? Omdat er geen dun stukje doek (shelf foot) in de giek zit?
Er is misschien wat te zeggen bij een los onderlijk en geen/verkeerde shelffoot, maar ik weet zeker dat ik mijn onderlijk met broek /shelffoot net zo goed kan trimmen als hetzelfde grootzeil met losse broek!

En bij een strakgetrokken onderlijk (dus op de lier aanhalen) maakt het al helemaal niet uit of je een losse of vaste broek hebt, je trekt het toch wel strak.

Maar, laten we nu maar afspreken dat we het eens zijn dat we het er niet over eens zijn en het topic weer teruggeven aan TS.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 12:09 #956779

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Wagen naar loef??? Haha, ik zou je graag een keer zien zeilen... bij windkracht 4 of meer.

OT Natuurlijk moet de wagen naar lij bij windkracht 4. Daarna kun je je grootschoot vieren als er een vlaag overheen komt. Het type boot als deze Etap heeft sterk de neiging om te loeven. Daarom moet de genua blijven staan zodat de boot op koers blijft. Al zou het grootzeil gedeeltelijk of volledig klapperen, dan blijft de boot op koers en op snelheid door de genua.

Snelheid houden is belangrijk, daarom moet je de grootschoot lossen: Doe je dat niet dan moet je teveel loeven of ga je te scheef, waardoor de snelheid vermindert en kun je de volgende vlaag juist weer moeilijker opvangen.

Voorwaarde voor dit alles is goed materiaal en een goede trim.
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 12:13 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 13:25 #956797

Overloop naar lij, dump het zeil door grootschoot te lossen ofwel overloop nog verder naar lij te laten zakken.
Als er iemand een filmpje heeft met grootschoot dumpen terwijl deze op de loef staat dan zie ik dat graag, ik zou dat niet graag proberen met 22Kn TWS
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 13:32 #956799

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2510
Sailingcamelot schreef :
Overloop naar lij, dump het zeil door grootschoot te lossen ofwel overloop nog verder naar lij te laten zakken.
Als er iemand een filmpje heeft met grootschoot dumpen terwijl deze op de loef staat dan zie ik dat graag, ik zou dat niet graag proberen met 22Kn TWS
Filmpje heb ik niet, maar kar naar loef en grootschoot zover gevierd dat de top van het zeil geen wind meer vangt en het onderste gedeelte nog wel, is voor mij de manier als ik eigenlijk moet reven, maar dat niet wil of kan op dat moment.
Boot is een hunter 27.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 13:41 #956801

Interessant. Ik neem aan dat jouw grootzeil flink uitgebouwd is aan de bovenkant (Hunter, zonder achterstag??). Dus dan zet je je overloop eerst naar loef om vervolgens de grootschoot te vieren? Je kunt dan toch ook gewoon je schoot vieren terwijl de overloop in het midden of aan lij staat?
Ik vraag me af op wat voor water je dat doet en onder welke omstandigheden. Ik neem aan dat je dit aan de win doet. Heb je niet enorm veel last van slaan van de giek vanwege golfslag?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 13:53 #956804

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 911
Gaat je zeil dan niet enorm killen, tot zelfs klapperen aan toe als je je wagen naar loef zet?

Ik heb geen overloop, dus ik kan alleen maar reven of grootschoot lossen, en bij meer dan 22kn heb ik na 2 reven geen andere opties dan verder lossen. M'n hele zeil staat dan te klapperen, maar ik ga dan wel rechterop varen en daardoor weer sneller.
Volgende stap is dus voor mij om eerst een overloop te plaatsen, en evt zelfs nog een 3e rif.
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 13:54 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:01 #956809

Ik heb ook derde rif, als het nodig is reef ik graag en vrij vroeg, ik houd mijn bemanning liever happy (= minder helling).
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:01 #956810

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2510
Door de overloop aan loef te zetten, zorg ik ervoor dat er twist in het zeil komt.
Hierdoor vangt het onderste gedeelte nog wind en zorgt er zo voor dat het zeil niet gaat staan klapperen.
Dit alles aan de wind.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:24 #956813

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5557
Idem maar nadat naar lij nog teveel druk geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:34 #956815

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 911
Begrijp ik dan goed dat het voorgestelde "stappenplan is"

- Normale situatie: grootschoot strak, wagen in midden of iets naar lij.
- wind trekt aan: wagen verder naar lij
- wind trekt verder aan: wagen max naar lij.
- wind trekt nog verder aan: grootschoot lossen
- nog meer wind: wagen naar loef en grootschoot nog meer lossen.
(uiteraard als reven niet mogelijk is wegens gebrek aan rif, en alleen bij aan de wind)


Is dat een beetje de correcte samenvatting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:42 #956817

Ik vraag me af of het niet te maken heeft met vaargebied. Ik vaar vaak langere stukken. Wellicht is deze aanpak (overloop naar loef) iets waar je voor een klein stukje varen mee weg komt??
Ook wil ik graag mijn lijnen bij harde wind strak hebben staan zodat ik alls delen (giek) stevig onder controle houd, heeft ook weer te maken met vaargebied, IJsselmeer en buitengaats.
Waar ik nu vaar (Galicia) heb ik met 22Kn wind meteen golven van 4-5 meter om de oren, daar laat ik mijn zeilen niet los staan, niet al ik voor de win vaar (bullentalie, extra neerhouder op de boom) en al helemaal niet als ik aan de wind vaar.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 14:56 #956819

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Op een boot met fractioneel tuig, lange giek, veel uitbouw doe ik: schoot vieren voor twist, daarna overloop weer zover omhoog dat je goed hoogte kan lopen en flow houdt langs je genua (streamers achterlijk fok naar achter). Uiteraard lijoog mee naar achter en daar dan weer voor compenseren met schoot en of infucker.

Maar in de casus van @TS ben ik nog steeds benieuwd naar zijn antwoord op de vraag naar wat voor voorzeil hij voerde en hoe dat voorzeil getrimd was..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 16:37 #956839

Hier ook fractioneel met groot grootzeil. Bij 22 knopen HA ofwel solent fok op voorbinnen stag. Klein voorzeil dus.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 17:09 #956855

FMJ schreef :
Op een boot met fractioneel tuig, lange giek, veel uitbouw doe ik: schoot vieren voor twist...

Precies: dat is de essentie: op aan-de-windse koersen doet de grootschooschootspanning voornamelijk iets met de twist en minder met de horizontale positie van de giek: hoe minder spanning, hoe verder te top zal wegtwisten en hoe minder vermogen het bovenste deel van je zeil geeft.

Het vermogen dat je uit het lagere deel van het zeil haalt, wordt meer bepaalt door de positie van de traveller!

4 "permutaties" mogelijk dus:
  1. Weinig twist, veel vermogen: schoot strak met traveller aan loef
  2. Weinig twist, minder vermogen: schoot stak met traveller aan lei
  3. Veel twist, veel vermogen: schoot matig met traveller aan loef
  4. Veel twist, minder vermogen: schoot matig met traveller aan lei

...en alles daar tussenin dus ;)
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 17:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 18:10 #956876

vandaag met 20 knoop gezeild, HA en rif. Achterstag door, vallen straks. Onderlijk grootzeil strak, Overloop wat naar lij. Grootschoot strak. Geen centje pijn. Ook in hardere vlagen niet (tot 27 knoop schijnbaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 18:17 #956878

Nachtvlinder schreef :
FMJ schreef :
Op een boot met fractioneel tuig, lange giek, veel uitbouw doe ik: schoot vieren voor twist...

Precies: dat is de essentie: op aan-de-windse koersen doet de grootschooschootspanning voornamelijk iets met de twist en minder met de horizontale positie van de giek: hoe minder spanning, hoe verder te top zal wegtwisten en hoe minder vermogen het bovenste deel van je zeil geeft.

Het vermogen dat je uit het lagere deel van het zeil haalt, wordt meer bepaalt door de positie van de traveller!

4 "permutaties" mogelijk dus:
  1. Weinig twist, veel vermogen: schoot strak met traveller aan loef
  2. Weinig twist, minder vermogen: schoot stak met traveller aan lei
  3. Veel twist, veel vermogen: schoot matig met traveller aan loef
  4. Veel twist, minder vermogen: schoot matig met traveller aan lei

...en alles daar tussenin dus ;)

En dus geen rif er in?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 18:21 #956883

Mét rif geldt dit rijtje opnieuw, maar dan met overall minder vermogen en dus helling. Indien je bij (4) met vlak getrokken onderlijk en krom getrimde mast nog steeds te veel helling maakt dan reven. Of aan een nieuw zeil denken indien hier bij < 4bft al sprake van is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 18:34 #956891

er zit nogal een verschil tussen de grootzeil trim van een fractioneel en topgetuigde boot. Bij een topgetuigd schip optimaliseer je de spleetwerking van onder naar top. Bij een fractioneel schip heeft het bovenste deel vd grootzeil geen fok. De wind stroomt daar langs het grootzeil alsof het de fok is. Daarom is dit grootzeil de mate van twist belangrijker.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 19:04 #956904

OK, mijn mast is verjongd, de top kan een flink stuk naar achter. Daarme laat ik de top lozen voordat ik reef. ls ik eenmaal gereefd heb en mijn GZ is lager dan de voorstag dan heb ik veel minder kromming in de mast en vaar dus vooral op reven (en giek strak/lijijde.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 20:41 #956919

Only Fools Rush in schreef :
er zit nogal een verschil tussen de grootzeil trim van een fractioneel en topgetuigde boot. Bij een topgetuigd schip optimaliseer je de spleetwerking van onder naar top. Bij een fractioneel schip heeft het bovenste deel vd grootzeil geen fok. De wind stroomt daar langs het grootzeil alsof het de fok is. Daarom is dit grootzeil de mate van twist belangrijker.

Er is zeker een verschil tussen top en fractioneel. Dat komt voornamelijk door het verschil in upwash (door het voorzeil) bij de top van het grootzeil. Die upwash is veel minder bij fractioneel, en dus 'vaart' de top van een fractioneel grootzeil hoger aan de wind. Dat vraagt om een andere behandeling (zijnde twist) dan een toptuig. Twist is even belangrijk bij top en fractioneel, alleen anders.

En spleetwerking bestaat sinds 1973 niet meer.... ;-)
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl