Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fastnet Race start zondag 8 augustus

Fastnet Race start zondag 8 augustus 14 aug 2021 00:51 #1314744

Ik heb de boot slechts op de werf bekeken toen deze nog in aanbouw was en heb de boot nooit zien zeilen, specifieke zaken van de HUBO weet ik dus niet. In het algemeen komt het hier op neer om goed te zeilen in licht weer:

- Groot tuig: spreekt voor zich.
- Weinig nat oppervlak: weinig wrijvingsweerstand, en wrijvingsweerstand maakt ruim 90% van de totale weerstand op bij lage snelheden.
- Klein lateraal oppervlak van kiel en roer: dit zorgt ook voor minder weerstand en met licht weer doet lift van de kiel en het roer er aanzienlijk minder toe.
- Kleine aanvangsstabiliteit: Goed voor de rating en het helpt om de boot gang te laten houden in een beetje zeegang met weinig wind en het houd de zeilen beter vol met heeeeeel erg weinig wind omdat je de boot wat makkelijker kunt laten hellen.

Waarom werkt dat niet met meer wind:
Veel zeil: heb je weinig aan als je al gereefd vaart, de extra mastlengte en verstaging lengte leveren in dat geval zelfs nog meer windvang en dus meer weerstand op (erg goed merkbaar op grote hoogte)
- Weinig nat oppervlak: dit word meestal bereikt door de boot smaller te maken op de waterlijn. Dit heeft weer als gevolg dat de boot minder zeildragend vermogen heeft en dus eerder moet reven dan vergelijkbare boten met een bredere waterlijn.
- Klein lateraal oppervlak van kiel ern roer: Als je volle bak aan de wind vaart dan heb je een wat grotere drifthoek omdat de kiel wat aan de kleine kant gehouden is, dit betekend dat je kruishoek een paar graden groter uitvalt en je dus meer meters moet varen om je aan de windse doel te bereiken. Een kleiner roer betekend dat je met een iets grotere roerhoek moet varen om dezelfde lift te genereren, dit houdt in dat de weerstand van het roer door het water ook groter word.
- Kleine aanvangsstabiliteit: heeft als nadeel dat je meer helling vaart en dus eerder moet reven waardoor je dus met minder zeil moet aren dan je concurrentie.

Waarom daar toch voor kiezen: De Hubo is nooit bedoeld geweest als all-round boot. Die is specifiek ontworpen voor die ene wedstrijdserie. Tijdens het ontwerp kijk je naar de historische wind gegevens van die week waarin de race word gevaren. De boot ontwerp je dan voor de meest voorkomende omstandigheden voor die tijd van het jaar. Heb je dan pech dan is er totaal ander weer en dan presteer je niet zoals gedacht. Gaat het wel goed, dan vaar je dik kassa.

Veel specifieke wedstrijdboten worden geoptimaliseerd voor een bepaalde race. Denk aan de Vendee Globe, De Sydney-Hobart, Fastnet, the Transat, Transat Jaques Vabre etc. Er word gekeken naar de statistieken over vele jaren en de boten worden geoptimaliseerd voor het weer waar je de statistisch de grootste kans op maakt om mee te moeten werken als zeiler.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 aug 2021 00:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fastnet Race start zondag 8 augustus 14 aug 2021 06:09 #1314764

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Erikdejong schreef :
Die is specifiek ontworpen voor die ene wedstrijdserie.

Veel specifieke wedstrijdboten worden geoptimaliseerd voor een bepaalde race.

Bij World ORC gaat dit naar mijn idee niet op. Bij de races die je noemt, ja. World ORC is geen gokspel. De Hubo heel "speciaal" noemen is vooral een pr eigenschap geweest, vermoed ik. Geeft ook niets, zo gaat dit nu eenmaal. Sponsoren willen bediend worden, logisch en begrijpbaar. Ik vermoed dat het een rol heeft gespeeld. Nogmaals, niks ergs aan als dit zo is. Net als de speciale dit, speciale dat.. terwijl weinigen tot niemand iets speciaals zag aan boot of zeilen.. en ook de resultaten niets speciaals lieten zien. Het is daarnaast juist zo dat de boot bij lichtweer niet goed ging, bij meer wind wel. Eric is een goede zeiler en heeft veel gewonnen en Waarschip zijn prima boten. Sommige projecten moeten echter gewoon "verkocht" worden. Was het gelukt, dan was alles wat gezegd is, plots waar. Dat had de naam en faam van zowel Hubo als Waarschip veel goeds kunnen doen.

Persoonlijk zie ik bij World ORC steeds de best voorbereide teams (professionals, stuk voor stuk) steeds weer vooraan. (Uitzonderingen daargelaten). Top zeilTEAMS, die vaak jaren trainen en boot optimaliseren. En dus ook weten hoe te optimaliseren.. de kleinste details kennen. Die top teams varen in verschillende boten, geen van die boten claimt iets heel speciaals te hebben uitgevonden. Wel zijn ze top voorbereid. Iets speciaals? Niet dat ik weet in ieder geval. Ze roepen er zelf ook niets over.

W36 was leuk project, leuke boot. Zouden meer werven en sponsoren moeten doen. Maakt het zeilen en de zeilsport lekker dynamisch. Ongeacht de pr of de resultaten.
Laatst bewerkt: 14 aug 2021 06:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fastnet Race start zondag 8 augustus 12 sept 2021 15:16 #1324491

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Sneaker schreef :
JRomkes schreef :
Sneaker schreef :
SaltyKiss schreef :
Mooie actie foto van de IMOCA 60 klasse winnaar

Foiling. Toekomst van het zeilen. Als je een 125ft'er met 32 man aan boord lange tijd kunt bijhouden..

Maar een oude vo65 vaart ze zoek op de meeste koersen bij wat minder wind....

Ja, en je punt is? Foiling. Toekomst van het zeilen. Als je een 125ft'er met 32 man aan boord lange tijd kunt bijhouden.. Toekomst zal het uitwijzen. Maar om nu boten te blijven bouwen op handicap.. Het zal blijven bestaan, vast en zeker. Ik ben ook nergens tegen of voor.. Maar er gaat, zo denk ik, ook vast en zeker meer foiling gebouwd worden. Dat zie je nu al. Voor de zeilsport is dat, vind ik, ook een logische stap. De meeste werven en ontwerpbureaus zijn er mee bezig.

in alle takken van sport wordt tegenwoordig technologie toegepast. Denk maar aan wielrennen enz. Dus ook in ( wedstrijd) zeilen en daar pikken de cruisertjes op termijn de graantjes van mee.
Wij varen op een kuilengraver ( first 405) maar ik foil op mijn surfplank. Op de boot ga ik met 12 kn een knoop of 5 met de foil maak ik m n eigen wind en dat gaat zo veel harder. Helaas kan ik op de foil geen ontbijtje serveren :)
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl