Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 27 @12:00AM
ZF Zomermeeting 2022
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Einde van de GPH....

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 12:35 #1366899

Uit de ORC Rating Systems 2022:
401.4 All-Purpose Handicap (APH) is an average representation of all time allowances in all wind speeds
and wind directions. It is also used as single number Time on Distance Rating as defined in 403.2. It
may be used for simple comparisons between boats and possible class divisions.
General Purpose Handicap (GPH) is the number with similar intention as the APH used up to
01/01/2022 shown on the certificate as reference only.

Interessant wat het effect op de 24uurs wordt (waarvoor GPH de onjuiste maat was)....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 14:07 #1366930

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
All-Purpose Handicap (APH) gaat over een bredere windrange, maar het blijft gebaseerd op circular random:
The All Purpose and Windward Leeward Time on Distance coefficients are calculated as a weighed average over wind speeds of the handicaps of the respective course model (all purpose or windward leeward). The weights for each wind speed are as follows:
TWS (kt)681012141620
weight (%)510203020105
orc.org/rules/ORC%20VPP%20Documentation%202021.pdf
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 14:09 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 14:25 #1366940

ja, ik las het ook in de nieuwsbrief. Ik heb me nog niet verdiept in de details, maar dank voor het delen hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 15:40 #1366954

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Dit is het verschil tussen APH en GPH:

TWS6 kt8 kt10 kt12 kt14 kt16 kt20 kt
APH5%10%20%30%20%10%5%
GPH16,74%14,84%24,13%18,13%13,53%17,56%0,86%






Bij APH telt hardere wind dus relatief meer mee


Voor GPH heb ik geen officiële berekening kunnen vinden, dit heb ik afgeleid door met de data van de eerste 7 boten uit het RMS-bestand het stelsel van lineaire vergelijkingen te lossen:
A * CR6 + B * CR8 + C * CR10 + D * CR12 + E * CR14 + F * CR16 + G * CR20 = GPH
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 08 feb 2022 15:53 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 16:49 #1366968

De APH maakt een beetje parabooltje, maar de GPH is een raar patroon....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 16:56 #1366971

dat zijn behoorlijke verschillen! Wat heeft dat voor gevolgen voor de wat zwaardere boten die alleen bij veel wind lekker lopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 08 feb 2022 17:43 #1366984

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Als het VPP klopt was voor die schepen de GPH gunstiger dan de APH
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 09:40 #1367070

De GPH verdeling was op probabalistische basis. Ofwel, de kans op een bepaalde wind tijdens een regatta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 11:30 #1367111

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3548
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Wat doet dit bijvoorbeeld voor een echte waterverplaatser/halfglijder of planeerboot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 11:45 #1367118

Ik ben er om te beginnen nog niet zeker van dat de APH ook gebaseerd is op een cirkel varen (zoals de GPH was).

De documentatie zeg:

401.4 All-Purpose Handicap (APH) is an average representation of all time allowances in all wind speeds
and wind directions. It is also used as single number Time on Distance Rating as defined in 403.2. It
may be used for simple comparisons between boats and possible class divisions.

402.4 Pre-selected courses are:
a) Windward/Leeward (up and down) is a conventional course where the race course consists of
50% upwind and 50% downwind legs.
b) All-purpose course type includes equal distribution of all wind directions.

En een 'equal distribution of all wind directions' is niet per sé een cirkel varen!

De grootste verschillen zitten bij 6 kts en 20 kts.
Waar 20 kts eerst bijna niet meetelde in de GPH is dat nu 5% geworden. Een factor 6 verschil.
Boten die hard gaan bij 20 kts (planeren) daar telt die snelheid nu harder mee in de APH, en dat is dan een nadeel voor ze.

Aan het andere eind, 6 kts, telt hard kunnen varen bij 6 kts nu minder mee.
Dat is dan een voordeel voor waterverplaatsers die ook bij 6 kts hard gaan (wij ;-) )
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 11:49 #1367121

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Er is de afgelopen jaren ook al wat veranderd in de documentatie van de GPH:

2020:
401.4 General Purpose Handicap (GPH) is an average representation of all time allowances used for simple comparisons between boats and possible class divisions. It is calculated as an average of the time allowances of 8 and 12 knots true wind speed for the Circular Random pre-selected course as defined in 402.4(b)

402.4 Pre-selected courses are:
b) Circular Random is a hypothetical course type in which the boat circumnavigates a circular island with the true wind direction held constant.
ORC Rating Systems 2020

WIND AVERAGING
The Circular Random and Non-Spinnaker selected courses are calculated applying a “wind averaging” operator that smooths the individual performance curves for each yacht, taking into account not only each considered wind speed as calculated by the VPP, but a normal distribution across the range that accounts for the 23.58% of the accounted wind speed, 19.8% for 2 kts above and below, 11.73 for +-4 kts, 4.89 for +-6 kts, and 1.79 for +-8 kts.
The wind averaging is not used for the constructed course method
ORC VPP Documentation 2020



2021:
401.4 General Purpose Handicap (GPH) is an average representation of all time allowances used for simple comparisons between boats and possible class divisions.
ORC Rating Systems 2021

WIND AVERAGING
When calculating the GPH, the “wind averaging” operator is aplied to the all purpose course, that smooths the individual performance curves for each yacht, taking into account not only each considered wind speed as calculated by the VPP, but a normal distribution across the range that accounts for the 23.58% of the accounted wind speed, 19.8% for 2 kts above and below, 11.73 for +-4 kts, 4.89 for +-6 kts, and 1.79 for +-8 kts.
The wind averaging is not used for the constructed course method
ORC VPP Documentation 2021
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 11:57 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 11:55 #1367122

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Baasklusje schreef :
Ik ben er om te beginnen nog niet zeker van dat de APH ook gebaseerd is op een cirkel varen (zoals de GPH was).

De documentatie zeg:

401.4 All-Purpose Handicap (APH) is an average representation of all time allowances in all wind speeds
and wind directions. It is also used as single number Time on Distance Rating as defined in 403.2. It
may be used for simple comparisons between boats and possible class divisions.

402.4 Pre-selected courses are:
a) Windward/Leeward (up and down) is a conventional course where the race course consists of
50% upwind and 50% downwind legs.
b) All-purpose course type includes equal distribution of all wind directions.

En een 'equal distribution of all wind directions' is niet per sé een cirkel varen!


Dit is de definitie:
8.1.2 TIME ALLOWANCES

2. All Purpose (formerly named Circular Random) is a hypothetical course type in which the boat circumnavigates a circular island with the true wind velocity held constant;
ORC VPP Documentation 2021
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 11:56 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:00 #1367125

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
boarderbas schreef :
De GPH verdeling was op probabalistische basis. Ofwel, de kans op een bepaalde wind tijdens een regatta.

GPH was een gemiddelde van de Circular Random 8kt en 12kt, met wind averaging (o.b.v. normaalverdeling) rond die wind snelheden.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 12:00 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:02 #1367127

Ah, had ik het mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:07 #1367130

Ok, een eiland rond, ook voor de APH.

Dat betekent dan ook dat de APH voor de 24uurs net zo fout is als de GPH.
Maar een betere ToD rating is er niet meer, de ToD Coastal is verleden tijd.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:09 #1367132

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3548
Dus de g1 op de meetbrief zetten valt met aph minder nadelig uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:12 #1367134

duit schreef :
Dus de g1 op de meetbrief zetten valt met aph minder nadelig uit?

denk het wel...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:34 #1367143

Kun je je grafiekje nog eens maken met de hier boven geschreven GPH verdeling?

Door de coastal tripple nummers te nemen en in te voeren kun je een heel aardig beeld krijgen of je er op vóór of achteruit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:55 #1367149

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Baasklusje schreef :
Ok, een eiland rond, ook voor de APH.

Dat betekent dan ook dat de APH voor de 24uurs net zo fout is als de GPH.
Maar een betere ToD rating is er niet meer, de ToD Coastal is verleden tijd.

Op de meetbrief staan ook "Custom scoring options" voor andere landen, bijv deze bij Korea:
  • Predominantly Reaching

Bij andere landen staat Coastal/Long Distance ToD er ook nog wel op.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 12:59 #1367152

Niet bij NL.....

En voor de 24uurs zal het lastig zijn van een ToD naar een ToT om te schakelen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 21:33 #1367307

boarderbas schreef :
Kun je je grafiekje nog eens maken met de hier boven geschreven GPH verdeling?

Door de coastal tripple nummers te nemen en in te voeren kun je een heel aardig beeld krijgen of je er op vóór of achteruit gaat.

Bas, kun je dit even toelichten? Klinkt interessant, maar ik weet niet hoe dat werkt met coastal triple numbers...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 23:28 #1367337

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Baasklusje schreef :
Niet bij NL.....

Technisch is er toch geen probleem om de scorings option van een ander land te gebruiken?

Genoeg om uit te kiezen:

ToD:
GPH: 652.2
ILCWA: 712.1
APHD: 580.3
OSN: 632.2
TND_Offshore_Low: 750.9
TND_Offshore_Medium: 576.8
TND_Offshore_High: 514.1
TND_Inshore_Low: 966.5
TND_Inshore_Medium: 708.4
TND_Inshore_High: 610.2
Pred_Up_TOD: 629.5
Pred_Down_TOD: 588.8
US_PREDUP_L_TOD: 843.3
US_PREDUP_M_TOD: 649.5
US_PREDUP_H_TOD: 598.8
US_PREDDN_L_TOD: 812.7
US_PREDDN_M_TOD: 581.6
US_PREDDN_H_TOD: 487.8
US_HARVMOON_TOD: 512.5
KR_PREDR_TOD: 566
RSA_CD_INS_TOD: 596.9
RSA_CD_OFF_TOD: 503.5

ToT:
TMF_Inshore: 0.8426
APHT: 1.034
TMF_Offshore: 0.9491
TN_Offshore_Low: 0.799
TN_Offshore_Medium: 1.0403
TN_Offshore_High: 1.1672
TN_Inshore_Low: 0.6208
TN_Inshore_Medium: 0.847
TN_Inshore_High: 0.9833
Pred_Up_TOT: 0.9531
Pred_Down_TOT: 1.019
US_PREDUP_L_TOT: 0.7115
US_PREDUP_M_TOT: 0.9238
US_PREDUP_H_TOT: 1.002
US_PREDDN_L_TOT: 0.7383
US_PREDDN_M_TOT: 1.0317
US_PREDDN_H_TOT: 1.2301
US_CHIMAC_UP_TOT: 0.9351
US_CHIMAC_AP_TOT: 0.9647
US_CHIMAC_DN_TOT: 1.0019
US_BAYMAC_CV_TOT: 0.8944
US_BAYMAC_SH_TOT: 0.9014
US_HARVMOON_TOT: 1.1708
US_VICMAUI_TOT: 1.071
RSA_CD_INS_TOT: 1.0052
RSA_CD_OFF_TOT: 1.1917
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 09 feb 2022 23:46 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 09 feb 2022 23:49 #1367338

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2970
Baasklusje schreef :
En voor de 24uurs zal het lastig zijn van een ToD naar een ToT om te schakelen.

De formule wordt er niet moeilijker van:

T = 24 * 60 * 60 / ToD = 86400 / ToD

wordt:

T = 24 * 60 * 60 / (600 / ToT) = 144 * ToT
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 10 feb 2022 06:31 #1367345

AndreAzuree schreef :
boarderbas schreef :
Kun je je grafiekje nog eens maken met de hier boven geschreven GPH verdeling?

Door de coastal tripple nummers te nemen en in te voeren kun je een heel aardig beeld krijgen of je er op vóór of achteruit gaat.

Bas, kun je dit even toelichten? Klinkt interessant, maar ik weet niet hoe dat werkt met coastal triple numbers...

Tripple nummer is 3 ratings ; licht weer, medium weer en heavy. Coastal(offshore) komt het dichtst in de buurt van circulair random. Inshore is up/down.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde van de GPH.... 10 feb 2022 07:30 #1367361

Menno schreef :
Baasklusje schreef :
En voor de 24uurs zal het lastig zijn van een ToD naar een ToT om te schakelen.

De formule wordt er niet moeilijker van:

Probeer jij dat dan even uit te leggen aan de organisatie ;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl