Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ?

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 17 mrt 2014 08:11 #496334

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Sorry, F is in N, niet in kg.
Dus bij bovenstaande aannames wordt 1 kg in het filter 1.17kg.
Dus wat het filter"cycloon" afscheidt in 12 sec. gebeurt buiten het filter (in de tank dus) in 14 sec.
Er spelen nog meer factoren een rol, zoals viscositeit, maar die zullen hier geen dramatische verschillen geven.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 19 mrt 2014 09:24 #497077

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Aad, dank voor de toelichting, leuke rekenvoorbeelden. Maar 1 ding vind ik nog steeds bezwaarlijk en dat is het vasthouden aan het principe dat je niet wilt weten dat je rotzooi in je tank hebt. (tenzij je dat kunt zien maar dat kan ik niet)
Ik weet dus niet of ik rotzooi tank. Wel heb ik een trechter met een waterfilter erin, (diesel erdoor en water niet) maar daar houdt het op. Als ik water (waarschijnlijk voornamelijk condens)in mijn tank heb wil ik het beslist niet in de tank laten maar naar het separ filter transporteren. Daar kan ik wel zien of er iets aan de hand is en eventueel aftappen, en dat valt onder regulier onderhoud en inspectie.

Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 19 mrt 2014 21:36 #497285

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Tsja, of je geen rotzooi tankt weet je eigenlijk nooit helemaal zeker, maar je kan wel het risico beperken. Tankstations met een grote tot redelijke omzet geven weinig risico. Het meest verdacht zijn de bovengrondse tanks in jachthavens die weinig gebruikt worden. Als je daar echt moet tanken kan je eerst in jerrycans tanken en overgieten, dan heb je enige controle (vooropgesteld dat het niet om 1000 liter gaat natuurlijk), en nog beter is wachten tot iemand anders getankt heeft en daarachter aansluiten. Nog een "hybride" oplossing: als er water meekomt is dit waarschijnlijk in het begin van tanken, dus eerst een jerrycan vullen en daarna pas het pistool in de tank hangen heeft twee voordelen: je kan in de jerrycan zien dat er rommel in zit, en waarschijnlijk is de brandstof na het vullen van de jerrycan redelijk schoon (geen garantie overigens).

Buiten dat moet je een mogelijkheid hebben om "het onderste uit de kan (tank) te halen". Het meest logisch is dat dit een aftap is en de motorzuig wat hoger zit - nogmaals: een groenteblikje is beduidend goedkoper dan een Delphi, Separ of Racor element. Anderzijds: de beste uitvoering en de bestaande uitvoering zijn helaas niet altijd dezelfde, maar naar mijn mening is het noodzakelijk dat er een aansluiting op het diepste punt van de tank zit - als dat de enige is moet het maar naar het filter, maar in dat geval moet je gewoon een stuk kieskeuriger zijn met het kiezen van je tanklocaties en -procedures.

Ikzelf ben dus kieskeurig met bunkeren, heb een RVS tank met waterzak onderin met aftap, motor zuigt uit het bovendeel van de waterzak.
De tank staat regelmatig driekwart leeg de hele winter, en ik heb nog nooit een spoor water, laat staan bacterienprobleem gehad.
(Oei, gauw afkloppen op ongeverfd hout - ik ben niet bijgelovig maar je kan nooit weten...)

En natuurlijk, zoals eerder genoemd in dit draadje: zorgen dat er geen water via tankdop of -ontluchting binnen kan komen.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 19 mrt 2014 22:11 #497291

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Gewoon bij het halfjaarlijks onderhoud van de motor de brandstoftank op het diepste punt afzuigen met een vacuumpomp. Ik heb dat 4 jaar geleden gedaan op onze nieuwe (2e hands boot) van 2002 en ik zag de eerste keer een hoop zwarte rommel door de afsluigslang van de vacuumpomp gaan.
Daarna altijd anti biocide middel toegevoegd en nooit meer iets aangetroffen.
Filters dus ook niet meer vervangen, er valt niets te filteren. Wel tanken bij een wegstation!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 06:53 #497322

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
het is voor elke boot weer anders natuurlijk. Ik heb ook een tijd gedacht dat het zwarte polyethyleen? van de tank aan het oplosen was omdat er een zwarte waas in de diesel kwam. Ik tank al jaren snelwegdiesel maar toch is er altijd wel iets in de tank dat ik er liever niet heb. het zijn erg kleine hoeveelheden die makkelijk in het filter passen dus ik ben niet bang dat er iets gaat verstoppen. Verder dus tanken via die trechter als ik ergens uit de slang moet tanken (werkt echt!), en ik ga over op zoveel mogelijk bio-loze brandstof, Vpower of GTL.
Zal de kachel ook wel leuk vinden.
Overigens: wellicht iets om een drukmeter over het filter te plaatsen, dan kan je mogelijk vroegtijdig zien of er vervuiling optreedt.
HM...NIEUW DRAADJE?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 07:16 #497329

Faran schreef :
Gewoon bij het halfjaarlijks onderhoud van de motor de brandstoftank op het diepste punt afzuigen met een vacuumpomp. Ik heb dat 4 jaar geleden gedaan op onze nieuwe (2e hands boot) van 2002 en ik zag de eerste keer een hoop zwarte rommel door de afsluigslang van de vacuumpomp gaan.
Daarna altijd anti biocide middel toegevoegd en nooit meer iets aangetroffen.
Filters dus ook niet meer vervangen, er valt niets te filteren. Wel tanken bij een wegstation!

Welk spulleke voeg je dan toe Faran, en in welke hoeveelheden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 07:44 #497340

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik gebruik Startron. Dosering 25 ml op 100 liter diesel.

www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../product.aspx?link=1
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 07:56 #497344

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik gebruik al jaren het volgende middel. Je komt er bijna niet meer onderuit om regelmatig je tank schoon te maken en een biocid ( 20 ml op 100 ltr brandstof) toe te voegen met de huidige boidiesel. Alle veranderingen zijn nu eenmaal niet altijd ook verbeteringen. B) B)

Bijlage diesleboicid.JPG niet gevonden

Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 07:57 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 18:14 #497559

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Overigens: wellicht iets om een drukmeter over het filter te plaatsen, dan kan je mogelijk vroegtijdig zien of er vervuiling optreedt.
Zie foto, filter met vacuum meter aan zuigkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 18:14 #497560

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Overigens: wellicht iets om een drukmeter over het filter te plaatsen, dan kan je mogelijk vroegtijdig zien of er vervuiling optreedt.
Zie foto, filter met vacuum meter aan zuigkant.
C:\fakepath\IMG_0722.JPG
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 20 mrt 2014 18:31 #497567

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ik heb zo'n vacuummmeter in de zuigzijde na het groffilter zitten. Helemaal tevreden ben ik er niet mee, want lichte vervuiling zie je niet op dit soort meters, waar de volledige uitslag overeenkomt met absoluut vacuum.

Bijlage vacuummeter.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 20 mrt 2014 18:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 21 mrt 2014 07:29 #497699

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
hoeft toch geen vacuum meter te zijn? kan toch met elke drukmeter omdat je drukverschil over het filter kunt meten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom niet onderuit dieseltank zuigen ? 21 mrt 2014 09:41 #497761

Aad77 schreef :
Retourbrandstof gaat niet door de verstuivers en kan ze dus ook niet koelen, is ook niet nodig trouwens.
Daar heb je gelijk in, ik had aan moeten geven dat de verstuivernaald met de de lekbrandstof gesmeerd wordt.
Maar dat neemt niet weg dat daardoor de retourbrandstof behoorlijk opgewarmd wordt.

M.b.t. de Racor- en Separfilters lopen dan de meningen over de cycloonwerking uiteen maar ik heb liever enige verontreiniging zichtbaar in het filter, die ik simpel kan aftappen, dan onder in de tank waar ik er geen zicht en weet van heb waardoor een eventuele besmetting met een dieselbacterie uit de hand kan lopen.
Uiteraard lijkt het me wel verstandig om in het laagste gedeelte van de tank ook een aftapmogelijkheid te hebben om eventuele verontreinigingen die door een foutje bij het tanken zijn meegekomen, af te tappen.
Als er geen bezinksel, water of andere zooi zich in de brandstoftank kan ophopen dan voorkom je daarmee bacteriegroei doordat er geen voedingsbodem voor de bacterie aanwezig is.
Gezien het grote aantal problemen door bacteriƫn in dieselbrandstof vertrouw ik er niet op dat de brandstofmaatschappijen een afdoende hoeveelheid biocide aan de diesel toevoegen en voeg er zelf Grotamar aan toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl