Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Roerstang gebroken

Roerstang gebroken 15 juni 2013 17:57 #407334

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Waarde zeilers, bij onze tweede zeilactie is de roerstang (roerkoning?) gebroken.

Er zat een gat door de roerkoning waar een borgbout in zat. Precies daar is de roerkoning gebroken.
Weet iemand of dit lasbaar is?
Of misschien heeft iemand nog wel iets dergelijks liggen voor de verkoop?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 juni 2013 18:40 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 15 juni 2013 18:53 #407360

  • Symphony
  • Symphony's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Ik zou ter hoogte van 11cm waar gelast is door slijpen en een nieuw replica plaatsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 15 juni 2013 22:25 #407398

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Of meteen een RVS roerkoning laten maken, het geheel ziet er nogal roestig uit.

De borgpen zou ik niet meer gebruiken, maar borgen met een contramoer of gewoon Loctite.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 16 juni 2013 05:22 #407415

Inderdaad lijkt die breuk gewoon ontstaan door die doorboring op een plek waar ook schroefdraad zit. Schroefdraad verzwakt sowieso maar als daar ook nog een gat door geboord wordt helemaal.
Lijkt me ook niet origineel want dan had er ter plekke van dat gat geen schroefdraad gezeten tenzij die "bus"ook schroefdraad heeft.
Ik denk dan dat die bus tegen het naar beneden zakken van het roer ( ik neem aan dat daar schroefdraad in zit gezien de platte kant voor een sleutel?) steeds losliep en er daarom een gat dorogeboord is.
Met lassen zou ik dit zeker niet repareren maar er inderdaad en nieuw stuk op laten zetten.
En dan eventueel de schroefdraad korten en een gaatje door het deel zonder schroefdraad of een moer met een kunststof ring eronder gebruiken . Mooiste zou een zelfborgende moer zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 16 juni 2013 10:20 #407491

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Yellow Boat heeft helemaal gelijk; de bronzen bus heeft binnendraad waarmee het roer omhoog werd gehouden.
Het stuk met de twee types draad en het vierkant moet zeker speciaal voor mij gemaakt worden? Ik ga proberen uitzoeken waar ik zoiets kan laten doen.
Tevens heb ik een bericht van een forumlid die een roer heeft liggen zonder schroefdraad. Dus ik heb een paar opties.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 16 juni 2013 19:36 #407658

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Symphony schreef :
Ik zou ter hoogte van 11cm waar gelast is door slijpen en een nieuw replica plaatsen...
Precies dat ga ik proberen, iemand is het nieuwe stuk nu voor me aan het draaien, met alleen metrische draad (wat er op zat was gasdraad of zoiets).
Het resultaat laat ik nog zien als het klaar is.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 19:38 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 17 juni 2013 23:00 #408017

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Het werkstuk is binnen:

Het vierkant is veel groter dan het oude vierkant (rechts). Dat wordt dus vijlen als een dolle om het vierkant in de helmstok passend te krijgen.
Het nieuwe stuk is mogelijk staal van hoge treksterkte. De draaier zei mij dat dat een probleem zou kunnen geven met lassen, zelfs dat het stuk na verloop van tijd gewoon er vanaf zou kunnen vallen.
Weet iemand daar meer van?
De onderkant van het werkstuk wil ik met de flex afschuinen, de oude roerkoning ook afschuinen en dan zelf lassen bij een vriend met een schoonvader met een migmag-lasmachine.
;)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 18 juni 2013 00:56 #408019

Daar heeft jouw draaier mogelijk helemaal gelijk in (dat hangt af van de exacte legering).

Staal met een hogere treksterkte bevat meer koolstof en verhard tijdens het lassen met hoge interne spanning als mogelijk gevolg.

Om dit te voorkomen moet je het product voor verwarmen voordat je gaat lassen, mogelijk wel tot 400 graden. Daarna je laswerk doen met zo minmogelijk hitte toevoegen, om vervolgens het hele werkstuk kersen rood op te stoken met een brander.
Daarna wikkel je het in brandbestendige isolatie deken zodat het minmaal een dag duurd om het af te laten koelen.

Op die manier voorkom je latere problemen.

Gevolg is wel dat het lichtelijk vervormd, met name je schroefdraad moet opnieuw gesneden worden als je dat bruikbaar wilt hebben.

De temperaturen van de voorverwarming en het uitgloeien hangen af van de hoeveelheid koolstof in het te bewerken materiaal. Het zou goed zijn om te weten welk staalsoort gebruikt is zodat je het goed af kunt stemmen.

metname het nagloeien is belangrijk om inwendige spanning af te laten nemen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 00:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 18 juni 2013 09:08 #408115

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik geloof dat 4.6 op de bout stond.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 18 juni 2013 09:15 #408117

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
4.6 is een sterkteklasse in gebruik bij bouten en moeren.
Daarbij is 4.6 een lage sterkte
Hier meer informatie over de sterkteklasses en materialen
www.albema-robema.nl/v8/upload...ingsmaterialen_0.pdf
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 18 juni 2013 09:36 #408124

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Staal met een treksterkte van 400N/mm wordt inderdaad niet onder 'hoge treksterkte' gerekend. Dit wetende verwacht ik eigenlijk geen problemen met de lasverbinding, mits zorgvuldig uitgevoerd.

Los daarvan, zou ik zelf toch liever een hele nieuwe (RVS) roerkoning gehad hebben. Maar dat is meer een persoonlijke keuze.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 11:39 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 18 juni 2013 10:07 #408141

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
@Allemaal: bedankt voor de info, dan kan ik toch met een gerust hart gaan lassen! B)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 05:52 #408341

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ilCigno schreef :
Staal met een treksterkte van 400N/mm wordt inderdaad niet onder 'hoge treksterkte' gerekend. Dit wetende verwacht ik eigenlijk geen problemen met de lasverbinding, mits zorgvuldig uitgevoerd.

Los daarvan, zou ik zelf toch liever een hele nieuwe (RVS) roerkoning gehad hebben. Maar dat is meer een persoonlijke keuze.

Toch 400N/mm2
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 07:54 #408357

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Inderdaad 400 N/mm2.

In techies land heet dit: Fe Pb. Oftewel pisbakken ijzer.

Vraag wel effe goed aan je draaier welk staal hij precies heeft gebruikt. Automaten staal heeft vaak lood erin wat lassen ook weer lastig maakt.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 08:39 #408369

Gijper schreef :
@Allemaal: bedankt voor de info, dan kan ik toch met een gerust hart gaan lassen! B)
als het inderdaad een 4.6 bout is, dan zou ik dat voorverwarmen en uit gloeien gewoon vergeten en de bowl gewoon aan elkaar lassen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 18:13 #408489

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Bij nader inzien klopt het werkstuk toch niet helemaal. :angry:
Het stukje vierkant is een beetje taps, maar de verkeerde kant op! Dit kan niet goedkomen. Er is te veel materiaal weggenomen, het ding moet opnieuw gemaakt worden.
De man is op vakantie nu Grr.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 18:35 #408498

Hij was toch groter dan het gat? kun je dan niet het vierkant van de bout taps de juiste kant op vijlen in plaats van het gat in je helmstok groter maken?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 18:38 #408500

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
douwe schreef :
ilCigno schreef :
Toch 400N/mm2
Uiteraard, mea culpa :blush:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 19 juni 2013 18:42 #408501

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Erikdejong schreef :
Hij was toch groter dan het gat? kun je dan niet het vierkant van de bout taps de juiste kant op vijlen in plaats van het gat in je helmstok groter maken?
Of er een lasrupsje op leggen waar je staal 'tekort' komt? Helemaal duidelijk is het ons in ieder geval niet, maar het moet toch gek lopen wil je dit niet passend krijgen m.i.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 08:16 #408679

  • Daci
  • Daci's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Als ik jou was zou ik die lasgast van vakantie laten terugkomen :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 11:20 #408761

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dit zijn de maten, naar eer en geweten gemeten:

Het voordeel van een mooie tapsheid is denk ik dat als er ook maar een friemeltje speling ontstaat ergens dan geef je de bovenste moer een zwengel en dan zit het weer vast.
Wat materiaal toevoegen zou ook nog kunnen.
Ik moet even nadenken wat ik doe. Helaas heb ik zelf geen werkplaats anders zou het geen probleem zijn.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 11:29 #408768

  • Daci
  • Daci's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Zie ik het nou verkeerd, of is het gat aan de onderkant groter dan de totale dikte van het materiaal? Als dat zo is denk ik niet dat je het kunt oplossen. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 11:38 #408777

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dat zie je goed. :angry:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 11:40 #408778

Je kunt de roerkoning of de roerkop oplassen.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om gewoon de hele roerkoning in een keer te vervangen tot aan de roer veren aantoe, in plaats van een bestaande roerkoning verlengen doormiddel van lassen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roerstang gebroken 20 juni 2013 11:44 #408779

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Erikdejong schreef :
Je kunt de roerkoning of de roerkop oplassen.
Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om gewoon de hele roerkoning in een keer te vervangen tot aan de roer veren aantoe, in plaats van een bestaande roerkoning verlengen doormiddel van lassen.
Gewoon de hele as vervangen dus?
Misschien is er ook nog wel ergens een goed roer te vinden....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl