Watermaat schreef :
Wat betreft AIS transponder en DSC marifoons denk ik dat je er bijna niet meer onderuit komt er een aan te schaffen als je "echt" op zee wilt zeilen. Vooral AIS transponder is waarschijnlijk belangrijker dan toplicht of radar-reflector; je moet als varende slak namelijk vooral gezien worden door beroepsvaart. [...]
Beroepsvaart vaart bij slecht zicht op radar, niet op AIS. AIS is een hulpmiddel waarmee ze beter de radar schaduw kunnen interpreteren. Radar geeft de beroepsvaart een realistisch 'realtime' beeld van de situatie op dat moment, terwijl in AIS een flinke vertraging kan zitten en potentieel ook nog verkeerde data uit kan sturen. Met radar worden ook niet AIS uitgeruste schepen en obstakels gezien.
Hetzelfde geldt voor goed werkende navigatieverlichting. Wederom, niet ieder schip is met AIS of radar uitgerust, dus de enige manier om een ander schip te kunnen zien is door fatsoenlijk werkende navigatieverlichting.
Dus mijn mening en die van de overheid is dat je een goede radarreflector en navigatieverlichting moet hebben, ze zijn immers niet voor niets verplicht. AIS is niet verplicht voor onze kleine schepen.
Dus AIS is een aanvulling op een radarreflector, navigatieverlichting en radar, maar zeer zeker geen vervanging voor radarreflector, radar of navigatieverlichting.
Maar natuurlijk wel mee eens dat AIS aan te bevelen is op zee.