Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afgebroken schoepkes impeller

Re:Afgebroken schoepkes impeller 14 okt 2010 18:42 #154852

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het pijpje wat boven het filter uitkomt is de buitenboord waterinlaat. Normaal blijft er in de filterpot en de slang naar de pomp water staan. Anders sta je eerst veel lucht te pompen met mogelijk een blijvende luchtbel. Als je het waterfilter hoger hebt zitten dan je waterpomp kan het zijn dat je filter leegloopt. Wanneer je een flinke bocht naar beneden maakt met de slang houdt je toch wat water in het systeem en zal er makkelijker water aangezogen kunnen worden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 14 okt 2010 20:41 #154889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als er geen water in blijft staan dan heb je een lucht lek of op de O-ring die de deksel afsluit of de vleugelmoer afdichting is niet meer in orden

Dit is een veelvoorkomend probleem.

Verder hoort een wierpot met de deksel net boven de waterlijn te zitten.

Kijk ook even de slangenklemmen na ook daar kan een lucht lek voorkomen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 15 okt 2010 03:41 #154906

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Nu dient het gezegd dat het me voordien al was opgevallen dat luchtbellen mee door het koelsysteem liepen. De waterslangen van het zoutwatercircuit zijn namelijk doorzichtig zodat men de luchtbellen ziet passeren.
Misschien is dat bij Ilex ook het geval , en dan gaat de impeller ook deels droog lopen.
Of zijn het dan de luchtbellen die voor een verstoring zorgen in het pomphuis en de impeller op zich extra belasten ?

Hoedanook , na dit topic te hebben gevolgd is het me duidelijk dat ook mijn koelsysteem niet optimaal werkt.
Buiten de luchtbellen had ik op het eind van het afgelopen seizoen ook genoteerd dat de wierpot binnenin niet bruiste van water. Het aangezogen water in de wierpot (deksel is doorzichtig) kwam slechts .....mondjesmaat uit de inlaat. Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit anders heb gezien.
Nu dient het gezegd dat ik die constataties in overweging nam en regelmatig aan de romp motoruitlaat ging voelen of het koelwater niet te warm werd. Ik had alleszins de indruk dat er minder water uitkwam en dat vertaalde zich door een ander uitlaat-geluid.

Even voor alle duidelijkheid Ilex , het is niet mijn bedoeling om jouw topic te kapen hoor, maar mogelijk hebben jouw problemen ook te maken met onvoldoende zoutwatertoevoer.
Het kan dan ook geen kwaad - dacht ik - om deze piste verder uit te spitten.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 15 okt 2010 06:54 #154912

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
Wanneer een wierpot met de onderzijde boven de waterlijn is geplaatst en goed afsluit op de O-ringen zou je verwachten dat er water in blijft staan wanneer je de motor uit zet. Tenminste, wanneer de schoepjes in de impellorpomp goed afsluiten en er dus geen water langs de schoepjes kan stromen wanneer de impellor niet draait.
Maar zoals te zien op de foto's is het dekseltje van de impellorpomp behoorlijk ingesleten en de kans is dan ook aanwezig dat dit bij de achterwand van de pomp ook het geval is. In dat geval kan er water langs de schoepjes stromen. Staat de motormet het diepste punt van de uitlaatslang nu lager dan de waterlijn, dan kan door hevelwerking op die manier (uiteraard wanneer de buitenwaterafsluiter niet is dichtgezet)water via de impellorpomp naar de uitlaatslang stromen. Het waterslot in de uitlaatslang vult zich totdat het water zo hoog staat dat het op de cilinders terecht komt met waterslag tot gevolg.
Om deze hevelwerking te voorkomen is er als het goed is een beluchter gemonteerd in de slang tussen de waterpomp en de aansluiting op de uitlaatbocht. Werkt deze beluchter naar behoren dan laat deze lucht toe in de slang wanneer de pomp niet draait en kan doordat het water relatief gemakkelijk langs de niet goed afsluitende impellorpomp het waterniveau in de wierpot dus terugzakken.

Kijkend naar de symptomen die je beschrijft (minder koelwater) zou ik in ieder geval even kijken of de aanzuigslang tussen buitenwater en wierpot niet verstopt zit (of het zeefje aan de buitenzijde van de romp)door de slang goed door te blazen. Verder de wierpot controleren op luchtlekken en wanneer dit allemaal is uitgesloten als oorzaak van te weinig water wordt het de hoogste tijd om de impellorpomp eens goed na te kijken. Dekseltje omdraaien na de verf eraf te hebben geschuurd is stap 1 in dat verhaal.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 15 okt 2010 06:57 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 15 okt 2010 11:24 #154941

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8553
Ben ik blij dat er een beluchter opzit!
Zal dat ook nog maar eens nakijken, want ik meen gelezen te hebben dat je elk jaar naar het klepje moet kijken of het niet vervuild is ofzo...

Bedankt voor de vele tips en suggesties allen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 15 okt 2010 11:38 #154943

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Bij mij zit de beluchter aan stuurboord in het zicht, zie dat er water uit komt en weet dan dat hij niet verstopt zit.Heel belangrijk !Impeller vervang ik jaarlijks evenals filters en olie.Kost dat nou.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 15 okt 2010 13:59 #154968

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Goed punt van die beluchter, maar er kan alleen lucht via de beluchter in de wierpot komen als:
1) de afsluiter open is
2) er een pad van beluchter naar wierpot is, wat zich geheel boven de waterlijn bevindt.

Als de impellerpomp bijvoorbeeld onder de waterlijn gemonteerd is, loopt die ook MET beluchter niet leeg, en kan er dus geen lucht via de impellerpomp in de wierpot komen. Communicerende vaten enzo. En... zelfs bij mijn kleine bootje zit dat ding nog onder de waterlijn. Wel krap aan trouwens, denk dat er met een beetje gehobbel mogelijk alsnog lucht in komt.

Niet aan de orde, ik heb geen wierpot EN geen beluchter :unsure:

Yup, motorinbouw door Quick & Dirty Inc... Maar de boot drijft nog en de motor loopt 30 jaar na inbouw nog altijd prima, dus kennelijk geluk gehad of het loopt allemaal niet zo'n vaart. Is wel iets wat ik nog wil verbeteren trouwens.
Laatst bewerkt: 15 okt 2010 14:06 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl