Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: tweede rif onvoldoende

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 10:17 #956510

  • abigail
  • abigail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Hey allen,
laatst was ik op de oosterschelde, 22 knopen wind, tweede rif in grootzeil en nog steeds ging de boot op zijn oor liggen; hoe komt zoiets toch ? het is een etap 30 (oude versie, totale bootmassa 3600 kg , kielgewicht 1300 kg, steeks ongeveer 1,75 m diep), heb geen derde rif in zeil zitten,
dank voor de reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 10:24 #956511

Hoe vlak trek je het zeil?
Achterstag flink doorgezet?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 10:34 #956513

hoe oud zijn je zeilen?

Idd zou dit betekenen dat er teveel bolling in je zeilen zit.

Bolling wordt bepaald door meerdere trimopties. probeer je mast genoeg pre-bend te geven, kijk eens langs de mast omhoog, die moet iets naar voren buigen en daarna weer terug komen (achterstag goed strak bij 7/8, of babystag aan als je die hebt).
Verder: onderlijkstrekker strakgenoeg, cunningham aan, vallen strak genoeg? Eventueel wat lozen door meer twist in je grootzeil (schoot was losser, traveller wat naar lei.

Als dit alles niet helpt zijn je zeilen misschien gewoon op.

Maar wat is 'op een oor', ik ken de etap niet maar sommige boten gaan gewoon makkelijker schuin.
Bij mij komt bij 22 knopen wind aan de wind zeker het water over het gangboord, maar zodra het roer niet teveel uitslag heeft zodat je er met je volle gewicht aan moet gaan hangen om de boot op koers te houden kan dit ook niet perse kwaad. Als de roerdruk te hoog wordt lozen we wat via het grootzeil en dat werkt meestal prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 10:35 #956514

Maar wat bedoelje eigenlijk met "op een oor liggen" ?
Tot 30 graden is bij 22 knopen wind niet abnormaal , zeker niet hoog aan de wind want daardoor aat de ware schijnbare wind al gauw richting bijna 7 Bf en die bepaalt dan de kracht in je zeilen.
Maar inderdaad eerst maar eens naar je grootzeiltrim en ook je voorzeiltrim ( ook die veroorzaakt helling) kijken .
Als het dan nog niet goed is kun je overwegen de reefposities te laten verplaatsen naar hoger in het zeil waardoor je bij het tweede rif meer zeil wegneemt.
Natuurlijk is ook een derde rif mogelijk maar dat geeft weer andere problemen voor je reefsysteem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 10:41 #956516

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Er zit een enorm verschil tussen ons oude Elvstrom zeil (type bierbuik) en het aangepaste zeil dit is veel vlakker, boot loopt niet meer uit het roer en reven doen we ook niet meer. ;)

Met een losse broek kun je mooi de boel optimaal afstemmen.
Heb je een foto van je zeilen?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 11:00 #956524

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Er zit ook wel beleving tussen.

Op een oor liggen klinkt mij als muziek in de oren. Water over de gangboorden betekent bij mij dat we moeten gaan nadenken over een rif en kleiner voorzeil.
Uit het roer lopen betekent te veel zeil, maar dat gebeurt echt heel zelden.

Vraag die mij bezig houdt: was de boot nog bestuurbaar, of moest je met je helmstok dwars er aan sleuren? Wat voor voorzeil had je er opstaan? Gingen je gangboorden onder? Wat was de koers (aan de wind, halve wind?)

Paar jaar geleden met een superyacht mee geweest. 27mtr lang. Maar ook daar gewoon bij 5bft reven. Dus 30ft of 90ft, reven is normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 19:33 #956610

  • abigail
  • abigail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Dank je wel voor jullie commentaar
We zeilden aan de wind , dat wat betreft de koers en we moesten behoorlijk aan de helmstok sleuren
om de boot niet steeds uit het roer te laten lopen
de wagen, overloop stond helemaal naar lij
ik moet bekennen dat ik het grootzeil niet echt vlak meer krijg; dus het zal wel liggen aan het feit dat de zeilen te bol geworden zijn, wegens oud en wellicht versleten; we hebben ondertussen al 'n klein scheurtje in het grootzeil ontdekt, en dat duidt ook al op iets in die zin

Ik schrijf dit omdat ik in de haven mede zeilers spreek die met een hallberg rassy 29 zeilen en die vertelden mij dat bij hun de boot zich eventjes "legt" maar enkel 'n tikkeltje, dus niet erg veel en dat ze dan nog niet hoeven te reven.

Heeft het niet hoofdzakelijk te maken met het gewicht van de kiel in verhouding met de totale massa van het schip ? De Hallberg Rassy weegt geloof ik 4,5 ton en er hangt een kiel van 2 ton onder

Het is hier geenszins mijn bedoeling Hallberg Rassy de hemel in te prijzen, begrijp me nie verkeerd; ik weet oook heus wel wat die boten gaan kosten in vgl met mijn etap old timertje van 30 voetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 19:58 #956626

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Voordat zeilen worden afgeschreven, weet je zeker dat je de achterstag voldoende aan kan trekken en je stagen niet te los staan? En je vallen?

- haal je minimaal 1,5 procent mastbuiging? (Afvlakken)
- staan je stagen aan lij met die wind niet te bungelen? (Vervorming)
- staat je mast niet achterover? (Zeildrukkingspunt)
- hoeveel gewicht aan spullen zit er in de bakskist? (Zwaartepunt)
- staat je voorlijk snaarstrak en je onderlijk ook? (Rek)

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 20:00 #956630

ik ben geen expert maar volgens mij moet een Etap 30 lekker kunnen zeilen hoor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 20:05 #956632

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
Een Etap 30 zou zonder veel moeite aan de wind moeten kunnen varen.

Onderlijk
Valspanning
Hekstag
allemaal aan?

Loefgierig/sleuren aan helmstok: wat voor voorzeil had je erop?

Voldoende spanning op je verstaging?

Edit: lekker tegelijkertijd tikken ;-) ik sluit me dus aan bij wat ze hierboven zeggen.
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 20:06 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 20:26 #956639

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
wat wordt hier mee bedoeld ?

staat je mast niet achterover? (Zeildrukkingspunt)

als je mast achteroverstaat dan verleg je het zeilpunt naar achteren, dat houd in sneller teveel winddruk in grootzeil en eerder reven of afvlakken, maar ook langer meer fok of genua oppervlakte laten staan.



ik heb een aardige ranking in mijn mast, resultaat door ondervinding is niet negatief , wel is de jhelmstok fragieler op zijn nulpunt roerdruk en met gennaker minder fragiel, kan hem gewoon loslaten en blijft mooi in het midden
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 20:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 20:32 #956640

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Never dat jij met 4 bft halve wind je roer los kan laten en de zaak recht uit gaat. Daar wil ik heel graag een filmpje van zien :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 21:01 #956650

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
Kapiteinmomo schreef :
Er zit een enorm verschil tussen ons oude Elvstrom zeil (type bierbuik) en het aangepaste zeil dit is veel vlakker, boot loopt niet meer uit het roer en reven doen we ook niet meer. ;)

Met een losse broek kun je mooi de boel optimaal afstemmen.
Heb je een foto van je zeilen?

Trimmen is indd erg belangrijk, zoals al meer en vaker hier aangegeven!
Maar: een losse broek heeft daar niets mee te maken... (zeker niet bij forse wind, dan zet je toch alles snaarstrak!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 21:02 #956652

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Zeker niet bij een gereefd zeil :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 21:20 #956660

Beauty schreef :
Zeker niet bij een gereefd zeil :laugh:

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 22:13 #956664

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Meestal gebeurt dat aan de wind in een vlaag. Kijk goed naar de vlagen en als je er een aan ziet komen stuur dan al iets op. Dan vang je de vlaag op voordat alle kracht wordt omgezet in helling. Je houdt dan je boot mooi op snelheid en dat is ook belangrijk om niet teveel helling te krijgen.

En zorg ervoor dat er iemand aan de grootschoot zit, die kan vieren. Een goede grootschoot handeling zorgt ervoor dat de boot continue onder dezelfde helling vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 01 juli 2018 22:44 #956666

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Grootzeil te strak voor de te varen koers is ook nog een optie. Dan gaat je boot meer hellen dan nodig en wil ie meer oploeven dan prettig is. Kijk eens hoe ver je de grootschoot losser kunt zetten zonder dat ie compleet gaat killen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 05:04 #956679

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
abigail schreef :
Dank je wel voor jullie commentaar
We zeilden aan de wind , dat wat betreft de koers en we moesten behoorlijk aan de helmstok sleuren
om de boot niet steeds uit het roer te laten lopen
de wagen, overloop stond helemaal naar lij

als je wind wil lozen, kan je de overloop naar loef zetten, schoot losser, neerhouder los.
dan komt je giek in een hogere stand, waait de top van je grootzeil open en komt de boot rechtop.

meer twist.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 05:05 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 06:02 #956681

Het zal een combinatie van factoren zijn:

- veel te losse stagen
- daardoor een rechte en verkeerd buigende mast
- te losse hekstag
- daardoor een veel te ver doorhangende voorstag
- en daarvoor weer een veel te diep voorzeil
- en een diep oud grootzeil (maar dat wist je al).

- en dat alles niet geholpen door een nogal slappe romp (de oude Etap 28 was nog erger)

- waardoor de stagen niet strak blijven.


Die 22 kts wind, was dat schijnbare of ware wind?

Als het schijnbaar was dan hebben we het over windkracht 4. Dat moet ongereefd kunnen met de juiste trim.

Het enige dat er niet mee te maken heeft is masthelling (achterover).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 06:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 06:38 #956687

bert pit schreef :
Meestal gebeurt dat aan de wind in een vlaag. Kijk goed naar de vlagen en als je er een aan ziet komen stuur dan al iets op. Dan vang je de vlaag op voordat alle kracht wordt omgezet in helling. Je houdt dan je boot mooi op snelheid en dat is ook belangrijk om niet teveel helling te krijgen.

En zorg ervoor dat er iemand aan de grootschoot zit, die kan vieren. Een goede grootschoot handeling zorgt ervoor dat de boot continue onder dezelfde helling vaart.

Ik doe dit vaak met de overloop.
Afhankelijk van wat makkelijker te bedienen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 07:01 #956691

abigail schreef :
Heeft het niet hoofdzakelijk te maken met het gewicht van de kiel in verhouding met de totale massa van het schip ? De Hallberg Rassy weegt geloof ik 4,5 ton en er hangt een kiel van 2 ton onder

Heelaas is dat allemaal niet zo simpel. Lees bijv. hier maar eens :
www.natuurkunde.nl/artikelen/4...teit-op-een-zeilboot
of :
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit

Het is dus niet alleen het kielgewicht wat de stabiliteit uitmaakt maar het totale scheepsgewicht in relatie met drukkingspunt( zwaartepunt verplaatste water) en zwaartepunt ( van het totale schip) samen met (heel belangrijk) de rompvorm. Vanwege dat laatste kan een platbodem zonder kiel toch best heel stabiel zijn.
Naast kielgewicht is ook de diepte van een kiel erg belangrijk (staat ook wel wat over in die link) en daarom zal jouw boot met wat minder kielgewicht uit kunnen komen. Ook de vorm van de kiel is belangrijk. Een kiel emt een flinke bulb eronder kan lichter uitvallen.

Ad
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 07:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 09:44 #956739

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
trotti schreef :

Trimmen is indd erg belangrijk, zoals al meer en vaker hier aangegeven!
Maar: een losse broek heeft daar niets mee te maken... (zeker niet bij forse wind, dan zet je toch alles snaarstrak!

Groeten,
Johnnie

Hoi Johnnie,

Onderlijkspanning regelen gaat natuurlijk veel mooier met een losse broek, je zit dan toch de vorm van je zeil te beinvloeden, en in mijn optiek is dat gewoon trimmen.

Geef eens aan waar deze handeling dan wel thuishoort ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 10:03 #956743

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2257
roblisto schreef :
abigail schreef :
Dank je wel voor jullie commentaar
We zeilden aan de wind , dat wat betreft de koers en we moesten behoorlijk aan de helmstok sleuren
om de boot niet steeds uit het roer te laten lopen
de wagen, overloop stond helemaal naar lij

als je wind wil lozen, kan je de overloop naar loef zetten, schoot losser, neerhouder los.
dan komt je giek in een hogere stand, waait de top van je grootzeil open en komt de boot rechtop.

meer twist.

Gr Rob

Bij meer wind zet ik juist de overloop naar lij om wind te lozen. Interessant dat je het dus ook de andere kant op kunt doen. Welke methode heeft het meeste effect ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 10:19 #956745

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3296
ik dacht naar loef en grootschoot vieren bij stevige wind??
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tweede rif onvoldoende 02 juli 2018 10:20 #956747

ik dacht naar lij en neerhouder los, grootschoot ook een beetje los. En ik kan het weten ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl