Yellow Boat schreef :
Dat heeft niks te maken met het lekken van gas (butaan of propaan dan) maar met het nog veel gevaarlijker risico van koolmonoxidevergiftiging als er onvoldoende frisse lucht de kajuit in kan komen.
En daar is al menig dodelijk ongeluk mee gebeurd , niet alleen bij boten.
Overigens kun je dat risico goed en goedkoop verminderen door in de boot een koolmonoxide detector te zetetn net zoals een gasdetector die er ,tenminste als je op gas kookt , eigenlijk sowieso in hoort.
Niet 100% veilig maar wel bijna en veeeeeel goedkoper als een gesloten geiser.
Ad
Als de verbrandingsgassen waarbij koolmonoxide vrijkomt via een schoorsteen af worden gevoerd dan is daar toch geen gevaar voor?
De geiser onttrekt wel zuurstof uit de ruimte, wat een probleem kan vormen. Maar van koolmonoxide is toch geen sprake? Daarbij zie ik de voordelen van een geiser die zijn zuurstof via een dubbelwandige 'schoorsteen' van buiten haalt wel in.
Ik ben van plan de geiser op een plek in de kombuis te plaatsen (buiten de douche cel uiteraard) en daar kan tijdens bedrijf van het apparaat voor geforceerde lucht toevoer van buiten gezorgd worden.Ondervangt dit dan het gebruik van een compleet gesloten systeem?
Met als nadeel een lager rendement natuurlijk... Maar wellicht lagere aanschaf. Daarbij wordt de geiser kortstondig gebruikt en zijn de vermogens niet heel erg groot.
Naar de boilers van Truma heb ik ook gekeken. Er zijn echter twee problemen: Op de een of andere manier vind Truma ze niet geschikt (de leverancier hier in de buurt heeft ze gebelt, maar dat ga ik zelf ook even doen voor nadere uitleg)
En het gaat om zeer beperkte hoeveelheden water.
Daarbij, het belangrijkste nadeel: Ik wil niet continu een boiler op temperatuur houden.
Er is wel een boiler aan boord. Deze wordt gevoed door de kachel en de motor. Maar daar wil ik de douche niet van af laten hangen.
Een geiser bied de uitkomst dacht ik dus. Het probleem met de ge-opperde geisers is dat ze ook netspanning behoeven