Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Small Ships Race 2022

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 15:50 #1367206

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Aan Thijs, Goede kans dat er binnenkort aanbiedingen komen voor de 2 watt transponder uitvoeringen omdat iedereen nu 5 watt wil (2 watt is voor jou voldoende).

Aan Frodoo hieronder, ivm vaargebied en budget.
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 17:17 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 16:21 #1367220

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
15kt schreef :
Goede kans dat er binnenkort aanbiedingen komen voor de 2 watt transponder uitvoeringen omdat iedereen nu 5 watt wil (2 watt is voor jou voldoende).

Wat maakt dat 2 Watt voor TS voldoende is ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 18:56 #1367255

Thijs1971 schreef :

Dank voor je uitleg, ja mijn handmarifoon-schip-combi/ATIS/callsign is net als ikzelf geregistreerd geregistreerd bij het AT.

Thijs, aangezien een DSC-marifoon blijkbaar verplicht is bij de SSR, moet je dus ook een Marcom-B (of SRC) certificaat hebben, en is alleen een ‘basiscertificaat marifonie’ niet genoeg. Heb je die al wel?

Ik heb zelf ook een Emtrak transponder gekocht dit jaar, en die bevalt me erg goed. Aansluiten is echt easy en verder doet ‘ie gewoon wat ‘ie moet doen. De versie met ingebouwde splitter is wel handig, tenzij je 2 antenne’s hebt/gaat plaatsen. (Ik had overigens wel het probleem dat de GPS soms z’n fix verloor na een aantal uur, tot nu toe lijkt dat opgelost nadat ik de transponder ergens anders had gemonteerd. Anders zou een externe GPS antenne dat ook oplossen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 19:43 #1367275

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
ReinierZeilt schreef :
Thijs1971 schreef :

Dank voor je uitleg, ja mijn handmarifoon-schip-combi/ATIS/callsign is net als ikzelf geregistreerd geregistreerd bij het AT.

Thijs, aangezien een DSC-marifoon blijkbaar verplicht is bij de SSR, moet je dus ook een Marcom-B (of SRC) certificaat hebben, en is alleen een ‘basiscertificaat marifonie’ niet genoeg. Heb je die al wel?

Nee dat heb ik me eigenlijk niet gerealiseerd, ik heb alleen BC! (En moest opzoeken wat DSC ook alweer is). Dat is ook best nog een ding. Gecertificeerd zeewaardig is geen gratis uitdaging!

Ik begreep dat er 13 maart een informatiedag is, misschien is het wel te hoog gegrepen, of misschien toch niet de juiste zelfgekozen vuurdoop voor mijn zeezeilambities of nog te snel? Ik moet overzicht hebben en ik mis nog punten, dat wordt me wel duidelijk. Al ben ik geloof ik best ver en, belangrijker, is de basis vind ik zelf goed.

Zou je ook per se voor een DSC marifoon kiezen als je niet met deze tocht zou gaan?
Is SRC sowieso in het buitenland verplicht?
Mag je op BC wel een zware 25W zeemarifoon (op kanaal 16) bedienen?

Kortom moet ik niet gewoon toch een keer SRC?

Maar ik weet niet of dat hangende het vaarseizoen en met nog 10000 klusjes nu ook al wil/kan doen.

Ik zal in ieder geval naar de infodag komen en mijn voorbereidingen met best effort en volgens zo goed mogelijke prioriteiten vervolgen. Meer kan een mens niet doen!

En dank weer voor de hint!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 20:51 #1367295

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Informatiedag is best leuk om te volgen en je bent niet verplicht om dan ook te gaan varen natuurlijk.

Ik heb m'n SRC jaren geleden gehaald om direct maar van 't gedoe af te zijn. Nuttig en leuk en korter en goedkoper dan Marcom B. Met SRC mag je een DSC-marifoon bedienen. Basiscertificaat is alleen binnenwater en non-DSC zeevaart meen ik.

(En mogen is altijd wat anders dan nodig hebben. Goed zeemanschap is ook het ding gebruiken als je het nodig hebt voor de veiligheid, ook al mag het niet.)

Als je nog nul van de vereisten op de lijst hebt is het best wel wat werk overigens, maar je moet toch een keer beginnen als je de zee op wil. Goede stok achter de deur, zo'n SSR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 20:57 #1367297

daan1508 schreef :
Knoet schreef :
Thijs1971 schreef :
Voldoe je met deze niet gecertificeerde oplossing aan het reglement van de Toerzeilers? shop.openmarine.net/home/15-maiana-ais-base-kit.html
Want die lijkt me het goedkoopst (maar niet he-le-maal legaal misschien is dat heel erg?)

Een AIS transponder zendt uit op de VHF volgens een welgedefinieerd protocol. Best mogelijk dat deze dat doet, maar als hij niet gecertificeerd is dan weet je dus niet of je in jouw wijde omgeving de boel gaat verstoren voor anderen.

Dat vraagt Thijs niet. Dit is een degelijk product dat in de USA veelgebruikt wordt.
Hij vraagt of de Toerzeilers dit accepteren!

Is het überhaupt voor de NL wet legaal?

en aan de mensen met ervaring met zo'n Emtrak transponder hier: werkt dat goed via een antennesplitter op je VHF kabel?
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 21:07 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 21:10 #1367300

AndreAzuree schreef :
daan1508 schreef :
Knoet schreef :
Thijs1971 schreef :
Voldoe je met deze niet gecertificeerde oplossing aan het reglement van de Toerzeilers? shop.openmarine.net/home/15-maiana-ais-base-kit.html
Want die lijkt me het goedkoopst (maar niet he-le-maal legaal misschien is dat heel erg?)

Een AIS transponder zendt uit op de VHF volgens een welgedefinieerd protocol. Best mogelijk dat deze dat doet, maar als hij niet gecertificeerd is dan weet je dus niet of je in jouw wijde omgeving de boel gaat verstoren voor anderen.

Dat vraagt Thijs niet. Dit is een degelijk product dat in de USA veelgebruikt wordt.
Hij vraagt of de Toerzeilers dit accepteren!

Is het überhaupt voor de NL wet legaal?

en aan de mensen met ervaring met zo'n Emtrak transponder hier: werkt dat goed via een antennesplitter op je VHF kabel?

Nee niet toegestaan voor Nederland en ook niet de USA (en ook niet voor zeer veel andere landen) omdat dit apparaat niet gekeurd is als AIS transponder. Dus gebruik hiervan in transponder modus (standaard uitgeschakeld vanwege ontbrekende certificering!!) is gewoon illegaal. Als de fabrikant het als AIS transponder wilde verkopen, dan was deze gecertificeerd en was de disclaimer niet nodig. Tevens is het geen degelijk product:
Disclaimer

MAIANA™ devices are not finished products, they need to be assembled by end users to function. MAIANA™ devices are distributed for research and development purposes. MAIANA™ devices are delivered with the ability to transmit disabled by default and have not been tested for compliance with regulations governing transmission of radio signals. End users are legally responsible for using the MAIANA™ device for transmission. We do not recommend to rely solely on MAIANA™ devices for navigation and collision avoidance.

Wil je deze gebruiken tijdens de SSR, moet je toestemming regelen bij Agentschap Telecom en de Engelse tegenhanger.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 21:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 21:44 #1367310

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Weggegooid geld zo,n maiana vrees ik, zo goedkoop is dat ook niet vergeleken met de goedkoopste "echte" transponder. Vergeet de regels anders even en bedenk dat als je in dichte mist in je uppie op zee bent je niet wilt twijfelen of AIS werkt en je boot zichtbaar is op de brug... Als je dit jaar toch niet gaat zou ik nog even wachten met dit soort zaken. Afhankelijk van je huidige vaargebied is een portofoon waarschijnlijk voldoende voor nu en dan kun je voor de ssr2023 de rest aanschaffen en koopjes oppikken en die src cursus doen. Net als tkn of vb2 sowieso vooral leuk om te doen, niet alleen omdat het "moet". Misschien kun je voor de ssr 2022 opstappen bij iemand. Tijd zat dan.
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 22:07 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 22:06 #1367321

Mee eens, SRC is hartstikke leuk, niet zo moeilijk en snel te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 22:44 #1367330

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Watermaat schreef :
omega schreef :
Watermaat schreef :
omega schreef :
Hebben jullie dan geen last van de leuver invoergleuf ?

Grt Hans

Soms kun je de leuvers in de rails houden en met een rijglijntje door je voorlijk werken, zodat ze los komen van het voorlijk als er geen spanning op staat.

Klinkt interessant, heb je hier een plaatje/ foto van ?

Grt Hans

Kan zo niks vinden, maar in principe hijs je je zeil, maak je de sledes tussen hals en 1e rif los, zet je een rijglijntje vast in reefoog, rijg je de sleetjes aan het zeil ( zigzag of marlen) en trek je het lijntje strak in het halshoek oog. Als je het zeil nu laat zakken, gaat de spanning van het lijntje en kunnen de sleetjes een stukje los komen van het zeil en bv 20cm hoger in de rails blijven. Werkt alleen als je oogjes in je zeil hebt en niet alleen gestikte bandjes voor de sleetjes.
Ik zal straks wel ff schetsje maken





Ik kwam nog oude foto tegen met het principe. Hier zie je tussen 1e en 2e rif beide sleetjes verbonden met een lijntje via de oogjes in het voorlijk. Nu strak, maar als je het zeil laat zakken gaat de spanning eraf en kunnen de sleetjes een stuk los van het voorlijk. Tussen hals en 1e rif zit dat ook zo, maar zit het lijntje onzichtbaar aan de andere kant. Ook zie je de mastrail stoppen ruim boven de giek. Dit heeft jaren goed gewerkt met reven op deze manier.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 09 feb 2022 23:24 #1367336

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2054
Betaalbaar, DSC marifoon en ais in 1:KLIK

En wat de Emtrak betreft, ik heb de B100, en die bevalt uitstekend. 1x problemen gehad tijden mijn heenreis naar noorwegen in 2018, door een slecht gesoldeerde stekker was ik niet altijd goed te volgen. Na het onieuw solderen van de stekker deed hij het weer prima. Ik gebruik 2 antennes, 1 (ais, rvs sprietje) op de zaling, en zo´n witte glasfiberstok boven op de mast voor de marifoon.

martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 23:24 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 06:13 #1367343

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
Betaalbaar, DSC marifoon en ais in 1:KLIK
:)

Nou dat lijkt voor mij een gouden tip!

Is dit voldoende voor SSR?
Zit er ook een uitgang op voor doorlussen naar laptop? (Zoek ik zelf op)

Dan wordt het weer haalbaar.

En ik zag SRC cursus incl oefendag hier om de hoek in Huizen. Je zal je alpha bravo seastates niet op orde hebben? En idd leuk en nuttig. Basiscertificering is ook echt roestig (20 jaar oud?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 06:29 #1367344

Nee, is niet voldoende.
Het is namelijk alleen een AIS-ontvanger.

De Emtrak B100 is een ideale transponder voor een kleine boot.
Een Standard Horizon GX2000 marifoon kan ook AIS data weergeven via NMEA,
inlusief diverse alarminstellingen. In de praktijk een ideale combi. En enkele jaren geleden de voordeligste oplossing. Beide apparaten zijn inmiddels officieel niet meer leverbaar, maar misschien nog wel te vinden als je het www een beetje afstruint.
Laatst bewerkt: 10 feb 2022 06:30 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 06:47 #1367348

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Ik probeer uit dit draadje te begrijpen hoe je handig een reefsysteem kunt maken waarbij je geen reefhaak meer nodig hebt, maar een lijn naar de kuip laat lopen. Ik begrijp alleen niet wat jullie bedoelen met ‘last van de leuver invoergleuf’. Is dat omdat bij jullie de onderste leuvers eruit moeten als je gaat reven? Anders snap ik niet wat de invoergleuf met reven te maken heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 07:02 #1367354

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
XanderB schreef :
Ik probeer uit dit draadje te begrijpen hoe je handig een reefsysteem kunt maken waarbij je geen reefhaak meer nodig hebt, maar een lijn naar de kuip laat lopen. Ik begrijp alleen niet wat jullie bedoelen met ‘last van de leuver invoergleuf’. Is dat omdat bij jullie de onderste leuvers eruit moeten als je gaat reven? Anders snap ik niet wat de invoergleuf met reven te maken heeft?

Dat zijn twee verschillende reef"problemen" inderdaad, die wel tegelijk kunnen bestaan; 1 korte mastrail zodat je leuvers onvoldoende naar beneden kunnen om de reefogen in te haken en 2 reefogen met lijn naar beneden trekken richting kuip ipv inhaken. Voor volledige reefbediening vanuit de kuip moet het wel allebei worden opgelost.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 07:02 #1367355

Hier zit op onze mast de invoeropening voor de leuvers:







Als je reeft vanuit de kuip, kunnen de leuvers eruit schieten.

Als je het rif er daarna (vanuit de kuip) weer uit wilt halen, en het grootzeil weer hoger hijst, liggen de leuvers eruit.

Maar misschien heb jij de invoeropening op een andere manier...

Ik wil dit oplossen met zoiets:




Of met zo’n rijglijntje, wat Watermaat hier als oplossing liet zien...
Laatst bewerkt: 10 feb 2022 07:04 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 07:25 #1367360

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Bij jou zit ie vrij hoog, bij mij zat de onderbreking wat lager ( zo'n 25-30cm boven giek) en werkte het met losse lijntjes goed.
Afdekplaatje werkt ook, maar die moet dan ook de onderbreking goed uitvullen, anders blijven de leuvers nog steeds haken. Bij het zakken in de wind werkt het wel, maar met reven icm winddruk blijven de leuvers/sleetjes makkelijk steken.
Ik wilde wel een systeem waarbij ik ook voordewind kon reven zonder op te hoeven draaien op zee met toenemende wind. Dan werkt zo'n systeem met lijntjes aan de onderste leuvers erg fijn. Zodra je het zeil een rif laat zakken, gaat de spanning van het voorlijk af, komen de leuvers een beetje los en lier je de hals gewoon vast. Heeft op verschillende boten ( 28-34 voet) goed gewerkt.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 14:44 #1367457

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2297
Frodoo schreef :
15kt schreef :
Goede kans dat er binnenkort aanbiedingen komen voor de 2 watt transponder uitvoeringen omdat iedereen nu 5 watt wil (2 watt is voor jou voldoende).

Wat maakt dat 2 Watt voor TS voldoende is ?

De huidige generatie AIS class-B transponders gebruiken het CSTDMA protocol voor het ontvangen en uitzenden van AIS-boodschappen. De zender heeft hierbij een vermogen van 2 watt.
De nieuwe generatie class-B transponders gebruiken een ander protocol, SOTDMA, dat bij druk AIS-verkeer veiliger kan zijn, zoals in grote havens. Deze zenden uit met een vermogen van 5 watt.
Op zee is een oudere generatie nog steeds een uitstekend alternatief.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 16:40 #1367489

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1329
AndreAzuree schreef :
Mee eens, SRC is hartstikke leuk, niet zo moeilijk en snel te halen.

Vaarbewijs I & II, SRC of marifoon basis + B en dan voldoe je op papier aan de basis. Nuttig en handig.
Blijf er bij dat ik vind dat we in een rubbertegel maatschappij leven, te afhankelijk en soms te risico mijdend. Natuurlijk is AIS handig, veilig en nuttig maar mijn insteek en fun van het zeilen is juist de low-tech, de eenvoud en het vertrouwen op vaardigheden en je bootje.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 18:28 #1367510

wel mee eens. Je kunt AIS ook gewoon uitzetten :) En pas aanzetten als je daar zin in hebt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 18:38 #1367515

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6322
AndreAzuree schreef :
e kunt AIS ook gewoon uitzetten :) En pas aanzetten als je daar zin in hebt :)

Of als het zicht wordt beperkt door mist bijvoorbeeld op een kritische positie :)
Laatst bewerkt: 10 feb 2022 18:39 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 21:15 #1367574

AndreAzuree schreef :

en aan de mensen met ervaring met zo'n Emtrak transponder hier: werkt dat goed via een antennesplitter op je VHF kabel?

André, ik heb een Emtrak B953. Die heeft een ingebouwde splitter, en dan werkt prima. Ontvangst is prima, en door de hoge plaatsing van de antenne ontvang je ook veel. Over de afstand waarop je nog kan ontvangen heb ik geen idee, dat is op binnenwater/Waddenzee sowieso niet echt een issue.
De kabel tussen splitter en marifoon wordt er bijgeleverd, dus je kan de transponder echt in no-time aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 10 feb 2022 22:42 #1367614

Palomine schreef :
AndreAzuree schreef :
e kunt AIS ook gewoon uitzetten :) En pas aanzetten als je daar zin in hebt :)

Of als het zicht wordt beperkt door mist bijvoorbeeld op een kritische positie :)

Je kunt hem ook gewoon aan laten staan en niet actief gebruiken. Daar zou ik voor kiezen. Mocht je je dan een keer vergissen, dan wordt je in ieder geval nog gezien!

Ik herinner me nog de kreet: "Sailing yacht Isbier (Boot heette toen IJsbeer) what are your intentions??!" Op zich niets aan de hand, ik probeerde opkruisend zo lang mogelijke slagen te maken ergens 's nachts voor IJmuiden maar dat kon de bezorgde man achter de marifoon ook niet weten.

Het had ook gekund dat ik hem niet gezien had in het donker...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 07:30 #1367641

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
H700 schreef :
AndreAzuree schreef :
Mee eens, SRC is hartstikke leuk, niet zo moeilijk en snel te halen.

Vaarbewijs I & II, SRC of marifoon basis + B en dan voldoe je op papier aan de basis. Nuttig en handig.
Blijf er bij dat ik vind dat we in een rubbertegel maatschappij leven, te afhankelijk en soms te risico mijdend. Natuurlijk is AIS handig, veilig en nuttig maar mijn insteek en fun van het zeilen is juist de low-tech, de eenvoud en het vertrouwen op vaardigheden en je bootje.

Dat zou je misschien niet van mij verwachten, maar dat ben ik niet (helemaal) met je eens. Hoewel ik namelijk dezelfde eigenschappen als jij in zeilen waardeer. En echt wil waken voor "metertjes/puntje staren". En zeker ook wil waken voor afhankelijkheid van instrumenten, je moet het natuurlijk ook zonder (willen!!) kunnen. En inderdaad hou van spartaans zeilen, natuurzeilen, heb niet voor niets een klein bootje gewenst, waar je goed "voelt" dat je zeilt, waar een tikkie tegen de helmstok direct invloed heeft op de positie van je schip. Dat maakte zeilen met platbodems voor mij echt minder leuk dan later het zeilen op Drascombes (die dan wel weer errug spartaans zijn).

Maar...

Ik ben een beginnende zeezeiler en, misschien nog wel veel meer, een totale onbenul beginner als jachteigenaar. Die bovendien een niet goed uitgerust projectje heeft aangeschaft.

Juist door de Toerzeilers wordt mij, door niet de minste en enkele beroemde zeezeilers, als beginner een handreiking gegeven, een welkom en een vermaning, dat het zeilen op zee niet zonder gevaren is en dat je schip en bemanning daarop toeberust moeten zijn. Ik zie het maar als een expeditie, en die vergt voorbereiding.

Dat je daarbij ook nog een Zeilersforum hebt waar je vragen kan stellen over het hoe en het waarom maakt het trouwens helemaal tot een echt leerzame ervaring.

Want ik vind zo'n SSR eigenlijk een soort examen, voor beginnende zeezeilers, om te leren weten waar ze aan te beginnen, en zonder welk ik mezelf serieus afvraag of ik dan wel klaar ben om, zeker met anderen, het nog ruimere sop te kiezen...

Waarbij ik wel wil toevoegen dat de eisen voor mij waarschijnlijk in 2022 nog te hoog gegrepen gaan zijn. Daar heb ik over nagedacht. Ik heb nog zoveel te doen (en geld te besteden). En het doel van het bootje is onthaasten. En niet je verslagen voelen dat het niet lukt. Maar gelukkig zijn met wat je wel hebt, en dat is voor mij al heel veel. In ieder geval een goed uitgerust kustzeilertje om lekker met de kids mee op de (Duitse/Deense) Wadden te gaan spelen, en buitengaats, voor mij al (relatief) nieuw. En op die manier heb ik een zomer lang om elke buurman in elke haven lastig te vallen met vragen over zijn AIS en DSC marifoon, waar ie die gehaald heeft en of ie nog een ouwe heeft liggen :-)

Het kruipt wel, hoor, en helamaal onhaalbaar is het financieel en qua tijdsbesteding volgens mij ook niet, dus helemaal uit mijn hoofd gezet heb ik het niet. Maar geld en tijd hebben met elkaar te maken. Het verschil in uitrusten is zo een paar duizend euro, daar mag "netto minus vaste lasten" wel even voor gewerkt worden, en die tijd kan dan niet geklust/gezeild worden. Heb in ieder geval ook veel zin in die voorbereidingsdag!

Zeilen is expediëren, en voor een groot deel ook een financieel logistieke kwestie. It all belongs to the life of a (wannabee) sailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 11 feb 2022 08:40 #1367669

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Wat betreft AIS transponder en DSC marifoons denk ik dat je er bijna niet meer onderuit komt er een aan te schaffen als je "echt" op zee wilt zeilen. Vooral AIS transponder is waarschijnlijk belangrijker dan toplicht of radar-reflector; je moet als varende slak namelijk vooral gezien worden door beroepsvaart.
Mijn eerste oversteek naar de UK in de 90er jaren ging nog met sleeplog, kompas, hoog opgehangen radarrefector, toplicht, kaarten, illegale "zee" handheld marifoon en een Sony Pixis GPS die na ongeveer een kwartier een positie gaf die je in de kaart kon zetten ( en na 5 "fixes" nieuwe set batterijen nodig had ).
Mijn laatste oversteek 25 jaar later ging met kaartplotter, full AIS , dsc marifoon en de hele rataplan aan elektronica ( intussen ook tussen de windmolen-velden door )
Mijn zeilfun is ongeveer omgekeerd evenredig met de hoeveelheid electronica, motor techniek en elektrisch "comfort" aan boord.....het kost allemaal erg veel geld, tijd en irritatie als het weer eens niet werkt of moet worden ge"update" omdat het niet meer voldoet.
Jammergenoeg maakt het niet zo veel uit of je met 7mtr of 14mtr vaart, je hebt die zooi blijkbaar nodig op zee.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 11 feb 2022 08:41 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl