Erikdejong schreef :
Die is specifiek ontworpen voor die ene wedstrijdserie.
Veel specifieke wedstrijdboten worden geoptimaliseerd voor een bepaalde race.
Bij World ORC gaat dit naar mijn idee niet op. Bij de races die je noemt, ja. World ORC is geen gokspel. De Hubo heel "speciaal" noemen is vooral een pr eigenschap geweest, vermoed ik. Geeft ook niets, zo gaat dit nu eenmaal. Sponsoren willen bediend worden, logisch en begrijpbaar. Ik vermoed dat het een rol heeft gespeeld. Nogmaals, niks ergs aan als dit zo is. Net als de speciale dit, speciale dat.. terwijl weinigen tot niemand iets speciaals zag aan boot of zeilen.. en ook de resultaten niets speciaals lieten zien. Het is daarnaast juist zo dat de boot bij lichtweer niet goed ging, bij meer wind wel. Eric is een goede zeiler en heeft veel gewonnen en Waarschip zijn prima boten. Sommige projecten moeten echter gewoon "verkocht" worden. Was het gelukt, dan was alles wat gezegd is, plots waar. Dat had de naam en faam van zowel Hubo als Waarschip veel goeds kunnen doen.
Persoonlijk zie ik bij World ORC steeds de best voorbereide teams (professionals, stuk voor stuk) steeds weer vooraan. (Uitzonderingen daargelaten). Top zeilTEAMS, die vaak jaren trainen en boot optimaliseren. En dus ook weten hoe te optimaliseren.. de kleinste details kennen. Die top teams varen in verschillende boten, geen van die boten claimt iets heel speciaals te hebben uitgevonden. Wel zijn ze top voorbereid. Iets speciaals? Niet dat ik weet in ieder geval. Ze roepen er zelf ook niets over.
W36 was leuk project, leuke boot. Zouden meer werven en sponsoren moeten doen. Maakt het zeilen en de zeilsport lekker dynamisch. Ongeacht de pr of de resultaten.