Yellow Boat schreef :
Overigens vergt het meten van vocht in polyester wel de nodige kennis van die amterie.
Anders trek je snel de verkeerde conclusies.
Ze zijn trouwens wel te huur. Hier bijv:http://bouw.tweedehands.net/meetapparatuur/verhuur-te-huur-vochtmeter-osmosemeter-om-zelf-meting-uit-te-voeren.html
Die Caisson vochtmeter uit bovenstaande link heb ik ooit zelf gebruikt op mijn eigen boot, nadat er eerder met een Tramex Skipper was gemeten op een aantal gemarkeerde plekken (met nog steeds eeuwige dank aan Olav Cox).
Met de Caisson bleken metingen op de aangegeven plekken in verhouding goed overeen te komen met die van de Tramex. Waar de Tramex een relatieve hoge uitslag had, had Caisson dat ook. Bij lagere uitlezingen idem dito. Om de vochtigheid te meten in verhouding tot plekken waarvan mag worden aangenomen dat ze redelijk droog zijn (polyester ruim boven de waterlijn of in het interieur bijvoorbeeld) is die Caisson naar mijn idee prima geschikt.
Wat betreft "kennis van de materie":
- je moet jezelf realiseren dat er bij polyester geen absolute vochtpercentages worden gemeten. Los van de pretentie van de fabrikanten moet worden vastgesteld dat de Tramex noch de Caisson dat doen. Je meet verhoudingen. Hoe nat is de ene plek ten opzichte van een andere. Het polyester van een opbouw zal over het algemeen minder vocht bevatten dan het polyester dat onder de waterlijn zit.
- een verhoogd vochtgehalte meten betekent niet dat de boot osmose heeft. Als er geen blazen te zien zijn zou ik me voorlopig geen zorgen maken.
- je kunt makkelijk schrikken van plekken waar zich watertanks, vocht in de bilge of ingelamineerde stalen onderdelen bevinden. Je krijgt dan hoge uitlezingen, waardoor je jezelf niet moet laten misleiden. Hetzelfde geldt voor luchtkasten, die in sommige kajuitboten zitten om enig drijfvermogen te houden bij een volgelopen boot. Als die niet volledig luchtdicht zijn, pompen zich zichzelf soms over een lengte van jaren vol met condenserend lucht waardoor zich aanzienlijke hoeveelheden water kunnen verzamelen.
- bij herhaald meten (als de boot net uit het water is en later als ie een aantal maanden op de wal heeft gestaan) kun je enigszins constateren of de boot wat vocht is kwijtgeraakt.
- als je toch eenmaal zo'n meter in handen hebt is het heel interessant om er even mee rond te lopen en allerlei andere boten op dezelfde werf te meten. Speciaal de roeren...
--
stegman