Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Skutsjesilen

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:37 #1577966

Baasklusje schreef :
Vanmiddag stukje van de inhaalrace op Indyk gekeken. Laatste kruisrak.
En dan ben ik alweer verbaasd.

Goh, hoe zou dat kunnen. Zou het kunnen dat er overwegingen een rol spelen bij dit weer en dit type schepen die je niet meeneemt in je A-B-C-tje? Zoals: wie naar links gaat, moet twee keer extra draaien? Dat kost je met dit weer óók. Of bijvoorbeeld: als je naar links draait, kom je over stuurboord bij de boei? Misschien wel he.

Je kunt wel zeggen dat de zeilers van alles 'moeten', maar iedere theorie kent z'n uitzonderingen. Licht weer, korte rakken, zware schepen en een veld dat qua snelheidspotentieel extreem dicht bij elkaar ligt, kunnen gezamenlijk blijkbaar een reden zijn om in het treintje te blijven. Zijn de zeilers die daarvoor kiezen dan slechte wedstrijdzeilers, die nodig gered moeten worden door BK via het Zeilersforum? Neen.

Al is het maar omdat er weer van alles in je post staat dat niet klopt. Langweer was niet de enige die op enig moment de linkerkant opzocht. En Langweer heeft in dit rak ook precies 0 (nul) plekken gewonnen, niet twee of drie zoals je schrijft. Sterker: Langweer zag zijn slag beloond met een grotere achterstand dan aan het begin van het rak. De enige schepen die in dit rak wél een plekje wonnen, waren Earnewâld en Joure. Die, inderdaad, óók naar links gingen.

Als je dan al zo graag voorbeelden aan wilt halen van het belabberde niveau van zeilen binnen de SKS, kun je op zijn minst je best een beetje doen. Voorbeelden zat namelijk, als je ze vinden wilt. Net als van het tegendeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:46 #1577969

Baasklusje schreef :
keeszeiler schreef :
Interessant filmpje. Het bekijken waard!

Earnewald mag dan weliswaar niet loeven (en doet dat toch, op zich al een zwak puntje),
dat is nog geen vrijbrief voor oploper Akkrum om hem dan maar achterop de Halve Maen te zetten.
En wel zo dat de Halve Maen rondgedraaid wordt en een geforceerde gijp maakt.

Het artikel suggereert dat de Zeilraad een uitspraak heeft gedaan, maar er staat 'de Zeilraad van de SKS'.
De Zeilraad is geen deel van de SKS en doet bij mijn weten niet erg snel uitspraken.
Wordt wellicht de Protestcommissie van de SKS bedoeld?

BK, controleer je eigen uitspraken nou eens voor je iets post. Klopt, Earnewald mag niet loeven, is daarvoor ook bestraft, zoals dat in iedere klasse zou gebeuren.

Dat is op zich inderdaad geen reden om d'Halve Maen aan te varen, maar het simpele feit dat Akkrum niet meer weg kan sturen, is dat wel. Dat krijg je, met twee lange rechte schepen die tegen elkaar aangeplakt zitten en anders door het water gaan dan het gemiddelde scherpe jacht. Hij kon na de aanvaring geen kant op. Staat ook in het artikel trouwens.

Voorts is de Zeilraad wel degelijk onderdeel van de SKS, en doet die altijd nog tijdens het kampioenschap uitspraak. Waarom jij met zoveel zekerheid claimt dat dat niet zo is, is me een raadsel. Misschien moet je de leden even gaan vertellen dat ze niet bestaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:46 #1577970

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Hoe zou het zijn met de bloedruk van ToekeHoek? mar snel het wetter op.

liefs

ToekeHoek schreef :
Baasklusje schreef :
Vanmiddag stukje van de inhaalrace op Indyk gekeken. Laatste kruisrak.
En dan ben ik alweer verbaasd.

Goh, hoe zou dat kunnen. Zou het kunnen dat er overwegingen een rol spelen bij dit weer en dit type schepen die je niet meeneemt in je A-B-C-tje? Zoals: wie naar links gaat, moet twee keer extra draaien? Dat kost je met dit weer óók. Of bijvoorbeeld: als je naar links draait, kom je over stuurboord bij de boei? Misschien wel he.

Je kunt wel zeggen dat de zeilers van alles 'moeten', maar iedere theorie kent z'n uitzonderingen. Licht weer, korte rakken, zware schepen en een veld dat qua snelheidspotentieel extreem dicht bij elkaar ligt, kunnen gezamenlijk blijkbaar een reden zijn om in het treintje te blijven. Zijn de zeilers die daarvoor kiezen dan slechte wedstrijdzeilers, die nodig gered moeten worden door BK via het Zeilersforum? Neen.

Al is het maar omdat er weer van alles in je post staat dat niet klopt. Langweer was niet de enige die op enig moment de linkerkant opzocht. En Langweer heeft in dit rak ook precies 0 (nul) plekken gewonnen, niet twee of drie zoals je schrijft. Sterker: Langweer zag zijn slag beloond met een grotere achterstand dan aan het begin van het rak. De enige schepen die in dit rak wél een plekje wonnen, waren Earnewâld en Joure. Die, inderdaad, óók naar links gingen.

Als je dan al zo graag voorbeelden aan wilt halen van het belabberde niveau van zeilen binnen de SKS, kun je op zijn minst je best een beetje doen. Voorbeelden zat namelijk, als je ze vinden wilt. Net als van het tegendeel.
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:47 #1577971

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
bedankt voort delen, nog niet gezien
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:47 #1577972

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Wat de kritiek van Thomas betreft:
Al zou de SKS de Autocross van het zeilen zijn, wat is daar dan mis mee?
In de autosport heb je karten, autocross, rally, DTM, F1-2-3, en nog vele andere disciplines.
Bij het zeilen kennen we de IFKS, SKS, 24 uurs, strontrace, beurtveer, small ships race, Atlantische wedstrijden en als absolute top de olympische spelen, de Volvo Ocean Race en de america's cup. Allemaal totaal verschillende manieren van wedstrijd zeilen die iedereen die er aan mee doet voldoening geven.
Volvo Ocean schepen varen ze midden op de oceaan op een rif en ze breken zo nu en dan een mast, op de olympische spelen weten zeilers niet waar de finish nou eigenlijk ligt en bij de SKS botsen ze af en toe. Dat heeft op heen enkele manier gevolgen voor de populariteit of op de aantrekkingskracht voor jonge zeilers. Iedereen zijn of haar ding toch?
Een formule 1 rijder zal niet zeuren dat de Autocross de autosport naar beneden haalt net als een Autocrosser niet zal bepleiten dat een formule 1 wagen naast het asfalt een waardeloze auto is.

Ik ben een paar seizoenen voordekker bij een van de VA-aken geweest. Daar was de beheersing van de schepen, de kennis van de regels, en daarmee het aantal schades zo dramatisch dat we besloten hebben als ongemeten aak alleen nog aan wedstrijden mee te doen waar men wel kan zeilen. Toch kijken sommigen op tegen de VA klasse en kijken diezelfde mensen neer op de SKS. Hoe dat kan?
Misschien wel omdat er in de SKS gewone mensen zeilen met gewone beroepen en de schepen gewoon staal op dek hebben. Omdat het dus alles behalve elitair is. En daar houden sommige mensen niet zo van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:49 #1577973

DVDW80 schreef :
Hoe zou het zijn met de bloedruk van ToekeHoek? mar snel het wetter op.

liefs

ToekeHoek schreef :



Met mijn bloeddruk is het prima, dankje. Kan inderdaad niet wachten om weer lekker te gaan zeilen. Tot het zover is, zet ik hier graag nog even wat inhoudelijke onzin recht. Prima om terechte kritiek ergens op te hebben, maar zomaar wat roepen en nergens op willen reflecteren trek ik slecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:52 #1577974

ToekeHoek schreef :

Als je dan al zo graag voorbeelden aan wilt halen van het belabberde niveau van zeilen binnen de SKS, kun je op zijn minst je best een beetje doen. Voorbeelden zat namelijk

Ik probeer het niet te erg te maken ;-)

In dit geval (10 a 15 graden krimp) kunnen die 2 extra overstagjes makkelijk uit.
Dat verlies is veel kleiner dan de winst van de juiste kant van het rak.

Langweer was idd niet de enige, na Langweer gingen er 2 achterliggers ook naar BB-kant.

Is het echt zo dat de voorliggers/middenmoters het nadeel van 2 overstag groter vinden dat het voordeel van de goede kant van de baan? Al was het maar als gok; als ganzen achter elkaar aan varen gaat ook de winst niet opleveren.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:55 #1577976

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
@toekehoek

begrijpelijk, het ontbreekt BK wel aan wat nederige nieuwsgierigheid vind ik, of hij bedoelt zijn vragen echt niet zo suggestief. tja
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Laatst bewerkt: 13 aug 2024 14:58 door DVDW80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:55 #1577977

Baasklusje schreef :
Af en toe wordt hier gesuggereerd dat ik een en ander alleen post om te sarren (of gelijksoortige termen).

Laatste:
het is hinderlijk dat een aantal ZFers hier mijn (en andermans) kritiek op de SKS-zeilers meteen als een aanval op hen persoonlijk (en Friesland) opvat en vervolgens op de persoon (mij, Calidris) gaat spelen.
Alsof wij Frieslandhaters zouden zijn.

Inderdaad. Dat komt door je woordgebruik en disrespect.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 14:58 #1577978

ToekeHoek schreef :
[

Dat is op zich inderdaad geen reden om d'Halve Maen aan te varen, maar het simpele feit dat Akkrum niet meer weg kan sturen, is dat wel. Dat krijg je, met twee lange rechte schepen die tegen elkaar aangeplakt zitten en anders door het water gaan dan het gemiddelde scherpe jacht. Hij kon na de aanvaring geen kant op. Staat ook in het artikel trouwens.

Voorts is de Zeilraad wel degelijk onderdeel van de SKS, en doet die altijd nog tijdens het kampioenschap uitspraak. Waarom jij met zoveel zekerheid claimt dat dat niet zo is, is me een raadsel. Misschien moet je de leden even gaan vertellen dat ze niet bestaan?

Akkrum had wellicht (ik zeg het voorzichtig) ook wat snelheid kunnen minderen om vrij te blijven van de Halve Maen.

Zeilraad van Waterspondverbond.nl
Zeilraad
Functie: De zeilraad is het onafhankelijk orgaan binnen het Watersportverbond dat een hoger beroep (Artikel 70 Regels van het Wedstrijdzeilen) afhandelt, maar ook het eventueel verder definiëren van de regels bij onduidelijkheid hoort tot de taken. Ook is de zeilraad belast met de behandeling van zaken betreffende RvW 69 (wangedrag). De uitspraken van de Zeilraad vind je terug bij Wedstrijdsport.

De leden worden benoemd door de Algemene vergadering.

SKS-site:
Is een schipper het niet eens met de uitspraak van de jury dan kan hij in hoger beroep gaan. Het hoger beroep wordt behandeld door de Zeilraad.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:00 #1577979

  • DVDW80
  • DVDW80's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Dat een wedstrijdzeiler als jij dat nou zegt. Hij stond steeds in zijn recht. EN je ziet dus dat earnewald hem op het zwaard roer
drukt van de heale m.

Hij wilde hem oplopen aan bb en dat lukte niet meer, maar hij had wel al gang genoeg.

liefs


Baasklusje schreef :
ToekeHoek schreef :
[

Dat is op zich inderdaad geen reden om d'Halve Maen aan te varen, maar het simpele feit dat Akkrum niet meer weg kan sturen, is dat wel. Dat krijg je, met twee lange rechte schepen die tegen elkaar aangeplakt zitten en anders door het water gaan dan het gemiddelde scherpe jacht. Hij kon na de aanvaring geen kant op. Staat ook in het artikel trouwens.

Voorts is de Zeilraad wel degelijk onderdeel van de SKS, en doet die altijd nog tijdens het kampioenschap uitspraak. Waarom jij met zoveel zekerheid claimt dat dat niet zo is, is me een raadsel. Misschien moet je de leden even gaan vertellen dat ze niet bestaan?

Akkrum had wellicht (ik zeg het voorzichtig) ook wat snelheid kunnen minderen om vrij te blijven van de Halve Maen.

Zeilraad van Waterspondverbond.nl
Zeilraad
Functie: De zeilraad is het onafhankelijk orgaan binnen het Watersportverbond dat een hoger beroep (Artikel 70 Regels van het Wedstrijdzeilen) afhandelt, maar ook het eventueel verder definiëren van de regels bij onduidelijkheid hoort tot de taken. Ook is de zeilraad belast met de behandeling van zaken betreffende RvW 69 (wangedrag). De uitspraken van de Zeilraad vind je terug bij Wedstrijdsport.

De leden worden benoemd door de Algemene vergadering.

SKS-site:
Is een schipper het niet eens met de uitspraak van de jury dan kan hij in hoger beroep gaan. Het hoger beroep wordt behandeld door de Zeilraad.
16m2, waarschip570, simoun485, contender
Laatst bewerkt: 13 aug 2024 15:02 door DVDW80.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:07 #1577980

Al zou de SKS de Autocross van het zeilen zijn, wat is daar dan mis mee?

Niks, maar dan zou ook gezegd mogen worden dat autocross wat minder serieus is dan America's Cup, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:08 #1577981

BK: dat je suggereert dat Akkrum nog wel even flink had kunnen remmen in die situatie, laat maar weer eens zien dat je mogelijkheden en beperkingen van deze schepen niet kent.

Voorts is de SKS überhaupt geen lid van het Watersportverbond. Die Zeilraad is dus niet de Zeilraad waar de SKS het over heeft. De SKS heeft een eigen Zeilraad, net zoals ze een eigen reglement heeft. Nogmaals: waarom jij met zoveel bravoure roept dat de Zeilraad van de SKS niet bestaat, is mij een raadsel.

Ik zei het al een pagina of negen geleden: misschien moet je eerst weten waar je het over hebt, voordat je een afzeikdraadje opent. Blijkbaar is dat nog steeds aan dovemansoren gericht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:09 #1577982

AndreAzuree schreef :
Al zou de SKS de Autocross van het zeilen zijn, wat is daar dan mis mee?

Niks, maar dan zou ook gezegd mogen worden dat autocross wat minder serieus is dan America's Cup, toch?

Natuurlijk. En het zou pas nodig zijn om dat te zeggen als de autocrossers zelf het tegendeel zouden claimen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:11 #1577983

DVDW80 schreef :
Dat een wedstrijdzeiler als jij dat nou zegt. Hij stond steeds in zijn recht. EN je ziet dus dat earnewald hem op het zwaard roer
drukt van de heale m.

Maar dat ziet een schipper toch aankomen?
Earnewald is toch niet in een paar seconden geloefd en ertegenaan bij Akkrum??
ZO gauw je hem ziet komen (onterecht loeven): tikje de schoten vieren bij Akkrum en hij zou vrijblijven van de Heale Maen.

Denk ik, zei hij voorzichtig ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:14 #1577985

ToekeHoek schreef :
Voorts is de SKS überhaupt geen lid van het Watersportverbond. Die Zeilraad is dus niet de Zeilraad waar de SKS het over heeft. De SKS heeft een eigen Zeilraad, net zoals ze een eigen reglement heeft. Nogmaals: waarom jij met zoveel bravoure roept dat de Zeilraad van de SKS niet bestaat, is mij een raadsel. .

Ik ken maar 1 Zeilraad. De SKS heeft een eigen Zeilraad dus. Dat staat niet zo op hun site. Daar staat 'de Zeilraad'. Vandaar mijn verwarring.

En ik zei niet 'flink remmen'.
Ik zeg: je ziet het aankomen (dat loeven) en je zou kunnen kiezen iets te doen waardoor je mogelijk vrij achter blijft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:14 #1577986

ToekeHoek schreef :
AndreAzuree schreef :
Al zou de SKS de Autocross van het zeilen zijn, wat is daar dan mis mee?

Niks, maar dan zou ook gezegd mogen worden dat autocross wat minder serieus is dan America's Cup, toch?

Natuurlijk. En het zou pas nodig zijn om dat te zeggen als de autocrossers zelf het tegendeel zouden claimen toch?

Wat is nodig? Het lijkt me een feit dat altijd gezegd mag worden. Zeker op een forum. Waar moeten we anders over lullen? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:23 #1577989

Baasklusje schreef :

Ik ken maar 1 Zeilraad. De SKS heeft een eigen Zeilraad dus. Dat staat niet zo op hun site. Daar staat 'de Zeilraad'. Vandaar mijn verwarring.

En ik zei niet 'flink remmen'.
Ik zeg: je ziet het aankomen (dat loeven) en je zou kunnen kiezen iets te doen waardoor je mogelijk vrij achter blijft.


Tja, dat is wel een beetje tekenend voor deze draad he. Niet gehinderd door al te veel kennis van zaken toch maar commentaar leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:23 #1577990

AndreAzuree schreef :
Wat is nodig? Het lijkt me een feit dat altijd gezegd mag worden. Zeker op een forum. Waar moeten we anders over lullen? ;)

Haha, fair enough!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:30 #1577991

maar ik geef onmiddellijk toe: ik weet bijna niks van skutsjesilen en heb toch weer een hoop bijgeleerd in dit draadje. Het gekissebis is dus niet helemaal voor niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:43 #1577992

Her Reglement eens goed bekeken.

Er is GEEN Goed Zeemanschap-regel: altijd aanvaringen vermijden. Staat er niet in.
Bij de Regels voor het Wedstrijdzeilen is het er wel: Regel 14. Contact vermijden, ook als duidelijk is dat degene die moet wijken dat niet doet.

Wel dit in SKS:
Artikel 6 Algemene regel
Een skûtsje moet trachten een zo goed mogelijk wedstrijdresultaat te behalen uitsluitend door
eerlijk te varen
, grotere snelheid en bekwaamheid en door eigen krachtsinspanning.

Artikel 7 Aanvaringen

7.1 Ernstige schade
Wanneer ernstige materiële schade het gevolg is van een aanvaring, moet een skûtsje, dat
het recht van de weg had en de gelegenheid had, maar in gebreke is gebleven een
redelijke poging te doen om de schade te beperken, worden uitgesloten evenals het
skûtsje dat diende uit te wijken.

7.2 In geval van een aanvaring
Wanneer er een aanvaring tussen twee skûtsjes plaatsvindt, die ernstige materiële schade
ten gevolge heeft, moet door één of beide skûtsjes een geldig protest in overeenstemming
met artikel 20 worden ingediend, tenzij één van de skûtsjes onmiddellijk opgeeft als
erkenning van een overtreding.

7.1 zegt dat iedereen die ernstige schade veroorzaakt moet worden uitgesloten, ook al had hij het recht van de weg. Je mag dus schade veroorzaken, en achteraf zal dan blijken of het erg genoeg was om uitgesloten te worden.

7.2 is niet erg nuttig. Bovendien alweer die vage voorwaarde van 'ernstige materiële schade'.
Bij 'gewoon' wedstrijdzeilen is opgeven de regel als je een overtreding maakt (of strafrondjes draaien). Geen eis van 'ernstige schade'.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:44 #1577993

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
AndreAzuree schreef :
maar hun ik geef onmiddellijk toe: ik weet bijna niks van skutsjesilen en heb toch weer een hoop bijgeleerd in dit draadje. Het gekissebis is dus niet helemaal voor niks.
Het is net zoiets als met 14 boten van jou formaat die even snel zijn op een klein meertje een wedstrijd varen ;) Wordt ook botsen en griebus bij de eerste boei ;)
Laatst bewerkt: 13 aug 2024 15:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:47 #1577994

Zou kunnen...hangt van je definitie van klein af. Wij varen in hellevoet met 20-30 boten op een heel kort driehoeksbaantje (minder dan een mijl lang). Toch raakt (bijna) nooit iemand elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:50 #1577995

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 725
Baasklusje schreef :
ToekeHoek schreef :

Als je dan al zo graag voorbeelden aan wilt halen van het belabberde niveau van zeilen binnen de SKS, kun je op zijn minst je best een beetje doen. Voorbeelden zat namelijk

Ik probeer het niet te erg te maken ;-)

In dit geval (10 a 15 graden krimp) kunnen die 2 extra overstagjes makkelijk uit.
Dat verlies is veel kleiner dan de winst van de juiste kant van het rak.

Langweer was idd niet de enige, na Langweer gingen er 2 achterliggers ook naar BB-kant.

Is het echt zo dat de voorliggers/middenmoters het nadeel van 2 overstag groter vinden dat het voordeel van de goede kant van de baan? Al was het maar als gok; als ganzen achter elkaar aan varen gaat ook de winst niet opleveren.

Hier ontbreekt duidelijk je kennis van het zeilen met een skutsje. Je denkt dat het lasers zijn. Even een paar extra slagjes maken met een schip van twintig meter en bijna 40 ton. Je weet totaal niet waar je het over hebt. Je probeert je zogenaamde kennis krampachtigte etaleren met plaatjes en Harmoniemodellen. Je bent zeer bedreven in het achteraf kijken in de kont van de koe. Je hebt geen verstand van skutsjes en het zeilen ermee. Je bent een hele goede stuurman, maar dan wel op de wal. Punt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Skutsjesilen 13 aug 2024 15:52 #1577997

Om lekker mee te doen in dit gesprek is het handig om een keertje met een skutsje/tjalk te varen. Geeft een goed gevoel van wat het betekend om even overstag te gaan, even voor of achterlangs te gaan of om even snelheid te verminderen.

tip www.waterrecreatiesyperda.nl/p...gen-12-personen.html


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl