Goedendag
Ik reageer als voorzitter van technische commissie van de Noordzeeclub. Dit is de klasse organisatie voor ORC, IRC en SW in Nederland.
Allereerst een kleine correctie. Ook bij ORCi wordt in principe niet gewogen. Met een goede offset file en goede inzinkingsmeting komt er een zeer exact gewicht uit.
Hier schuilt wel ook direct het probleem. De database van offsetfiles telt ongeveer 12.500 files waarvan de kwaliteit varieert van zeer goed naar verouderd of onjuist. Het ORC is een aantal jaar geleden begonnen met het nalopen van de database, in eerste instantie zijn alle ORCi offsets gecontroleerd waarbij onjuiste files als ongeldig zijn gevlagd. Dit proces is nu doorlopen en inmiddels is men ook begonnen met offset files van ORC club boten. Hier zitten ook offset files tussen die soms al uit de NKK tijd komen in de jaren negentig en die destijds zijn omgezet. Alleen al door betere technologie kunnen we vandaag de dag veel betere offset files maken.
Een tweede punt is dat voor het meten van inzinkingen bepaalde punten zijn gedefinieerd. Soms blijken deze punten niet handig, soms zijn de meetpunten niet juist toegepast en soms blijkt het ene schip zelfs anders dan het eendere zusterschip. Dit speelt nu ook bij de Dehler 41 (2010 en verder) waar de offset file is afgekeurd en vervangen voor een nieuwe. Inmiddels blijkt dat er de gewichten enorm uit elkaar lopen, varierend van iets onder het brochuregewicht tot zeer ruim erboven. Deze boten zijn nu in onderzoek.
Daarnaast is het zo dat een eigenaar zijn eigen offset file niet kan bekijken en daarmee dus ook geen controle middel heeft om te verifieren of zijn of haar boot en de offset file gelijk zijn. De reden waarom deze files niet openbaar zijn, is vanwege de rechten die bij de ontwerpers ligt. Zij willen deze informatie niet openbaar hebben. Bij het volgende ORC congres zullen we wederom een verzoek doen om deze informatie voortaan in 2D op het certificaat af te beelden. Of dit slaagt is afwachten.
Tot slot zijn er in de loop der jaren ook wijzigingen in de rekenmethodes geweest die tot verschillen leidde en ja er zijn ook soms fouten gemaakt.
In de ORC regels staat dat eigenaar te allen tijde verantwoordelijk is voor de correctheid van het certificaat. In veel gevallen is de eigenaar echter niet op de hoogte en vertrouwt hij erop dat het certificaat juist is. Dat is niet zo gek als je bovenstaande in ogenschouw neemt.
Het Rating Office (het Verbond) en de Noordzeeclub staan voor mooie en eerlijke wedstrijden en de afgelopen jaren is het beleid veel scherper geworden.
Door de controles van de offsetfiles en de bijgestelde systematieken moeten we nu jaarlijks diverse boten evalueren voordat een nieuw certificaat kan worden uitgegeven.
Het Rating Office vraagt tegenwoordig ook om foto’s van het onderwaterschip zodat geverifieerd kan worden of de offsetfile wel gelijk is.
Steekproefsgewijs worden certificaten gecontroleerd en als er verdenkingen zijn worden deze onderzocht. Wanneer er gegronde vermoedens zijn dat er iets niet klopt, wordt de eigenaar verzocht mee te werken aan het verifieren bijvoorbeeld door een weging, hermeting of een 3D scan. Deze kosten zijn in beginsel voor de eigenaar. In voorkomende gevallen kan de Noordzeeclub of het ORC een offsetfile eenvoudig aanpassen. Wanneer een eigenaar niet wenst mee te werken kan het Rating Office in overleg met de Noordzeeclub besluiten een certificaat in te trekken, of geen nieuwe uit te geven of in geval van een club certificaat besluiten het gewicht aan te passen.
Voor de Dehler 41 loopt momenteel een internationaal onderzoek en zal binnenkort een boot single hoist gewogen gaan worden ter verificatie. Voor de IF en Nordic Folkboat is zojuist een heel diepgaand onderzoek afgerond. Een publicatie hierover volgt en onlangs zijn een aantal boten 3D gescand en ondanks dat ORC in principe uitgaat van het berekenen van het gewicht op basis van de inzinking worden boten in toenemende mate ook gewogen als extra controle.
(Her)Metingen, 3d Scannen en wegen kosten geld. We streven ernaar om wedstrijdzeilen leuk en betaalbaar te houden en proberen ook creatief mee te denken. We zijn ook gaarne bereid om groepsmetingen te organiseren om zodoende de kosten voor de eigenaren te verlagen en de kwaliteit van de vloot te verhogen. Het is dan wel handig dat eigenaren proberen meerdere boten te verzamelen.
Tot slot .. U kunt als concurrent een formeel meetprotest indienen. Deze moet u dan wel goed kunnen onderbouwen. Er wordt dan een formeel onderzoek gestart.
ORC is het meest transparante en op wetenschap gebaseerde Rating systeem en het Rating Office en de Noordzee Club neemt het varen van mooie en eerlijke wedstrijden zeer serieus. We zijn blij met de medewerking van eigenaren zoals die van de Winner en de Dehler 41 zodat we met zekerheid kunnen vaststellen dat alles correct is.
Orcsupport@noordzeeclub.nl en
ircsupport@noordzeeclub.nl zijn de adressen voor ondersteuning met uw certificaat en of proefmeetbrieven (ORC). Deze dienstverlening wordt verricht door de Noordzeeclub. Lidmaatschap wordt zeer op prijs gesteld en kost 35 euro per jaar.
Willem Ellemeet
Voorzitter Technische Commissie Noordzee Club.