Retourbrandstof gaat niet door de verstuivers en kan ze dus ook niet koelen, is ook niet nodig trouwens.
Cycloonwerking is in feite een versneld bezinkingsproces waarbij de centrifugaalkracht het verschil in soortelijk gewicht (SG) tussen water (1 kg/dm³) en dieselolie (0.84 kg/dm³) verhoogt.
Bezinking is een product van verschil in SG en verblijfstijd.
De verblijfstijd in een tank is weken, maanden, jaren, die in een Racor/Separ filter (stel 0.5 ltr filterinhoud met 2.5 ltr/min) is 12 seconden - orde van grootte uiteraard.
Centrifugaalkracht F is mv²/R. Bowldiameter ca 9 cm max, R is 0.045m.
Hoe snel draait de diesel in het filter? 1 keer per seconde? maximaal, meer zal het niet zijn met een lagedrukpompaandrijving van 2.5 ltr/min.
Snelheid aan de omtrek is dan ongeveer 0.28 m/sec. Dus v²/R is ongeveer 1,74.
Ofwel: bezinksnelheid in het filter in 12 seconden is hetzelfde als 21 seconden in de tank - dit alles al uiterst optimistisch gerekend, en ik neem aan dat iedereen snapt dat zijn brandstof langer dan 21 seconden in de tank heeft gezeten voor de motor het opslurpt.
Het papiertje bij mijn Racor filter heeft het ook helemaal niet over minimum flow trouwens.
Kortom: cycloonwerking van dit soort filters is een illusie, vandaar ook dat de officiele apparaten tussen de 8500 en 16000 omw/min maken.
Overigens: Racor en Separ filters zijn wel de beste die voor ons soort bootjes bruikbaar zijn. De "turbineschoepjes" die zichtbaar zijn, zijn voor coalescing, dat is het samenvoegen van kleine waterdruppels tot grotere, die makkelijker afscheiden.
En ook nooit uit het onderste van de tank zuigen: als je een keer rotzooi bunkert is het veel goedkoper om het van het laagste punt af te tappen (kan je nog zien wat het is ook, en bovendien nog vòòrdat het in je systeem zit) dan er dure filterelementen aan te besteden op een moment dat meestal heel slecht uitkomt.
En diesel uit de wegpomp zit biocide in: zeker weten.
Aad