bredezeiler schreef :
Startknop indrukken>lullig piepje>lampjes doven>na enkele seconden weer licht aan>herhalen>zelfde resultaat>knop rot??
Vermoeden gaat hier nu echt naar een kortsluiting in de startmotor.
Maar helemaal zeker ben ik niet. Want dan zou ik verwachten dat je iets zou merken bvb warm worden van de dikke kabel naar de startmotor en de startmotor zelf.
Alhoewel? De startknop lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
Reden. Je hoort een tik, dat betekend vermoedelijk dat de startknop het startrelais op de startmotor schakelt, en dat hoort ook. Dan zou op de startmotor de bendix door een magneet naar voor moeten worden getrokken zodat het tandwiel van de startmotor in het tandwiel van vliegwiel van de motor grijpt en tergelijkertijd de startmotor geschakeld wordt en gaat ronddraaien.
Dit lijkt niet te gebeuren.
Heb je, zoals ook al eerder voorgesteld, al geprobeerd de motor een slagje te tornen ?
Het is mogelijk dat toevallig de tanden van het tandwiel van de startmotor en de tanden van het vliegwiel net zo tegenover elkaar staan dat dit niet lukt. ( 1 kans op 100 ).
Anders vrees ik dat de startmotor defect is.
werking startmotor
Met een geblokkeerde bendix kan de startmotor wel zoveel stroom trekken dat de lampjes uitgaan,
maar omdat de bendix niet beweegt zal de startmotor ook niet geschakeld worden.
Stukje uit de tekst van de bovenstaande link.
Wanneer de accuspanning wel in orde is (minimaal 10,5 volt) en de startmotor doet nog niets, kan het zijn dat de solenoïde blijft "hangen". De hefboom wordt dan niet bediend en er gebeurt dan niets.
Door met een hamer (en eventueel een schroevendraaier) een tik op het startmotor-huis te geven (met beperkte kracht) zal in de meeste gevallen de boel weer los komen, waardoor er weer gestart kan worden.
Hoop dat het helpt, maar indien dit het probleem oplost hou er dan rekening mee dat deze startmotor een revisie nodig heeft. ( ik zou zelfs zeggen dringend een revisie nodig heeft . )