Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor start niet...

Motor start niet... 15 sept 2015 18:25 #662586

bredezeiler schreef :
lodewijk stegman schreef :
bredezeiler schreef :
Accu 1 gaf 12.1 aan na dag laden....met starten zakte dit niet noemenswaardig in.

Dan lijkt het erop dat je twee problemen hebt. 1 accu die kaduuk is èn een slecht contact, èrgens.

Eerste probleem los ik morgen op :)

ok,dat lost dus niks op...nieuwe accu geplaatst,maar geen sjoege

overal stroom op en nu verdenk ik het bedieningspaneel van de problemen...als ik de startknop indruk piept ie een beetje en langzaam aan gingen de dashboardlampjes uit :angry:

gedemonteerd en bij rommelen met snoertjes brand de boel soms wel en soms niet

Ik denk dat ik morgen maar eens beging met de startknop loshalen....lijkt wel of die kortsluiting maakt..te donker nu om te kunnen meten en te nat ook :blush:

Morgen verder zoeken of die lastige storing eruit kan...
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 18:26 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 18:54 #662606

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
(1) Accu controleren op defect, spanning controleren na opladen en meten. na een aantal uren weer meten.

(2) alle accu pool klemmen controleren of deze goed verbinding maken

(3) massa verbinding start accu kabel controleren op motor.

(4) controleer ader verbindingen van paneel naar motor en/of accu en de stekkers in de kabel boom.

(5) bendix verbindingen controleren op stevige verbindingen en bedrading.

(6)Hoor je een klik van de start motor met de sleutel om draaien controleer bovenstaande

(7) wees hier voorzichtig mee en alleen als je weet wat je doet en verbind de dikke accu verbinding op de start motor met de ader op de bendix.

(8) als alle punten in orde zijn is een zeer grote kans dat de start motor aangeboden moet worden bij een bedrijf met ruil start motoren.
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 18:55 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 19:06 #662613

dehler schreef :
(1) Accu controleren op defect, spanning controleren na opladen en meten. na een aantal uren weer meten.

(2) alle accu pool klemmen controleren of deze goed verbinding maken

(3) massa verbinding start accu kabel controleren op motor.

(4) controleer ader verbindingen van paneel naar motor en/of accu en de stekkers in de kabel boom.

(5) bendix verbindingen controleren op stevige verbindingen en bedrading.

(6)Hoor je een klik van de start motor met de sleutel om draaien controleer bovenstaande

(7) wees hier voorzichtig mee en alleen als je weet wat je doet en verbind de dikke accu verbinding op de start motor met de ader op de bendix.

(8) als alle punten in orde zijn is een zeer grote kans dat de start motor aangeboden moet worden bij een bedrijf met ruil start motoren.

Startknop indrukken>lullig piepje>lampjes doven>na enkele seconden weer licht aan>herhalen>zelfde resultaat>knop rot??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 19:22 #662625

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
zonder meten geen conclusies
e/o oplossing
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 19:24 #662627

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
bredezeiler schreef :

Startknop indrukken>lullig piepje>lampjes doven>na enkele seconden weer licht aan>herhalen>zelfde resultaat>knop rot??

Vermoeden gaat hier nu echt naar een kortsluiting in de startmotor.
Maar helemaal zeker ben ik niet. Want dan zou ik verwachten dat je iets zou merken bvb warm worden van de dikke kabel naar de startmotor en de startmotor zelf.
Alhoewel? De startknop lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Reden. Je hoort een tik, dat betekend vermoedelijk dat de startknop het startrelais op de startmotor schakelt, en dat hoort ook. Dan zou op de startmotor de bendix door een magneet naar voor moeten worden getrokken zodat het tandwiel van de startmotor in het tandwiel van vliegwiel van de motor grijpt en tergelijkertijd de startmotor geschakeld wordt en gaat ronddraaien.
Dit lijkt niet te gebeuren.
Heb je, zoals ook al eerder voorgesteld, al geprobeerd de motor een slagje te tornen ?
Het is mogelijk dat toevallig de tanden van het tandwiel van de startmotor en de tanden van het vliegwiel net zo tegenover elkaar staan dat dit niet lukt. ( 1 kans op 100 ).
Anders vrees ik dat de startmotor defect is.
werking startmotor

Met een geblokkeerde bendix kan de startmotor wel zoveel stroom trekken dat de lampjes uitgaan,
maar omdat de bendix niet beweegt zal de startmotor ook niet geschakeld worden.

Stukje uit de tekst van de bovenstaande link.
Wanneer de accuspanning wel in orde is (minimaal 10,5 volt) en de startmotor doet nog niets, kan het zijn dat de solenoïde blijft "hangen". De hefboom wordt dan niet bediend en er gebeurt dan niets.
Door met een hamer (en eventueel een schroevendraaier) een tik op het startmotor-huis te geven (met beperkte kracht) zal in de meeste gevallen de boel weer los komen, waardoor er weer gestart kan worden.


Hoop dat het helpt, maar indien dit het probleem oplost hou er dan rekening mee dat deze startmotor een revisie nodig heeft. ( ik zou zelfs zeggen dringend een revisie nodig heeft . )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 19:33 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 19:31 #662633

Tony2920 schreef :
bredezeiler schreef :

Startknop indrukken>lullig piepje>lampjes doven>na enkele seconden weer licht aan>herhalen>zelfde resultaat>knop rot??

Vermoeden gaat hier nu echt naar een kortsluiting in de startmotor.
Maar helemaal zeker ben ik niet. Want dan zou ik verwachten dat je iets zou merken bvb warm worden van de dikke kabel naar de startmotor en de startmotor zelf.
Alhoewel? De startknop lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Reden. Je hoort een tik, dat betekend vermoedelijk dat de startknop het startrelais op de startmotor schakelt, en dat hoort ook. Dan zou op de startmotor de bendix door een magneet naar voor moeten worden getrokken zodat het tandwiel van de startmotor in het tandwiel van vliegwiel van de motor grijpt en tergelijkertijd de startmotor geschakeld wordt en gaat ronddraaien.
Dit lijkt niet te gebeuren.
Heb je, zoals ook al eerder voorgesteld, al geprobeerd de motor een slagje te tornen ?
Het is mogelijk dat toevallig de tanden van het tandwiel van de startmotor en de tanden van het vliegwiel net zo tegenover elkaar staan dat dit niet lukt. ( 1 kans op 100 ).
Anders vrees ik dat de startmotor defect is.
werking startmotor

Met een geblokkeerde bendix kan de startmotor wel zoveel stroom trekken dat de lampjes uitgaan,
maar omdat de bendix niet beweegt zal de startmotor ook niet geschakeld worden.

dat ronddraaien ben ik vergeten :ohmy: was te druk met alles doormeten...

morgen lange schroevedraaier meenemen met een hamertje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 20:03 #662665

Bredezeiler,

Wanneer je in de juiste volgorde een aantal handelingen verricht ben je er vrij snel uit WAAR het fout zit.

- Controleer de accuspanning met een heel zware verbruiker direct op de accu. B.v. een aantal grote autolampen.
De spanning mag daarmee maar een heel klein beetje zakken.
Is er een goed merkbare spanningsval, dan is de accu slecht, probeer een betere accu.
De accu is dan goed genoeg, mag ik aannemen.

- Draai het vliegwiel 1 tandje, dan stuikt de startkrans niet.
Draai iets verder, dan weet je dat er geen waterslag is.

- Neem een (4mm2) draad, één kant goed op de accu, de andere kant op het kleine schroefje op de bendix.
meet de spanning op de accu terwijl je dit doet.

Zakt de spanning sterk («10V) weg en hoor je verder niets, dan is je startmotor/bendix aan demontage toe, is er sluiting in startmotor.
Mooi zou zijn wanneer je ook de stroom kan meten met een meettang.

Hoor je een forse klik en vertoond de motor neiging tot draaien, maar het lukt niet, en zakt de accuspanning sterk weg, dan is waarschijnlijk de accu defect/te zwak.
Zakt de spanning niet sterk weg, dan is er een slechte verbinding in de dikke kabel tussen accu+ en bendix, de contacten in de bendix, de startmotorborstels of de massa verbinding van de startmotor. En moet die startmotor eraf.

Draait de motor gewoon rond met dat 4mm2 draadje op het kleine schroefje dan zit de fout in het rode draadje dat van je contactslot af komt.

Hiermee heb je het probleem terug gebracht tot of het startcircuit of het aanstuur circuit.
Je bent op de helft.


Neem het andere eind van het rode startmotordraadje, haal dit los van het contactslot en verbindt het met de 4mm2 draad.
Wil de motor draaien, dan zit de fout in of vóór het contactslot.

Neem de draad die + aan het contactslot toevoert en zet die direct op het dunne startmotor draadje.
Draait de startmotor, dan weet je dat het contactslot rot is.(Of een andere afnemer aan het contactslot te veel spanning wegneemt.
Draait hij niet dan weet je dat het aanvoerdraadje een probleem heeft.
Volg dit tot het andere eind en zorg dat daar voldoende spanning (stroom) wordt toegevoerd.
Mogelijk zit het aan een slecht contact makende zekering.

Als dit allemaal niet werkt haal er dan iemand bij die meer van boord electra weet en begrijpt hoe het hoort te werken.

Alles is vast al wel een keer los van elkaar genoemd, nu heb je het in de goede volgorde.

Ik begrijp dat je de boot nog niet zo lang hebt, dus de bedrading niet kent.
En geloof me, er wordt heel veel geklooid met elektra. Zoals dunne draadjes tussen accu en paneel en vandaar veel dikkere naar forse verbruikers. En dan is men verbaast dat de instrumenten uitvallen wanneer het zoeklicht aan gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 15 sept 2015 20:47 #662690

Saeftinghe schreef :
Bredezeiler,

Wanneer je in de juiste volgorde een aantal handelingen verricht ben je er vrij snel uit WAAR het fout zit.

- Controleer de accuspanning met een heel zware verbruiker direct op de accu. B.v. een aantal grote autolampen.
De spanning mag daarmee maar een heel klein beetje zakken.
Is er een goed merkbare spanningsval, dan is de accu slecht, probeer een betere accu.
De accu is dan goed genoeg, mag ik aannemen.

- Draai het vliegwiel 1 tandje, dan stuikt de startkrans niet.
Draai iets verder, dan weet je dat er geen waterslag is.

- Neem een (4mm2) draad, één kant goed op de accu, de andere kant op het kleine schroefje op de bendix.
meet de spanning op de accu terwijl je dit doet.

Zakt de spanning sterk («10V) weg en hoor je verder niets, dan is je startmotor/bendix aan demontage toe, is er sluiting in startmotor.
Mooi zou zijn wanneer je ook de stroom kan meten met een meettang.

Hoor je een forse klik en vertoond de motor neiging tot draaien, maar het lukt niet, en zakt de accuspanning sterk weg, dan is waarschijnlijk de accu defect/te zwak.
Zakt de spanning niet sterk weg, dan is er een slechte verbinding in de dikke kabel tussen accu+ en bendix, de contacten in de bendix, de startmotorborstels of de massa verbinding van de startmotor. En moet die startmotor eraf.

Draait de motor gewoon rond met dat 4mm2 draadje op het kleine schroefje dan zit de fout in het rode draadje dat van je contactslot af komt.

Hiermee heb je het probleem terug gebracht tot of het startcircuit of het aanstuur circuit.
Je bent op de helft.


Neem het andere eind van het rode startmotordraadje, haal dit los van het contactslot en verbindt het met de 4mm2 draad.
Wil de motor draaien, dan zit de fout in of vóór het contactslot.

Neem de draad die + aan het contactslot toevoert en zet die direct op het dunne startmotor draadje.
Draait de startmotor, dan weet je dat het contactslot rot is.(Of een andere afnemer aan het contactslot te veel spanning wegneemt.
Draait hij niet dan weet je dat het aanvoerdraadje een probleem heeft.
Volg dit tot het andere eind en zorg dat daar voldoende spanning (stroom) wordt toegevoerd.
Mogelijk zit het aan een slecht contact makende zekering.

Als dit allemaal niet werkt haal er dan iemand bij die meer van boord electra weet en begrijpt hoe het hoort te werken.

Alles is vast al wel een keer los van elkaar genoemd, nu heb je het in de goede volgorde.

Ik begrijp dat je de boot nog niet zo lang hebt, dus de bedrading niet kent.
En geloof me, er wordt heel veel geklooid met elektra. Zoals dunne draadjes tussen accu en paneel en vandaar veel dikkere naar forse verbruikers. En dan is men verbaast dat de instrumenten uitvallen wanneer het zoeklicht aan gaat

Dank voor je bijdrage!!

Staat iig 12.5 op startmotor. Zonder startpoging want ,ik was alleen...paneel zit nl achterin de kuip...

Ik neem aan dat achterkant paneel bij startknop ook 12 v moet tonen? Zal morgen daar alle stekkertjes nalopen en vv contactspray.

Maarrrrrr...Zal morgen eerst motor ronddraaien en kijken of ie dan loopt...daarna electra verder controleren,te beginnen met motorpaneel......kom ik er dan niet uit, schakel ik een expert in
Laatst bewerkt: 15 sept 2015 20:51 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 10:01 #662883

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Uit Vinnie op Terschelling:
Bovenop of naast je startmotor zit een rond ding. Ik denk bij jou ongeveer zo groot als een potje tipex. Daaraan zitten twee dikke draden en een dunne. Die dunne komt van je instrumenten paneel. Een dikke komt van de accu en de tweede gaat naar de behuizing van de startmotor. Je moet nu de dikke kabel die van de accu komt verbinden met het boutje waar de dunne kabel mee vast zit. Dit kan met een flinke schroevendraaier maar ook met startkabels of iets anders van ijzer of koper. Zorg wel dat je handen een beetje uit de buurt blijven want het vonkt. Als het goed is hoor je een tik en gaat de startmotor draaien. Niet schrikken dus. In dat geval zit het probleem in de bekabeling. Je hebt een zeilboot, dus met wat goed gekozen momenten om te starten kom je wel thuis. Als de startmotor geen kik geeft is hij stuk of is je accu leeg.

Als het probleem inmiddels verholpen is moet je dit toch doen. Het is de ultieme truck bij problemen met de bekabeling door zout etc. Iedereen met een boot zou dit moeten kunnen.

Bij een benzine motor is het trouwens precies hetzelfde.

Succes! !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 18:10 #663034

Rikken schreef :
Uit Vinnie op Terschelling:
Bovenop of naast je startmotor zit een rond ding. Ik denk bij jou ongeveer zo groot als een potje tipex. Daaraan zitten twee dikke draden en een dunne. Die dunne komt van je instrumenten paneel. Een dikke komt van de accu en de tweede gaat naar de behuizing van de startmotor. Je moet nu de dikke kabel die van de accu komt verbinden met het boutje waar de dunne kabel mee vast zit. Dit kan met een flinke schroevendraaier maar ook met startkabels of iets anders van ijzer of koper. Zorg wel dat je handen een beetje uit de buurt blijven want het vonkt. Als het goed is hoor je een tik en gaat de startmotor draaien. Niet schrikken dus. In dat geval zit het probleem in de bekabeling. Je hebt een zeilboot, dus met wat goed gekozen momenten om te starten kom je wel thuis. Als de startmotor geen kik geeft is hij stuk of is je accu leeg.

Als het probleem inmiddels verholpen is moet je dit toch doen. Het is de ultieme truck bij problemen met de bekabeling door zout etc. Iedereen met een boot zou dit moeten kunnen.




Bij een benzine motor is het trouwens precies hetzelfde.

Succes! !


Hoop vonken,maar geen start...startmotor zal wel verrot zijn...morgen iemand inschakelen dus. Allemaal dank voor de bijdrage!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 18:20 #663039

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
je zou ook een hamer meenemen.
enig effect? of niet geprobeerd..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 18:21 #663040

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
ook voor mij ook nog niet duidelijk; al geprobeerd de motor te tornen?
om uit te sluiten dat er een kamer vol staat
dan zal de startmotor ook niet draaien.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 18:53 #663062

sy helios schreef :
je zou ook een hamer meenemen.
enig effect? of niet geprobeerd..

Flink staan kloppen,geloof mij maar...motor gaat prima rond....startmotor daarentegen niet...
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 19:02 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:13 #663075

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
tsja, dan blijft er maar 1 ding over; de startmotor na laten kijken.

edit; of zelf demonteren..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 19:14 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:24 #663084

sy helios schreef :
tsja, dan blijft er maar 1 ding over; de startmotor na laten kijken.

edit; of zelf demonteren..

Ken uw limiet :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:27 #663087

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
of grenzen verleggen

ik redeneer altijd, het is toch al kapot
dus probeer maar wat ;)

gaat meestal wel goed, maar moet bekennen dat ik ooooit een volledig gedemonteerde Honda brommer versnellingsbak als bouwpakket naar de bromfietsenmaker heb gebracht met de boodschap; maak er maar weer wat moois van!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:29 #663092

sy helios schreef :
of grenzen verleggen

ik redeneer altijd, het is toch al kapot
dus probeer maar wat ;)

gaat meestal wel goed, maar moet bekennen dat ik ooooit een volledig gedemonteerde Honda brommer versnellingsbak als bouwpakket naar de bromfietsenmaker heb gebracht met de boodschap; maak er maar weer wat moois van!

Ik sleutel graag en veel aan oude Honda motoren maar een scheepsdiesel wil ik gewoon goed hebben.....

Monteur weet inmiddels wel wat ie doen moet, dus scheelt zoektijd B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:34 #663096

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Opdracht aan monteur al gegeven? Zo niet dan hier even lezen:

dieseldokter.nl/?page_id=357
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 19:48 #663104

Faran schreef :
Opdracht aan monteur al gegeven? Zo niet dan hier even lezen:

dieseldokter.nl/?page_id=357

Goede link!! Voorkeur gaat nu uit naar gereviseerd exemplaar d,r in jassen....kunnen we weer zeilen, het seizoen is nog niet voorbij....

Is wel een ding om elke 3/4 jaar ofzo een keer zelf te doen....maar dan wel op het droge
Laatst bewerkt: 16 sept 2015 19:49 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 16 sept 2015 20:43 #663154

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13961
...maar dan wel op het droge...

>je kunt de startmotor ook losmaken van je blok hoor en dan lekker thuis in de schuur hobbyen :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 17 sept 2015 06:15 #663219

sy helios schreef :
...maar dan wel op het droge...

>je kunt de startmotor ook losmaken van je blok hoor en dan lekker thuis in de schuur hobbyen :laugh:

Ohhhh..dat verandert echt alles... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 17 sept 2015 09:37 #663301

Kun je ook eens dit proberen want ik denk toch dat het de solenoid(startrelais) is. :ohmy:
De plaatjes vertellen wel waarom: www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=50#403999
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 17 sept 2015 11:09 #663347

Yellow Boat schreef :
Kun je ook eens dit proberen want ik denk toch dat het de solenoid(startrelais) is. :ohmy:
De plaatjes vertellen wel waarom: www.zeilersforum.nl/index.php/...t=25&start=50#403999
Ad

Startmotor gedemonteerd

Op een proefopstelling sloeg ie wel gewoon aan...

Dus gan we idd op zoak naar , toch! een slecht contact... :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 17 sept 2015 11:20 #663360

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
douwe schreef :
Op het relaisblokje aan BB van de motor zitten twee zekering blokjes.Beide blokjes bevatten vier zekeringen,waarvan 3 reserve. . Wissel die eens om en ga eens aan die draadjes rommelen. Wanneer de zekering niet goed is branden niet alle controle lampjes op het bedienings paneel.
Ik heb uiteindelijk die zekering blokjes vervangen voor een zekering houdertje met een steekzekering.
Probleem opgelost, na lang zoeken.
Betrof een VP 2020 motor

Heb je hier nu al eens naar gekeken? Want accu's waren het niet en startmotor is het niet.
Dus moet het zo iets zijn.
We weten alleen dat een twee cilinder motor is maar geen merk en type en dat zou wel eens kunnen helpen. Via een electrisch schema van die motor zou er dan eens systematisch gezocht kunnen worden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 11:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor start niet... 17 sept 2015 11:38 #663376

douwe schreef :
douwe schreef :
Op het relaisblokje aan BB van de motor zitten twee zekering blokjes.Beide blokjes bevatten vier zekeringen,waarvan 3 reserve. . Wissel die eens om en ga eens aan die draadjes rommelen. Wanneer de zekering niet goed is branden niet alle controle lampjes op het bedienings paneel.
Ik heb uiteindelijk die zekering blokjes vervangen voor een zekering houdertje met een steekzekering.
Probleem opgelost, na lang zoeken.
Betrof een VP 2020 motor

Heb je hier nu al eens naar gekeken? Want accu's waren het niet en startmotor is het niet.
Dus moet het zo iets zijn.
We weten alleen dat een twee cilinder motor is maar geen merk en type en dat zou wel eens kunnen helpen. Via een electrisch schema van die motor zou er dan eens systematisch gezocht kunnen worden.

Ook al gedaan, maar alle 4 zekeringen geven minimaal 12,4 V door.

Volvo Penta 2 cil.Diesel
Laatst bewerkt: 17 sept 2015 11:38 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl