Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afgebroken schoepkes impeller

Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 19:17 #152826

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8553
Vorig jaar had ik een ingescheurd schoepje na slechts enkele maanden gebruik. Vervangen uiteraard.

Bij controle voor de vakantie deze zomer bleek een schoepje volledig verdwenen te zijn. Op speurtocht voor de intercooler kwam ik het terug tegen... samen met een hele familie andere!
Blijkbaar had de vorige eigenaar er ook last van :-)



Wat is de oorzaak van deze zeer snelle slijtage?
Draait nooit droog, tenzij vlak voor de start heel even misschien. Alles wordt telkens netjes ingewreven met bijgeleverd glijmiddel.
Vaar alleen op zout (Oosterschelde en Noordzee) en gebruik motor alleen om in en uit de haven te geraken.
Heb geen scherpe delen of randjes gevoeld in pomphuis.

Motor Penta 2030.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 19:34 #152831

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het schijnt dat er een serie slechte impellers geweest is. Deze hadden op de zijkant het nr 4 staan.
Gelezen op het forum van de Nederlandse vereniging van Dufourvaarders.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 19:35 #152832

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Dit is inderdaad een vreemd verschijnsel.
Het lijkt of er iets in het koelsysteem los zwerft wat af en toe bij de schoepen komt.
Er zit geen speling op de as waar de impeller in past?
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 19:40 #152833

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zie hier mijn ervarsing. Op de site iets naar beneden scrollen.
Impeller vervangen

VP heeft een slechte serie gehad. Mijn suggestie is om met een VP-dealer te bellen en te bespreken; hij weet welke serie slecht is geweest en of dat ook voor jouw impellers geldt.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 19:52 #152839

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het is gewoon een Jabsco-pompje, dus Jabsco impellors voldoen prima. Lijkt me bovendien stug dat er tig keer zo'n slechte impellor gekocht is. Verder heb ik ook geen idee wat er aan de hand kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 20:09 #152845

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wilde begin dit jaar de impeller van mijn VP 2030 vervangen.
Bij Kniest een impeller à 9 Euro gekocht, volgens hun lijst het juiste type en die bleek niet te passen. Scheelde 0,5 mm!
Bij een Volvo dealer een impeller gekocht, 39 Euro! en die paste wel.
Heb trouwens wel vaker gehoord "dat de 2030 een impellervreter is". Maar ja, dat is van horen zeggen.
Blijft toch gek, dat niemand er het fijne van weet.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 20:10 #152846

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
VP had inderdaad een slechte serie maar dit is al weer een paar jaar gelden en zo nu toch wel een sop zijn,maar tja de reputatie is geschonden en dit verhaal zal over tien jaar on steeds te ronden doen.

Ik sluit niet uit dat het nog een inferieur impellertje is maar hoe ziet het pomp huis eruit vooral de kam en het deksel.

Ik zal gewoon en nieuwe kopen en even goed opletten dat je de juiste heb als het gaat om vorm en afmetingen.

Let op een Johnson impeller pas in een Jabsco pomp en andersom maar zal snel slijten en schuren dus wel het goede product en merk in de pomp plaatsen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 20:55 #152867

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Intruder schrijft:
Wilde begin dit jaar de impeller van mijn VP 2030 vervangen.
Bij Kniest een impeller à 9 Euro gekocht, volgens hun lijst het juiste type en die bleek niet te passen. Scheelde 0,5 mm!
Bij een Volvo dealer een impeller gekocht, 39 Euro! en die paste wel.
Heb trouwens wel vaker gehoord "dat de 2030 een impellervreter is". Maar ja, dat is van horen zeggen.
Blijft toch gek, dat niemand er het fijne van weet.

Dan heb je de verkeerde uit het schap gepakt, je hebt twee types die hetzelfde lijken maar voor een andere asdiameter zijn. De ene as-dikte is een metrische maat, de andere een inch-maat. Je kan even een ruimer door de te kleine halen dan past ie alsnog, of voor 9 euro de andere halen, is altijd nog een stuk goedkoper.

Met de Jabsco-impellors overigens niet de ervaring dat de schoepjes snel afbreken op de 2030. Meestal na iets van 300 uur vervangen omdat er wat haarscheurtjes zichtbaar werden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 21:07 #152875

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
FMJ schrijft:
Intruder schrijft:
Wilde begin dit jaar de impeller van mijn VP 2030 vervangen.
Bij Kniest een impeller à 9 Euro gekocht, volgens hun lijst het juiste type en die bleek niet te passen. Scheelde 0,5 mm!
Bij een Volvo dealer een impeller gekocht, 39 Euro! en die paste wel.
Heb trouwens wel vaker gehoord "dat de 2030 een impellervreter is". Maar ja, dat is van horen zeggen.
Blijft toch gek, dat niemand er het fijne van weet.

Dan heb je de verkeerde uit het schap gepakt, je hebt twee types die hetzelfde lijken maar voor een andere asdiameter zijn. De ene as-dikte is een metrische maat, de andere een inch-maat. Je kan even een ruimer door de te kleine halen dan past ie alsnog, of voor 9 euro de andere halen, is altijd nog een stuk goedkoper.

Met de Jabsco-impellors overigens niet de ervaring dat de schoepjes snel afbreken op de 2030. Meestal na iets van 300 uur vervangen omdat er wat haarscheurtjes zichtbaar werden.

Zal ik in het vervolg doen. Er was trouwens maar 1 keus. Bedankt voor de tip!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 04 okt 2010 22:32 #152894

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ilex, kan de impeller een maatje te groot zijn waardoor de schoepen meer ombuigen dan normaal? Originele VP impeller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 05:31 #152896

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het zijn maar 6 schoepjes in je cooler, dus 1 van jezelf beste llex, en 5 van een vorige slechte impeller.
in 2006 had ik ineens alle schoepen eraf (inderdaad, VP2030), eerst 3 uur gemotord, niets aan de hand, half uurtje gezeild, starten en meteen te warm, harde piep van het alarm. Alle schoepen eraf.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 06:49 #152905

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8553
Er zit geen speling op de as waar de impeller in past?

Wordt nagekeken. Moet wel al veel zijn wil ik dat op de hand kunnen voelen, denk ik.
Ik sluit niet uit dat het nog een inferieur impellertje is maar hoe ziet het pomp huis eruit vooral de kam en het deksel.

Zal fotootjes nemen. Wel pas volgend weekend, dit weekend eens naar de Ardennen...
Wilde begin dit jaar de impeller van mijn VP 2030 vervangen.
Bij Kniest een impeller à 9 Euro gekocht, volgens hun lijst het juiste type en die bleek niet te passen. Scheelde 0,5 mm!
Bij een Volvo dealer een impeller gekocht, 39 Euro! en die paste wel.

Zelfde verhaal hier, maar dan aangekocht bij Landtmeters in Antwerpen. Het ruimertje gaat erdoor en dan zal het wel passen...
Ik gebruikte overigens steeds originele Volvospullen en aan de reservestukken aan boord te zien de vorige eigenaar ook.
het zijn maar 6 schoepjes in je cooler

Maar??!!
Ilex, kan de impeller een maatje te groot zijn waardoor de schoepen meer ombuigen dan normaal?

Tja, ik denk het niet aangezien ik origineel spul gebruik. Ik vind wél dat de schoepkes hard moeten buigen. Ook hier zal fotootje volgen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 06:51 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 07:05 #152912

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Waarom ja waarom gebruiken ze meestal dit soort waterpompen?
Dat vraag ik me al tijden af.
In de auto en op veel andere dingen zit ook een waterpomp .
Maar dan een ander systeem dat gewoon blijft werken.
En daar hoor of lees je bijna nooit wat over
maar ik kan het helemaal verkeerd zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 07:16 #152916

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8553
Ik volg je hierin!
;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 07:29 #152920

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
In je auto (maar ook in je koelvloeitstof-waterpomp als je een warmtewisselaar hebt) zit een centrifugaal pomp. Die heeft inderdaad geen flexibele delen die afbreken of om de zoveel tijd vervangen moeten worden.
Maar zo'n pomp heeft over het algemeen:
1) een veel kleinere capaciteit en zal moeite hebben met de hele route van buiten water (dus je zou ene veel greotere nodig moeten hebben)
2) kan niet tegen vuiligheid in je water dat toch in je buitenwater zit. Zo'n pomp kan eigenlijk alleen schoon water dat schoon blijft (koelvloeistof!) verpompen. Voor water van buiten dus eigenlijk ongeschikt. Een flexibele impeller kan hier wel redelijk tegen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 07:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 09:06 #152949

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ilex schrijft:
Zelfde verhaal hier, maar dan aangekocht bij Landtmeters in Antwerpen. Het ruimertje gaat erdoor en dan zal het wel passen...
Ik gebruikte overigens steeds originele Volvospullen en aan de reservestukken aan boord te zien de vorige eigenaar ook.

Buitenwaterpomp is van Jabsco, het blok is van Perkins als je de typenummers daarvan afleest en dan een beetje gaat zoeken dan kan je impellor en filters en zo allemaal gewoon van een normaal merk kopen. Niet dat het uiteindelijk zo heel veel geld scheelt voor dat kleine beetje onderhoud, maar het is het principe he ;-) Overigens heeft Volvo-Penta tegenwoordig ook een 'goedkope' lijn met daarin de spullen voor de oudere blokken, waaronder de 2030.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 09:12 #152952

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nu hebben we tegen de ergste vervuiling natuurlijk een wierpot, en zitten de meeste motoren onder de waterlijn dus hoeft het meestal ook niet zelfaanzuigend. Maar kennelijk blijven er redenen waarom het flexibele impellertje toch elke keer weer gekozen wordt.

Maar rubber wat langdurig zeer flexibel blijft is ongetwijfeld minstens twee cent per impeller duurder. Dan maken we minder marge, EN we verkopen er minder. Onbespreekbaar!

Jammer dat er niet zo'n leverancier op het idee komt om "premium" impellers te gaan verkopen voor de dubbele prijs, die WEL van duurzaam rubber zijn. Scheelt een hoop gedoe...

Je zou bijna een vlak-koeler in je roerblad gaan bouwen ;) Jammer dat er dan weer draaibare leidingen op moeten, gaat DAT weer stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 09:21 #152954

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
web schrijft:
Je zou bijna een vlak-koeler in je roerblad gaan bouwen ;) Jammer dat er dan weer draaibare leidingen op moeten, gaat DAT weer stuk.

Goed idee.
Doe het dan in je kiel, hoef die draaibare leiding ook niet meer. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 10:14 #152969

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Aan gedacht, maar is wat lastiger (ingrijpender) te verbouwen...

Al ZIJN er natuurlijk mensen die daar niet voor terugschrikken, waarom niet even meegenomen in jouw verbouwing ? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 10:52 #152972

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Er zijn zat zeilboten met kim koeling. Je hebt dan wel weer een of een droge, hete uitlaat door je boot lopen of nog steeds zo'n pomp nodig voor het koelen van je uitlaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 18:34 #153056

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tondini schrijft:
Waarom ja waarom gebruiken ze meestal dit soort waterpompen?
Dat vraag ik me al tijden af.
In de auto en op veel andere dingen zit ook een waterpomp .
Maar dan een ander systeem dat gewoon blijft werken.
En daar hoor of lees je bijna nooit wat over
maar ik kan het helemaal verkeerd zien.


Dat wordt gedaan omdat deze pomp zelf aanzuigend is, een centrifugaal pomp die in een automotor zit is niet zelf aanzuigend dit zal voor problemen zorgen

Een centrifugaalpomp komt je alleen tegen op indirect gekoelde motoren tegen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 18:39 #153064

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8553
Nochtans kan een zelfaanzuigende pomp toch ook gemaakt worden door twee tandwielen in elkaar te laten draaien, niet? Type oliepomp ofzo?
Of zo van die pompjes die je op een boormachine kan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 18:44 #153069

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Impellers kunnen bestwel een paar jaar mee gaan en herken de problemen van snel kapotgaande impellers maar deels.

Het kan zijn dat het pomphuis niet meer in orden is en of dat de imppeler steeds te lang droog draait of gewoon een verkeerde is ingezet zo dat de schoepen te veel ommoeten buigen,
verder is de kam ook nog een punt van aandacht.

De impeller pomp is voor buitboord water gekoelde systemen noodzakelijk.


Een tip om de levens duur van de impeller te verlengen is om deze met de winterstop uit het pomphuis te nemen en weg te leggen zodat de schoepjes niet maanden in de zelfde stand blijven staan dit werk echt heren.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 18:46 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 18:54 #153076

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schrijft:
Nochtans kan een zelfaanzuigende pomp toch ook gemaakt worden door twee tandwielen in elkaar te laten draaien, niet? Type oliepomp ofzo?
Of zo van die pompjes die je op een boormachine kan zetten.

Dat werkt niet.

Waarom water is te schraal te dun hiervoor en dan nog zijn dit erg dure pompen wat je kan niet zomaar een tandwieltje gebruiken oja capaciteit probleem

Heren zullen we ons maar niet druk maken over dit soort dingen want daar hebben we motor ontwerpers voor en die kunnen niet iets beter en betrouwbaarder verzinnen dan een impellerpomp

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 okt 2010 18:55 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Afgebroken schoepkes impeller 05 okt 2010 19:57 #153112

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hmm, met die uitlaat heb je wel een punt ja.

Veel grotere vlak koelers hangen buiten of in een bak... verbaast me dat dat niet helemaal dichtgroeit met aangroei...

Ik zou zoiets in een stalen schip het liefst binnen tegen het vlak bevestigen eigenlijk... dan is-ie aan de aangroeikant tenminste vlak, schoon en in de AF te houden.

Maar we dwalen een beetje af geloof ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl