duit schreef :
ManneeB schreef :
Betreft BB z’n spinnaker gedrag, er is natuurlijk een groot verschil tussen vakantie setting en wedstrijd..
als Beauty aan het roer staat en de rest van de bemanning net zo capabel is, dan ga ik met veel plezier naar voren om een Spi te zetten, let wel passend bij de omstandigheden.
Dat kunnen we natuurlijk altijd een keer proberen
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Het is echt niet allen lef en kennis. Een schipper die alle boeken uit zijn hoofd kent en vaak vaart kan niet automatisch een willekeurig schip sturen met 7bft onder spi.
Bij waterverplaatsers ga je "off the charts" voor wat betreft de romp ontworpen is. Ik schat in dat 50% van de waterverplaatsers überhaupt niet onder spi te varen is met 35 knopen wind.
Daarnaast moet je het een keer ervaren hebben om te doen. Er is geen enkele foutmarge. Niet aan de helmstok en niet aan de trim. De trimmer moet exact weten wat hij doet en wat de boot kan en de stuurman moet aanvoelen waar de grens van de boot ligt.
Ik heb de mazzel dat ik al 20 jaar met mijn voordekker vaar en regelmatig dit soort varkentjes samen heb gewassen (en hééél veel fouten heb mogen maken op andere boten dan de mijne
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
)
Daarnaast heb ik een gelukje gehad; tot ik de coppelia had (2013) had ik nog nooit een boot onder spi gestuurd, laat staan vaak een boot gestuurd. Hoewel ze heel erg heftig protesteert, zit er ergens een luikje in mijn hersens die dan op de juiste manier aan de helmstok rukt. Ik weet niet hoe het er komt, maar ik ben er blij mee.
Wat er ook bij hoort; weten wat je te wachten staat wanneer het mis gaat. Ik dacht altijd dat we onbroachbaar waren, maar 3 jaar terug ging het mis; zalingen in het water, stapel bemanningsvlees op de lier van de schoot die los moest, door de chinese gijp een grote verwarring over wat loef en lij was, spitrimer tot zijn oksels in het water. Een opwindende woensdag, kostte een spiboom.
Nu zijn we door de zure appel heen en worden broaches meestal halverwege al opgelost en komen niet meer tot een chinees.