Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 Myls Solo 2020

200 Myls Solo 2020 15 juni 2020 21:12 #1174368

René, welkom bij de club. Er haken steeds meer trouwe wedstrijdzeilers af omdat een eerlijke reeele uitslag met dit ramp ratingsysteem om zeep wordt geholpen. Het bestuur heeft hier echter geen boodschap aan. Onbegrijpelijk. Hoeveel deelnemers moeten zich nog terugtrekken? Ik ken er zeker 3 die ook nog overwegen zich terug te trekken. Groeten Bart Batfish.
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 21:19 door Hein Konijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 15:24 #1175801

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Met begrip voor hen die het liefst al dan niet met een faire / goede / gunstige / eerlijke rating de hoofdprijs in de wacht willen slepen; ik kan me er niet druk over maken. Ik doe mee om te zien of ik het kan met mijn bootje. Ik beloof de winnaar hoe dan ook toe te juichen.

Dat gezegd hebbende: de banen zijn bekend en gepubliceerd in PDF-format. Handig. Not. Heeft iemand ze al in XLS geknald?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 15:42 #1175811

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Die zijn al geknald
pdf
xlsx
gpx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 16:02 #1175824

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Ik heb onjuist geformuleerd: waar zijn ze geknald? :)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 16:06 #1175827

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Even omlaag scrollen, staat er middentussenin geknald
www.200myls.nl/wedstrijddocumenten/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 16:40 #1175851

Dat zijn nog de banen uit 2019.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 16:49 #1175854

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Auw je hebt gelijk. Te vroeg geknald!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 18:47 #1175899

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Daar kun je voor naar de dokter.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 18 juni 2020 19:49 #1175930

Baan 4:

Bijlage:

Bestandsnaam: 200Myls2020Baan4.gpx
Bestandsgrootte:4 KB


Boeien locatie op basis van laatste nautin lijst.

Baan 5:

Bijlage:

Bestandsnaam: 200Myls2020Baan5.gpx
Bestandsgrootte:5 KB
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 18 juni 2020 20:54 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 11:16 #1176124

Het is alweer vele berichten geleden nadat ik heb uitgelegd waarom ik me heb teruggetrokken. Er zijn er die het begrijpen. Er zijn er ook diverse die het idee lijken te hebben dat sommige wedstrijdzeilers alleen met een voor hen gunstige rating willen varen. En er zijn er die lijken te denken dat je je boot voor de ORC kunt optimaliseren. Overal komen zinnige en minder zinnige antwoorden op.


Mij gaat het er vooral om dat het leuk is als iedereen een eerlijke kans heeft, en dat je uiteindelijke geleverde prestatie, door de eindpositie in het klassement juist wordt weergegeven.

Zo heb ik het nooit zo'n goed idee gevonden om onder een standaard SW voor een bepaald boottype te varen. Als een boot voorzien is van allerlei zaken die hem sneller maken (hogere masten , uitgebouwde zeilen , code 0, spinnaker diepere kielen klapschroef , grotere voorzeilen, rekvrije vallen en kostbaar beslag en apparatuur), dan is het voor een ander die met een standaard uitvoering van dezelfde boot vaart, sowieso niet mogelijk om van die wedstrijdboot te winnen. Blijf ik even bij de drie 1010's die er mee doen. De ORC'ratings laten duidelik het potentieel zien. Goudvis moet iets sneller zijn dan ik ( en is dat ook met weinig wind met zijn 2600 KG tegen 3000 en hij heeft meer ziloppervlak). Bij veel wind heb ik wel een voordeel ovrigens. De Bon - Bida mag iets langzamer zijn maar is ook geen standaard 1010 (fokbeslag en spi zit hoger, div voorzeilen etc).
Deze boten zijn nog wel redelijk aan elkaar gewaagd als we onder een standaard SW zoner correctie zouden varen, maar Bon Bida gaat het zonder tactische fouten van BMW of Goudvis nooit redden.

Wat als er nu een hele standaard 1010 mee doet, die geen spinnaker heeft. Die maakt natuurlijk helemaal niets. Al vaart hij tactisch nog zo goed. (In de 200m myls Tombola rating zal hij helemaal ergens in de achterhoede eindigen, maar dat is sowieso niet relavant).

Stel dat we zouden varen onder een door Sail-support berekende persoonlijke SW (kost 15 euro ofzo), (of onder ORC met ORC declared voor de ongemeten boten). Dan wordt het een heel ander verhaal. Ik vaar dan niet meer met een SW van 93, maar zal ergens bij 88 geloof ik uitkomen. De Goudvis mag dan ineens iets langzamer zijn (omdat in die Sail Support SW het gwwicht niet wordt meegerekend. Let wel zo'n persoonlijke SW is lang niet zo goed als de ORC rating, en wordt ook maar grof vastgesteld. Spi of geen spi is iets heel anders dan dat het oppervlak van de spi ook wordt meegenomen.

De standaard 1010 heeft dan ineens ook een kans op een mooie plaats in het eindklassement. Wel zo leuk toch. Ook als je toerzeiler bent. Als jij toevallig tactisch goed hebt gevaren en een mooie bootsnelheid hebt weten te houden, kun je gewoon winnen van een hele snelle boot, die moet immer ook veel sneller zijn. Dat kun je niet als we onder standaard SW varen. Dan zijn alle wedstrijdboten zwaar in het voordeel.Vindt je dat leuk, maakt je dat niets uit ...waarom doe je dan aan een wedstrijd mee. Daar moet de 200 Myls tenslotte wel voor door gaan. Zonder op zijn minst een beetje eerlijke rating mag je het woord "wedstrijd" in mijn ogen niet gebruiken.

En als je dat als organisatie niet wilt, dan bevoordeel je dus alle wedstrijdboten. Je kunt het echter ook niet maken om die te laten varen onder bijvoorbeeld een omgerekende ORC rating en de niet gemeten boten onder standaard SW. Als er dan een snelle jongen tussen de niet gemeten boten zit, dan heeft de gemeten boot ineens geen kans meer. Gelijke monniken gelijke kappen. Als jij ook snel wilt zijn, dan geef je gewoon ook een vermogen aan je boot uit, dat mag immers en wordt rijkelijk beloond in de standaard SW. Of het laagdrempeliger is dan gewoon je boot laten meten is de vraag. Maar goed dat je niet aan iedereen wilt vragen zijn boot ORC te meten dat begrijp ik ook nog wel.

Nu kun je toch op zijn minst SW met:Spi, Code 0 , halfwinders etc.) en zonder die zeilen een andere SW geven. Dan hebben de mensen die geen spi hebben, of en niet solo mee kunnen/durven varen tenminste ook een kans. Dat hebben ze nu gewoon niet. Het zijn ook nog de (mag je toch aannemen) minder ervaren zeilers, dat maakt het nog jammelijker om die zo te benadelen.

Bij alle vereniging wedstrijdjes waar ik ooit in het verleden aan heb meegedaan, werd ingeschreven onder SW met en zonder spi (lees grote voorzeilen). een paar punten voordeel voor een vaste schroef zou ook leuk zijn.
Als je al te veel gaat corrigeren dan kom je wel dicht bij persoonlijke SW. Maar goed die houdt tenminste wel rekening met wel of geen genua. Mijn aan de winds zeiloppervlak met squarehead grootzeil en high aspect, is niet groter dan van een standaard 1010 met Genua. Dus moet je als je wel of geen Genua mee zou nemen in de rating, ook wel of geen flink uitgebouwd grootzeil meenemen, anders slaat het nog nergens op.

Volgens mij zou het uiteindelijk verreweg heb mooiste zijn als je een ORC klasse voor de ca. 50 gemeten deelnemers zou maken en een toerklasse in SW met keuze met of zonder spi. Wat je ook verzint, ORC is vooralsnog het meest eerlijke systeem en bij die topgroep is de rating veel bepalender voor de uitslag dan bij de overige deelnemers.
En als je dan toch als organisatie het echt simpel wilt houden. Voer dan minimaal in, dat je met of zonder spi kunt inschrijven. ( dat kun je dan net meer wijzigen, anders krijg je dat bij weinig wind er ineens toch weer mensen met spi willen gaan varen en anders om. Gekozen is gekozen en als je 'm hijst en niet heb opgegeven met spi dan is dat DSQ zonder verdere discussie.

Hopelijk helpt deze discussie om uiteindelijk weer een 200 myls te krijgen met een liefst nog iets betere rating dan de standaard SW, hoewel dat in ieder geval t.op.v wat nu gebeurd nog een stuk beter zou zijn.

Nog een opmerking. Er hd iemand zijn best gedaan om de huide rating met die van vorig jaar te vergelijken. Vorig jaar voeren we op een alleen op waterlijn rating gebaseerde formule. Die sloeg ook nergens op EN beneadeelde de stalen zware schepen nog eens onevenredig. De jaren daarvoor voeren we onder SW. Ik heb vorig jaar aleen meegevaren omdat de organisatie erkende datv de rating niet goed wat en beterschap beloofde in 2020. Dat die beterschap nog steeds onwerkbaar bleek te zijn was reden voor deze hele discussie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 12:35 #1176168

Mooi en duidelijk verhaal. Herkenbaar en met name het met\zonder spi is voor de niet standaard wedstrijd zeilers een giga verschil. Zelf zou ik daar graag een keuze in kunnen maken.

Ben bang dat het, bottom line, neer komt op die bottom line: wat kost het en wat zijn deelnemers bereid te betalen.

Zoiets dus:
- huidig - niet heel transparant - geen spi ja/nee - beperkt eerlijk - gratis
- oude manier - standaard SW - niet optimaal - lastiger te realiseren - gratis
- persoonlijke SW via sail-support - 15 of 22.50 eur
- ORC declared - 25 eur - indien lijnenplan in orc database
- ORC declared - ???? - indien lijnenplan niet aanwezig in orc database

Hoeveel is hoeveel eerlijker waard?

25 euro ORC declared op 100 eur inschrijfgeld is qua verhouding niet super goedkoop, maar in vergelijk met een persoonlijke SW, maakt het niet veel uit en kan je net zo goed gelijk voor ORC gaan. Als je het dan meerdere jaren zou kunnen gebruiken (en voor andere wedstrijden), dan valt het al snel behoorlijk mee.

Persoonlijk zou ik geen enkel probleem hebben met 25 eur voor ORC declared. Maar weet niet wat er gebeurd als het lijnenplan er niet is. Als het dan veel hoger wordt dan wordt het wel een dingetje.

Zou het niet raar vinden als de 200myls organisatie gewoon de bereidheid bij de deelnemers zou polsen (een simpele poll) voor de verschillende rating opties.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 16:12 #1176234

  • baltic38
  • baltic38's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Je kan ook accepteren dat dit nu eenmaal de regels zijn voor dit evenement.
Ik heb een aantal x meegedaan met een toerjachtje. Het was toen standaard sw , dwz sw zonder verekening. Voor mijn toenmalige boot heel nadelig en voor sommige boten heel voordelig.
Voor mij toen heel demotiverend om mee te doen. Maar toen hoorde je niemand klagen.
En nu is er een systeem wat voor bepaalde boten niet zo gunstig is en nu hoorje ze wel.
Mijn idee: accepteren en geniet er van dat je in het verleden veel voordeel had van standaard sw of niet meedoen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 20:00 #1176295

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Ik heb vorig jaar voor het eerst meegevaren. Ik verbaasde mij er ook over dat ik net zo vlot moest zeilen als een J109, terwijl die op het polair op iedere koers 0,5 knopen harder kan/moet. Mijn resultaat was ook niet zo best (niet alleen door de rating, om duidelijk te zijn), maar wel uitgezeild en veel geleerd.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat een zo'n eerlijk mogelijke rating het plezier voor de meer ervaren zeilers toeneemt.

De 200mijls is volgens mij ook meer een prestatietocht dan een wedstrijd. Maar een eerlijke(re) rating zou wel enorm helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 20:04 #1176299

Mee eens als het makkelijk eerlijker kan doen, maar er is een reden de reden waarom dit niet gebeurd wordt maar niet duidelijk in onze discussie.
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 20:43 #1176313

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Ik heb in 2018 een ORC declared meetbrief aangevraagd. De zeilen zijn door de zeilmaker gemeten en gestempeld, de meting is meegestuurd met de aanvraag. Toch kwam de GPH op de declared meetbrief 5,5% ongunstiger uit in vergelijking met dezelfde boot ORC gemeten met nagenoeg dezelfde zeilconfiguratie. Toch ook een lastig dicht te zeilen verschil. De opgegeven gegevens bij de aanvraag zijn niet 1 op 1 overgenomen, boot wat lichter, zeilen wat groter. Ik heb er nog een mailtje aan gewaagd, maar het is niet gelukt dat te laten aanpassen. Wel jammer, want de moed is me meteen weer in de schoenen gezakt.
Laatst bewerkt: 19 juni 2020 20:45 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 20:46 #1176316

Je vraagt je toch af wat ze gedronken hebben als ze het invullen. Het stelt écht weinig voor. Juiste offset file gebruiken en vervolgens waardes invullen..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 juni 2020 20:47 #1176317

Mijn plan is gewoon lekker te gaan zeilen tijdens ongeveer de enige grotere zeilwedstrijd van dit jaar. :woohoo:

Handicapsysteem maakt mij (zeker dit rare seizoen) even geen bal uit. Ik ben al lang blij dat er mensen zijn die hun nek uitsteken een dergelijk evenement te organiseren, zodat wij (140 deelnemers, naja 130 dan misschien :silly: ) heerlijk kunnen genieten van een tocht met een doel.

Andere mensen maken zich er wellicht enorm druk om, maar ik heb gewoon echt enorm veel zin in deze trip! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 20 juni 2020 09:34 #1176407

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
my two cents:

Na 30 jaar wedstrijdzeilen in een eenheidsklasse heb ik onder het motto "verandering van spijs doet eten" eens een kajuitjacht erbij gekocht waar ik nu al een paar jaar mee toerzeil. Natuurlijk zit ik te loeren om aan evenementen / wedstrijden mee te doen - het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan - maar komende vanuit de eenheidsklasse zeilerij is dat hele rating circus een beetje......ehhh....onwennig.
Maar goed, ik zit het dus allemaal een beetje aan te kijken en zo langzamerhand denk ik dat ik er een beetje zicht op krijg. Mijn indruk is dat ORC (gemeten dat is. Niet declared of anderzins) het enige is dat echt voldoet in de zin van dat de beste zeiler wint (dat is immers het doel). Met name omdat je niet kan optimaliseren voor ORC.

Ergo, zou het niet een idee kunnen zijn om de hele bende op te schonen. We spreken met z'n allen af dat je wedstrijden zeilt hetzij in een eenheidsklasse hetzij onder ORC. Er blijven voor wedstrijden maar twee smaken over. De rest schaffen we gewoon af. Wil je toch aan een evenement meedoen zonder ORC rating te hebben dan is er de prestatietocht.

Nu weet ik ook wel dat er nu mensen zullen reageren op dit idee met texten als: "ja maar, dan helpen we de laagdrempeligheid om zeep" en "voor dat ene evenement, is een meetbrief mij te duur". Mijn idee daarbij is dat je in de eenheidsklassen ook niet met een halfzachte meetbrief mee kan doen. Mensen die willen kennis maken of leren, die stappen dan maar ergens op. En misschien werkt het wel andersom. Wie weet. Dat mensen denken: "hé, ik heb toch die meetbrief, dan kan ik mooi meedoen". Wellicht wordt de laagdrempeligheid juist wel verbeterd.

Het wedstrijdzeilen met kajuitjachten zou er een stuk van opknappen denk ik zo. Of ben ik naïef ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 20 juni 2020 10:00 #1176414

Toekomst schreef :
Ergo, zou het niet een idee kunnen zijn om de hele bende op te schonen. We spreken met z'n allen af dat je wedstrijden zeilt hetzij in een eenheidsklasse hetzij onder ORC. Er blijven voor wedstrijden maar twee smaken over. De rest schaffen we gewoon af. Wil je toch aan een evenement meedoen zonder ORC rating te hebben dan is er de prestatietocht.

De situatie in NL is al bijna zoals je beschrijft.
Er is (naast de eenheidsklassen) een landelijk circuit van ORC-wedstrijden.
Daarnaast zijn er nog enkele speciale gevallen, met name de 24uursrace en de Ronde NH.
Die laatste 2 kennen een serieus ORC-deel (rating verplicht) en een tocht-deel (op WLL of SW).
Alleen de 200myls denkt het anders te kunnen doen....

De deelnemers van de 200myls kan je in twee soorten indelen, ook op basis van de commentaren hier.
Er zijn de serieuze wedstrijdzeilers, die strijden om het hardst tegen anderen, en die willen een eerlijke rating (ORC dus). En er zijn de mensen die voornamelijk tegen zichzelf zeilen. Daar is helemaal geen rating bij nodig, uitvaren is voldoende succes.

Het trachten die 2 soorten in 1 eerlijke rating te vangen is onmogelijk en ook onnodig.

Splitsen in een race en een tocht, net als de 24uurs en de RNH.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 juni 2020 10:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 20 juni 2020 10:57 #1176436

Beetje raar dat er diverse keren wordt beweerd dat je je boot niet kunt optimaliseren onder ORC/IRC. Hele bedrijfstakken binnen de zeilindustrie houden zich bezig met optimalisatie binnen ORC/IRC www.clubracer.be/2012/2/1/orci...lisatie-voeger-en-nu
Laatst bewerkt: 20 juni 2020 10:59 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 20 juni 2020 11:33 #1176456

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
@ Baasklusje:

Wellicht vergis ik me maar maar naar ik meen, zijn er naast de RNH en de 24 uur nog legio SW (en anderzins) wedstrijden.

Ik bedoel: echt afschaffen. Overal. Dus ook RNH en 24 uur.

Ik weet wel dat dat niet zomaar geregeld is en dat er altijd wel weer verenigingen / comitees zullen zijn die zich niet willen conformeren. Maar daar gaat het me niet om.

Het ging me om het principe van het idee.
Als je nergens meer kan wedstrijdzeilen zonder ORC rating...tja..dan moet je wel. Ik zou toch denken dat het dan niet anders kan zijn dan dat dat een boost gaat geven.

Nogmaals, het is een waarneming van iemand die uit de eenheidsklassen komt en wellicht wat haaks op de gebaande kajuitjachtpaden denkt en met positief constructieve intenties een idee lanceert.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 24 juni 2020 18:14 #1178065

Zo, nu alleen nog schappelijk weer.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 aug 2020 07:28 #1197016

Wat denken jullie,
Gaat de 200myls wel of niet door?

Het aantal corona gevallen stijgt en het kabinet is de teugels weer aan het aanhalen. Het zou zomaar kunnen dat evenementen weer in de ban gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 aug 2020 08:08 #1197043

Ik zet mijn geld op t doorgaan.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 Myls Solo 2020 19 aug 2020 08:11 #1197045

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Van je stadgenoot: natuurlijk gaat ie door! Palaver via Zoom, ontbijt op je eigen boot, komt helemaal goed.

(Hoop ik)
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl