Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe deze afsluiter winterklaar maken?

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 09:41 #576870

Op mijn boot zit een afsluiter met 3 slang aansluitingen, 1 aanvoer vanaf buiten (zee water), 1 aanvoer uit de watertanks en een afvoer naar de voetpomp. Deze afsluiter zit onder in de boot en kan niet dicht gezet worden. Ik kan kiezen toevoer is zeewater of interne water tank. De afsluiter door spoelen met anti-vries vanuit de watertank is gebeurt. Is de afsluiter dan voldoende beschermd?

Ik denk zelf van wel aangezien er geen zee water in de afsluiter zit, de afsluiter staat op watertank toevoer. Slang los halen en vullen met ant-vries is geen optie omdat de slang/voetpomp onder het watervlak zit.

Zou graag jullie mening willen weten. Ik ben benieuwd.

Bijlage FullSizeRender-1.jpg niet gevonden



Bijlage FullSizeRender-2.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 10:03 #576879

zeilbootje schreef :
Slang los halen en vullen met ant-vries is geen optie omdat de slang/voetpomp onder het watervlak zit.

Zou graag jullie mening willen weten. Ik ben benieuwd.

Wat dat laatste betreft; dat gaat wel degelijk.
Dan moet je gewoon tijdelijk een stuk slang op de afsluiter/pomp zetten dat ruim boven de waterlijn komt. Trechter erop en je kunt met antivries dorspoelen.
En bij het doorspoelen de afsluiter maar half open zetten zodat er ook antivries in de dode ruimte tussen kogel en huis komt.

Heelaas blijven kogelafsluiters altijd wel een probleem als je ze niet helemaal kunt aftappen en de boot in het water blijft.Je weet nl nooit zeker dat ook die dode ruimte die in de meeste kogelafsluiters zit ook met AV gevuld is.
Voor dit soort keuzeschakeling zijn twee klepafsluiters of schuifafsluiters (hebben geen dode ruimte ) op een T-stuk naar de toevoer of op twee huiddoorvoeren beter .

Los daarvan zie ik dat het een rvs kogelafsluiter is( :unsure: ).
Weet wel dat die eigenlijk niet geschikt zijn voor permanente zeewater belasting.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:05 #576910

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4488
Yellow Boat schreef :
Los daarvan zie ik dat het een rvs kogelafsluiter is( :unsure: ).
Weet wel dat die eigenlijk niet geschikt zijn voor permanente zeewater belasting. Ad

Je geeft al aan dat je onzeker bent dat het RVS is, veel messing afsluiters die in de watersport worden verkocht, zijn verchroomd en zien er dan vanaf een afstand uit als RVS. Ze zijn er ook in vorstbestendige uitvoering.

www.saniship.nl/Vorstbestendig...n-messing-verchroomd

Een driewegkraan direkt op de romp lijkt me overigens geen goede zaak.
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 11:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:10 #576913

bovendien loop je een flinke kans op vervuiling van je drinkwater omdat er een gezamenlijk stuk (afsluiter) is met het buitenwater. Aparte afsluiter voor maken!

En waarom kan de afsluiter niet dicht?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:11 #576914

Die 3-weg kraan zit al zo'n 5 jaar op de boot gemonteerd, boot is CE gekeurd, geen problemen met de kraan gehad dus dat zal wel los lopen met mogelijke problemen.

Als ik de 3-weg kraan zet op drinkwater tank toevoer, de drinkwater toevoer is met anti-vries gevuld, vervolgens pomp ik totdat de anti vries uit de kraan komt dan zit die 3-weg kraan gevuld met anti-vries. Vervolgens de kraan een paar keer open (zee water) en dicht (drink water tank) en dan weer door spoelen met anti-vries. Is dat dan niet voldoende?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:12 #576917

Baasklusje schreef :
bovendien loop je een flinke kans op vervuiling van je drinkwater omdat er een gezamenlijk stuk (afsluiter) is met het buitenwater. Aparte afsluiter voor maken!

En waarom kan de afsluiter niet dicht?

Nog nooit echt last van gehad, vervuild drink water. Ik moet dan ook wel zeggen dat de kraan altijd op interne drinkwater stand staat.

En de afsluiter is dicht (vanaf buiten gezien) indien de kraan in stand interne drink water tank staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:36 #576931

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4488
Het vorstprobleem bij kogelkranen is de ruimte buiten de kogel. Om de zaak bij fabricage te kunnen monteren, zit daar een loze ruimte, die in gebruik met vloeistof uit de aangesloten slang wordt gevuld, doorstroming is er niet.
In open en gesloten toestand van de kogelkraan is die loze ruimte afgesloten, bij vorst vriest het huis stuk (ik spreek hier helaas uit ervaring). Daarom wordt aangeraden, de kogelkraan bij overwinteren op het droge halfopen te zetten. Bij overwinteren in het water is het een gok of je voldoende antivries op de juiste plek kunt krijgen. Bij vorstbestendige kogelkranen zit er een aftap op de loze ruimte.




Bijlage kogelkraanmetaftap.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 03 dec 2014 11:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 11:47 #576938

Baasklusje schreef :
bovendien loop je een flinke kans op vervuiling van je drinkwater omdat er een gezamenlijk stuk (afsluiter) is met het buitenwater. Aparte afsluiter voor maken!

En waarom kan de afsluiter niet dicht?

Dit type kogelafsluiter heeft kennelijk een zogenaamde "T-boring".
Daarbij staat er altijd twee aansluitingen open en zijn verbonden:
DEZE

Met een L-boring zou het wel kunnen alleen is dan het gat naar buiten altijd open maar dat lijkt me geen probleem.
Even de pijlen andersom denken ;)
...............................DEZE

Ad
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 11:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 14:41 #576992

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
Drinkwater leegpompen klaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 14:57 #576998

nardus schreef :
Drinkwater leegpompen klaar?
Was dat maar waar. Zeewater kan ook bevriezen hoor.
Weliswaar in de Noordzee pas bij -2 graden maar toch.
Vandaar ook dat zout strooien bij strenge vorst geen zin meer heeft.
Wel is het grappig genoeg zo dat het uit zeewater gevormde ijs géén zout meer bevat.
Ad
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 14:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 15:04 #577003

nardus schreef :
Drinkwater leegpompen klaar?

Dat gaat zeker niet werken. Er blijft altijd wel ergens water in staan dat zou kunnen bevriezen. Als dat toevallig in de afsluiter zit dan heb je pech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 15:07 #577004

Yellow Boat schreef :
Baasklusje schreef :
bovendien loop je een flinke kans op vervuiling van je drinkwater omdat er een gezamenlijk stuk (afsluiter) is met het buitenwater. Aparte afsluiter voor maken!

En waarom kan de afsluiter niet dicht?

Dit type kogelafsluiter heeft kennelijk een zogenaamde "T-boring".
Daarbij staat er altijd twee aansluitingen open en zijn verbonden:
DEZE

Met een L-boring zou het wel kunnen alleen is dan het gat naar buiten altijd open maar dat lijkt me geen probleem.
Even de pijlen andersom denken ;)
...............................DEZE

Ad

Dank je Ad, zo werkt het met deze afsluiter. Of ik pomp water van buiten naar binnen (aparte kraan) en pompen gaat met een voetpompje (die witte op de foto) of ik pomp water uit de interne drinkwater tanks.

De vraag is nu, als de kraan zo staat dat die in verbinding staat met de drinkwater tanks en ik heb anti vries rond gepompt is dat dan voldoende. Of blijft er dan toch nog ergens buiten/zee water in de kraan staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 15:27 #577011

dan blijft er iig buitenwater rond de kogel staan, tussen kogel en huis.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 17:02 #577048

Baasklusje schreef :
dan blijft er iig buitenwater rond de kogel staan, tussen kogel en huis.

Dan is de conclusie dat deze kraan niet vorst bestendig gemaakt kan worden. Want half open gaat natuurlijk niet, kraan op buitenwater stand zetten is geen optie. Tja. wat nu??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 17:42 #577061

zeilbootje schreef :
Baasklusje schreef :
dan blijft er iig buitenwater rond de kogel staan, tussen kogel en huis.

Dan is de conclusie dat deze kraan niet vorst bestendig gemaakt kan worden. Want half open gaat natuurlijk niet, kraan op buitenwater stand zetten is geen optie. Tja. wat nu??

Natuurlijk gaat half open wel.Of , èh , eigenlijk kwart open.
Alleen is dat hier niet de helft van 180 graden maar de helft ven de helft van 180 graden omdat je een driewegafsluiter hebt( een normale kogelafsluiter heeft maar een slag van 90 graden).
Je moet dus de afsluiter net tussen bijv. de derde en de vierde stand op het plaatje zetten en dan wat koelvloeistof er door laten lopen .Dan gaat er heelaas ook wat koelvloeistof naar buiten maar anders wil het niet echt.
Zo komt er echter wel koelvloeistof in de dode ruimte.
Maar helemaal zeker is dat niet omdat je er geen controle op hebt,
Daarom zouden twee aparte aansluitingen met klep- of schuif afsluiters beter zijn dan kogelafsluiters .
Of een driewegafsluiter met aftapmogelijkheid van de dode ruimte zoals eerder getoond in dit topic.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 18:04 #577071

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
Baasklusje schreef :
bovendien loop je een flinke kans op vervuiling van je drinkwater omdat er een gezamenlijk stuk (afsluiter) is met het buitenwater. Aparte afsluiter voor maken!

En waarom kan de afsluiter niet dicht?

Deze afsluiter zit enkel in het circuit naar de met de voetpomp te voeden kraan. De 'normale' kraan is alleen maar verbonden met het drinkwatercircuit.

Zeilbootje: ik zou Mark Offringa van Nautisch kwartier bellen met de vraag hoe zij deze afsluiter vorstvrij houden wanneer de boot in het water blijft. Al die mooie Beneteau's zijn met deze bijzondere afsluiters uitgevoerd.;)


Op de kant zet ik hem inderdaad altijd een beetje open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 18:45 #577084

groom schreef :
Al die mooie Beneteau's zijn met deze bijzondere afsluiters uitgevoerd.;)

jaja, jij weet ook wel dat het gewoon een goedkope oplossing is.. ;-)

(het juiste alternatief is:
- 2 afsluiters
- 2 voetpompen
- 2 kranen
- met al het extra werk dat bij de installatie komt kijken)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 19:00 #577092

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
Die extra pomp hebben wij ook.... Maar daar moeten middels de afvoer de koelkast mee leegpompen. Kwestie van prioriteiten B)
Je zou deze pomp inderdaad kunnen gebruiken om buitenwater mee te pompen. En de drinkwaterpomp direct op het drinkwatercircuit...
Dan moeten we de koelkast met de hand droog maken.. :lol:

Dus goedkoop valt wel mee,
We hebben,
Twee voetpompen
Twee afsluiters
Twee kranen
En het is allemaal geïnstalleerd ;)
Laatst bewerkt: 03 dec 2014 19:06 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 19:17 #577099

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7448
CeesS schreef :
Het vorstprobleem bij kogelkranen is de ruimte buiten de kogel. Om de zaak bij fabricage te kunnen monteren, zit daar een loze ruimte, die in gebruik met vloeistof uit de aangesloten slang wordt gevuld, doorstroming is er niet.
In open en gesloten toestand van de kogelkraan is die loze ruimte afgesloten, bij vorst vriest het huis stuk (ik spreek hier helaas uit ervaring). Daarom wordt aangeraden, de kogelkraan bij overwinteren op het droge halfopen te zetten. Bij overwinteren in het water is het een gok of je voldoende antivries op de juiste plek kunt krijgen. Bij vorstbestendige kogelkranen zit er een aftap op de loze ruimte.




Bijlage kogelkraanmetaftap.jpg niet gevonden


De oplossing die ik hier nog niet las: op de plek van de aftap wordt ook wel een gaatje geboord, bij open afsluiter is de ruimte met het gaatje afgesloten, bij gesloten afsluiter kan het water weglopen, je hebt dan wel wat op te vangen lekwater.
Weet wel wat je doet en waar je boort! In ieder geval bij gesloten afsluiter!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 19:37 #577108

groom schreef :
Zeilbootje: ik zou Mark Offringa van Nautisch kwartier bellen met de vraag hoe zij deze afsluiter vorstvrij houden .

Dit lijkt me idd de beste oplossing, heb Mark een email gestuurd. Heb al vaker contact gehad. Mocht ik het antwoord hebben dan laat ik het in dit draadje weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 19:47 #577110

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
In de meeste boekjes staat kranen dicht, watertank leeg voor de vorst. Moet wel heel hard vriezen wil dat verkeerd gaan. Zal tevens de reden zijn waarom niet hele vloten van dit soort boten zinken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 23:00 #577171

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4488
nardus schreef :
In de meeste boekjes staat kranen dicht, watertank leeg voor de vorst. Moet wel heel hard vriezen wil dat verkeerd gaan. Zal tevens de reden zijn waarom niet hele vloten van dit soort boten zinken..

In het handboek van mijn boot (Compromis) staat wel degelijk dat 's winters de afsluiters half open moeten staan. Alleen heb ik daar altijd overheen gelezen, tot bij mij een afsluiter kapotvroor.

Het is een misvatting te denken dat je boot meteen zinkt als een afsluiter kapot vriest. Immers het is het gedeelte van de behuizing rond de afgesloten ruimte dat stukvriest. In open en gesloten toestand van de afsluiter is er dan nog steeds geen lekkage. Je ziet pas water stromen bij het openen en sluiten, als de kogel half open/dicht staat, dan komt er water uit. Zo merkte ik dat er vorstschade was. Omdat kogelkranen meestal op ontoegankelijke plaatsen zitten, kan het maar zo zijn dat er onopgemerkte vorstschade is.

uit het handboek :

Bijlage winterkost.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 04 dec 2014 06:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 03 dec 2014 23:11 #577172

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4488
JeePee schreef :
De oplossing die ik hier nog niet las: op de plek van de aftap wordt ook wel een gaatje geboord, bij open afsluiter is de ruimte met het gaatje afgesloten, bij gesloten afsluiter kan het water weglopen, je hebt dan wel wat op te vangen lekwater.
Weet wel wat je doet en waar je boort! In ieder geval bij gesloten afsluiter!

Dit is het verhaal van de klok en de klepel. Natuurlijk gaat niemand bij zijn volle verstand een gat in het afsluiterhuis boren.
Wat sommigen doen, is het boren van een klein gaatje aan een kant van de kogel, loodrecht op de doorlaat, zodanig dat in gesloten toestand het kleine gaatje met de binnenzijde in verbinding staat. Het water in de 'blinde' ruimte rond de kogel kan dan bij bevriezing ontsnappen.
Ik raad dat af, normaal heb je in de gesloten stand twee werkzame afdichtingsvlakken, door het boren van zo'n gat geef je daar een van op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 04 dec 2014 06:42 #577189

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10145
CeesS schreef :
nardus schreef :
In de meeste boekjes staat kranen dicht, watertank leeg voor de vorst. Moet wel heel hard vriezen wil dat verkeerd gaan. Zal tevens de reden zijn waarom niet hele vloten van dit soort boten zinken..

In het handboek van mijn boot (Compromis) staat wel degelijk dat 's winters de afsluiters half open moeten staan. Alleen heb ik daar altijd overheen gelezen, tot bij mij een afsluiter kapotvroor.

Het is een misvatting te denken dat je boot meteen zinkt als een afsluiter kapot vriest. Immers het is het gedeelte van de behuizing rond de afgesloten ruimte dat stukvriest. In open en gesloten toestand van de afsluiter is er dan nog steeds geen lekkage. Je ziet pas water stromen bij het openen en sluiten, als de kogel half open/dicht staat, dan komt er water uit. Zo merkte ik dat er vorstschade was. Omdat kogelkranen meestal op ontoegankelijke plaatsen zitten, kan het maar zo zijn dat er onopgemerkte vorstschade is.[/

Bij onze vorige boot had Ik de afsluiter van de sanitaire groep per abuis dicht laten staan. De afsluiter vroor kapot. Bij de tewaterlating en het controleren van de afsluiters was deze in de lengte richting open gescheurd. Als hij in het water had gelegen had iedereen zich afgevraagd waarom men zo middenin het water een vlaggenstok heeft geplaatst. ;) Dus niet te optimistisch.
Laatst bewerkt: 04 dec 2014 06:43 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe deze afsluiter winterklaar maken? 04 dec 2014 08:28 #577212

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6114
CeesS schreef :
nardus schreef :
In de meeste boekjes staat kranen dicht, watertank leeg voor de vorst. Moet wel heel hard vriezen wil dat verkeerd gaan. Zal tevens de reden zijn waarom niet hele vloten van dit soort boten zinken..

In het handboek van mijn boot (Compromis) staat wel degelijk dat 's winters de afsluiters half open moeten staan. Alleen heb ik daar altijd overheen gelezen, tot bij mij een afsluiter kapotvroor.

<knip>

ik begrijp dat TS het heeft over dat zijn afsluiter onder het watervlak zit. Dus bootje in het water.
Bootjes die in het water liggen altijd je afsluiter dicht en drinkwatertank legen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl