Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoger- en lager wal

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 17:37 #968275

  • huho
  • huho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Een hoger wal biedt bij flinke wind veel meer comfort dan een lager wal, vooral ook op het Marker- en IJsselmeer. Wat ik mij wel afvraag is wanneer zit je nog aan hoger- of lager wal of m.a.w. hoever vanaf de kust heb je nog hogerwal voordeel of lagerwal nadeel. Bijvoorbeeld: om bij stevige westenwind varend van Volendam naar Enkhuizen wel nog hogerwal voordeel te hebben, maar niet door de waterplanten te hoeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 17:49 #968281

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1248
Het hangt sterk af van de windsterkte en van de vaarroute af, maar even op de natte vinger. Als je bijvoorbeeld van Stavoren naar Enkhuizen vaar, dan heb je ná 1 mijl de diepste kuilen wel gehad. Vanaf 2 tot 3 mijl voor de hoger wal ga je het echt merken dat de golven minder venijnig worden.
Maar ga je met een sterke zuidwestenwind weg uit Lemmer naar Medemblik, dan ben je heel lang bezig om uit de Lemmerhoek los te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 17:58 #968284

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3284
Heeft ook met de diepte van het water te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 18:05 #968286

Dat is van verschillende factoren afhankelijk: van de hoogte van de IJsselmeerdijk, of daar hoge bomen staan, wat er meer landinwaarts is (open water, weiland of bomen), de waterdiepte waar je zelf vaart en de glooiing van de bodem.

Ter illustratie: zeil je bij een ZW 5 van het Commissarislicht richting Trintelhaven, dan heb je tot ongeveer een Zmijl vanaf de dijk redelijk vlak water. Maar ga je vanaf het Commissarislicht koers noord richting de uitloper van het Enkhuizerzand, dan wordt het na een Zmijl of drie met een 21-voeter 'sportief zeilen' surfend van de golven.

Zo ook op het traject Den Oever langs Oude Zeug richting Medemblik. Hoge IJsselmeerdijk, volop bomen, je zou denken 'hogerwal bij westelijke wind', het water blijft vlak, maar na een mijltje uit de kust trekt de wind sterk aan., maar de golven blijven redelijk vlak. Maar kom je bij De Ven bij Enkhuizen, daar kan de wind weer flink om de hoek waaien, blijft er van 'de opper' weinig over.

De reden waarom wijzelf 'hogerwal' kiezen is in de eerste plaats de golfopbouw. Bij meer wind kun je de zeilen trimmen of reven. Golvend water mijden heeft soms een reden. Bijvoorbeeld bij het zeilen zetten of strijken.

Of je halverwege Volendam-Enkhuizen nog profijt hebt van 'hogerwal'? Ik ga uit van niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 18:38 #968295

Wat weinig toerzeilers beseffen, omdat dat "voor de wedstrijdzeiler" is, is dat je met trim je bootgedrag in golfslag enorm kunt beïnvloeden.

In golfslag geef je je zeilen meer diepte en meer twist.

Een dich getrokken zeilplan geeft lift, óók als je mast naar voren zwiept. Zet je de boel boven open, dan geeft het lift bij naar achter zwiepen ( En remt dat dus) en verliest lift bij naar voren zwiepen ( En maakt dat dus niet erger)

Dan kan echt het verschil maken tussen liggen stampen en mooi snelheid lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 18:41 #968299

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
duit schreef :
Heeft ook met de diepte van het water te maken
En de wind richting en de daaruit voortkomende windstroom.
Bij 2-3 mijl ben je doorgaans alle voordeel van de hogerwal wel kwijt.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Laatst bewerkt: 13 aug 2018 18:44 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 19:01 #968302

boarderbas schreef :
Wat weinig toerzeilers beseffen, omdat dat "voor de wedstrijdzeiler" is, is dat je met trim je bootgedrag in golfslag enorm kunt beïnvloeden.

In golfslag geef je je zeilen meer diepte en meer twist.

Een dich getrokken zeilplan geeft lift, óók als je mast naar voren zwiept. Zet je de boel boven open, dan geeft het lift bij naar achter zwiepen ( En remt dat dus) en verliest lift bij naar voren zwiepen ( En maakt dat dus niet erger)

Dan kan echt het verschil maken tussen liggen stampen en mooi snelheid lopen.

Begrijp ik het goed: bij meer wind (ik ga even uit van halve wind) en golvend water de giekneerhouder / schoten losser / overlooptraveler meer naar lij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 19:28 #968308

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3284
Onderlijkstreker iets los en leioog iets naar voren voor diepte/ power neerhouder en schoten iets losser voor twist en of overloop iets naar lei. Wel boot afhankelijk. Sommige boten gaan juist beter met alles vlak en meer twist
Laatst bewerkt: 13 aug 2018 19:28 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 19:29 #968309

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5805
Bij gelijkblijvende diepte is mijn ervaring dat je vanaf 5 mijl al begint te merken dat het hoger wal wordt qua golfhoogte. Vanaf 3 mijl zeker en vanaf 2 mijl wordt het lekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 19:32 #968310

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3284
Mijns inziens is de laatste halve mijl pas echt lager wal
Ook omdat dan de golven terugkaatsen van de wal en omdat het wat ondieper word. Die laatste halve mijl is meestal het knobbeligst :sick:
Laatst bewerkt: 13 aug 2018 19:32 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 19:40 #968315

duit schreef :
Onderlijkstreker iets los en leioog iets naar voren voor diepte/ power neerhouder en schoten iets losser voor twist en of overloop iets naar lei. Wel boot afhankelijk. Sommige boten gaan juist beter met alles vlak en meer twist

Herkenbaar. Vaart lopen is altijd de bedoeling, maar zeker bij golvend water lag ons vorige scheepje met net wat meer zeil veel beter. Met ons huidige scheepje nog niet genoeg ervaring daarmee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 20:11 #968327

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
duit schreef :
Onderlijkstreker iets los en leioog iets naar voren voor diepte/ power neerhouder en schoten iets losser voor twist en of overloop iets naar lei. Wel boot afhankelijk. Sommige boten gaan juist beter met alles vlak en meer twist

Bij harde wind wil je juist een vlak zeil om rechter op te blijven. je mist dan wel stuwkracht. Maar inderdaad wel laten lopen met die k*t golven.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 20:38 #968337

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3284
Wie heeft het over harde wind? ;)
Soms heb je ook "oude" golven met weinig wind
Ik zeg trouwens ook dat het bij sommige boten met alles vlak beter gaat.
Bol met twist betekend eigenlijk dat je veel power laag in je zeilen hebt dus vlak boven de boot heb je dan veel voortstuwing. Hoog in je tuig waait het meeste gewoon zo uit je zeilen en dat wil je dus ook juist op die plek waar veel druk voor veel helling zorgt
Laatst bewerkt: 13 aug 2018 20:39 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 21:03 #968338

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
Hoger wal is de wal waar de wind weg komt. Geen golven
Lager wal is de wal waar de wind naar toe waait. Wel golven, maar afhankelijk wat de afstand tussen hoger en lagerwal is.
In een vaart met een breedte van 50 meter staan aan de lager wal ook alleen maar rimpeltjes, zelfs als het hard waait.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 13 aug 2018 21:56 #968344

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1423
Nu niet meer mogelijk, iets met fontijnkruid. Maar vroeger lekker strepen trekken
op de catamaran bij wzw 5/6 Bf. Tussen Edam en Schardam. In de luwte van de dijk
net iets te weinig, op het randje van de beginnende golfslag, halve wind 16 -21 knts
boatspeed. Balancerend tussen meer golfslag, meer wind en vlak water, minder wind.
Iets teveel naar buiten en je lag over de kop.

Bizar hoe snel de golfslag opbouwt op het Marker-en iJselmeer, en hoe lang
deze blijft doorklotsen dankzij de aangelegde dijken.
Bij een draaiende wind is er qua golven eigenlijk geen sprake van hogerwal
omdat alles door blijft klotsen.
Uit eigen ervaring, jachten onder de 9,50mtr hebben daar significant meer
last van.

A
Etap 22
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 14 aug 2018 06:24 #968376

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5135
AdB schreef :
Bij een draaiende wind is er qua golven eigenlijk geen sprake van hogerwal
omdat alles door blijft klotsen.


A

Ongeacht de golven, maar als de wind 180 graden gedraaid is wordt hogerwal lagerwal en vice versa.
Geen speld tussen te krijgen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 14 aug 2018 08:07 #968404

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1248
Het IJsselmeer is een relatief kleine plas water en is ook nogal ondiep. Ik vind dat de golfopbouw daardoor heel snel plaatsvindt, maar het omgekeerde ook. Bij afname van de wind worden de golven ook snel lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 14 aug 2018 18:56 #968639

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10675
Grappig, ik zat me dit donderdag ook af te vragen.

Wij voeren tegelijk met de Bonjour de sluis uit (Enkhuizen zuid). De Bonjour zette vrijwel gelijk koers richting hogerwal terwijl wij nog even stug doorzette op juiste koers, maar wel aan lagerwal. Later zijn we wat hoger gaan varen, wat snelheid scheelde.
Ik zat me echt af te vragen hoever je ri dijk Lelystad moet om voordeel te behouden ten opzichte van juiste koers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 23 aug 2018 19:17 #971522

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2123
Je kunt redelijk snel uitrekenen hoeveel golven op ondiep water groeien per afstand van de kust (fetch length of strijklengte).

Experimenteer maar eens met deze site:

woodshole.er.usgs.gov/project-...s/fetch_limited.html

4 meter diepte voor IJsselmeer en kijken wat er gebeurt op 1, 2, 5 mijl van de kust. Bij 4 mijl onder de dijk is de meeste groei wel gedaan.
Laatst bewerkt: 23 aug 2018 19:19 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 23 aug 2018 21:00 #971572

ik heb even gecheckt wat dan de significante maximale golfhoogte is op het ijsselmeer: komt zelfs bij 40 knoop wind niet boven de 1.25 m uit, door de geringe diepte. Natuurlijk zitten er dan wel eens golven bij die wat hoger zijn. Toch valt dat allemaal wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 24 aug 2018 05:48 #971605

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
1,25 mtr golf hoogte, en dan ook nog het golf dal....komen we dan op 2,50 mtr uit tussen beide ?
en de golfhoogte is nog niet eens echt van belang met varen, wel de golf afstand.

Het kan daar vreselijk tegenvallen.

Ik ga daar echt rekening mee houden. als ik van het IJsselmeer het markermeer op ga ..ga ik van te voren kijken of ik Enkhuizen of lelystad pak i.v.m de wind en lager of hogerwal de volgende dag op het Markermeer
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 05:53 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 24 aug 2018 06:08 #971607

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14349
Overdrijven is ook een vak. Ik denk top-top waarde.

Voor je het weet staan er golven als kerken :laugh:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 06:09 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 24 aug 2018 06:24 #971611

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4984
Ergens begrepen dat de grootste golf gemeten bij de friese of rotterdammer hoek iets van drie meter toptop was???

Ik denk wel de plek waar de meeste binnenschepen de bodem vinden, kan daar behoorlijk oplopen.

Heeft die losse dijk bij de rotterdammer hoek daar soms een functie voor? Altijd afgevraagd waarom dat er is neergelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 24 aug 2018 06:34 #971614

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3284
Andreaquila schreef :
ik heb even gecheckt wat dan de significante maximale golfhoogte is op het ijsselmeer: komt zelfs bij 40 knoop wind niet boven de 1.25 m uit, door de geringe diepte. Natuurlijk zitten er dan wel eens golven bij die wat hoger zijn. Toch valt dat allemaal wel mee.

De hoogte valt idd wel mee,maar de golven zijn stijl en rollen kort achter elkaar aan. Op zee varen met golven van 3 meter is veel prettiger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoger- en lager wal 24 aug 2018 06:38 #971616

ja ik ben bekend met de golfslag van het ijsselmeer. Maar laten we niet overdrijven.


"Ergens begrepen dat de grootste golf gemeten bij de friese of rotterdammer hoek iets van drie meter toptop was???"

dat lijkt me schromelijk overdreven, en dat kan natuurlijk nooit met 4 meter waterdiepte. Dat geeft die tool ook aan... je komt niet zomaar echt boven de 1.25 uit als significante golfhoogte. Een enkele golf kan wel iets hoger zijn. Maar ik meen dat de golven nooit hoger worden dan ongeveer 1/3 van de waterdiepte, daarna beginnen ze te breken. Overigens heb je op de oosterschelde met westenwind en afgaand tij vergelijkbare golven.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 06:39 door Andreaquila.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl