Floris1 schreef :
Dag,
Ik had last van speling op mijn roer van mijn Sunbeam 25. Blijkt de roerstang over een lengte vanaf bovenkant roer van ca. 10cm te zijn ingevreten door combi van roest en druk oid. De diamter van de stang is daar nu met zo'n 5mm afgenomen tov het origineel van een diameter van 25mm. Kan dat kwaad of moet ik die stang nu vervangen? En zo ja, moet ik dan het hele roer open zagen om er bij te kunnen? Volgens mij zit alles namelijk lekker in elkaar gelamineerd, dus roer met daarin de roerstang met vast iets van ribben oid er aan. Heeft iemand hier verstand van?
En ik hoor verschillende mensen iets zeggen over een bronzen lager in de roerkoning. Die heb ik niet kunnen ontdekken, alleen een goed ingevette roerkoning van rvs zonder voelbare of zichtbare slijtage. Hoort daar een bronzen lager te zitten die misschien na 25 jaar is weggevreten?
Hartelijk dank alvast,
Floris van Bentum
Eerst even dat vloeibaar metaal; dat heeft weinig zin aangezien het niet de sterkte weer verbeterd.
En vergis je niet . De buigstijfheid is door die 5 mm minder diameter (of 5 mm rondom??) wel met de helft afgenomen
. Waarschijnlijk meer omdat door putjes de sterkte nog verder afneemt.
Hier moet echt iest rigoreus aangepakt worden , tenzij je allee bij rustig weer op een niet te groot meer vaart.
Ik den dat je eerst eens een foto moet plaatsen , dan is e.e.a. pas goed te beoordelen.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat de roerkoning van gewoon staal is gemaakt. Wat wel kan is dat het 304 is wat niet tegen zeewater bestand is en dan inderdaad tot de waterlijn weg kan rotten.
Maar het kan ook galvanische corrosie zijn als er bijv. en bronzen of grafietgevuld lager in de buis zit waar het roer door loopt.Want ook bijv. grafietgevuld teflon geeft met rvs een galvanisch element omdt grafiet zich als een "metaal"gedraagt aangezien ook grafiet electrisch geleidend is.
Vaak is trouwens de roerinstallatie maar heel simpel uitgevoerd met een roerkoning die gewoon , zonder lager, door een ingelamineerde rvs buis naar boven loopt.In dat geval kan het eigenlijk geen
galvanische corrosie zijn.
Overigesn bestaat de oosterijkse werf zo te zien nog steeds dus je zou daar verdere info kunnen vragen:
www.sunbeam.at/yachten/ehemali...eschreibung-galerie/
Mogelijk kun je er zelfs een nieuw roer kopen want lassen zou alleen gaan als je eerst het hele polyester roer eraf haalt en er daarna weer op lamineert.
Maar eerst maar eens een paar foto's , ook van dichtbij en liefst ook (met flits uiteraard) van de binnenkant van de "roerbuis".
Af