Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geiser aan boord,

Geiser aan boord, 06 dec 2013 19:15 #464406

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Voor permanent gebruik aan boord ben ik opzoek naar een geiser op propaan.
Met name voor douchen te gebruiken

Zonder een discussie te willen starten over het wel of niet veilig hebben van gas-apparatuur aan boord ben ik benieuwd naar ervaringen met de verschillende merken.

Welk merk/type is fijn en betrouwbaar in gebruik?

Het is geen grote markt voor schepen lijkt het. Maar wat is bijvoorbeeld een goede concurrent van de morco geiser?

Een boiler, gekoppeld aan de motor, is ook aan boord. Echter deze is als vanzelfsprekend niet warm zonder motor uren. Daarbij is wal stroom in mijn situatie ook geen optie.

Gas is in ruime mate aan boord. plek voor een geiser is er ook, evenals voor de rookgas afvoer.
Wat zie ik over het hoofd?

Groeten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 06 dec 2013 19:18 #464408

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Daarbij heb ik het plan opgevat om de warm water leiding van de boiler door de geiser te laten lopen. Mocht het boiler water koud zijn, dan zet ik de geiser aan. Is de boiler warm, dan stroomt het water via de geiser (die dan uit staat) evengoed warm uit de kraan.
Kleven hier op wat verliezen na nog nadelen aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 06 dec 2013 19:40 #464411

Rinnai Geiser met trek onderbreker
www.gimeg.nl/?sc_id=1328&sp_id=2700

het meest gebruikt op boten
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 19:41 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 07 dec 2013 05:54 #464503

als je een nieuwe koopt maakt het niet zoveel uit,als je hem maar regelmatig laat nakijken/schoonmaken/keuren door een goede loodgieter
ik zou het niet door een watersportprutser laten doen
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 07 dec 2013 10:01 #464567

Als je de ruimte hebt zou ik een gesloten type kopen.
Die geeft geen CO risico.
Voor een boot eigenlijk sowieso een must.
Bijv zoiets:
www.warmteservice.nl/Warm-Wate...000%3E%7Bgesloten%7D
Die kun je ook voor flessengas bestellen.
Ik wet niet of die er ook zijn in kleiner formaat gesloten.
Misschien in de caravan/camper branche?
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 10:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 07 dec 2013 17:10 #464770

Ik heb er geen plaats voor, anders zou ik het zeker plaatsen.
Vaak met een vriend mee gevaren die een geiser had, ideaal in gebruik.
Warm water zodra je het nodig had. Je hoefde niet te plannen met motor of verwarming te laten werken. En nooit het warme water precies op het verkeerde moment op.

Merk weet ik niet meer, het is al een tijdje geleden, er zal dus best wat aan verbeterd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 07 dec 2013 17:14 #464773

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15574
Yellow Boat schreef :
Als je de ruimte hebt zou ik een gesloten type kopen.
Die geeft geen CO risico.
Voor een boot eigenlijk sowieso een must.
Ad

+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 07 dec 2013 21:20 #464876

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dank voor de reacties!
Zowel de Morco als de Rinnai geisers zijn van het gesloten type neem ik aan. Beide behoeven een schoorsteen door het dak.

Inderdaad een vereiste. Daarbij zou ik er een met piezo ontsteking en zonder waakvlam willen hebben. Een geheel gesloten systeem. Alles zal volgens de norm worden aangelegd. Maandag zal ik eens met verschillende leveranciers bellen.

Mocht iemand in de tussentijd nog aanbevelingen kunnen doen, ik hoor het graag!

Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 10:02 #464968

mjanssen schreef :
Dank voor de reacties!
Zowel de Morco als de Rinnai geisers zijn van het gesloten type neem ik aan. Beide behoeven een schoorsteen door het dak.

Inderdaad een vereiste. Daarbij zou ik er een met piezo ontsteking en zonder waakvlam willen hebben. Een geheel gesloten systeem. Alles zal volgens de norm worden aangelegd. Maandag zal ik eens met verschillende leveranciers bellen.

Mocht iemand in de tussentijd nog aanbevelingen kunnen doen, ik hoor het graag!

Marius

Een schoorsteen voor de verbrandingsgassen heb je uiteraard altijd nodig maar dat zegt niks over gesloten of open uitvoering!!
Een gesloten uitvoering is ook echt helemaal luchtdicht en heeft dus ook een verbrandingslucht aanvoer vanaf buiten. Meestal gebuik je daarvoor en dubbelwandige buis met de luchtaanvoer buitenom en de verbrandingsgas afvoer binnendoor.
Bijv. die Webasto en soortgelijke kachels hebben precies hetzelfde.
Volgens mij is die Morco bijv. van Kniest niet gesloten als ik zo in de gauwigheid even een manual voor een van de Morco geisers doorlees.
Er zijn wel gesloten van Morco maar die zijn nogal duur:
www.kampeerdump.nl/morco-f11-e.html
In ieder geval veel duurder dan de gesloten types hier :
www.warmteservice.nl/Warm-Wate...000%3E%7Bgesloten%7D
En die zijn er ook voor Butaan/Propaan.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 12:40 #465038

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Is een geizer die zijn verbrandingslucht uit de ruimte haalt dan ook minder vielig? Mocht er ergens een gaslek ontstaan dan vloeit deze eerder de kajuit binnen? In dat geval zou een gesloten variant ook inderdaad mijn voorkeur hebben. De ge-opperde Rinnai geiser is dus ook een met open lucht aanvoer...?
Dat maakt de compleet gesloten valiant geisers dus een betere keus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 12:51 #465045

mjanssen schreef :
Is een geizer die zijn verbrandingslucht uit de ruimte haalt dan ook minder vielig? Mocht er ergens een gaslek ontstaan dan vloeit deze eerder de kajuit binnen?

Dat heeft niks te maken met het lekken van gas (butaan of propaan dan) maar met het nog veel gevaarlijker risico van koolmonoxidevergiftiging als er onvoldoende frisse lucht de kajuit in kan komen.
En daar is al menig dodelijk ongeluk mee gebeurd , niet alleen bij boten.
Overigens kun je dat risico goed en goedkoop verminderen door in de boot een koolmonoxide detector te zetetn net zoals een gasdetector die er ,tenminste als je op gas kookt , eigenlijk sowieso in hoort.
Niet 100% veilig maar wel bijna en veeeeeel goedkoper als een gesloten geiser.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 12:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 13:12 #465050

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Zonder de discussie weg te willen trekken van een Geiser, zou ik voor een Truma Gasboiler gaan. Gesloten systeem en uit het zicht te monteren.

Link: Truma Boiler BM14 MARINE
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 13:13 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 17:00 #465111

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
De geisers van de link dat zijn aardgas geisers.

Lex
Yellow Boat schreef :
Als je de ruimte hebt zou ik een gesloten type kopen.
Die geeft geen CO risico.
Voor een boot eigenlijk sowieso een must.
Bijv zoiets:
www.warmteservice.nl/Warm-Wate...000%3E%7Bgesloten%7D
Die kun je ook voor flessengas bestellen.
Ik wet niet of die er ook zijn in kleiner formaat gesloten.
Misschien in de caravan/camper branche?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 17:02 #465112

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
14 liter.

Dat word dan wel heel snel douchen, nu weet ik wel dat het hete water vermengt word met koud water dan nog is die 14 liter snel op.
CeesH schreef :
Zonder de discussie weg te willen trekken van een Geiser, zou ik voor een Truma Gasboiler gaan. Gesloten systeem en uit het zicht te monteren.

Link: Truma Boiler BM14 MARINE
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 17:04 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 17:20 #465117

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
lex63 schreef :
14 liter.

Dat word dan wel heel snel douchen, nu weet ik wel dat het hete water vermengt word met koud water dan nog is die 14 liter snel op.
CeesH schreef :
Zonder de discussie weg te willen trekken van een Geiser, zou ik voor een Truma Gasboiler gaan. Gesloten systeem en uit het zicht te monteren.

Link: Truma Boiler BM14 MARINE

Voor de meeste Aardgas toestellen, Geisers, Boilers, Kooktoestellen etc. zijn bij de fabrikant Propaan/Butaan sproeiers verkrijgbaar. Denk je dat wij in Friesland in het buiten gebied op een hout gestookt fornuis kookten B)
Overigens zijn de meeste aardgas geisers niet geschikt om met een lage waterdruk te werken.

Ik heb zelf een 10 ltr. Truma Boiler en de hele familie kan direct achter elkaar heerlijk warm douchen. Voldoende kW's om als direct gestookt te fuctioneren.
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 17:27 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 17:39 #465126

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Wat voor verbruik ervaar je met je Truma boiler?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 17:56 #465136

CeesH schreef :
lex63 schreef :
14 liter.

Dat word dan wel heel snel douchen, nu weet ik wel dat het hete water vermengt word met koud water dan nog is die 14 liter snel op.
CeesH schreef :
Zonder de discussie weg te willen trekken van een Geiser, zou ik voor een Truma Gasboiler gaan. Gesloten systeem en uit het zicht te monteren.

Link: Truma Boiler BM14 MARINE

Voor de meeste Aardgas toestellen, Geisers, Boilers, Kooktoestellen etc. zijn bij de fabrikant Propaan/Butaan sproeiers verkrijgbaar. Denk je dat wij in Friesland in het buiten gebied op een hout gestookt fornuis kookten B)

Precies!
Dat staat heelaas maar zelden in de webshops zelf maar kun je halen uit de manuals die wel op dezelfde webshops te downloaden zijn.

ps. Ik woon weliswaar in aardgasland maar zelfs hier zijn er boerderijen en andere alleenstaande huizen die op vloeibaar gas uit een tank koken en verwarmen.

Trouwens , ik weet me nog goed te herinneren hoe begin zestiger jaren bij de invoering van aardgas i.p.v. stadsgas (=waterstof met koolmonoxide!) alle gastoestellen moesten worden omgebouwd.
Er was op de overgansdag een leger monteurs onderweg om wijk voor wijk de boel over te schakelen.
Alleen waren er toen nog geen gasgestookte CV ketels maar wel degelijk ook geisers.

Overigens is er nog een flink voordeel bij gesloten toestellen.
Vrijwel altijd zijn die veel efficienter dan open toestellen omdat in de schoorsteen de koude verbrandingslucht met de verbrandingsgassen wordt opgewarmd.
Toen ik twee jaar geleden een nieuwe luchtverwarmings ketel moet kopen(geen onderdelen meer) was die gesloten tegen de oude open.
Scheelde maar liefst bijna 20% gasverbruik!
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 18:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 18:24 #465143

14 liter...

www.waterbedrijfgroningen.nl/n...bruikenweperdag.aspx

14 liter met een waterbesparende douchekop = 2 minuten douche-tijd.
Dus kraan open, lijf nat, kraan dicht. Inzepen, kraan open, afspoelen, kraan dicht, afdrogen. 200 seconden later stap je fris als een hoentje de douche uit. Als je ergens een luide knal hoort dan ben je door de geluidsbariere gegaan zo snel :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 19:11 #465168

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12209
Alfa Ursae Minoris schreef :
14 liter met een waterbesparende douchekop = 2 minuten douche-tijd.
We hebben het wel over 14 liter heet water hè (70 gr.?), geen water van 35 graden. Die 14 liter lijkt me effectief zeker 30 liter als je het als douchewater gebruikt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 19:24 #465173

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Douchen met water van 70 graden zou ik niet langer dan 2 seconden doen. :S

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 08 dec 2013 20:02 #465197

Hen3 schreef :
Alfa Ursae Minoris schreef :
14 liter met een waterbesparende douchekop = 2 minuten douche-tijd.
We hebben het wel over 14 liter heet water hè (70 gr.?), geen water van 35 graden. Die 14 liter lijkt me effectief zeker 30 liter als je het als douchewater gebruikt.

Dat is dan ook wel weer waar natuurlijk. Wel mooi want dan blijven er nog twee extra minuten over om andere dingen te doen.
monreve schreef :
Douchen met water van 70 graden zou ik niet langer dan 2 seconden doen. :S
Stan

Even de tanden op elkaar en je bent zo goed als steriel na twee minuten :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 09 dec 2013 06:50 #465290

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Yellow Boat schreef :

Dat heeft niks te maken met het lekken van gas (butaan of propaan dan) maar met het nog veel gevaarlijker risico van koolmonoxidevergiftiging als er onvoldoende frisse lucht de kajuit in kan komen.
En daar is al menig dodelijk ongeluk mee gebeurd , niet alleen bij boten.
Overigens kun je dat risico goed en goedkoop verminderen door in de boot een koolmonoxide detector te zetetn net zoals een gasdetector die er ,tenminste als je op gas kookt , eigenlijk sowieso in hoort.
Niet 100% veilig maar wel bijna en veeeeeel goedkoper als een gesloten geiser.
Ad

Als de verbrandingsgassen waarbij koolmonoxide vrijkomt via een schoorsteen af worden gevoerd dan is daar toch geen gevaar voor?
De geiser onttrekt wel zuurstof uit de ruimte, wat een probleem kan vormen. Maar van koolmonoxide is toch geen sprake? Daarbij zie ik de voordelen van een geiser die zijn zuurstof via een dubbelwandige 'schoorsteen' van buiten haalt wel in.
Ik ben van plan de geiser op een plek in de kombuis te plaatsen (buiten de douche cel uiteraard) en daar kan tijdens bedrijf van het apparaat voor geforceerde lucht toevoer van buiten gezorgd worden.Ondervangt dit dan het gebruik van een compleet gesloten systeem?
Met als nadeel een lager rendement natuurlijk... Maar wellicht lagere aanschaf. Daarbij wordt de geiser kortstondig gebruikt en zijn de vermogens niet heel erg groot.

Naar de boilers van Truma heb ik ook gekeken. Er zijn echter twee problemen: Op de een of andere manier vind Truma ze niet geschikt (de leverancier hier in de buurt heeft ze gebelt, maar dat ga ik zelf ook even doen voor nadere uitleg)
En het gaat om zeer beperkte hoeveelheden water.
Daarbij, het belangrijkste nadeel: Ik wil niet continu een boiler op temperatuur houden.
Er is wel een boiler aan boord. Deze wordt gevoed door de kachel en de motor. Maar daar wil ik de douche niet van af laten hangen.

Een geiser bied de uitkomst dacht ik dus. Het probleem met de ge-opperde geisers is dat ze ook netspanning behoeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 09 dec 2013 07:05 #465293

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
CeesH schreef :
Zonder de discussie weg te willen trekken van een Geiser, zou ik voor een Truma Gasboiler gaan. Gesloten systeem en uit het zicht te monteren.

Link: Truma Boiler BM14 MARINE

Ahh, deze zijn anders dan ik bekeken heb. Specifiek voor in boten. De standaart Truma boilers worden uitsluitend in campers en caravans gemonteerd.
Dan blijven alsnog de nadelen van een boiler tov een geiser bestaan. Maar ik ga toch even op onderzoek uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 09 dec 2013 08:28 #465328

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12209
Voordeel van zo'n boiler lijkt me dat hij ook verkrijgbaar is met een elektrisch element erbij. Als je aan de walstroom hangt hoef je dan geen gas te verstoken voor je warme water. Dat kon nog wel eens veel gas schelen.
Aan de andere kant lijkt een geiser erg logisch... waarom zou je warm water gaan opslaan als je het ook gewoon kunt maken als het nodig is.


Ik vraag me dan af hoe het met het gasverbruik zit. Het vermogen is namelijk wel een groot verschil. Zo'n geiser verstookt zo'n 19 kW, een boiler 1.5 kW.

Die boiler doet er 35 minuten over om 10 liter tot 70 °C te verwarmen, dat kost dus 875 Wh. Daarmee kun je dan zo'n 20 liter water van 35 °C maken.
Een geiser geeft 11 liter water van 35 °C per minuut en dat kost dus 317 Wh/minuut. 20 liter water van 35 °C kost dan zo'n 576 Wh.


Een geiser lijkt dus ook nog eens zuiniger met gas om te gaan... Of klopt mijn berekening ergens niet?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 08:29 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geiser aan boord, 09 dec 2013 08:43 #465334

hen 3, ik denk dat je begint met een aanname van begin water van 0 graden. dat lukt vast niet want dat begint ijs te worden. water in de boot, zeker als er gestookt wordt , zal vaak al in de buurt van 15 graden zijn, ook een aan name.

dat die geiser goedkoper zou stoken komt misschien omdat door de doorstroming het rendement van de warmte overdracht, minder de schoorsteen uit, beter is.

is het niet ook zo dat er in de hr ketels geen boiler meer zit om die zelfde reden. wel eens wat gehoord, ik heb geen verwarming hier in mijn huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl