Aad77 schreef :
Retourbrandstof gaat niet door de verstuivers en kan ze dus ook niet koelen, is ook niet nodig trouwens.
Daar heb je gelijk in, ik had aan moeten geven dat de verstuivernaald met de de lekbrandstof gesmeerd wordt.
Maar dat neemt niet weg dat daardoor de retourbrandstof behoorlijk opgewarmd wordt.
M.b.t. de Racor- en Separfilters lopen dan de meningen over de cycloonwerking uiteen maar ik heb liever enige verontreiniging zichtbaar in het filter, die ik simpel kan aftappen, dan onder in de tank waar ik er geen zicht en weet van heb waardoor een eventuele besmetting met een dieselbacterie uit de hand kan lopen.
Uiteraard lijkt het me wel verstandig om in het laagste gedeelte van de tank ook een aftapmogelijkheid te hebben om eventuele verontreinigingen die door een foutje bij het tanken zijn meegekomen, af te tappen.
Als er geen bezinksel, water of andere zooi zich in de brandstoftank kan ophopen dan voorkom je daarmee bacteriegroei doordat er geen voedingsbodem voor de bacterie aanwezig is.
Gezien het grote aantal problemen door bacteriƫn in dieselbrandstof vertrouw ik er niet op dat de brandstofmaatschappijen een afdoende hoeveelheid biocide aan de diesel toevoegen en voeg er zelf Grotamar aan toe.