Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geiser aan boord,

Re: Geiser aan boord, 28 jan 2014 09:40 #480595

Zou op zich nog wel kunnen maar vergeet niet dat een open geiser ook een flink stuk vertikale afgasleiding moet hebben om het verbrandingsgas goed af te voeren.Ook is de 'trekonderbreker"gewoon open naar de omgeving.
En hoe wil je zoiets in een bakskist bereiken?
Bij een gesloten type is dat minder belangrijk omdat zowel verbrandingslucht als afgas door (één) ventilator geforceerd wordt getransporteerd.
Bij mijn (twee jaar geleden vernieuwde) heteluchtverwarming zit dat net zo. De oude was ook gewoon open en de nieuwe gesloten .Scheelde destijds ( o.a. doordat er een warmteterugwinning en geen waakvlam in zit) maar liefst 25% in gasverbruik!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 28 jan 2014 17:07 #480757

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Uiteraard valt de energie , opgewekt met een warmtepomp ook onder het rijtje waterkracht en windkracht.
Euh wat ik bedoel is gewoon een warmtepomp boiler die ik thuis in het stopcontact steek. Die heeft een hoger rendement dan een gasgestookte boiler maar is natuurlijk niet persé regeneratief als ik gewoon mijn stroom uit een normale centrale krijg.

Philip ik wil de pret niet drukken van je warmtepompboiler thuis..

Maar toch even een berekening.

De WP boiler haalt een COP (Coëfficiënt of Performance) van laten we zeggen 3 a 4.
Dus 1 kW erin en 4 kW. warmte eruit.
Dit lijkt mooi maar hiervoor heeft hij lucht nodig uit de woning. Dit doet hij door de ventilatielucht aan te wenden. Deze lucht is +/- 20 graden en wordt door de warmtepomp aan zijn verdamperzijde verlaagd en dat energieverschil + het compressorvermogen stopt hij netjes via de condensor in jouw tapwater tank.
Dit rendement wordt dan trots door de leverancier opgegeven.
Wanneer hij wat sneller moet opwarmen 'neemt' hij gewoon wat extra ventilatielucht uit de woning.
Deze lucht komt natuurlijk ergens vandaan.
Wanneer er lucht uit de woning wordt onttrokken komt er buitenlucht voor in de plaats. Deze lucht is in het slechtste geval -10 graden.
Stel de warmtepomp boiler verplaats 200m3/h dan komt er 200m3/h koude buitenlucht binnen. Deze koude lucht moet door je cv systeem in de woning weer worden opgewarmd.
Dit benodigde vermogen wordt niet meegenomen door de leverancier van de warmtepompboiler want dan ziet de berekening er iets minder fraai uit.
Voor die 200 m3/h van -10 hebben we 2 kW vermogen nodig wat weer overeenkomt bij een hoog rendement ketel met een verbruik van 2/9 m3 gas.
Nu is een m3 gas +/- 3x duurder dan een kWh. Dus we kunnen stellen dat wanneer we 2/9=1/3 m3 gas verbruiken we equivalent 1 kWh verbruiken.

Gaan we terug naar de berekening van het COP 1 kW erin en 3 a 4 kW eruit. (is COP van 3 of 4)
Moeten we dan stellen dat het COP is 2 kW erin (1+1 extra) en 3 of 4 kW eruit. (is COP van 1,5 of 2)

Doe mij maar een echt energiezuinig systeem. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 28 jan 2014 17:14 #480761

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Over dat gasverbruik....

Ok...mogelijk dat ik dat overschat.
Misschien dat ook meespeelt voor mijn mening dat
je in iedere haven douches hebt. Dus waarom aan boord?
Moet je toch ook weer iets van een douche aan boord hebben.

Zou zelf ook graag een douche aan boord hebben.
Daar ben ik heel eerlijk in. Maar vind niet dat ik de ruimte
daarvoor heb. Heb wel een 34ft met 195 stahoogte...
Maar ruimte is altid schaars.

Ben benieuwd wat het wordt.

Oh ja....bij die geiser staat trouwens wel dat deze voor gebruik is in een normaal geventileerde ruimte. Dat is een bakskist (Hendri noemde dat als mogelijke plek) in mijn beleving niet.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 28 jan 2014 17:15 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 28 jan 2014 19:28 #480825

Yellow,

Ik heb zojuist even gemeten wat mijn 3KW Wallas gebruikt aan stroom.

Dat is 0,6 Ampere op bijna de laagste stand.
Daar draaien 2 ventilatortjes op.
Op de hoogste stand is dat 1,1 Ampere.

Dat stroomverbruik valt dus best wel mee.
Branstofverbruik is tussen 2,5 en 3 liter per 24 branduren, ook op net iets meer dan de minimumstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 29 jan 2014 09:22 #480973

Saeftinghe schreef :
Yellow,

Ik heb zojuist even gemeten wat mijn 3KW Wallas gebruikt aan stroom.

Dat is 0,6 Ampere op bijna de laagste stand.
Daar draaien 2 ventilatortjes op.
Op de hoogste stand is dat 1,1 Ampere.

Dat stroomverbruik valt dus best wel mee.
Branstofverbruik is tussen 2,5 en 3 liter per 24 branduren, ook op net iets meer dan de minimumstand.

Beetje appels met peren hoor . Mij ging het er alleen om om het gesloten verbrandingssysteem te vergelijken, niet het stroomverbruik.
Die Wallas verwarmt immers geen water maar lucht en dat scheelt per graad maar liefst meer dan een factor 7 per kg (1m3 lucht is 1,25 kg).
Bovendien is de hoeveelheid lucht en verbrandingsgas bij die Wallas veel minder dan de verbrandingslucht bij een geiser , o.a. omdat die meer brandstof verbruikt.
Voor die gesloten uitvoering van hetzelfde merk ( die trouwens twee keer zo groot is) wordt 40 Watt 230Volt gespecificeerd als E-verbruik.
Bij een kleinere (als die al bestaan) zal dat wat lager zijn , denk ongeveer30 Watt maar met verlies van een omvormer vanuit 1 Volt zal dat ook gauw weer 40 Watt uit de accu zijn. En dat is dus ca. 3 ampère.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 29 jan 2014 10:17 #480990

Yellow boat,

Ik lees, in wat jij schrijft toch echt dat je stelt dat een ventilatortje 4 A gebruikt om die verbrandingslucht te verplaatsen.

Die hoeveelheid verbrandingslucht noem je niet, maar ik denk dat die duidelijk minder zal zijn dan de som van de luchtstromen in de Wallas.
Ik heb daar slechts het totale stroomverbruik gemeten, de verbrandings lucht en verwarmde lucht samen.
Ik meen me te herinneren dat de verwarmde luchtstroom ergens nabij 60m3 per uur begon.

Daarnaast verwarmt de Wallas OOK het boilerwater, inderdaad veel langzamer dan een geiser dat doet. En verbruikt daarmee NIET meer brandstof dan die 0,1 liter per uur.
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 10:46 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 29 jan 2014 11:27 #481016

Saeftinghe schreef :
Yellow boat,

Ik lees, in wat jij schrijft toch echt dat je stelt dat een ventilatortje 4 A gebruikt om die verbrandingslucht te verplaatsen.

Ik heb in mijn vorige postje gerefereerd aan de gesloten geiser versie van die eerder genoemd werd.
Alleen is die qua capaciteit wel 2 maal zo groot.
Staat hier verder naar beneden:http://www.gaswinkel.com/geisers/cointrageiser.htm
En die gebruikt 40 Watt staat bij de specs.
Ik heb nog nergens kleinere gesloten types kunnen vinden.
Kleinere heeft dat merk helaas niet maar een half zo grote gebruikt echt niet de helft van de stroom maar meer dan de helft.
En die 40 Watt is zelfs weinig want voor een geiser van Vaillant voor dezelfde capaciteit zie ik zojuist al 78 Watt staan!www.vaillant.nl/stepone2/data/...MAG%20Turbo%2011.pdf blz. 23
Hoeveel lucht die ventilator moet verplaatsen weet ik zo ook niet hoor.
Maar als je dat voor een bepaalde gesloten geiser zou willen weten is dat best wel op te zoeken bij de fabrikant of eventueel zelf te berekenen met het gasverbruik.
Als jij een kleintje weet ( iets van 3-5 liter per minuut) in gesloten uitvoering, geef dan even een linkje.

Een ding is in ieder geval zeker: een gesloten type gebruikt ook stroom en is eigenlijk de enige verstandige keus op een boot.Hooguit zou je een open type kunnen overwegen als je ook een CO melder plaatst , bij voorkeur met een automatische gaskraan.
Zelfs open geisers in een keuken worden tegenwoordig nog maar zelden toegepast vanwege CO gevaar.Volgens mij mag dat tegenwoordig alleen nog in een apart geventileerde ruimte.

Ik had er een 30 jaar geleden waar ik toen woonde en moest daar van het gasbedrijf verplicht de deur en een raam van de keuken open zetten als ik hem gebruikte.
Zo niet , zouden ze hem verzegelen. :ohmy:
Maar controleren deden ze merkwaardig genoeg niet :huh:
Overigens waren er toen nog geen betaalbare CO melders op de markt.
Ad
Laatst bewerkt: 29 jan 2014 11:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 29 jan 2014 14:50 #481083

De conclusie zou dus kunnen zijn dat ze efficiencie niet erg hoog op hun lijstje hebben staan?
Waar ze 4 A gebruiken waar 1A voldoende is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 30 jan 2014 09:39 #481327

Saeftinghe schreef :
De conclusie zou dus kunnen zijn dat ze efficiencie niet erg hoog op hun lijstje hebben staan?
Waar ze 4 A gebruiken waar 1A voldoende is.

Hoe weet je dat van die 1 amp?
Dat hangt niet alleen af van het debiet maar ook van de benodigde opvoerhoogte. En beide weet je niet voor die geisers.
Nogmaals , een alals verwarming kun je niet zomaar vergelijken met een geiser.Dat kan alleen als je alle fabrikantgegevens weet en die vindt je meestal alleen in een service manual .
Tenzij je merk en type weet dan is dat bij de fabrikant vaak wel te vinden a.h.v. de ventilatorcurve van de ventilatorfabrikant.
Heel gezoek maar vrijwel altijd te vinden.

Ik kan je in ieder geval wel zegegn dat tegenoordig al dat soort apparaten voor woningen de zuinige toerengeregelde gelijkstroommotoren hebben , de zogenaamde EC ventilatoren(kun je bijv. hier wel wat over lezen: www.auerhaan-klimaattechniek.n...lios_ECgreenVent.pdf ).
Dat is tegenwoordig trouwens verplicht bij nieuwbouw , vandaar.
Ad
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 09:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 30 jan 2014 10:35 #481353

Yellow boat,
Even terug naar het punt waar het om gaat; elektraverbruik van ´t ventilatortje.

Ik lees ergens dat het gasverbruik 10 gram/min. is. De benodigde lucht/zuurstof zal dan ongeveer 0,5 m3 lucht zijn.Eerder minder, maar een overmaat is niet verkeerd ivm CO

Het is mij teveel werk om het precies uit te rekenen, daar ben jij veel beter in.

Benodigde druk is te verwaarlozen, de meeste geisers werken met natuurlijke trek.
De slangen van de Wallas hebben ook hun weerstand.

Het is dus mogelijk om met 0,6A véél meer lucht te verplaatsen dan die ventilator in de geiser doet met 4A.

In mijn optiek is dat slordig omgaan met efficiencie. Alleen met het ventilatortje of ook met de brandstof?

Maar mogelijk zit ik er helemaal naast, waar maak ik de fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 30 jan 2014 12:23 #481388

Saeftinghe schreef :
Yellow boat,
Even terug naar het punt waar het om gaat; elektraverbruik van ´t ventilatortje.

Ik lees ergens dat het gasverbruik 10 gram/min. is. De benodigde lucht/zuurstof zal dan ongeveer 0,5 m3 lucht zijn.Eerder minder, maar een overmaat is niet verkeerd ivm CO

Ik heb het even precies oor je uitgerekend maar voor 10 gram butaan heb je 170 gram lucht nodig en dat is zelfs maar 136 liter.
Neem maar 20% overmaat vanwege CO dan kom je dus op zeg maar 150 liter lucht.
Alleen zul je voor 5 liter water (het gaat hier tenslotte over geisers) per minuut van 10 naar bijv. 50 graden geen 10 gram butaan nodig hebben maar bij 80% rendement(wat voor een geiser vrij normaal is) maar liefst 85 gram butaan per minuut.Dus ook 85/10*150 ofwel 1,27M3/minuut lucht wat dus 76 M3/uur is.Klopt trouens aardig met mijn luchtverwarming die 12 KW is en inderdaad een 75M3/uur ventilator heeft , en dit gaat om 14 KW.
Maar dus ook (als het helemaal lineair zou gaan) ook 85/10 keer zoveel vermogen (liever niet Ampère gebruiken ant dat hangt uiteraard af van het voltage 12 Volt of 230 Volt )
Overigens zijn die ventilatoren in dat soort woningapparaten vrijwel altijd 24 Volt gelijkstroom en zit er dus een trafo/gelijkrichter in).
En als laatste is het benodigde vermogen ook nog evenredig met de benodigde opvoerhoogte van de ventilator en die weet ik uiteraard niet.
Daarom kan ik dat ook niet zomaar uitrekenen zonder alle benodigde gegevens.

Maar.... laat ik nou maar ophouden anders krijgen er nog forumleden hoofdpijn... :ohmy: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 12:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 09 feb 2014 14:45 #485048

  • Wels
  • Wels's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Erikdejong schreef :
[quote="Alfa Ursae Minoris"

Niet helemaal :)
Ik heb voor aan boord een waterbesparende douchekop gemonteerd die de waterdruppels met lucht mengt waardoor je de ervaring hebt alsof je onder een douche staat waar wel een normale hoeveelheid water uitkomt. Een dergelijke douchekop laat maar 2 liter water per minuut door.

@Erik Welke waterbesparende douchekop heb jij dan? Ik kan geen zuinigere vinden dan een van ongeveer 4,5 liter per minuut.
Alvast bedankt voor een antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 10 feb 2014 09:59 #485252

Draeck schreef :
Erikdejong schreef :
[quote="Alfa Ursae Minoris"

Niet helemaal :)
Ik heb voor aan boord een waterbesparende douchekop gemonteerd die de waterdruppels met lucht mengt waardoor je de ervaring hebt alsof je onder een douche staat waar wel een normale hoeveelheid water uitkomt. Een dergelijke douchekop laat maar 2 liter water per minuut door.

@Erik Welke waterbesparende douchekop heb jij dan? Ik kan geen zuinigere vinden dan een van ongeveer 4,5 liter per minuut.
Alvast bedankt voor een antwoord.

Verkijk je niet op het feit dat de waterdruk thuis i.h.a. hoger is dan die aan boord.
Thuis (begane grond) meestal een bar of 3, soms wat hoger maar aan boord 2 , hooguit 3.En de opgegeven hoeveelheden voor douchekoppen e.d. gelden altijd bij de maximaal toegestane druk van 5 Bar.
Dat scheelt dan ongeveer de wortel van de druk aan hoeveelheid.
Ad
Laatst bewerkt: 10 feb 2014 10:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl