Baasklusje schreef :
Roozeblij schreef :
( motor aan bij start)
Onjuist. VOOR de start en toegestaan
Wanneer iets niet heel specifiek beschreven staat - maar waar 99.9% van de deelnemers van deze "wedstrijd" beseft dat het geen behoorlijk of sportief gedrag is - tja, tis namelijk een zeilwedstrijd. Die begint al op de kant. Het feit dat het nu beschreven moet staan in een regel vind ik best treurig. Maar ach, het is nu ook duidelijk voor de 0.1%. Straks start iemand met een duwboot.. omdat het niet specifiek verboden is. Terwijl iedereen begrijpt..
Als 1 van de weinige alhier beschik ik overigens wel over de betreffende ORC software incl. heel goede contacten binnen ORC en kan ik elke mij beschikbaar gestelde offset file inlezen. Tot nu toe krijg ik ook echt van nagenoeg elke ontwerper persoonlijk toestemming (voordeel van een bekend merk zijn.. als kleine zeilmaker zal het wellicht anders zijn). Na toestemming kan ik er vervolgens mee te doen wat ik wil. Het is uiteindelijk ook in belang van de ontwerper zelf dat zijn boten geoptimaliseerd worden binnen de beschikbare regels. Het heeft eigenlijk nooit tot een negatief antwoord geleid.. soms kost het wel wat moeite om de betreffende ontwerper "op de lijn" te krijgen. Pelle Petterson was bijvoorbeeld best moeilijk te bereiken via email.. maar uiteindelijk lukt het toch. En krijg je persoonlijk toestemming.
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik een tijdje de "opgemeten waardes" opnieuw gemeten of laten meten. Niet dat dit perse nodig is, de meeste mensen in NL varen Club.. en daar is nu eenmaal ruimte voor interpretatie. Of we dat nu leuk vinden of niet. Het nameten liet dat ook duidelijk zien. Ook het officieel
laten nameten heeft nogal wat opzien gebaard. Zo werd er door een "echte meter" gemeten op een manier die niemand hier als "correct" zou beschouwen, denk ik. Ik in ieder geval niet. Boot in de box en gewoon van de de steiger meten.. bij mijns inziens teveel wind. Het is echt gebeurd. Was ORCi in dit geval (klant: laat het maar.. ik wel geen boze gezichten op de steiger bij de volgende wedstrijd).
Ik ben niet negatief over ORCi maar ORC club is allesbehalve accuraat. Het gaat heel erg uit van de waardes die een deelnemer zelf opgeeft. En dat mag.. een deelnemer mag zelf de waardes opgeven (al kan een lokale ORC afdeling anders besluiten.. heb ik van ORC begrepen). Een klant, ook hier actief, kreeg plots een andere offset file in zijn certificaat met een veel gunstigere rating. Huh? Tja, dat kan ook, want soms zijn er voor productie boten gewoon 4 of 5 verschillende offset files beschikbaar (ik snap van Willem dat er inmiddels opschoning plaatsvindt, dat is positief). Welke iemand gebruikt.. dat is aan de betreffende rating meneer. En dat kan dus verschil in rating opleveren, heeft mijn ervaring laten zien. Erg? Valt wel mee. Het is binnen Club niet 100% betrouwbaar anyway, al streeft men er wellicht wel naar. Binnen Orci is het al echt veel beter gesteld maar daar zijn de kosten dan ook veel hoger. In NL is ORCi veel minder gangbaar, veel relatief oude boten. Om die laatste reden vind ik dan ook dat ORC Club een prima en betaalbaar rating systeem is. Niet foutloos. Maar goed bruikbaar en zeer betaalbaar c.q. goedkoop. Wat mij betreft, we doen het er mee!
Overigens is er altijd al discussie geweest over regels en rating. Dat is nooit anders geweest. Het is een proces dat nooit stopt. Hoort ook bij het spelletje. Het is bekend dat sommige boten een "loophole" hadden en dat het pas 2 jaar later gedicht werd. Dat hoort erbij. Het is ook een materiaalsport. Experimenteren met materiaal, binnen de regels, het hoort er bij. En zorgt uiteindelijk vaak voor vernieuwing.
In the end, gaat het om plezier. Om prettig en leuk op het water de strijd aan te gaan. Voor de lol.