Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: The Ocean Race

The Ocean Race 21 jan 2023 21:59 #1453618

Naast het mechanische stuk (de Raymarine drives), ben ik benieuwd welke controller/software/AI systemen ze gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 21 jan 2023 22:27 #1453622

AndreAzuree schreef :
zeker indrukwekkend. Bizar dat zelf sturen al geen optie meer is....

Vroeger ging dat heel anders...


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 00:40 #1453630

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3685
Ben ik net terug van werk, zijn de finishes al geweest.

Windwispher Raciing Team wint in de VO65 klasse.

En bij de IMOCA's Team Holcim PRB.

www.theoceanrace.com/

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 00:50 #1453632

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Waterblok schreef :
zeilram schreef :

Twee lineaire drive's van Raymarine parallel op het roer. Goedkope en energiebesparende oplossing. Mechanische overbrenging kost veel minder energie dan de hydraulische. De krachten moeten dan wel zo geregeld worden dat ze gelijk worden verdeeld. Met ingeschakelde koppeling zijn ze namelijk zelfremmend en de buitenste drive maakt een langere weg dan de binnenste vanaf de roerkoning. Hoe hebben ze dit opgelost (met veren?)
Als je terugluistert bij de beide drives zegt hij dat ze twee drives (rams) hebben en gaat door twee totaal onafhankelijke electronische systemen. Lijkt dus dat de drives ieder aan een systeem hangen.
Een drive heeft een andere lengte van de arm dan de andere.

Twee systemen tegelijk op de drives zal wel niet, maar ik kan mij voorstellen dat bij bepaalde weersomstandigheden omgeschakeld wordt. De drive op mijn boot is zelfremmend als de koppeling is ingeschakeld. Beide drives met ingeschakelde koppeling kunnen elkaar tegenwerken/blokkeren.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 02:24 #1453636

Inderdaad, twee systemen tegelijkertijd aan het werk zetten gaat niet.

Er zijn ook maar weinig (geen?)IMOCA's die een raymarine drive hebben.
De meeste varen met custom hydrauliek en of met een B&G brein of een NKE brein.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 05:13 #1453637

Er wordt duidelijk verteld dat er twee redundant systemen zijn. Dat in die BB kist en dat in die SB kist. Die zullen elk één drive aansturen. Niet tegelijk uiteraard, dan zouden ze elkaar gaan tegenweerken.

Wel knap dat één zo’n “consumergrade” drive voldoende snel en sterk is blijkbaar; deze boten zullen vast erg gebalanceerd op het roer liggen en erg gevoelig zijn.
Laatst bewerkt: 22 jan 2023 05:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 08:58 #1453659

AndreAzuree schreef :
Naast het mechanische stuk (de Raymarine drives), ben ik benieuwd welke controller/software/AI systemen ze gebruiken.

Bijvoorbeeld (?)

en.madintec.com/croisiere

www.ixblue.com/
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 09:51 #1453671

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
Naast het mechanische stuk (de Raymarine drives), ben ik benieuwd welke controller/software/AI systemen ze gebruiken.

Bijvoorbeeld (?)

en.madintec.com/croisiere

www.ixblue.com/

Je moet maar eens kijken wie er allemaal met een Madbrain autopilot varen, in ieder geval de nummer 1 van deze leg
en.madintec.com/nos-references
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 22 jan 2023 11:59 #1453706

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Nachtvlinder schreef :
Er wordt duidelijk verteld dat er twee redundant systemen zijn. Dat in die BB kist en dat in die SB kist. Die zullen elk één drive aansturen. Niet tegelijk uiteraard, dan zouden ze elkaar gaan tegenweerken.

Wel knap dat één zo’n “consumergrade” drive voldoende snel en sterk is blijkbaar; deze boten zullen vast erg gebalanceerd op het roer liggen en erg gevoelig zijn.

Bij de vendee globe blijkt dat de stuurautomaten kwetsbaar zijn. Twee onafhankelijke systemen en uiteraard ook onafhankelijkke voedingen lijkt mij geen luxe. Ik heb al op twee boten drive systemen geïnstalleerd, maar altijd rechtstreeks met eigen zekering op de accu's en met een eigen hoofdschakelaar binnen bereik van de bemanning.
Deze consumergrade drives zijn zeer betrouwbaar. Een door mij geïnstalleerde Raymarine drive vaart nu de wereld rond, tot nu tot zonder pech. Toch een aardige video ook voor techneuten.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 23 jan 2023 09:09 #1453830

keeszeiler schreef :
AndreAzuree schreef :
zeker indrukwekkend. Bizar dat zelf sturen al geen optie meer is....

Vroeger ging dat heel anders...



Veel gezelliger!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 23 jan 2023 09:11 #1453832

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
Naast het mechanische stuk (de Raymarine drives), ben ik benieuwd welke controller/software/AI systemen ze gebruiken.

Bijvoorbeeld (?)

en.madintec.com/croisiere

www.ixblue.com/

thanks, deze merken kende ik nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 15:19 #1454203

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Erikdejong schreef :
De stuurautomaten zijn voorzien van bewegingssensoren die de beweging van de boot registreren. Op mijn eigen (langzame) boot merk ik het goed. Bij achterop komende golven stuurt de boot eerst een tijdje met wilde roeruitslag, maar na een paar minuten zie je het rustiger worden en beweegt het stuurwiel al de juiste kant op als de spiegel net weer opgetild begint te worden, ofwel de automaat 'weet' wat er gaat gebeuren en anticipeerd. Ook voor de wind 'voelt' de automaat dat de druk wegvalt in een zeil en merk je goed dat de automaat die koers (of die roeruitslag) zovel mogelijk beperkt. Best indrukwekkend hoe goed dat allemaal gaat.

Heel interessant, de bemanning moet goed opgeleid zijn om met deze complexe boten om te gaan.
Los van de stuurautomaat moet er ook nog complex getrimd worden.
Zoals jij beschrijft, is het varen met foils zoals op de imoca60 gecompliceerd en vereist een nieuwe zeil techniek.

Ik heb een eenvoudige krachten doorsnede maak van een zwevende romp met foil en kantelkiel en zeil. De kantelkiel speelt een belangrijke rol om de zaak in balans te houden. Bij en zevende romp mis je de stabiliserende opwaartse druk.
Ik heb wat vragen:
Wordt de kantelkiel gebruikt om de foil liftkracht te regelen?
Is het systeem zelfstabiliserend ook bij verandering van de windkracht? Of moet de bemanning constant de balans regelen of doet de computer dat?
Zijn er (eenvoudige) theoretische modellen van V-foil + kantelkiel te vinden op internet? Ik kan alleen modelletjes vinden van foil motorboten en kleine zeilboten met de bemanning als contra gewicht (meestal T-foils).
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 15:58 #1454211

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5020
In het filmpje en door mij wordt nergens gezegd dat de twee drives tegelijk gebruikt worden.
Ik begreep het echt als twee onafhankelijke systemen waarbij de een of de ander gebruikt wordt.

Wel zie je verschil in aansluiting op de stuurarm, vroeg me af of het ene of het andere systeem gebruikt wordt voor specifieke omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 17:02 #1454233

Dat klopt inderdaad, er zijn meerdere volledig onafhankelijke systemen aanboord, sommige varen zelfs met 4 of 5 systemen. Op mijn eigen boot heb ik er ook twee die volledig onafhankelijk van elkaar zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 17:57 #1454253

zeilram schreef :
Ik heb wat vragen:
Wordt de kantelkiel gebruikt om de foil liftkracht te regelen?
Is het systeem zelfstabiliserend ook bij verandering van de windkracht? Of moet de bemanning constant de balans regelen of doet de computer dat?
Zijn er (eenvoudige) theoretische modellen van V-foil + kantelkiel te vinden op internet? Ik kan alleen modelletjes vinden van foil motorboten en kleine zeilboten met de bemanning als contra gewicht (meestal T-foils).

De as van de kantelkiel staat onder een hoek. Dat betekend dat de kiel ook wegdraaid als deze naar loef gezet word waardoor deze een lift genereerd die de loefzijde van de boot boven het water tilt. De boot ligt dan als het ware bovenop de foil en bovenop de kiel. De derde poot van de tripod is het achterschip. Als de foils teveel lift geven dan drukt het achterschip teveel in het water en werkt als een handrem, de balans moet juist zijn.
Het systeem van de foil werkt niet automatisch, het moet handmatig met hydrauliek bijgesteld worden.
De foils van dit soort boten zijn nog redelijk nieuw, en ze varen op IMOCA's pas met de derde generatie. Als je kijkt hoe anders die zijn van vorm in vergelijking met wat ze in het begin gebruikten, dan zie je dat ze nog steeds erg in ontwikkeling zijn. De eerste generatie had slechts 1 bewegingsvrijheid: in of uit schuiven. Voor de tweede generatie is daar een berg aan variabelen aan toegevoegd. Feitelijk hebben we het (voor deze scheepjes) dus pas over de tweede generatie. Het bewegingsmechanisme is eenheidsklasse, ofwel die zijn voor alle IMOCA's hetzelfde. Net als de kiel en de mast.

Als je zoekt naar tekeningen van foils en doorsneden van foils, dan ben je waarschijnlijk beter af om te zoeken in de Mini6.5 klasse. Die gebruiken foils al langer dan IMOCA's doen en gaan veel sneller door een iteratie proces heen. De Mini foils zijn dus beter ontwikkeld en weider verspreid dan de IMOCA fiols, zeker ook omdat er hel wat meer Minis zijn dan IMOCA's. Het zl zeker ook helpen in je zoektocht als je dat in het Frans kunt doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 20:43 #1454303

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
zeilram schreef :
...
Zijn er (eenvoudige) theoretische modellen van V-foil + kantelkiel te vinden op internet? Ik kan alleen modelletjes vinden van foil motorboten en kleine zeilboten met de bemanning als contra gewicht (meestal T-foils).

Een beetje dit?:



Als je op scholar.google.nl zoekt op "hydrofoil sailing yachts" (zonder de aanhalingstekens), komen er heel wat interessante stukken naar boven.

In de 5de editie van "Principles of Yacht Design" is een heel (nieuw) hoofdstuk aan foils gewijd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 22:22 #1454329

In een van de YouTube filmpjes wordt gezegd dat de foils 5° in pitch verstelbaar zijn.

Als de boot nog niet “vliegt” staat de pitch maximaal om de boot maximaal te liften. Maar zodra de boot gaat “vliegen” wordt de pitch terug geregeld, want anders krijgt de boot een “wheeling” gedrag.

Het “wheeling effect” is dat de boot te snel stijgt en daarna weer terug valt, en weer opstijgt en weer terug valt etc….
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 22:31 #1454332

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Ze hebben een foil onder hun kont nodig, wacht maar af!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 24 jan 2023 22:39 #1454335

De technische commisie van de IMOCA heeft daar maanden over vergaderd. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat foils op de roeren te complex zijn en niet betrouwbaar genoeg voor de zuidelijke oceaan. Uiteraard kan dit veranderen. De klasse regels worden iedere 4 jaar bijgewerkt en direct na de Vendee Globe in gebruik gesteld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 08:03 #1454355

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
Het was de bedoeling dat de VO65's werden vervangen door een imoca met wat upgrades, waaronder draagvleugels op de roeren. Daar is uiteindelijk de stekker uit getrokken, maar niet voor de mal van de romp klaar was. Daar hebben we uiteindelijk de romp van linkedout uit getrokken, een best succesvolle boot, als standaard imoca. De laatste keer dat ik in Nembro was stonden de mallen van de linkedout en VO65 er ook nog, maar ik denk niet dat er nog boten uit getrokken gaan worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 08:19 #1454361

holtere schreef :
Ze hebben een foil onder hun kont nodig, wacht maar af!
Op dit moment hebben ze een ballast tank achterin om de kont omlaag te houden.

Dat is vooral nodig in de zuidelijke oceaan als ze sneller dan de golven gaan. De neus wil je dan goed hoog houden zodat deze zich niet begraaft in het golfdal.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 08:38 #1454365

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Panoramix schreef :
holtere schreef :
Ze hebben een foil onder hun kont nodig, wacht maar af!
Op dit moment hebben ze een ballast tank achterin om de kont omlaag te houden.

Dat is vooral nodig in de zuidelijke oceaan als ze sneller dan de golven gaan. De neus wil je dan goed hoog houden zodat deze zich niet begraaft in het golfdal.
Ze gebruiken dus vele kilo's om de mankementen aan de foils hanteerbaar te houden.
Dat gaat heus wel veranderen, daar komt echt wel een elegantere oplossing voor die ook nog eens sneller zal zijn.
Nu is het een voorwiel aangedreven auto zonder achterwielen ;)
Laatst bewerkt: 25 jan 2023 08:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 09:31 #1454381

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5014
Panoramix schreef :
Op dit moment hebben ze een ballast tank achterin om de kont omlaag te houden.

Dat doet anders de draagvleugel. Daarom zie je foilende boten ook zo vaak voorover klappen, dan verliest de achterste vleugel z'n grip. Drijvend is de aanvalshoek positief om te helpen met het opstijgen, eenmaal op de juiste hoogte veranderd de trim van de boot waardoor de lift van de achterste vleugel neutraal (volgend) of negatief wordt. Als je goed kijkt foilen de meeste boten ook iets met de neus naar beneden, zodra die een golf of het oppervlak raakt, wordt de vleugel weer in een aanvalshoek met positieve lift gedrukt, waardoor de neus weer omhoog gaat.

Overigens hebben de niet foilende imoca's ook de ballasttanks achterin. Geen pretje om die tijdens te bouw dicht te lamineren.
Laatst bewerkt: 25 jan 2023 09:33 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 09:38 #1454383

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16292
Overigens hebben de niet foilende imoca's ook de ballasttanks achterin. Geen pretje om die tijdens te bouw dicht te lamineren.
Dat doet toch zeker meestal de kleinste/jongste van de werf?
Laatst bewerkt: 25 jan 2023 09:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The Ocean Race 25 jan 2023 10:59 #1454415

  • zeilram
  • zeilram's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
JotM schreef :
zeilram schreef :
...
Zijn er (eenvoudige) theoretische modellen van V-foil + kantelkiel te vinden op internet? Ik kan alleen modelletjes vinden van foil motorboten en kleine zeilboten met de bemanning als contra gewicht (meestal T-foils).

Een beetje dit?:



Als je op scholar.google.nl zoekt op "hydrofoil sailing yachts" (zonder de aanhalingstekens), komen er heel wat interessante stukken naar boven.

In de 5de editie van "Principles of Yacht Design" is een heel (nieuw) hoofdstuk aan foils gewijd.


Bedankt voor dit plaatje en ook de deskundigen voor de toelichting. Die krachten had ik ook al getekend en daarmee tot de conclusie gekomen dat het krachten evenwicht (balans) van deze schepen met een zwevende romp complex is. Als het schip volledig los komt van het water ontbreekt de stabiliserende archimedes kracht. Er valt dan heel wat te regelen om de balans er in te houden en de voortstuwing te optimaliseren. Houdt de bemanning dat op een lang traject vol om geconcentreerd te blijven? Of gaan deze schepen in de toekomst volledig computer gestuurd worden?
Wat mij opvalt bij de drone video's is dat de imoca's behoorlijk recht gevaren worden en dat de genua's er losjes bij staan als ze foilen. Blijkbaar zijn ze constant aan het trimmen om de balans er in te houden.
Dehler 36cws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.368 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl