Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Small Ships Race 2022

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 09:11 #1367995

Hmm, ik heb veel respect voor de mensen die vroeger zijn overgestoken zonder AIS en andere elektronische navigatiemiddelen.
Ook ben ik groot fan van de boeken van Vandersmissen, ik deel zijn voorkeur voor kleine zeewaardige bootjes waar je grote avonturen mee kunt beleven… en bewonder zijn schrijfstijl en zijn manier van genieten van de zee.

Maar vroeger is vroeger, en nu is nu. En Vandersmissen nam af en toe wel risico’s, die ik liever niet neem. Ik wil wel een hulp motor, en weten waar ik ben…

Nu heb je moderne betrouwbare elektronische middelen, waarbij je precies weet waar je bent, en waar de grote jongens varen.
Voor mij betekent dat juist extra kunnen genieten op zee. Net zoals je hier niet op elk draadje hoeft te klikken, hoef je ook niet elke 3 seconden op het plotterscherm te kijken.
Dus: koers uitzetten, lekker zeilen. 1x per half uur op plotterscherm (binnen, vanuit de kajuitingang) kijken, en dan weer genieten.

En met zo’n prachtige AIS transponder weten de grote jongens / havenautoriteiten ook nog waar je vaart. Mooi toch, weer een zorg minder. Zelf wel opletten, maar het geeft wat meer rust aan boord…

En als het uitvalt? AIS-B is geen probleem… Electronische navigatie? Als de RPi uitvalt, hebben we nog een waterdichte iPhone, met eigen accu. Als die ook uitvalt, nog een oude iPhone SE beschikbaar…
Dan hebben we nog een Asus EEE netboekje met open cpn en gps muis.
En als dat ook nog uitvalt een Magellan handheld GPS met papieren kaart (en sestrel schotkompas) Maar dat we nog op een papieren kaart moeten staren is natuurlijk hoogst onwaarschijnlijk. Dat is ook lastig op een kleine bootje, met wat wind en golven…

Kortom, voor mij zijn die electronische middelen juist een manier om meer te ontspannen, met zeilen en lekker niks doen bezig zijn…

En echt duur hoeft dat niet te zijn… tweedehands iPhone SE, tweedehands netboekje, RPi, alleen de transponder is wel wat duurder..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 09:13 #1367997

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14899
Come gather ’round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone
If your time to you is worth savin’
Then you better start swimmin’ or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’


De tijden zijn veranderd. Voor een beginner zou ik aanraden te luisteren naar adviezen van mensen met recente ervaring. De scheepvaart op de Zuidelijke Noordzee heeft de afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 09:16 #1367999

Het is al eerder genoemd, een transponder heeft als voordeel dat een ander schip je kan oproepen met je scheepsnaam.
Als je dat op de marifoon hoort reageer je echt wel, weet ik uit ervaring.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 09:42 #1368004

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
3Noreen schreef :
De scheepvaart op de Zuidelijke Noordzee heeft de afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan.

Inderdaad. 20 jaar terug kon ik meestal de shipping lanes oversteken zonder noemenswaardig van koers te veranderen - ik zag wel wat in de verte, maar ver genoeg weg. De laatste crossings was het echt een moment vinden met het gevoel een snelweg over te steken, met treintjes aan grote en snelle scheepvaart.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 09:47 #1368006

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Wel grappig en heel Nederlands deze discussie ;) AIS transponder is simpelweg een vereiste voor deelname aan SSR , net als DSC & reddingsvlot. De vraag is hoe je dat het beste voor elkaar krijgt op je boot. Wel jammer dat het niet te huur is voor deelnemers met een krap budget die het op zoet water niet nodig hebben net als bijvoorbeeld een reddingsvlot (wel te huur)
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 09:54 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 11:10 #1368035

Zonder gekkigheid. Ik vaar nu 4 jaar met AIS transponeer en zou niet zonder willen. Veiligheid hoeft echt niet overdreven te worden, maar ik schaar de AIS inderdaad onder zaken als autogordel, licht op je fiets, brandmelder enz…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 12:05 #1368044

Ik heb nog steeds geen AIS ( op de MED vrij zinloos, behalve misschien op de Bosphorus, maar dat ging ook prima zonder), maar als de boot over 2 seizoenen in NL is, ga ik het toch wel aanschaffen. Natuurlijk geeft het extra veiligheid (al kun je zonder ook veilig varen, maar dan moet je daar wat meer je best voor doen), ook gemak. Ik heb heel veel keren de Noordzee overgestoken zonder AIS (zelfs zonder GPS, plotter), maar het is inderdaad veel drukker geworden nu. Het zou voor mij een overtochtje wel relaxter maken. Wel op blijven letten, immers, niet iedereen heeft AIS!
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 12:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 12:16 #1368045

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
AndreAzuree schreef :
op de MED vrij zinloos
Is dat zo? Er vaart toch serieus vrachtverkeer van en naar het Seuzkanaal in allerlei richtingen zo te zien.
Waarom is AIS daar zinloos?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 12:26 #1368049

Op het door jou geposte kaartje lijkt het alsof het heel druk is.... in de praktijk is dat niet zo. Hele dagen gaan voorbij dat je geen enkel schip ziet. NIET te vergelijken met onze contreien hier. Zelfs bij Istanbul was het niet echt heel druk, alleen de bosphorus zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 12:32 #1368051

Mijn "oude" en "nieuwe" vaargebied vergeleken op dezelfde schaal:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 13:04 #1368062

3Noreen schreef :
Come gather ’round people

Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone
If your time to you is worth savin’
Then you better start swimmin’ or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’


De tijden zijn veranderd. Voor een beginner zou ik aanraden te luisteren naar adviezen van mensen met recente ervaring. De scheepvaart op de Zuidelijke Noordzee heeft de afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan.

Mooi zeemans gedicht!
Er zwemmen zelfs bultruggen in de Noordzee tegenwoordig, die vrolijke walvissen die tien meter boven het oppervlak uit kunnen springen. (Zijn eigen lengte, en ze kunnen 18 meter worden)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 13:59 #1368072

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
3Noreen schreef :
De tijden zijn veranderd. Voor een beginner zou ik aanraden te luisteren naar adviezen van mensen met recente ervaring. De scheepvaart op de Zuidelijke Noordzee heeft de afgelopen 10 jaar een metamorfose ondergaan.
Dat is waar. Mijn laatste oversteek naar Engeland, van de Oosterschelde naar de Orwell, is tien jaar geleden en als ik nu die route bekijk zijn daar allerlei obstakels bijgekomen: windparken in aanbouw, een TSS dat er vroeger niet was. Niet zo'n aantrekkelijke route nu: ofwel een heel stuk om de zuid, ofwel om de noord dwars door het voorzorgsgebied voor de aanloop naar Rotterdam. Doe mij ook maar een AIS-transponder voor dat werk.

De oversteek vanuit IJmuiden is nog redelijk recht toe recht aan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 14:08 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 18:43 #1368136

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6319
AndreAzuree schreef :
Mijn "oude" en "nieuwe" vaargebied vergeleken op dezelfde schaal

Zeker, dat is een heel verschil en de schaal van mijn screendump van de Middellandse zee vertekent de situatie ook natuurlijk. De zeescheepvaart rond Samos is wel anders dan die ten zuiden van Sicilie natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat als je van Palermo naar Tunis vaart AIS wel zinvol is op de Middellandse zee. Dat gezegd hebbende, ik heb daar nooit gezeild tussen Palermo en Tunis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 12 feb 2022 23:13 #1368187

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
roozeboos schreef :
Het is al eerder genoemd, een transponder heeft als voordeel dat een ander schip je kan oproepen met je scheepsnaam.
Als je dat op de marifoon hoort reageer je echt wel, weet ik uit ervaring.

Helemaal mee eens! Is ook mijn ervaring. Ik werd tussen Noorwegen en de Shetlands een keer opgeroepen. Ik zat in de kajuit wat te doezelen, toen ik ineens werd opgeroepen. Bij de eerste 2 letters zit je al rechtop. Was een research schip, met een paar mijl kabels + apparatuur achter zich aan. Of ik even wat meer noord west wou varen gedurende een paar mijl. Ik vind een AIS transponder echt een aanwinst, zou niet meer zonder willen

Wat navigatie betreft, ik heb al jaren geen papieren kaarten meer aan boord. Alles digitaal. Raspberry pi plotter (met alleen Opencpn) tablet, telefoon, laptopje, losse gps, als dat allemaal ineens stuk zou gaan zou wel heel bijzonder zijn. De kans dat een papieren kaart bijvoorbeeld wegwaait acht ik groter.
Wat ik ook erg belangrijk vind, en dat zie ik toch steeds minder helaas, is enige mate van zelfredzaamheid. Er gaat vaak wel wat stuk onderweg, en dan is er geen monteur, winkel, oid. in de buurt. Dan is het wel fijn als je zelf het één en ander direct kan oplossen.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 00:04 #1368192

Over reven gesproken, ben ik een van de laatsten die de reefknuttels ook echt allemaal aantrekt? Ik vind het dan minder klapperen met hele zware wind. En dat moet je netjes doen, precies genoeg speling. Het is wél veel werk om later de strakke knopen er weer uit te halen. Die knuttels nemen een deel van de kracht over, mooi verdeeld, en ik gebruik gewoon 6 mm polyester als reef lijn. Twee stuks, te beleggen op kikker aan de giek.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 00:08 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 07:06 #1368200

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
mrtnm schreef :
roozeboos schreef :
Het is al eerder genoemd, een transponder heeft als voordeel dat een ander schip je kan oproepen met je scheepsnaam.
Als je dat op de marifoon hoort reageer je echt wel, weet ik uit ervaring.

Wat navigatie betreft, ik heb al jaren geen papieren kaarten meer aan boord.

Martijn :)

Voor gasten (kinderen) vind ik papieren kaarten leuk en voor het overzicht ook wel nuttig. En ik vind het leuk om mijn kids te leren bestek te gissen, zich met een kaart te oriënteren. En vier oude vh Oostwad hangen ingelijst aan de muur bij de trap thuis. Wij kennen allen de toestand ten Oosten van Schier anno 2010 uit ons hoofd, en dat is des te leuker, omdat ze/we zo goed bewust zijn van de veranderlijkheid!

#hergebruik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 07:13 #1368201

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3605
Thijs1971 schreef :
mrtnm schreef :
roozeboos schreef :
Het is al eerder genoemd, een transponder heeft als voordeel dat een ander schip je kan oproepen met je scheepsnaam.
Als je dat op de marifoon hoort reageer je echt wel, weet ik uit ervaring.

Wat navigatie betreft, ik heb al jaren geen papieren kaarten meer aan boord.

Martijn :)

Voor gasten (kinderen) vind ik papieren kaarten leuk en voor het overzicht ook wel nuttig. En ik vind het leuk om mijn kids te leren bestek te gissen, zich met een kaart te oriënteren. En vier oude vh Oostwad hangen ingelijst aan de muur bij de trap thuis. Wij kennen allen de toestand ten Oosten van Schier anno 2010 uit ons hoofd, en dat is des te leuker, omdat ze/we zo goed bewust zijn van de veranderlijkheid!

#hergebruik

Heb er placemats van gemaakt ..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 09:52 #1368252

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1325
Over de AIS genoeg gezegd hier, nogmaals, erg nuttig maar een ontvanger zou voor mij al een grote aanwinst zijn.
Dan iets anders; er is veel gezegd over goede radarreflectoren. Een actieve reflector zou mijn voorkeur hebben, zelfs boven AIS transponders, maar ze zijn erg prijzig.

Een Trilens of een echomax EM180 kan ik erg lastig kwijt, bovendien wil ik zo min mogelijk gewicht hoog in de mast.
Simpelheid is dus troef:
Een gewone ¨kubus¨ reflector van 40cm heeft een oppervlakte van 10m2, als ik er 2 monteer heb ik 20m2 en dan mag ik rekenen op een behoorlijke reflectie.
Bij 46cm x 2 zelfs 24m2.
Mag ik zo rekenen of werkt het toch anders?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:53 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 10:17 #1368266

Simonszand, toen er nog een lagune was...
Nostalgie!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 10:20 #1368268

H700 schreef :
Over de AIS genoeg gezegd hier, nogmaals, erg nuttig maar een ontvanger zou voor mij al een grote aanwinst zijn.
Dan iets anders; er is veel gezegd over goede radarreflectoren. Een actieve reflector zou mijn voorkeur hebben, zelfs boven AIS transponders, maar ze zijn erg prijzig.

Een Trilens of een echomax EM180 kan ik erg lastig kwijt, bovendien wil ik zo min mogelijk gewicht hoog in de mast.
Simpelheid is dus troef:
Een gewone ¨kubus¨ reflector van 40cm heeft een oppervlakte van 10m2, als ik er 2 monteer heb ik 20m2 en dan mag ik rekenen op een behoorlijke reflectie.
Bij 46cm x 2 zelfs 24m2.
Mag ik zo rekenen of werkt het toch anders?

Volgens mij zijn die actieve dingen niet toegestaan.
En twee stuks ophangen: als de afstand tot de radar net 1/4 golflengte scheelt, dan moet je ze van elkaar aftrekken, ipv optellen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 10:59 #1368293

Zwaardopzee schreef :
Over reven gesproken, ben ik een van de laatsten die de reefknuttels ook echt allemaal aantrekt? Ik vind het dan minder klapperen met hele zware wind. En dat moet je netjes doen, precies genoeg speling. Het is wél veel werk om later de strakke knopen er weer uit te halen. Die knuttels nemen een deel van de kracht over, mooi verdeeld, en ik gebruik gewoon 6 mm polyester als reef lijn. Twee stuks, te beleggen op kikker aan de giek.

pas op met te hard aantrekken. Zo heb ik al eens een grootzeil van een Loper vernacheld :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 11:05 #1368298

ik heb hier de alufolie vuilniszak tip gehoord ooit. Zal wel van Wadnwind gekomen zijn.
Leg een rol alufolie en een vluiniszak aan boord.
wordt het echt mistig dan de alufolie afrollen, in een bol maken en in de vuilniszak proppen. Die in de mast hijsen.
Werkt blijkbaar erg goed als radarreflector.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 11:41 #1368322

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
It Paradyske schreef :
Volgens mij zijn die actieve dingen niet toegestaan.
Zijn actieve radarreflectoren niet toegestaan? In de SSR of algemeen?

Als ik een kleine boot zou hebben zou ik wel iets zien in de opblaasbare radarreflector van Echomax voor onder de zaling.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 12:35 #1368339

roozeboos schreef :
ik heb hier de alufolie vuilniszak tip gehoord ooit. Zal wel van Wadnwind gekomen zijn.
Leg een rol alufolie en een vluiniszak aan boord.
wordt het echt mistig dan de alufolie afrollen, in een bol maken en in de vuilniszak proppen. Die in de mast hijsen.
Werkt blijkbaar erg goed als radarreflector.

Oh, is dat echt zo? Dan is het inderdaad een hele goede tip!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2022 13 feb 2022 13:09 #1368354

H700 schreef :
(...) bovendien wil ik zo min mogelijk gewicht hoog in de mast.
Simpelheid is dus troef:
Een gewone ¨kubus¨ reflector van 40cm heeft een oppervlakte van 10m2(...)

Vanwege de simpelheid én het gewicht, zou ik er juist maar 1 ophangen. Die grote zijn al van die lompe joekels en dan ook nog twee lijkt me wat veel. Ook vanwege de ruimte die ze innemen. Helemaal bovenin radartechnisch gezien de beste keus, telt het gewicht extra, halverwege bij een zaling komen de zeilen ertegenaan. Achterop een eigen mastje zitten ze weer laag.

De mijne ligt nu in de kelder, maar ik overweeg hem vast op een zaling te zetten met een beschermbeugel oid voor de zeilen er omheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl