Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ?

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 17:20 #475973

Ik heb het hier al eens eerder gezegd, onderuit de dieseltank zuigen, ik zweer er bij. Dat met de gedachte dat troep en water zich juist daar verzamelt. Laagste punt bij de aanzuig dus. Onderweg naar de motor moet dat wel afgevangen worden uiteraard. Mijn vorige boot was een aluminium Koopmans bij Huisman gebouwd. Die had dit systeem en ik kopieer dit nu op mijn nieuwe boot. En ik heb wat bagger getankt, zelfs vanuit oude drums met een handpomp. Ik ben ook nog nooit bij een wegstation wezen tanken. Wat een armoe, dat gesjouw met een jerrycan. Onderstaand schetsje zoals ik het installeer. Ik kan HPV's redenatie dus goed volgen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 17:24 door Noballast. Reden: Link hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 18:03 #475994

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
ik heb uiteindelijk ook gekozen voor de aansluiting helemaal onderin de tank. Ben gevallen voor het argument dat je dan de rotzooi je filter in jaagt ipv als voedingsbodem rond laat dobberen.

Wel een extra waterscheider geplaats voor het combi-grof filter/waterscheider filter. Dat dan weer wel......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 18:31 #476026

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
@ noballast: klopt het dat die retourleiding niet helemaal naar de tank loopt? Misschien ook wat lastig met twee tanks
@ koko: Extra waterscheider zou idd ook nog kunnen, of duo filters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 18:38 #476033

HPV schreef :
@ noballast: klopt het dat die retourleiding niet helemaal naar de tank loopt? Misschien ook wat lastig met twee tanks
Klopt, loopt terug naar tussentankje/waterscheider/rommelverzamelaar. Bedoeling is wel dat hier met regelmaat een kleinbeetje diesel wordt afgetapt om de kwaliteit te controleren en eventuele rommel af te voeren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 20:19 #476106

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Als je een systeem kiest zoals Eric dat tekent, zou het dan ook mogelijk zijn om een soort mangat helemaal onderin de tank aan te brengen?
Dan hoef je niets af te tappen (dat doet mn Delphi filter wel), maar je kan wel eens in de zoveel tijd goed bij de slurry die zich onderin verzameld. Natuurlijk wel eerst de diesel opstoken of aftappen.
Kan je zo'n mangat maken zonder dat het gaat lekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 20:24 #476110

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Ja hoor. Mangat krijg je zonder probleem dicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 20:42 #476118

Zoals Erik zegt is betrouwbaar en goed/eenvoudig te onderhouden: sump beker onderin de tank en de afvoerleiding bovenin die sump. Ik heb een grote 1200 l stalen tank in m'n woonschip en deze zo omgebouwd. Onderin de sump een grote 3/4" kogelafsluiter zodat ook vaste deeltjes mee afgetapt kunnen worden door deze afsluiter eens peer jaar vol open te zetten.
Als het echt een keer mis gaat (bacteriën) dan nog een flink mangat (waar ik in kan kruipen - is geen hobbie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 20:48 #476123

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Bedenk wel dat er een verschil bestaat tussen een stabiel (statisch) liggend woonschip en een slingerend jacht. Vraag me af of zo'n sump voldoende is op een slingerend schip, je krijgt toch dat de brandstof gaat klotsen en met water/vuil gaat mengen. Dat is namelijk de hoofdreden waarom het zo vaak fout gaat met jachten in de zomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 20:57 #476127

Ik heb een 1600 liter tank op mijn zeilboot. Die ik ook met een bezinkputje schoon houd, vanuit die tank gaat het naar een dagtank van 100 liter (dat is al groter als wat de meeste zeilboten hebben), en die word ook schoon gehouden door een bezinkputje met afsluiter.

Telkens als ik getankt heb, of als ik een tijd niet gevaren heb, dan gaat het kraantje even open om te checken op water. Mijn vuldoppen lekken gegarandeerd niet, en ik heb ook nog eens een afsluiter in de vulleiding zitten (om diesel diefstal te voorkomen), dus als er toch water door die dop komt, dan houd de afsluiter het tegen.

Alles met elkaar, grote tanks op een boot die als thuiswater de Noord Atlantische oceaan heeft. Werkt fantastisch, en kost veel minder dan een waterafscheider.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 20:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 jan 2014 23:09 #476152

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Wallaby schreef :
Bedenk wel dat er een verschil bestaat tussen een stabiel (statisch) liggend woonschip en een slingerend jacht. Vraag me af of zo'n sump voldoende is op een slingerend schip, je krijgt toch dat de brandstof gaat klotsen en met water/vuil gaat mengen. Dat is namelijk de hoofdreden waarom het zo vaak fout gaat met jachten in de zomer.
De bedoeling is natuurlijk dat je af en toe het reservoir laat leeglopen / schoonmaakt. Dat doe je toch ook met je filter? Die troep moet wel weg natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 jan 2014 00:49 #476156

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Wallaby schreef :
Bedenk wel dat er een verschil bestaat tussen een stabiel (statisch) liggend woonschip en een slingerend jacht. Vraag me af of zo'n sump voldoende is op een slingerend schip, je krijgt toch dat de brandstof gaat klotsen en met water/vuil gaat mengen. Dat is namelijk de hoofdreden waarom het zo vaak fout gaat met jachten in de zomer.

Volledig mee eens. Volgens mij is de enige juiste wijze om de brandstof door een water-separator/filter te laten gaan. Google eens op "Racor"


Laatst bewerkt: 14 jan 2014 00:50 door CeesH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 jan 2014 07:06 #476179

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Per definitie en in principe mooie oplossingen maar in een 32ft zeiljacht toch wel wat overdone ben ik bang :lol:
Maar dat er meer zijn die het principe aanhangen dat rotzooi zich niet moet kunnen verzamelen op een plek waar je er lastig bij kunt sterkt me in het idee dat ik de tank beter kan aanpassen. En dan lijkt me een extra mogelijkheid om onderuit te zuigen indien gewenst geen gekke verbetering. Vaar je dan eens lekker met rustig weer of desnoods in de haven dan zou je de tank kunnen "spoelen", en onder normale omstandigheden laat je m lekker boven uit zuigen. Kwestie van een afsluitertje en T stuk op de aansluiting naar de tank.

Onderaansluiting zal niet zo moeilijk te realiseren zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 jan 2014 07:35 #476187

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Hm, zou natuurlijk ook de aanzuigbuis die er nu zit kunnen verlengen tot op de bodem met eventueel een soort groffilter eromheen tegen eventueel aanwezige harde delen...zoiets. T-stukje op de bodem met 1 kant naar t laagste punt verlengen...denkdenk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 12 mrt 2014 12:32 #495083

In moderne dieselbrandstof zit geen zwavel meer, aan de diesel van tegenwoordig wordt wel een deel bio-brandstof toegevoegd.
Door het gemis van de zwavel is de kans op bacterie-besmetting/groei toegenomen en daar komt nog bij dat de bio toevoeging hygroscopisch is (neemt water op) waardoor er altijd water in de diesel aanwezig is.
Vooral water, eventueel aanwezig bezinksel en de juiste temperatuur zijn een prima leefomgeving / voedingsbodem voor de dieselbacterie.
Vroeger kon men volstaan door de brandstof iets boven het bezinksel aan te zuigen en het bezinksel zelf periodiek te verwijderen.
Gezien de kwetsbaarheid van de moderne dieselbrandstof door besmetting met de beruchte dieselbacterie is het gewenst om het verzamelen van drap, water of andere zooi onderin de brandstoftank zoveel mogelijk te voorkomen.
Dus niet meer op de ouderwetse manier een paar centimeter boven de bodem van de tank aanzuigen maar op het diepste punt aanzuigen zodat er zich geen water of andere ongewenste zooi in de brandstoftank kan ophopen.
Uiteraard moet er wel een grofvuilfilter / waterafscheider in het brandstofsysteem aanwezig zijn die regelmatig wordt onderhouden / afgetapt.
Racor- en Separfilters (eerder getoonde plaatje) zijn geweldig en zou ik een ieder aanraden maar dan moet je schip wel zijn uitgerust met een motor die genoeg flow in het brandstofsysteem veroorzaakt want die filters werken op basis van het cycloon principe.
Op de meeste zeilboten kom je motoren met een flinke brandstofflow over het algemeen niet tegen.
Heb je een motor met genoeg flow dan is het ook verstandig om de warme retourbrandstof niet naar de hoofdbrandstoftank terug te voeren want dan warm je de inhoud van de tank op en dat vindt de dieselbacterie ook weer prettig.
Kleine dieselmotoren hebben meestal een lekleiding die in de volksmond ook retourleiding wordt genoemd maar daar komen geen grote hoeveelheden warme brandstof door retour dus is de opwarming van de brandstofvoorraad in de hoofdtank te verwaarlozen.
Voeg bij elke tankbeurt ook een biocide aan de brandstof toe.

Ed
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014 14:46 door Worteltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 12 mrt 2014 15:02 #495118

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
En dan mijn stampertje.

Die heeft helemaal geen lekleiding.

Bovendien maar 23pk, die ik ook nog eens zelden gebruik. Dat wordt helemaal niks met zo'n cycloon water afscheider.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 12 mrt 2014 20:41 #495203

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
grof geschat lijkt er iets van 10 liter diesel per minuut te worden rondgepompt bij mijn vp2002. geen idee of dat flow genoeg is voor het geplaatste separ filter maar gezien de zwarte aanslag gebeurt er in ieder geval wel iets. Overigens paar weken geleden de aanzuigbuis in de tank doorgehaald en er een T stuk tussen gezet. heb nu twee aanzuigpunten tot op de bodem. mocht er iets in de tank komen wordt het nu in ieder geval naar het filter getransporteerd.
Nu de bestaande diesel nog opsouperen en overgaan op GTL, zal t allicht beter gaan en denkelijk ook voor de kachel prettiger werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 12 mrt 2014 21:31 #495220

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bacterien (schimmels?) hadden we in de zeevaart 20 jaar geleden al, met volop zwavel in de diesel en géén biobrandstof erin. Na installatie van een (grote, zware) magneet in de bunkerleiding was het probleem opgelost.
De beestjes (of plantjes) leven op het grensvlak tussen olie en water en zetten olie om in alcohol en water, dus als het proces begonnen is produceren ze hun eigen water.

Bio brandstoffen zijn ook zonder bacterien al minder houdbaar, ze "bederven" (verouderen) gewoon sneller zonder dat dit direct door bacteriebesmetting hoeft te komen.

En vergeet alsjeblieft het "cyclooneffect" van Racor- of Separ filters: zelfs met een grote motor eraan is de cycloonwerking nihil en verwaarloosbaar.
Op grote schepen gaat de brandstof door een brandstofseparator: dat is een centrifuge waar de brandstof door een bowl (20 à 50 cm dia, afhankelijk van de capaciteit) met een platenpakket wordt geleid. Dit geheel wordt door een (potige) elektromotor aangedreven en maakt zo'n 8500 omw/min. Zelfs dan zijn er nog een aantal kritische afstellingen nodig om dit geheel goed te laten functioneren.

Ik heb zelf een Racor filter, de cloe ervan is dat je het element snel kunt wisselen zonder gereedschap en geknoei, en dat het ding een hoop water kan bergen voor het doorgestuurd wordt naar de motor.
De waterafscheiding wordt door het Aquabloc filterelement gedaan. Deze zijn verkrijgbaar in 3, 10 en 30 micron uitvoering. De elementen zijn redelijk goedkoop, het filter zelf niet: je kan er bijna 9 Delphi filters voor kopen.

De retourleiding op de brandstofpomp van een dieselmotor is precies wat het woord zegt. Functie is niet afvoeren van lekolie, die zou gewoon naar de brandstofpomp terug kunnen en daar is geen aparte leiding naar de tank voor nodig.
Functie is het koelen van de brandstofpomp: die genereert flink wat warmte en het brandstofverbruik van de motor is niet voldoende om dit af te voeren.

En bij mijn weten: brandstof van de reguliere tankstations heeft standaard al een biocidetoevoeging: de oliemaatschappijen zijn ook niet gek.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 mrt 2014 13:41 #495384

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Dieselpompje 2,5 ltr/min. Laat regelmatig de brandstof rond pompen door het Separ filter, met deze flow werkt de cycloon prima!
Laatst bewerkt: 13 mrt 2014 17:58 door popye. Reden: fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 mrt 2014 13:42 #495385

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Dieselpompje 2,5 ltr/min. Laat regelmatig de brandstof rond pompen door het Separ filter, met deze flow werkt de cycloon prima! MOET DUS 2.5 ltr. PER MINUUT ZIJN>= 150 ltr./uur

Bijlage IMG_0723.JPG niet gevonden

Laatst bewerkt: 13 mrt 2014 17:55 door popye. Reden: fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 mrt 2014 15:07 #495395

  • sst
  • sst's Profielfoto
Wat gebeurt er als de cycloon vol raakt?
De dieselbacterie kan zich redelijk snel vermeerderen.
En wat gebeurt er als de bacterie zich nestelt in de cycloon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 13 mrt 2014 17:41 #495443

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
als een cycloonfilter 2,5 liter vloeistof per uur krijgt heb je dus bijna geen stroming. Zal de cyclonfunctie daarom denkelijk verder geen effect sorteren op de filterwerking, maar het filterpatroon en de waterafscheider werken natuurlijk wel.

en als de ballon vol is moet je de beestjes uitlaten he
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 mrt 2014 06:53 #495576

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
ókee, 2,5 ltr per minuut is aanzienlijk meer.
Maar: Hoe constateer je dat het cycloonfilter werkt? Heb zelf zo'n separfilter maar alleen maar gezien dat vuil zich erin verzamelt, tevens in het papier filter en dat vocht onderin terecht komt, maar ik heb nooit kunnen ontdekken dat er iets van een draaikolk ofzo in werd gevormd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 mrt 2014 07:44 #495589

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Een draaikolk ga je met geringe flow niet zien. Maar het water wordt wel verwijderd en kan je aftappen. Vuil in je filter wijst op verontreinigde tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 14 mrt 2014 08:10 #495598

@Aad,
Behalve de brandstofpomp worden ook de verstuivers gekoeld met de retourbrandstof.
De Separ- en Racorfilters zijn gecombineerde grofvuil, waterafscheiders en het cycloonprincipe is een onderdeel waarop de werking van deze filters berust.
Zonder (of onvoldoende) flow zal het filter nog steeds zijn werk doen maar dan mis je juist dat deel van de filterwerking waarvoor ze zijn ontworpen en juist zo gewaardeerd worden.
Zoek de specs (o.a. de minimale doorstroom) er maar eens op na.

De omloopsnelheid van dieselbrandstof bij het wegverkeer is dermate hoog dat het toevoegen van een biocide daar zelden wordt toegepast en zeker niet door de oliemaatschappijen er standaard wordt aan toegevoegd.
Bij machines die incidenteel gebruikt worden of voertuigen die regelmatig langdurig stilstaan (bv defensie) wordt een biocide aangeraden en ook toegepast.
Overigens bestaan er meerdere soorten bacteriën die onze dieselbrandstof bedreigen en die jij noemt is daar slechts 1 van.
De bacterie die het meest wordt aangetroffen in een besmet systeem is vooral berucht om zijn zwarte slijmerige afscheiding die binnen no time leidingen en filters verstopt.

Maar terug naar de vraag van de TS want die is denk ik wel beantwoord.
Voorkom dat water, bezinksel etc. zich in de brandstoftank ophoopt dus zuig de brandstof vanaf het laagste punt weg en vang eventuele troep af met een deugdelijke waterafscheider /grofvuilfilter.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2014 08:12 door Worteltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 16 mrt 2014 22:33 #496298

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Retourbrandstof gaat niet door de verstuivers en kan ze dus ook niet koelen, is ook niet nodig trouwens.

Cycloonwerking is in feite een versneld bezinkingsproces waarbij de centrifugaalkracht het verschil in soortelijk gewicht (SG) tussen water (1 kg/dm³) en dieselolie (0.84 kg/dm³) verhoogt.
Bezinking is een product van verschil in SG en verblijfstijd.
De verblijfstijd in een tank is weken, maanden, jaren, die in een Racor/Separ filter (stel 0.5 ltr filterinhoud met 2.5 ltr/min) is 12 seconden - orde van grootte uiteraard.
Centrifugaalkracht F is mv²/R. Bowldiameter ca 9 cm max, R is 0.045m.
Hoe snel draait de diesel in het filter? 1 keer per seconde? maximaal, meer zal het niet zijn met een lagedrukpompaandrijving van 2.5 ltr/min.
Snelheid aan de omtrek is dan ongeveer 0.28 m/sec. Dus v²/R is ongeveer 1,74.
Ofwel: bezinksnelheid in het filter in 12 seconden is hetzelfde als 21 seconden in de tank - dit alles al uiterst optimistisch gerekend, en ik neem aan dat iedereen snapt dat zijn brandstof langer dan 21 seconden in de tank heeft gezeten voor de motor het opslurpt.

Het papiertje bij mijn Racor filter heeft het ook helemaal niet over minimum flow trouwens.
Kortom: cycloonwerking van dit soort filters is een illusie, vandaar ook dat de officiele apparaten tussen de 8500 en 16000 omw/min maken.
Overigens: Racor en Separ filters zijn wel de beste die voor ons soort bootjes bruikbaar zijn. De "turbineschoepjes" die zichtbaar zijn, zijn voor coalescing, dat is het samenvoegen van kleine waterdruppels tot grotere, die makkelijker afscheiden.

En ook nooit uit het onderste van de tank zuigen: als je een keer rotzooi bunkert is het veel goedkoper om het van het laagste punt af te tappen (kan je nog zien wat het is ook, en bovendien nog vòòrdat het in je systeem zit) dan er dure filterelementen aan te besteden op een moment dat meestal heel slecht uitkomt.

En diesel uit de wegpomp zit biocide in: zeker weten.

Aad
Laatst bewerkt: 16 mrt 2014 22:38 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl