Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diesel Kachel

Diesel Kachel 25 okt 2014 14:56 #563517

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Vandaag eens mezelf in de kachel verdiept, niet dat ik hem echt nodig heb.. maar hij zit toch op de boot en voor een koude klusdag misschien best aangenaam.

De kachel heeft al jaren niet gebrand, ik heb ook geen flauw idee wat voor type e.d het is. En of hoe deze werkt.

In eerste instantie deed hij niks, enkel de fan draaide.. na het pompjhe bewerkt te hebben kreeg ik een "hartslag" tik, tik, tik... maar meer niet.
Na wat rommelen en diverse pogingen ontstak er plotseling iets..en een berg rook bij de onderkant van de kachel, bij de uitlaat zeg maar.. best geschrokken snel alles dichtgedraaid en uitgezet.. Want hoe werkt zo een kachel nou exact? EN als het mis gaat is dan de stroom eraf (en diesel dicht, maar zit toch iets in de leidingen..)voldoende of kan er iets door blijven branden?

En hoe nu verder? Beetje rook niet erg aan de onderkant na jaren en logisch na lange stilstand of..?
Bijlagen:
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 15:04 #563521

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het tikken is het plunjerpompje of membraanpompje, het ligt er maar net aan welk systeem je hebt. Ik zou de kachel gewoon maar eens een paar uurtjes laten branden en er kan maar weinig fout gaan in principe. :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 15:22 #563527

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Dat tikken begreep ik al, want eerst tikte hij niet ;)

Maar toen hij uiteindelijk aansloeg en ik de rook eruit zag spuiten aan de onderzijde heb ik hem snel uitgezet.. Ik weet niet of dit normaal is?
En is stroom eraf voldoende om brand te voorkomen? Zoals gezegd ik ben helemaal nieuw met deze kachels.. Durf hem eigenlijk niet opnieuw te ontsteken zonder dat ik begrijp wat er precies gebeurt
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:03 #563549

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Wellicht dat het merk en type de kenners je verder op weg kunnen helpen. Nu is het een beetje gokken, waar jij geheel terecht niet op zit te wachten.
Wat extra foto's willen ook wel helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:16 #563551

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Dat roken is zeker niet abnormaal en al zeker niet als hij zolang niets gedaan heeft. Bereid je er trouwens maar op voor dat hij na het geforceerd afsluiten nog meer zal roken als je hem weer aanzet. Als het een dikke witte walm is, betekent dat dat de gloeispiraal de brandstof wel opwarmt maar nog niet ontstoken krijgt. Als hij effectief brandt, zal de walm normaal langzaam minderen. Je hoort het trouwens ook wel wanneer hij brandt dan maakt hij normaal een zacht bulderend geluid. (ik weet het zacht bulderen klinkt tegengesteld maar ik kan dat geluid niet anders omschrijven). Als je dat geluid niet hoort en hij blijft een dikke witte walm uitstoten, dan zal je de gloeispiraal moeten vervangen. Wat ook wel eens wil helpen om hem beter te doen aanslaan, is de motor laten draaien tijdens het opstarten. Dan krijgt hij net iets meer spanning waardoor de spiraal beter gloeit. De hogere temperatuur van de spiraal doet de brandstof makkelijker branden. Overweeg ook om petroleum (kerosine) als brandstof te gebruiken ipv diesel. Dit onsteekt makkelijker, heeft alleen iets minder calorische waarde, maw wordt iets minder heet.
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 16:17 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:29 #563560

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Misschien overdreven, maar voor de duidelijkheid hij rookt niet aan einde uitlaat buiten, maar binnen waar de uitlaat begint bij de kachel, plofte daar zeg maar, alsof geiser aanslaat. Maar dat zal normaal zijn na zo een lange stilstand? Gelijk uitgezet en bleef nog wat na walmen, blauwige rook.
Wel was het ventilatortje (waarvan ik het maar een onzinnig ding vond) om de motorruimte te ventileren nu ineens erg handig :whistle:

Het merk en type weet ik zoals gezegd niet, zit geen plaatje op.. Kom er ook vrij lastig bij, heb alleen de foto welke in de bijlage zit.
Ik had wel wal stroom aangesloten, maar dit zorgt natuurlijk niet voor hogere spanning.

Maar stroom eraf is voldoende om erger te voorkomen?

Als ik petroleum wil gaan branden dan moet ik hier weer aparte tank voor inbouwen, is nu aangesloten op de hoofd brandstof tank.
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:41 #563570

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Dan brandt hij maar moet je misschien de aansluiting van de uitlaat aan de brander controleren. Het kan natuurlijk ook zijn dat de uitlaat vlak na de kachel wat vettig is of dat er ergens een stuk plastic of zo op ligt wat de rook veroorzaakt. Uitschakelen door de stroom te onderbreken zou ik enkel doen in geval van nood. als je hem op de normale manier uitschakelt brandt hij nl nog enige tijd na, hij verbrandt dan de nog in de branderruimte aanwezige brandstof. Als hij brandt en de rook is niet al te erg, zou ik hem eens een tijdje laten werken. Je geeft aan dat je een motorruimte-ventilator hebt, zet die dus aan om de rook te evacueren. Als hij echt lang blijft roken (langer dan 5 minuten zonder dat je merkt dat het mindert) is er iets mis en zou ik hem eens wegbrengen voor nazicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:44 #563573

Rook zou toch ook door de uitlaat afgevoerd moeten worden, mogelijk is de uitlaat ergens verstopt?
Anders gewoon lekker laten roken en kijken of hij verder wel goed doorstart.
Van rook gaat echt niet snel iets vreselijk mis verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 16:50 #563578

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
alweereengijp schreef :
Rook zou toch ook door de uitlaat afgevoerd moeten worden, mogelijk is de uitlaat ergens verstopt?
Anders gewoon lekker laten roken en kijken of hij verder wel goed doorstart.
Van rook gaat echt niet snel iets vreselijk mis verder.
Inderdaad, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Mogelijk is de slang verstopt als er enkel rook uit de aansluiting komt en niet aan het uiteinde. Is niet verwonderlijk als het ding zoveel jaar stilligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 17:04 #563586

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Het leek op een "plof", misschien dat er wat rook uit zo een ontbrandingskamer kan ontsnappen bij eerste ontbranding na lange tijd? Of zeg ik nu iets doms?

Het uitzetten van de kachel kan toch alleen maar door de stroom uit te schakelen? Ik bedoel dan de schakelaar op het instrumenten boord weer induwen(uittrekken is aan). Verder heb ik geen kachel schakelaars of instellingen, dus weet ook niet hoe warm deze word en schakelt hij dan ook zelf uit?

Hoe kom ik erachter of de uitlaat verstopt zit? Niet bepaald makkelijk rechte pijp...zoals gezegd kan ik er ook slecht bij... Thuis jheb ik een schoorsteen veeg set maar dat werkt op zwaartekracht :dry: ;)
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 17:07 door Arthur76.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 18:17 #563638

Als er uit de uitlaat buiten geen rook komt en binnen overdadig dan kan ik me voorstellen dat of de slang niet goed aan de kachel zit of dat de afvoer ergens knijp loopt. Al buiten gekeken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 18:22 #563643

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Nee, morgen verder.. Zoals gezegd zag ik rook binnen dus gelijk uitgezet, niet buiten gekeken.

Alleen hoe zet ik hem dan correct uit? Lijkt simpel, er is maar 1 knop op het instrumenten boord, aan en uit. Of zie ik iets over het hoofd?

Misschien morgen iets langer laten draaien..kijken of echt brand en of rook uiteindelijk weg trekt..
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 19:35 #563697

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Onderzoek even waar je de dieseltoevoer eventueel kan afsluiten, mocht het toch uit de hand lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 25 okt 2014 19:44 #563702

Als er een demper in de uitlaatslang zit: Die wil ook nog wel eens verroesten/verstoppen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 16:22 #564000

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Middagje aant rommelen geweest, maar nu wel overtuigd dat de gloei spiraal niks ontsteekt. Lekker laten door laten opstarten en laten roken maar niks, enkel veel rook (ook uit de uitlaat).

Gelezen dat als de motor draait dat wel eens wil helpen, maar die is al winter klaar. En om nu elke dag dat je de kachel aan wilt zetten de motor te moeten starten....

Misschien dat iemand durft te zeggen aan de hand van de foto welk type kachel/merk dit is? En is die gloeispiraal te vervangen met de kachel nog in de boot? Of moet ik de hele kachel uitbouwen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 16:42 #564008

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
De gloeispiraal zal je normaal vinden onder dat rechthoekig bakje bovenop de kachel op de foto. Meestal gecombineerd met de injector, maw je vindt hem daar waar de brandstofleiding de kachel ingaat. Brandstofleiding losmaken, elektrische aansluiting losmaken en dan kan je hem uit de kachel schroeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 17:29 #564019

Dat van lopende motor levert een hogere spanning. Kan je ook met een goede acculader bereiken.
Bekabeling naar de kachel ok? bij opstarten gaat er best wat stroom doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 20:54 #564141

Vaak zit er aan zo'n kachel een kabelboom met een multi stekker. Maak di eens los, spuit m in met contactspray en druk m weer terug in het aansluitblok op de kachel zelf. Een paar keer los trekken en weer verbinden maakt de contactjes ook weer beter contact.
Het schip wat ik nu heb was van mijn vader. Bij hem deed de kachel het de laatste jaren ook niet. Na de contacten gereinigd te hebben start de kachel direct de eerste keer elke keer weer.

Gr.
Koentje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 21:02 #564148

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Eens met vipe6

En over het voltage:

Je kan ook een DC-DC step up naar 13,6 volt plaatsen in je 12 volt lijn naar de kachel.
dan krijgt de kachel ongeacht het voltage van het boordnet altijd 13,6 volt of wat je instelt.
Ik heb er nog een paar liggen.
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 21:02 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 26 okt 2014 21:45 #564164

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
Deze oude dieselkachels hebben een hoge startstroo . Deze kan wel richting 20a gaan tijdens het gloeien. Veel kaders halen dat niet en te dunne bedrading geeft, icm oude stekkers, een dusdanige spanningsval dat de kachel niet start. Mijn eberspacher d2l was ook niet te starten zonder dat de motor draai . Ik heb de 2,5mm2 draadjes vervangen door, naar ik me herinner 6mm2 of 10mm . Lekker dik dus.
Hiermee start de kachel probleemloos.

Nieuwere kachels schakelen uit bij te weinig spannin . Mogelijk is die van jou nog niet voorzien van een dergelijk regeling.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 27 okt 2014 07:40 #564230

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
@ mephisto:
heb je een foto van zon ding heb misschien wel interesse.

@Koezt:
welke 2.5 mm2 draden heb je vervangen hiervoor?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 27 okt 2014 08:18 #564248

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
De beide voedingsdraden richting accu. Kachel zit bij mij direct op de accu (en niet op de hoofdschakelaar / schakelpaneel). Dit om de lengte van de bedrading te minimaliseren. Ook weer vanwege de spanningsval in die draden.

DCDC converter van 12 naar 13,6 die een ampere of 20 kan verwerken?
Zal wel een fors ding zijn. Echter niet nodig als je de voedings bedrading verzwaard.
DCDC converter zie ik dan als symptoombestrijding...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 27 okt 2014 08:26 #564252

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Nee dat formaat valt wel mee.
Kwestie van de juiste fet selecteren en juist opstellen.
Ik kan ze tot 125A continu maken en onder de 10x10 cm houden. De Koellichamen vreten het meeste ruimte.

20A is 5x5 cm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 27 okt 2014 10:07 #564315

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wanneer er rook is is er vuur dus heeft de gloeispiraal gewerkt.
Wanneer die niet werkt wordt de brandstoftoevoer na een aantal seconden afgesloten maar heb je wel brandstof de kachel ingespoten
Wanneer de uitlaat gedeeltelijk verstopt is wordt er te weinig verbrandingslucht door de kachel gestuurd en zal de ingespoten brandstof zich niet goed met die lucht vermengen.Ontsteekt dit mengsel wel dan krijg je een ongecontroleerde verbranding met veel rook en een te hoge afvoer temperatuur tot gevolg.
Het veiligheids circuit van de kachel zal dan even later de brandstof toevoer stoppen.
IK zou het in de uitlaat zoeken.
Haal die maar eens los van de kachel en blaas hem door.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 okt 2014 10:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel Kachel 27 okt 2014 10:25 #564322

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Die dingen hebben een geforceerde lucht inlaat.
het kan best zijn dat die motor van de schoep het niet meer doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl