Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Beneteau First 325 eigenaren gezocht

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 10 juni 2026 18:55 #1688589

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik zoek contact met First 325 eigenaren die meevaren in SW klasse wedstrijden.

Onze resultaten vallen jaarlijks tegen, ondanks ervaren bemanningsleden waar ik al velen jaren mee zeil en clubkampioen werd met onze vorige boot. De boot is goed uitgerust, alles werkt, en de andere schippers gunden ons al een lichtere handicap.

Ik zou graag van andere eigenaren horen hoe het hen vergaat, met welke SW zij varen en tips en tricks meer bootspecifiek.
Van andere schepen om mij heen kreeg ik al de tip de grootzeiltrim actiever te hanteren, wat inderdaad effect had. SPD loopt met ons mee en we hebben moeite boven de 90% uit te komen. Nu we meer aandacht besteden aan het grootzeil komen we daar wat vaker boven, maar 95 redden we zelden. Met onze vorige boot was dat de onderkant.
Ik heb een ORC meetbrief (NED9124).

Zijn er 325 eigenaren op het ZF met wie ik kan sparren over de handicaps en eigenaardigheden van deze specifieke First?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 10 juni 2026 20:00 #1688599

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Zie in de ledenlijst maar 1 andere 325 staan. Had zelf verwacht dat dat meer zou zijn.
Zinvol om eens te snuffelen in uitslagen van bijvoorbeeld de 24uurs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 10 juni 2026 20:24 #1688602

Zijn er andere deelnemers die ook ORC meting hebben? Dan kun je kijken of je dan dichterbij komt qua uitslag, of juist niet.
SW is een flut rating systeem en dat helpt niet
Zelf geen ervaring met de 325, maar van horen zeggen, de 30es en daarna ook de 325 zouden lastig op rating te varen zijn.

Op het Franse zeilersforum zitten meerdere 325's, die varen meestal wel IRC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 05:57 #1688619

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Koezt, hoe heb jij die andere 325 gevonden? Kijken in de uitslagen van de 24uurs is een goed idee, dank je!

Wij varen in een wat bijzonder systeem. Op basis van rating wordt een starttijd berekend en de volgorde om 21:00 is de uitslag. Dat maakt terugrekenen op basis van ORC lastig denk ik?

Ondertussen een omrekening laten maken van mijn ToT getal naar SW, daar zit wel een verschil in. Maar of AI die som correct heeft gemaakt vind ik lastig in te schatten. Op basis van die som zou mijn schip op 97 uitkomen. De SW software geeft 91 op basis van mijn configuratie. Ik ga er nu even vanuit dat ToT ook al rekening houdt met mijn configuratie en die 97 eerder in de buurt komt. Maar goed: klopt AI in dit geval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 06:04 #1688621

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Weet niet of dit werkt, maar hier de link naar het “gesprek” met Google AI. Je komt uit bij het laatste deel, maar kan omhoog scrollen om vanaf het begin mee te lezen.

share.google/aimode/uJOaC8WQAbshC5cQZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 07:10 #1688626

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
koko schreef :
Koezt, hoe heb jij die andere 325 gevonden? Kijken in de uitslagen van de 24uurs is een goed idee, dank je!

Wij varen in een wat bijzonder systeem. Op basis van rating wordt een starttijd berekend en de volgorde om 21:00 is de uitslag. Dat maakt terugrekenen op basis van ORC lastig denk ik?

Ondertussen een omrekening laten maken van mijn ToT getal naar SW, daar zit wel een verschil in. Maar of AI die som correct heeft gemaakt vind ik lastig in te schatten. Op basis van die som zou mijn schip op 97 uitkomen. De SW software geeft 91 op basis van mijn configuratie. Ik ga er nu even vanuit dat ToT ook al rekening houdt met mijn configuratie en die 97 eerder in de buurt komt. Maar goed: klopt AI in dit geval?
zeilersforum.nl/index.php/lede...typeboot=first%20325
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 07:43 #1688636

al 7 jaar niet meer online geweest.. of die nog meeleest / berichten beantwoord; maar goed niet geschoten is altijd mis :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 08:05 #1688638

Als je een actuele meetbrif hebt, dan kan je vereniging een SW vragen bij de Noordzeeclub.

Je krijgt dat een advies, op een deftig papier met de pretentie van een meetbrief.

Bedenk dat SW slechts een indicatie van competetieve rangorde voor toertochten met competetief element is.

En JA, je kan ook terugrekenen. Jullie hebben ook gewoon een gezeilde tijd/afstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 08:11 #1688639

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Fair Winds schreef :
al 7 jaar niet meer online geweest.. of die nog meeleest / berichten beantwoord; maar goed niet geschoten is altijd mis :)
Eens. Maar met enig googlen misschien wel te vinden. In mijn ervaring praten mensen met gelijke bootjes vrij makkelijk met elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 11 juni 2026 20:21 #1688654

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
Kun je onze trimspecialist Baasklusje niet eens raadplegen? Dagje met hem zeilen of les op jouw boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 12 juni 2026 00:44 #1688679

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
Er kunnen twee heel verschillende dingen aan de hand zijn. Die weinig met elkaar te maken hebben behalve dat het de zelfde uitkomst heeft. Je eindigt laag in een wedstrijd.

1. Je rating klopt miet.

2. Je haalt het snelheidspotentieel niet uit de boot.

Als het twee is dan ligt er een leuke en leerzame uitdaging. Bij één puur frustratie. Maar hoe kom je er achter wat het is ? Vergelijken met andere boten met ORC lijkt mij niet verkeerd. Ik zou meer vertrouwen in ORC hebben dan in SW. Even een paar uurtjes rekenen aan besteden.

Een goede zeiler vind die met jou wil meevaren is uiteraard nooit verkeerd. Een goede zeiler met ervaring met een First 325 lijkt een speld in een hooiberg.

Tegen je eigen polair varen is alleen een indicatie. Je weet nooit hoe goed je polair is. Een groot gedeelte van de tijd 100% varen wijst in de richting dat je polair niet klopt. Dat zou betekenen dat je geen foutjes maakt. Dan zou je mee kunnen doen aan de Olympische Spelen.
Fake it till you make it
Laatst bewerkt: 12 juni 2026 00:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 12 juni 2026 09:30 #1688713

Er zijn makkelijke en moeilijke boten. Beroemd voorbeeld is de X35. Massaal gekocht als eenheidsklasse en daarin een ongekend succes, maar niet vooruit te huffen. In de eenheidsklasse leuk, maar daarnaast onder ORC een baksteen. (Later hebben ze wel gevonden hoe hij aan de praat kwam, maar toen was de teloorgang van de eenheidsklasse al ingezet)

Wat nodig is bij een moeilijke boot is een methodisch experiment buiten de kaders. Je moet echt actief op zoek waar de snelheid ligt. En je weet zeker dat die niet op het gebaande pad ligt.

Vaar eens aan de wind op met een wedstrijdcrew in een J24. Hoe die genua getrimd staat gaat tegen iedere vezel van je zeilersbrein in, maar ze kloppen je op hoogte en snelheid.

En dat is het lastige. Jij bent iemand die zeilen overwegend theoretisch benaderd en je periferie overwegend ook. Dat moet nu even losgelaten worden.

Begin met snelheid. Negeer hoogte. Ga op zoek naar pace. Zet duidelijk méér en minder zeil dan je normaal zou kiezen en let op wat er gebeurt.

Experimenteer met gewicht en helling. Op de drifter liggen we bijvoorbeeld ook met windkracht 3 aan lij, want die bak moet helling hebben.

Als je snelheid gevonden hebt, ga je werken aan hoogte NADAT je snelheid hebt.

Als sluitstuk ga je oefenen met "schakelen". Accelereren na maneuvres en luwtes.

Downwind is de SW een feest. Alles op te lossen met geld. Gewoon een grotere spinnaker kopen. Die is gratis in de rating. Hoef je alleen nog maar te experimenteren met je afkruishoeken. Een goede gecalibreerde VMG meting is alles wat je nodig hebt. Spinnaker stagzeil of Dazy er bij voor de reaches met wat meer wind.
Laatst bewerkt: 12 juni 2026 09:30 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 07:38 #1688831

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Dank alvast voor de reacties.

Ik ben bang dat het andere ZFlid met een First 325 bereiken lastig gaat worden helaas. In de ORC staat alleen mijn schip, en in Spanje nog 1. Zelfs in Frankrijk geen (of ik heb verkeerd gekeken natuurlijk)
Dat maakt jullie andere suggesties des te waardevoller!

Even voor het beeld:
De boot is uitstekend uitgerust en alles werkt. Bijna alle denkbare lijnen en opties zijn er en vanuit de kuip te bedienen, verstelbare Genuakarren en een setje verstelbare karren op het dak voor de HA.
Zeilen zijn nu 5 seizoenen oud, G2 laminaat, en HA plus grootzeil Dacron, spinnakers in goede conditie. Ows is coppercoat, terug geschuurd tot korrel 1000, vaanstandschroef, het grootste deel van de touruitrusting is verwijderd. Kiel steekt 1,85 en kan wel wat effort gebruiken.

Genuatrim wordt actief toegepast, maar is soms lastig. Doorhang geeft wel wat ruis op het bovenste deel. Achterstag zou actiever gebruikt mogen worden, maar zie niet altijd het gewenste effect doordat de mast dan in een prachtige boog komt te staan (babystag) en de top daardoor weer wat zakt. Wel een vlakker grootzeil dan uiteraard.

Grootzeiltrim zijn we aan het oppakken. Die hadden we verwaarloosd vanuit de gedachte dat Genua toch de motor is.

Later meer info :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 08:25 #1688833

koko schreef :

Genuatrim wordt actief toegepast, maar is soms lastig. Doorhang geeft wel wat ruis op het bovenste deel. Achterstag zou actiever gebruikt mogen worden, maar zie niet altijd het gewenste effect doordat de mast dan in een prachtige boog komt te staan (babystag) en de top daardoor weer wat zakt. Wel een vlakker grootzeil dan uiteraard.

Dat is natuurlijk een erg maf verhaal. En waarschijnlijk ook je antwoord.

Je trekt je masttop zó ver naar achteren dat je mast er krom van gaat staan, maar je voorstag komt niet op spanning?

Je baby moet je zo trimmen dat je grootzeil en voorzeil gelijk afvlakken. Staat die noet gewoon te strak? Zet je achterstg eerst eens op een procentje of 10 spanning en draai dan je baby tot de mast nét aanvangt te krommen. Draai dan je achterstag op spanning en kijk of je de gewenste kromming bereikt.

Ander plausibel alternatief is dat je boot slap is.

Een IOR bakje moet je doorgaans wat overtuigd varen en dan met de grootste allertheid iemand aan de grootschoot.
Laatst bewerkt: 13 juni 2026 08:40 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 08:55 #1688835

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
Er is wel iemand actief op ZF die een First 30E gehad heeft. Een behoorlijk vergelijkbare boot in mijn idee.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 14:04 #1688880

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
3Noreen schreef :
Er is wel iemand actief op ZF die een First 30E gehad heeft. Een behoorlijk vergelijkbare boot in mijn idee.

Hopelijk leest hij mee en wil reageren. Dank voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 14:11 #1688882

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
boarderbas schreef :
koko schreef :

Genuatrim wordt actief toegepast, maar is soms lastig. Doorhang geeft wel wat ruis op het bovenste deel. Achterstag zou actiever gebruikt mogen worden, maar zie niet altijd het gewenste effect doordat de mast dan in een prachtige boog komt te staan (babystag) en de top daardoor weer wat zakt. Wel een vlakker grootzeil dan uiteraard.

Dat is natuurlijk een erg maf verhaal. En waarschijnlijk ook je antwoord.

Je trekt je masttop zó ver naar achteren dat je mast er krom van gaat staan, maar je voorstag komt niet op spanning?

Je baby moet je zo trimmen dat je grootzeil en voorzeil gelijk afvlakken. Staat die noet gewoon te strak? Zet je achterstg eerst eens op een procentje of 10 spanning en draai dan je baby tot de mast nét aanvangt te krommen. Draai dan je achterstag op spanning en kijk of je de gewenste kromming bereikt.

Ander plausibel alternatief is dat je boot slap is.

Een IOR bakje moet je doorgaans wat overtuigd varen en dan met de grootste allertheid iemand aan de grootschoot.

Boot is zeker niet slap. Achterstag eens op 35% gehad en de “inzinking” van de mast gemeten (lijntje van voor naar achter, streepje op de mast: iets van 1 of 2 mm verschil). Ook tijdens aan de windse koersen >bft 4 verslappen de wanten nauwelijks.

Wat je zegt over de relatie achterstag en babystagspanning is een goeie. Nooit zo naar gekeken.
Even voor de goede orde: het is een topgetuigd schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 14:25 #1688885

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Wat betreft de techniek aan boord. Het klopt dat dat een belangrijk ding is voor mij en een deel van de crew. Het zeilen is een ding van latere leeftijd (42) en geen natuurtalent. Gewoon erg enthousiast en de meters geven mij houvast. Na 15 jaar krijg ik heus een boot wel op gang, maar het laatste stuk is zoeken.

Qua performance meter loopt SPD mee, eigen meetbrief als polair, op basis van SOG. Windmeter hangt zo’n 50cm hoger dan de standaard meter en is gecalibreed met een ultrasoonmeter die er naast heeft gehangen. Onlangs van windwak naar windwak gevaren, of beter: deze steeds vermeden waarbij de windmeter zeker niet overdreef maar we juist het idee hadden datjes goed klopte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 13 juni 2026 16:48 #1688897

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Met welk voorzeil vaar je het best wb. Performance?
De first bootjes uit deze periode hebben echt een G1 nodig. Zo'n G2 ben ik ook ooit ingetrapt maar werkt gewoon niet op deze boten
Niet hoog en niet hard genoeg
Als je op een J1 ook je snelheid en hoogte niet haalt is er iets anders aan de hand
Prikken is killing op deze boten
Dat wil alleen als je echt eerst snelheid hebt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 06:09 #1688953

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Interessante info Duit. Op advies zeilmaker G2 gedaan en geen G1. De boot zou anders al snel overtuigd zijn.
Ik vind de HA zowiezo wat ingewikkeld. Performance blijft op beide zeilen achter.
Prikken is soms wel aan de orde. Ga ik naar kijken. Thanx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 09:55 #1688982

  • Ralf1207
  • Ralf1207's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Wij zien jullie soms knijpen tijdens de wedstrijd en ook uit het roer lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 10:15 #1688984

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Misschien kun je ook filteren bij welke wind de boot wel goed loopt en wanneer niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 11:29 #1688990

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
koko schreef :
Interessante info Duit. Op advies zeilmaker G2 gedaan en geen G1. De boot zou anders al snel overtuigd zijn.
Ik vind de HA zowiezo wat ingewikkeld. Performance blijft op beide zeilen achter.
Prikken is soms wel aan de orde. Ga ik naar kijken. Thanx

Snel overtuigd klopt wel maar op een G1 en een vlaggend grootzeil lopen ze prima door
Laatst bewerkt: 14 juni 2026 11:49 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 11:49 #1688992

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3627
Heb je meetbrief even opgezocht maar daar lijkt gewoon een genua1 op te staan
Iig oppervlakte genoeg om de boot aan de praat te krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 325 eigenaren gezocht 14 juni 2026 13:47 #1689005

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
duit schreef :
Heb je meetbrief even opgezocht maar daar lijkt gewoon een genua1 op te staan
Iig oppervlakte genoeg om de boot aan de praat te krijgen

Dat moet ik dan even checken, want geen G1 aan boord. Is een gemeten zeil. Dan zou er iets fout zijn in de meetbrief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl